Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2011, 18:34   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
Default Lysmarkering av midlertidige kraner i Norge

De siste par ukene har en svær kran vært i aksjon på en tomt rett ved jobb i forbindelse med bygging av et leilighetskompleks. I det samme tidsrommet har det til tider vært mye tåke, og siden kranen er maks, ja, la oss si 200 m i luftlinje, fra helipaden på det lokalesykehuset, forundrer det meg at den ikke er markert med noe som helst form for beacon. Hva er reglene rundt dette, eller er det kanskje rimeligere å publisere en NOTAM for ubelyst kran nær innflyving? Vet som sagt lite om hvordan dette foregår, og hadde satt pris på litt informasjon
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2011, 19:36   #2
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Lysmarkering av midlertidige kraner i Norge

Her i Bergen er det et tilsvarende tilfelle. 4 kraner er satt opp ikke langt i fra Grønneviksøren hvor luftambulansen har sin base. Alle de har fått et rødt lys i enden av bommen, på motvekten og helt på toppen. Har ikke sett noe NOTAM på disse.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2011, 19:37   #3
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Mener at alle kraner,mobile, midlertidige eller faste som skal rage over x antall meter skal meldes ifra til nærmeste flyplass/sentral. Husker ikke akkurat hvor mange meter, er noen år siden krankurset i Forsvaret var, men om jeg ikke husker så veldig feil så begynner kravet så langt med som 5 meter? Krav til lysmarkering inntreffer vel på x antall meter også.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2011, 21:03   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Lysmarkering av midlertidige kraner i Norge

TOS har en NOTAM på en kran som står ved rullebanen, i tilfelle noen vil se...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2011, 21:43   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
Default Re: Lysmarkering av midlertidige kraner i Norge

Takker for svar. Denne kranen har altså ingen beacon, men det er en kran som, ved nærmere ettertanke er en del høyere, har rødt beacon. Denne er da mye lengre unna innflyving til sykehuset, nærmere 1 km i luftlinje. Er vel som Basse-HAU påpeker her, et minimumskrav til høyde før det er nødvendig med lysmarkering.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2011, 21:57   #6
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Lysmarkering av midlertidige kraner i Norge

Yes, it is... vet ikke om det gjelder for midlertidige hindringer, men ut i fra hukommelsen sier JAA-direktivene:

Under 45 meter: Low intensity steady red light
Over 45, men under 150 meter: Medium intensity flashing red
Over 150 meter: High intensity flashing white

Useful knowledge...
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 09:04   #7
matsbg
ScanFlyer Blue
 
matsbg's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
Default Re: Lysmarkering av midlertidige kraner i Norge

Forskrift om merking av luftfartshinder (BSL E 2-2)
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1203-1384.html
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 12:49   #8
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
Yes, it is... vet ikke om det gjelder for midlertidige hindringer, men ut i fra hukommelsen sier JAA-direktivene:

Under 45 meter: Low intensity steady red light
Over 45, men under 150 meter: Medium intensity flashing red
Over 150 meter: High intensity flashing white

Useful knowledge...
Dette er sakset fra den norske forskriften om luftfartshindre § 8 annet ledd:

Quote:
(2) Merkenivåer
a) Hinder med høyde inntil 100 m, merkes med lavintensitetslys på toppen.
b) Hinder med høyde mellom 100 og 150 m, merkes med lavintensitetslys på toppen og på et mellomliggende nivå slik at avstanden mellom lysene ikke overstiger 75 m.
c) Hinder med høyde over 150 m, merkes med høyintensitetslys på toppen og lavintensitetslys på mellomliggende nivåer slik at avstanden mellom lysene ikke overstiger 75 m.
I følge forskriften § 4 er det eieren av luftfartshinderet som har ansvar for å merke hinderet med farger eller lys i tråd med forskriften. § 3 sier at luftfartshinder er enhver ting som stikker høyere enn 60 meter opp i luften. Om det er en midlertidig eller fast hindring bryr ikke forskriften seg om. Og det gjør jo ikke flyene heller

Last edited by RWY 24; 19-11-2011 at 15:14.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. Twin Otter Reiseforum 2 17-07-2010 12:54
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? vstenhjem Flyforum 6 22-03-2010 00:54
SAS Norge kutter i Nord-Norge (10 %) BU595 Flyforum 5 08-12-2008 23:36
Midlertidige fly til SAS FlyHi Flyforum 50 07-12-2007 23:18


All times are GMT +2. The time now is 06:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.