![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tripreport Kenya Airways:
Jeg floey nylig to turer med Kenya Airways. Den ene var t/r Kinshasa – Nairobi. Den andre var Kinshasa-Nairobi-Kigali-Nairobi-Kinshasa. Det er ingen bilder, men jeg skriver litt om turene allikevel da det ikke er saa ofte det er rapporter fra dette selskapet, selv om dere finner en tidligere fra undertegnede her paa business longhaul: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ighlight=kenya Kenya Airways er et av Afrikas velrenommerte selskaper og er naa fullt medlem av Skyteam-alliansen etter aa ha vaert assosiert medlem sponset av KLM i flere aar. Det har uansett fortsatt aa ha Flying Blue som sitt bonusprogram. I Kenya Airways' magasin sa de at de har som maal aa fly til alle hovedsteder i Afrika. De har endel igjen. I Afrika inkluderer mange ruter et stopp, som det fremgaar av rapporten her hvilket gjoer det mulig aa betjene flere steder med faerre fly. Kenya Airways er sterkt i det oestlige, vestlige og sydlige Afrika, men det gjenstaar mange land i Nord-Afrika. I Europe har de lagt til en by siden sist jeg floey med dem (Roma). De flyr ogsaa til flere land i Asia. 1. flyvning: Kinshasa-(Brazzaville)- Nairobi Flytype: 737-800 Flytide med stopp: 4:30 Klasse: Economy Load: C: 75% Y: 100 % Jeg jobber for FN i Congo-Kinshasa men dette var en privat tur. Man kan uansett benytte FNs buss til flyplassen da taxi i Kinshasa fraraades. De européiske selskapene som flyr til Kinshasa har check-in i sentrum, men sKenya Airways har dette paa flyplassen. Jeg kom frem i god tid da bussen gaar i svaert god tid for aa ha med passasjerer til tidligere fly. Trafikken er helt haaploest rotete og uforutsigbar . Kinshasa flyplass er blitt noe bedre, men det er interessesant med aapenbart dritings sikkerhetsvakter som kontrollerer bagasjen naar man kommer inn i terminalen. Tidligere maatte det betales ”gebyrer” for hver meter, men dette er ikke lenger noedvending. Kenya Airways hadde ikke aapnet sine skranker ennaa, saa det ble litt venting. I Congo er det mye uforstaaelig byraakrati og dette gjelder selvsagt ogsaa flyplassen. Alle maa foerst innom en billett og dokumentkontroll, mens bagasjen maa staa igjen bak et baand. Tre personer ser igjennom alle dokumenter og utreiseskjemaer deles ut. Deretter skal bagasjen sees igjennom paa nytt foer dokumentene igjen sjekkes av en annen person foer man kommer frem til skranken. Kenya Airways har hengt opp skilt for business, gullkunder og hoyere status og economy, men her prakitseres janteloven og man gaar frem til foerste og beste skranke. Et lite stroembrudd gjorde at det ble litt ekstra ventetid. Boardingkort ble delt ut og mitt gullkort gjorde at jeg fikk en kupong som gav meg 20 USD i avslag i restauranten, men det endte med at jeg fikk alt gratis selv om jeg overskred grensen. Ikke skjoente jeg hvorfor, men den blide kelneren sa at alt var iorden og jeg gav ham litt ekstra tips. Aéroport Kinshasa N’djili har ikke sett mange forandringer siden belgierne forlot sin koloni og restauranten er av den gamle sorten med terrasse og god utsikt over rullebanen. Det var rett foer jul og mange ventet paa et innkommende Brussels Airlines fly med slektninger som skulle feire jul i Congo. En DC-10 frakter landet ogsaa. Det var tid for grensekontroll. Skjemaer leveres inn og pass stemples. Haandbagasjen gjennomlyses og man kommer inn i det nitriste ventevaerelset. Det finnes en slags lounge her ogsaa, men den er kun for business passasjerer. Brussels Airlines forsvant i moerket og det ble snart klart for Kenya Airways’ avgang. Haandbagasjen undersoekes igjen for haand og man blir ”kroppsvisitert”. Ting tar tid. En kort busstur frem til flyet hvor boardingkort rives i to og man maa levere inn kvittering for betalt flyplassavgift. Puh, endelig var man ombord, ventetiden paa flyplassen var like lang som flyvningen. Kenya Airways har god plass ombord, 737-800 har ca. 25 faerre seter ombord enn det SAS har i sine (avhengig av konfigurasjon), men det koster aa fly i Afrika, saa det er forstaaelig at SAS presser flere pax inn i sine fly. Kenya Airways har ogsaa ordentlige biz seter, kun fire i bredden paa en 737 og ikke kun blokkert midt-sete. Paa vei til Nairobi skulle det foerst hoppes over til Brazzaville paa den andre siden av Congo-eleven, en flytur paa hele 10 minutter. Der gikk noen av og noen paa. Foer avgang ble sikkerhetsvideoer paa engelsk og fransk avspilt og like etter take off ble det utdelt menyer paa begge sprog. Det var biff eller fisk paa menyen. Jeg valgte fisk og det smakte godt. Det var ogsaa litt frukt, broed og en kake til. Drikke av alle slag var gratis. Mannskapet smilte ikke spesielt mye, men de gjorde jobben bra nok. Reisen over Sentral-Afrika midt paa natten gikk fint, men vi kom frem med ca. 30 minutters forsinkelse. Visum til Kenya er lett aa faa, men det er ofte koe foran skrankene, saa ogsaa denne gang, men etter utfylling av et par skjemaer og betaling av 50 USD klistres lappen inn i passet og stemples. Priortity –tagen fungerte bra og jeg var klar for jul i Kenya. 2. flyvning: Nairobi-(Brazzaville)-Kinshasa Flytype: 737-800 Flytide med stopp: 4:30 Klasse: Economy Load: C: 50% Y: 100 % Returen til Kinshasa noen dager senere var tidlig om morgenen ogsaa denne gang med stopp i Brazzaville. Nairobi Jomo Kenyatta flyplass er ganske bra, og med business check-in og bare haandbagasje gikk formalitene som en lek. Et utreiseskjema skulle fylles ut maa vite. Kenya Airways har to lounger i Nairobi: Simba-lounge, kun folket foran gardinen og en ”Transit lounge” (kalt J V lounge) for gullkunder, men den kan benyttes av biz-passasjerer ogsaa. J V Lounge er bedre enn Simba Lounge, da den er stoerre. Simba Lounge blir fort full og maten forsvinner fort naar det er mye folk. Det finnes dusjer i begge. Ombordstigningen gikk greit nok, men det er ofte litt smaakaotisk da passasjerer til ulike avganger venter i samme omraade og det gaar tregt. Man kom seg da ombord. Maten paa denne flyvningen var frokost, og den utdelte menyen enten en vegetar cutlets eller miniburger. Jeg valgte vegetarretten da varmt kjoett ikke er min greie om morgenen. Broed, frukt og drikke av alle slag ble servert til ogsaa. Avgangen ble ca. 45 minutter forsinket. I Brazzaville ble det ogsaa forsinkelse p.g.a. en VIP-seremoni paa flyplassen som heter Maya Maya. Tilbake i Kinshasa en droey time forsinket gikk formalitene greit etter utfylling av de vanlige skjemaene. Uten bagasje kommer man seg fort igjennom. 3. flyvning: Kinshasa-(Brazzaville)- Nairobi Flytype: 737-800 Flytide med stopp: 4:30 Klasse: Economy Load: C: 50% Y: 80 % Ikke saerlig mye nytt i forhold til 1. flyning, bortsett fra at jeg denne gang ventet i en VIP lounge. Her er det air condition og behagelige stoler, men drikke og snacks maa kjopes. Grense og sikkerhetskontroll gjoeres ogsaa foer man kommer inn i loungen, slik at det eneste som gjenstaar er kontroll av haandbagasje og bussturen til flyet. Serveringen ombord var den samme som sist. I Nairobi satte jeg kursen mot nevnte J V lounge og fikk med en dusj og frokost. Vannet var i beste fall lunkent, men heller kaldt slik at det ble en kort affaere. Vaaknet gjorde jeg ihvertfall. 4. flyvning: Nairobi-Kigali Flytype: EMB-170 Flytide: 1:15 Klasse: Economy Load: C: 30% Y: 75 % Ombordstigning til Kigali gikk lettere enn til Kinshasa men det ble en liten gaatur bort til flyet da det ikke hadde bro. Jeg er en liten fan av jungeljetene og de skuffet ikke, Setene var gode og jeg fikk et ledig sete ved siden av meg. Det er uansett deilig med fly hvor man er garantert midtgang eller vindu. Frokost ble servert paa veien og det var den samme som paa vei til Kinshasa tidligere. Ankomst omtrent paa skjema i Kigali. Kigali flyplass er liten, og det er sjelden mer en ett fly som kommer eller gaar samtidig. Nordmenn trenger visum som koster 30 USD. Dette boer soekes paa forhaand paa nett og et brev som sendes paa mail boer vises ved ankomst. Dette gikk greit og bagasjen kom som et skudd. 5. flyvning: Kigali –(Bujumbura)-Nairobi Flytype: EMB-170 Flytide med stopp: 2:30 Klasse: Economy Load: C: 50% Y: 75 % Etter noen dager med nyttaarsfeiring og besoek hos gorillaer i Rwanda, ble jeg kjoert av mine venner til flyplassen. Bagasjen ble gjennomlyst foer check in. Denne gikk fort og jeg ble hoeflig fortalt at mitt gullkort gav meg adgang til den saakalte Pearl-lounge. Grensekontrollen gikk ok, men et par spoersmaal ble stilt om hva en nordmann skulle ti Congo aa gjoere. Noen souvenirer for aa bruke opp mine siste rwandiske franc ble kjoept foer haandbagasjen ble undersoekt og man skulle gaa igjennom metalldetektor. Pearl lounge var ganske liten, men med gode stoler. Jeg tror jeg sovnet saa fort jeg satte meg i flysetet (avgangen var kl. 1 om natten) og jeg fikk knapt med meg mellomlandingen i Bujumbura. Ankomst paa tid i Nairobi og J V lounge fikk et nytt besoek av meg. Det var tid til litt frokost og litt innkjoep foer siste reis med Kenya Airways for denne gang. 6. flyvning: Kinshasa-(Brazzaville)- Nairobi Flytype: 737-300 Flytide med stopp: 4:30 Klasse: Economy Load: C: 30% Y: 75 % Lite nytt ift. flyvning nr. 2. Dessverre var ombordstigning igjen lettere kaotisk. Flyet var eldre men velholdt, og vi slapp VIP-forsinkelse i Brazzaville. Kenya Airways leverte greit. Personalet kunne jevnt over smile litt mer, men de serverer maten raskt og smidig. Endel forsinkelser kunne vaert unngaatt med litt bedre organisering paa bakken, men alt i alt godkjent og jeg reiser gjerne med ”Pride of Africa” igjen, baade foran og bak gardinen.
Upcoming flights: MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 11-01-2012 at 09:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Takk for interessant rapport. Alltid spennede med rapporter fra turer litt utenom det vanlige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Virker som det er litt mer tungvindt å fly fra Kinshasa enn OSL hvor det ofte holder å komme en halvtime før flyet går
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kjenner meg godt igjen i dine beskrivelser av hvordan ting (ikke) fungerer. Mye papirer, manuelle sjekker - og for meg: et og annet krav om penger for å komme videre. Du blir nok bedre behandlet når du har gullkort og jobber for FN
Spennende lesing. Imm
![]() |
#5 |
Legal Eagle
|
![]()
Veldig god og interessant tripreport! Gøy å høre fra eksotiske selskap og steder. Det minte meg om min egen tur med Kenya Airways i 1990, i en 720 fra Nairobi til Mombasa. Byråkratiet og kaoset før avgang var gjenkjennelig
![]() Last edited by RWY 24; 11-01-2012 at 09:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nairobi har tatt tak og det er blitt bedre paa flyplassen der. Den er et nav i Oest-Afrika og faktisk ikke saa vaerst. Daarlig organsiering av ombordstigning ser man ogsaa mange andre steder i verden.
Kinshasa er blitt bedre og korrrupsjonen er ikke lenger saa fremtrende. problemet er den elendige infrastrukturen paa flyplassen. Naar de store flyene fra Europa kommer er det et kaos uten like ved bagasjebaandet, men ved ankomst med mindre fly fra andre steder i Afrika, gaar det ok. En by paa 10-11 millioner innbygggere har en flyplass som knapt betjener 1 million passasjerer i aaret. IMM: Det er riktig som du sier at FN-jobb gjoer ting litt lettere.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Star Alliance" LN-RRL med og uten "winglets" | LN-DAG | Bilder & foto | 22 | 14-01-2010 14:20 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |