Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-02-2008, 08:46   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Nytt overlydsfly

Britene prøver seg på nytt og jeg må begynne å spare igjen: http://www.aftenposten.no/viten/article2237552.ece
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 09:20   #2
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: Nytt overlydsfly

Hvis man setter av 2000 i året, så skulle man ha 50000 om 25 år + renter, kanskje det rekker til en enveisbillett?
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 09:31   #3
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Nytt overlydsfly

Med sine 143 meter er A2 på størrelse med en jumbojet.

- Hmm..
..trodde ikke en 747 var SÅ stor!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 09:48   #4
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Nytt overlydsfly

godt poeng , kanskje de bare skal sitte 2 i bredden da :P. Tipper den saken der vil trenge rimelig lang rullebane..

Gleder meg til neste passasjerfly med canard kommer!
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 12:15   #5
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Nytt overlydsfly

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Med sine 143 meter er A2 på størrelse med en jumbojet.

- Hmm..
..trodde ikke en 747 var SÅ stor!

Men flyet er i følget bilder nr. 2 dobbelt så stor som verdens største passasjerfly, A380
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 12:18   #6
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Nytt overlydsfly

Fra Reaction Engines
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	With_A380_Side_1280.jpg
Views:	456
Size:	18.5 KB
ID:	15614  
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 12:21   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Nytt overlydsfly

Håper det blir virkelighet, men hvor langt ut på diverse taxiways stikker det flyet når det står på gate?
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 12:22   #8
fattyfingers
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 83
Default Re: Nytt overlydsfly

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Hvis man setter av 2000 i året, så skulle man ha 50000 om 25 år + renter, kanskje det rekker til en enveisbillett?
Går vel til australia, hva skal man med en returbillett ?
fattyfingers is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 12:29   #9
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Nytt overlydsfly

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen gidder å tegne et så stort fly...
Det eksisterer jo ikke en flyplass i verden som er stor nok til å ha den tingen taksende omkring...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 12:41   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Nytt overlydsfly

Den er for stor, og uten vinduer tror jeg folk fort slutter å bruke den faktisk. Dessuten kan den bare fly over hav eller poler og gjør bruksområdet mer begrenset.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 13:34   #11
tabrenna
ScanFlyer Blue
 
tabrenna's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Location: Hobøl, Norway
Posts: 243
Default Re: Nytt overlydsfly

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Dessuten kan den bare fly over hav eller poler og gjør bruksområdet mer begrenset.
Det er vel dagens regelverk som sier den bare kan det da.. Concorden måtte jo også utover sjø før den kunne gå opp i overlydsfart..

Og som de sier er dette snakk om 25 år til kan være operativt, og hvem vet hvordan regelverket er da...
__________________
McDonnell Douglas MD-90-30
<A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A>

<A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A>
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A>
tabrenna is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2008, 16:07   #12
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Nytt overlydsfly

med den flyet må flyplasser ombygges.. taxebaner feks.. flyet er så langt at den må kjøre litt over gresset for å svinge inn i rullebanen .... og den er uten vindu.. så er den for langt.. dårlig ideer der....

britene må tilbake til tegnebrettet og tegne om det..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2012, 22:27   #13
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
Default Re: Nytt overlydsfly

Det overrasker meg litt om at dette ikke diskuteres mer her. Jeg er helt i fyr og flamme over det Reaction Engines driver med. Tittelen på deres siste presseslipp "The Biggest Breakthrough in Propulsion Since the Jet Engine" er ikke å overselge det. Det de har gjort der er en enorm ingeniørbragd.

Så kan man selvfølgelig henge seg opp i designen på flyet, men flyet er ikke det store poenget her. Det store poenget er hvordan man kan designe en jet-motor som brenner hydrogen og som både har en ekstremt effektiv luft-jetmodus, og en "medbrakt oksygen"-rakettmodus.

Hvis dette flyet kommer seg på vingene, antar jeg at dette vil være fly som går mellom under 10 globale superhubber som typisk vil ha eget atomkraftverk for hydrogenproduksjon, det er få flyplasser det vil være nødvendig å tilpasse til et slikt fly. I mach 5 tror jeg nok man må se langt etter vinduene... Så får vi se hvordan det utvikler seg derfra, dette er så disruptivt at det er vanskelig å forutse.
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2012, 22:42   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Nytt overlydsfly

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Det de har gjort der er en enorm ingeniørbragd.
Det blir nok diskutert mer hvis/når ting begynner å materialisere seg. Fram til da så er det bare et prosjekt i rekken av prosjekter som skal revolusjonere reisen. Når ingeniørbragden kan likestilles en økonombragd, da tror jeg ting får fart på seg.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nytt - og helt nytt - Flynytt Jumper G5 Flyforum 12 05-12-2008 11:28
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. ENKB Flyforum 7 17-01-2007 07:53
Nytt tårn, nytt parkeringshus, nytt GA område og utbygging av dagens terminal. enml Flyforum 9 16-01-2007 16:30
Nytt aar og nytt Airways! LN-MOW Flyforum 1 01-01-2007 12:26
Nytt Airways, nytt Vi Menn... EB Flyforum 5 26-10-2004 20:28


All times are GMT +2. The time now is 19:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.