Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2005, 14:13   #1
HVI
ScanFlyer Blue

HVI's Avatar

Default Petter Jansens brev til deg

Quote:
Kjære kunde

I høst har SAS Braathens hatt problemer med forsinkelser og kanselleringer. Dette beklager jeg sterkt først og fremst fordi det skaper problemer for deg som kunde. En annen sak er at SAS Braathens taper penger og anseelse på dette.

Både jeg og alle de dyktige medarbeiderne i SAS Braathens opplever nå at det stilles spørsmål ved vår troverdighet. Derfor synes jeg det er viktig at du som kunde får kjennskap til hvilke problemer vi har hatt og fortsatt sliter med, og at vi gjør alt vi kan for å løse dem.

Det er fire grunner til at en avgang blir forsinket eller i verste fall kansellert. Den ene er værforholdene. Den andre er problemer hos dem som styrer luftrommet, det vil si Avinor.

De to andre grunnene til forsinkelser og kanselleringer er at selve flyet ikke er klart til avgang på riktig tid, eller at vi ikke får våre flygende medarbeidere på plass tidsnok. Dette er vårt ansvar. Den pågående sammenslåingen av Braathens og SAS innebærer omlegging av rutiner, prosedyrer, arbeidsformer og datasystemer. Dette har tatt lenger tid og vært mer komplisert enn vi hadde regnet med. Derfor har vi slitt ekstra i høst. Mye er nå løst eller i ferd med å løses.

Å kansellere en avgang er alltid siste utvei. SAS Braathens kansellerer aldri av kommersielle årsaker. Men når vi først må kansellere har vi ett mål for øye: Minst mulig konsekvenser for færrest mulig passasjerer. Det innebærer at vi verner om avganger med mange passasjerer og destinasjoner med få avganger. Vi prøver også å unngå ”dominoeffekten”, dvs. at vi tar hensyn til om en kansellering får følger for avganger senere på dagen.

SAS Braathens har 440 avganger hver eneste dag, fordelt på 57 fly. Normalt har vi en regularitet på 99 prosent, som er blant de beste i verden. I høst har vi vært nede i 95 prosent. Jeg kan love deg at SAS Braathens gjør alt for at vi igjen skal komme opp på vår vanlige standard for regularitet.

Med ønske om en god jul og et godt nyttår

Petter Jansen
Administrerende direktør
HVI is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 14:36   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Replying to Topic 'Petter Jansens brev til deg'

Bra og nødvendig! Supert Petter'n!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 15:51   #3
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Har akkurat sett at dette har dumpet ned i postkassen.
Riktig bra, setter pris på dette som kunde!

: VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 17:55   #4
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Bra, grei redegjring for problemene, og ikke minst, han tar selvkritikk på vegne av BUSK og avviser ikke blankt allt ansvar, sånt liker jeg fra en leder.
Old 21-12-2005, 18:00   #5
LN-RKF
Banned

Ganske lumpent gjort av Kjoser`n å forsøke å utnytte denne situasjonen slik han har gjort de siste dagene, eller hva?
Jeg lurer på hvis Norwegian hadde hatt tilsvarende problemer en periode og Petter Jansen hadde vært ute i media og kritisert dem? DA hadde det blitt månelyst tenker jeg. De forlanger å beskylde og kritisere andre, men tåler ikke noe kritikk av seg selv. Noe vi også har sett blandt enkelte deltagere her på forumet.

PS: i dag har punktligheten til Norwegian vært elendig, helt nede på noen-og-tredve prosent i perioder mens SK ligger på 70-70%. I går stod det også dårlig til store deler av dagen så jeg.

Dette sier vel det meste

Bruker denne side på OSL som startside i dag. Selv de mest ekstreme Norwegian diggerne skulle vel få gåsehud av dette.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 19:20   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Kanskje Kjos prøver å lære litt o'leary.

Men nå er det bråstans på OSL, pga FZRA og FZFG...
Old 21-12-2005, 19:21   #7
OEH
ScanFlyer Gold

Lurer på om denne mailen ville kommet dersom kanselleringene til SASBraathens ikke var slått opp i media?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 20:17   #8
A320
Newcomer

veldig kloke ord fra captaink.Det er enkelte sas fans her som er veldige gode på å grave sk-strutsehodet veldig godt ned i sanden når det er noe som ikke er positivt for sas-sasbraathens.
A320 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 21:47   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Jadda, fint med selektiv statistikk, vi skal ikke se på de siste 2-3dagene ,heller ikke fjoråret

,men la oss se , jo oktober og november kunne passe bra .

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 22:22   #10
krølle
ScanFlyer Crusty

Ja, jeg innrømmer det Jeg er Sas fan på min hals og Norwegian hater under beltet
Uansett, det jeg synes er patetisk er når Kjos går ut og beskylder Sasbraathens for å
inntille fly av økonomiske årsaker, tror noen, inkludert Kjos selv, at Petter Jansen vil sagt ja, det gjør vi, hver dag og kanskje flere ganger til dagen.

Er vel en bedriten måte å markedssføre seg selv på, men så har jo TV2 stokunde avtale
hos Norwegian, så det var vel økonomiske grunner til at det var de som fikk kjøre denne saken.

krølle is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 22:41   #11
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Quote:
Originally posted by krølle

Ja, jeg innrømmer det Jeg er Sas fan på min hals og Norwegian hater under beltet
Uansett, det jeg synes er patetisk er når Kjos går ut og beskylder Sasbraathens for å
inntille fly av økonomiske årsaker, tror noen, inkludert Kjos selv, at Petter Jansen vil sagt ja, det gjør vi, hver dag og kanskje flere ganger til dagen.

Er vel en bedriten måte å markedssføre seg selv på, men så har jo TV2 stokunde avtale
hos Norwegian, så det var vel økonomiske grunner til at det var de som fikk kjøre denne saken.

TV2 fikk sikkert noe igjen. HAHA
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 23:03   #12
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

Det som er patetisk her er jo at enkelte bruker "egen" statistikk (tatt fra OSL's nettside) til å dokumentere punktligheten til flyselskapene. Er den statistikken kvalitetssikret?

Hvis det er noen som har gravd hodet ned i sanden må de jo være de som ikke er mottakelig for hverken det Petter Jansen eller noen av oss andre her har prøvd å forklart i utallige poster. Men jeg mistenker at man faktisk ikke ønsker å tro på forklaringene til SAS Braathens fordi man har bestemt seg i utgangspunktet hva som er sannheten.

Og bare for å ha nevnt det, jeg er hverken SAS Braathens-fan eller Norwegian-fan for den sags skyld. Det tror jeg mine poster her på forumet (også fra tidligere)dokumenterer godt. Jeg forbeholder meg å være kritisk eller positiv til uansett selskap når det er nødvendig.
THS is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 23:28   #13
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Jeg har ikke fått brevet fra Petter Jansen! Er det forskjell på folk?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2005, 00:08   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Hvor er Norsk Helikopter blitt av i den statistikken? Ser at HS er med
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2005, 07:19   #15
LN-RKF
Banned

Quote:
Originally posted by captaink

Patetisk. De to-tre siste månedene har SasBu levert håpløs regularitet og så kommer dere drassende med at DY har hatt elendig regularitet siste 2 dager. Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Grunnen til at store leder Petter Jansen endelig kommer med en redegjørelse til sine kunder er som alle kan se (de som ikke har SK-strutsehodet stukket langt ned i bakken) at han blir presset til det av media og forbrukermyndigheter.

Patetisk. De to siste ÅRENE har Norwegian hatt dårligere regularitet enn SK og BU og så kommer de drassende med at SK har hatt dårlig regularitiet de siste 2 måneder.
Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Både i 2003 og 2004 ble det oppgitt lavere punktlighet hos Norwegian enn hos SAS og Braathen. Og det var mildt sagt elendig de siste dagene før jul.

Dette er noe alle kan se , untatt de som har DY-strutsehodet stukket langt ned i bakken!

LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2005, 09:39   #16
DY Tech
Banned

Ikke mye å skryte av i dagene mellom jul og nyttår heller for DY`s vedkommende har jeg sett.
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2005, 09:52   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Med hhv +/- 65% og 68% hitill i Desember på OSL så burde vel begge selskaper focusere på ONTIME og ikke på hva konkurenten måtte bedrive .
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2005, 11:13   #18
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-RKF

Quote:
Originally posted by captaink

Patetisk. De to-tre siste månedene har SasBu levert håpløs regularitet og så kommer dere drassende med at DY har hatt elendig regularitet siste 2 dager. Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Grunnen til at store leder Petter Jansen endelig kommer med en redegjørelse til sine kunder er som alle kan se (de som ikke har SK-strutsehodet stukket langt ned i bakken) at han blir presset til det av media og forbrukermyndigheter.

Patetisk. De to siste ÅRENE har Norwegian hatt dårligere regularitet enn SK og BU og så kommer de drassende med at SK har hatt dårlig regularitiet de siste 2 måneder.
Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Både i 2003 og 2004 ble det oppgitt lavere punktlighet hos Norwegian enn hos SAS og Braathen. Og det var mildt sagt elendig de siste dagene før jul.

Dette er noe alle kan se , untatt de som har DY-strutsehodet stukket langt ned i bakken!

Det er forskjell på innstillinger av flyavganger, og antall avganger som er forsinket. Virker som en blander dette.
Synes ikke at Kjos' sine uttalelser er helt på jordet og forferdelige som mange her tydeligvis mener. Nå har vel begge innstillinger av og til, men at man med en innstillingsfrekvens på opptil 31% på enkelte avganger synes jeg er mye. Det tyder kanskje på at en har et litt for ambisiøst ruteprogram utfra flyflåte og crew.
Har fått brevet fra SAS og synes ikke dette er unnskyldninger, men en OK forklaring.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2005, 14:08   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Saken hadde vel sitt utspring i at enkelte avganger fra SAS var mer utsatt for instillinger enn andre, og om SAS hadde økonomiske motiv for dette.

Da skjønner jeg ikke hva den generelle regulariteten for selskapene har av betydning i dette tilfelle!
Old 31-12-2005, 14:36   #20
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Sikkert noe med sten i glasshytte eller kråkebolle i basthytte...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules