Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2011, 10:27   #1
Toffen
ScanFlyer Blue

Default Vil bytte navn på Flesland

http://www.travelnews.no/Fly1/Vil-by...n-pa-Flesland/

«Bergen lufthavn Flesland» duger ikke, mener byens påtroppende ordfører, Trude Drevland. Hun foreslår navnebytte. Hva med «Edvard Grieg lufthavn Flesland»?

– Vi i denne byen er jo opptatt av å vise oss frem. Flyplassen er internasjonal. Og jeg synes ikke stedsnavnet alene er godt nok for en internasjonal lufthavn, sier Drevland til Bergensavisen.

Hun luftet ideen i avisen allerede for tre år siden, da som varaordfører. Responsen var positiv, men lite skjedde. Nå blir hun ordfører, og mener navnebyttet er en naturlig sak å ta tak i:

– Jeg har riktignok et par andre ting å tenke gjennom før jeg blir ordfører. Men jeg kommer til å ta tak i dette ganske umiddelbart. Jeg vil bruke min posisjon, og jeg kommer ikke til å gi meg!

Merkevarebygging er stikkordet når Drevland forklarer hvorfor dette er en god idé. New York har John F. Kennedy-flyplassen. Paris har Charles de Gaulle, Liverpool har John Lennon. Og Bergen bør få sin Grieg.

– Men det kan godt være vi kan bruke en annen kjent bergenser. Jeg er ikke fastlåst på Edvard Grieg, sier hun.

Turistsjefen er med
Reiselivsdirektør Ole Warberg likte forslaget i 2008, og det gjør han fremdeles:

– Det er en strålende idé. Det handler om hva vi i Bergen ønsker å fortelle om. Navnet kan diskuteres, men Edvard Grieg er naturlig. Det er viktig for en destinasjon å skille seg ut. Å identifisere seg med en person, kan være smart. Man har gjort det andre steder, med hell, sier Warberg.

Han er likevel skeptisk til om et navnebytte er mulig å få til.

– Spørsmålet er vel om Avinor er villige. Det vil sikkert komme en hel rekke andre steder som ønsker å gjøre det samme, sier Warberg.

Kronglete prosess
Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor er ikke helt avvisende til det luftige forslaget.

– Det er ikke umulig, men det er en lang og kronglete vei, sier han.

For det er ikke bare-bare å bytte navn på en flyplass. Det finnes regler, og de sier at flyplassen skal døpes med stedsnavn og nærmeste by.

– Det har å gjøre med sikkerhet og internasjonale regler for luftfart. Ingen må kunne misforstå. De som fører flyene må være sikre på hvilken flyplass de lander på, påpeker Narvesen.

Likevel trenger det ikke være noe i veien for å bruke et annet navn som et reklametiltak, ifølge Narvesen. Som i Bardufoss, der de kaller flyplassen «Snowman International Airport», eller i Rovaniemi nord i Finland, hvor de har navngitt flyplassen etter julenissen: «Santa Claus Official Airport».

Et offisielt navneskifte er ikke like lett å få til, sier Narvesen.

– Det må først godkjennes av Luftfartstilsynet. Så må det gå gjennom ICAO, som er FNs myndighet for sivil luftfart, opplyser han.

Skrevet av Stein Arild Iglebæk 25.10.2011 klokken 21.15

EGEN KOMMENTAR: Merkelig at ordføreren vil bytte ut Bergen, men beholde Flesland i navnet. Hadde skjønt det om hun ville kalle lufthavnen Edvard Grieg Lufthavn Bergen. Bergen er relativt godt kjent ute i verden, men Flesland betyr ingenting.
Toffen is offline  
Old 26-10-2011, 11:01   #2
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Default Re: Vil bytte navn på Flesland

Bare til å scrolle litt ned. http://forum.flyprat.no/showthread.p...131#post683131
Vede is offline  
Closed Thread

Posting Rules