Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2011, 10:01   #1
hanswest
SAS Customer

SAS Lokaltur Trd-Cph, Cph-Osl-Trd nov 2011

Da skulle nok en morgenstund tilbringes på Værnes, og dertilhørende flytur. Det er egentlig ikke noe særlig når vekkerklokka skal ringe halv fem, så er spørsmålet om det da er bra at man våkner av seg selv - ennå tidligere? Opp av senga, ned på badet, av med skjeggstubber og søvn i øyekrokene, og så venter Taxi V-642 der ute i mørket. Greit å bo ca 12 minutters kjøretur unna flyplassen. Innsjekk på automat gikk greit som vanlig. Nytt siden sist (i alle fall for meg) var at man kunne bruke selvbetjent bag-drop også på reiser ut av kongeriket, så da fikk jeg testet det også. Jeg var nok flink, og kjapp, for den hyggelige SAS-mannen ble stående med den orange Priority-tagen i hånda mens kofferten kjørte avgårde. Han prøvde nå i alle fall.
Værnes er lang, og ser ennå lengre ut når det bare er noen få tullinger som har funnet veien inn klokka fem om morgenen:

København går fra Terminal B, også denne gangen er lang en tidlig morgenstund:

Jeg liker faktisk å kose meg med en kopp kaffe før klokka seks på flyplassen, også i dag, "Blue Java" smakte godt:

SAS har tatt over København-Trondheim selv fra november, det betyr at vi ikke får gleden av de koselige Widerøe-ansatte lengre, men så får man sjansen til å fly MD80 fra Værnes igjen! Utgangen var 45, og SK 2885 var satt opp med LN-RML, Aud Viking, som har flydd for SAS siden mars i 1991, flott fly (dårlig bilde):

KLM bruker vanligvis E190 på morgen- og formiddagturen til Amsterdam, men i dag tidlig hadde vi besøk av den gode gamle F70, Værnes er da litt internasjonal etterhvert:

Det var tåke på Kastrup, så avgangen ble utsatt, men klokka 06:28 tok vi av fra rullebane 27, og rett vest! Vi var tre stykker i økonomi ekstra, som delte på 35 seter. Bak i økonomi var det ca 1/3 fullt. Jeg var litt spent på frokosten, dette må være en av de lengste skandinaviske rutene til SAS. Frokosten kom, med varme rundstykker og det hele, godkjent av meg:

Kaptein, styrmann og purser var danske, og de to hyggelige yngre damene i kabinen var svenske. Med norskregistrert MD80 ble dette som SAS i gode gamle dager! De var hyggelige og oppmerksomme i kabinen alle tre.

En ting jeg liker med å fly tidlig/sent, er at man får med seg solens opp- eller nedgang, så også denne gangen:

Flott syn!

Ned mot Kastrup ble det gråere og gråere, og det var skikkelig med tåke. Vi landet på rullebane 30 (tror det er den som er "Øresundinnflyginga") ca ti minutter etter planlagt ankomst, så det var ikke så ille. Det var ganske mange som skulle videre, vi landet på utgang B10, så de fleste fikk løpt litt tror jeg.
Jeg tuslet rolig ned, plukket opp kofferten, og tok Metroen inn til København og dagens møte.

Alt i alt var dette en helt enkelt og grei og hyggelig tur, som alltid med SAS. Returrapport følger, turen hjem starter i morgen ettermiddag.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 12:02   #2
3tflyer
ScanFlyer Blue

Default Re: Lokaltur Trd-Cph, Cph-Osl-Trd nov 2011

Skal samme tur neste uke og da er jeg spent på hva jeg får av servering i Economy Extra hos SAS på ettermiddagen. Hos Wideroe var det det jo lik null og ingen spesiel forpleining på Eco Extra - til tross for en rute på omlag 1t 50 min. Regner med et greit måltid med tilhørende gratis drikke hos SAS.
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 16:41   #3
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Flott å lese rapportene dine Hanswest, regner med vi har omgåttes utallige ganger på Værnes og andre steder oppgjennom åprene. har selv vært gullkunde hos SAS i mange perioder de siste 15 årene og er fortsatt EBG. Jeg tror faktisk jeg er en av de tullingene som er på bildet fra den lange avgangshallen du har, da jeg var med 06.10 flyet til oslo denne morgenen selv.

Flyr utenlands veldig ofte, og er nå på Malta (igjen for 3 gang på 3 uker) og skal selv tilbake med SAS/Lufthansa via Frankfurt og "bussen" fra København igjen sisteflyet fredag kveld i Economy Extra. Savner den gode gamle fredagsburgeren med Rødvin som Braathens hadde noen år, så håper noe i SAS leser dette og tar et hint.. hehe.

Tilbake til Malta igjen via Wien neste fredag, så Tallinn uken etter med direkteflyet til Estonian, og avslutter året med et par dager i Tyskland første uken i desember. Så er det på`an igjen midt i januar med London, Dublin, Tallinn etc..

Skulle du se en litt stresset "ung" mann i sine beste 39-årsalder stå og sjekke inn manuelt på Værnes en morgen (liker faktisk det best jeg.. Selv om jeg har booket plasser på forhånd selvsagt), så si gjerne hei. De i skranken vet vel meget godt hvem begge oss to er, møter jo dem oftere enn familien i perioder... hehe.

Kos deg med en Rød Steff Houlberg på Kastrup og lesk gjerne strupen med et glass gulløl i loungen. Gleder meg til fredag allerede...

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 17:13   #4
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

Fin rapport. Når det gjelder KLM, så endret de flytype til Fokker 70 på alle avganger fra vinterrutenes start...
Old 02-11-2011, 17:17   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for turen! Lettmargarin
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 21:26   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport!

Quote:
Originally Posted by 3tflyer View Post
Skal samme tur neste uke og da er jeg spent på hva jeg får av servering i Economy Extra hos SAS på ettermiddagen. Hos Wideroe var det det jo lik null og ingen spesiel forpleining på Eco Extra - til tross for en rute på omlag 1t 50 min. Regner med et greit måltid med tilhørende gratis drikke hos SAS.
Får vel det samme som på alle andre intraskandinaviske ruter?
Old 04-11-2011, 09:25   #7
hanswest
SAS Customer

SAS Hjemturen

Kimpe_ Jeg håper du leste "tullinger" i alle beste mening!

Møtet sluttet når det skulle, og METRO tok meg greit fra Kongens Nytorv til Kastrup. Fotografen i meg sviktet fullstendig på tilbaketuren, så rapporten blir uten bilder, det skal ikke skje igjen!

Vel fremme på lufthavnen som de sier der, ble bagasjen avlevert, og sikkerhetskontrollen var neste stopp. Jeg vet ikke om Fast Track egentlig var så hurtig siden køa der var bra lang sånn på ettermiddagen. Jeg fikk et "pip" ved passering, og da var kroppsbeføling neste post på programmet. Kroppen ble godkjent for passasje, men ikke PC-veska. Den kom med en rød lapp på seg, "Random Check". I mitt påsyn ble den tømt, helt! Lommebok ble gjennomgått, pass og papirmapper åpnet, kabler befølt... og alt ble sendt gjennom maskina på nytt, i esker. Jaja, jeg tok det positivt, det ble ryddet i veska!

Vel innenfor ble det besøk i SAS´ andre etasje, hvor det ventet kylling og Tuborg. Det smakte veldig godt faktisk. SK 1470 til Oslo var satt opp fra utgang B10, og da kan man drikke Tuborg med litt bedre samvittighet, det er viktig med mat og drikke innebords før man leger ut på lange gåturer!

Innsjekkinga hadde vist ganske så fullt fly, og ombordsstigning var satt til kl 1745. Klokka 1750 begynte folk å komme av flyet, så jeg regnet meg raskt frem til at vi kom til å bli litt sene ut fra Kastrup, men hadde 55 min på OSL, så jeg var ikke veldig bekymret.
Vi var alle ombord kvarteret over klokka seks, avgangen var satt opp med LN-RRL, Jarlabanke Viking, en 737-883 som fløy første gang i desember 2003. Jarlabanke er malt i Star Alliance-fargene. Flyet var mer eller mindre fullt, økonomi ekstra var radene 1-18, så dette var en bra tur for SAS. Vel, vi ventet.. og ventet. Så kommer kapteinen på høyttaler og forteller at det var en innsjekket passajser, med bagasje i buken under oss, som ikke hadde møtt til avgangen. Noe som betyr at bagasjen skal av, og at tida går. Klokka 1835 ble vi dyttet ut.

Jeg sovnet, så hvordan rullebane vi brukte ut av CPH skal jeg ikke skrive noe om. Men jeg våknet til maten kom, så den kan jeg skrive noe om; kylling, tyttebærsyltetøy (søtt) og to små poteter. "Smaker godt" som melkemannen sier på TV. Det ble en flaske rødvin til.

Vi landet ca klokka 1937 på rullebane 19L, og i hodet mitt var jeg nå forbredt på litt sen hjemkomst. Vi parkerte på utgang 36, og jeg kom endelig av flyet, jeg hadde nødutgangsete 16C. Fikk plukket opp kofferten, og gikk opp til SAS´ gullinnsjekk. Noen ganger føles svartkortet hos SAS bra å ha! Det var et kvarter igjen til SK380 skulle gå til Trondheim, den hyggelige damen i skranken ringte til bagasjegutta (sikkert noen jenter som jobber der også), og jammen var det ok! Jeg leverte kofferten, og fikk beskjed om å begi meg fort til utgang 15. Takk SAS! Så var det sikkerhetskontroll, og jammen fikk jeg nytt "pip". Og jammen hadde de ikke sett den lille tuben med fuktighetskrem i veska. Følte meg ganske sikker som person da jeg var gjennom, to skikkelige kontroller på samme dag!

Jeg løp, og løp, til utgang 15, som holdt på å stenge. Tok med Dagbladet og Dagens Næringsliv, og fant sete 5C. Der satt det en annen fyr som mente jeg kunne ta hans plass, men jeg hadde valgt 5C siden ingen hadde A- og B-setet, så han måtte bare flytte seg ja! Det var LN-RNO som var satt opp, en 737-783, som fløy første gang i januar 2000, flyet heter Gjuke Viking. Flyet var halvfullt. Vi tok av fra rulleban 19R. Hyggelig kabinbestening, som hadde god tid med så få passasjerer. Jeg fikk det hyggelige spørsmålet om SAS kunne by meg på noe på denne flygningen, så det ble en pose chips og en rødvin, takk til SAS.
Turen gikk greit, og vi nærmet oss Værnes vestfra, det blåste frikst fra sør-øst, og da humper det bra inn Stjørdalsfjorden. Vi landet og parkerte på utgang 33.
Jeg gikk ned, og der, som nr to, kom kofferten min!

Litt kjasete tur, men jeg kom hjem når jeg skulle, bra jobbet av SAS igjen.

Neste uke venter Bremen, Roma og København, både SAS, OLT, Lufthansa, MD80, Airbus319, Saab2000, Airbus 320, Airbus321 og Crj900 venter. Da skal jeg sørge for at fotografen er operativ også.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 09:39   #8
CV990
Newcomer

CV990's Avatar

Takk for en flott TR hanswest. Har stor sans for måten du skildrer flyturer som ikke nødvendigvis går til eksotiske strøk. Får meg til å se fram til neste CPH-tur
Old 04-11-2011, 09:40   #9
reiseportalen
travelling nerd

Tusen takk for dine flotte beskrivelser av reisen. Du får meg til å føle at jeg er med på turen! Vi kan vel alle kjenne oss igjen i både nytelse ved reisen, men også kjas og stress på flyplasser.

.................................................. ...................................
http://www.reiseportalen.blogspot.com/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 19:47   #10
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Tok selvsagt "tullinger" i aller beste mening Hanswest. Kan vel ikke kalle oss som står opp før kl 04.00 om morgenen for å komme seg bort fra Trøndelag noe annet.

Ellers har Tuborgs Julebryg ankommet Loungen i København, der jeg nå sitter og nyter en iskald en.. Etter en bratwuzt med Midelscharfes senap i Senator Loungen i Frankfurt er det godt å få litt julestemning i danmark... hehe!

Ellers er det rolig noen dager her nå, før turen går til Wien og Malta igjen neste fredag.

Da kom SMS med at TRD-avgangen i kveld er satt opp fra gate B15, så da må man vel snøre spaserskoene og pakke ryggsekk for en laaang gåtur.. hehe.

Ha en flott helg Hanswest og alle dere andre! Kveldstur i sete 1D med et glass rødvin er heller ikke feil en fredag kveld..
kimpe is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules