Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-11-2005, 19:51   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
Default Skeiv landing

http://www.airliners.net/open.file/968017/M/
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2005, 19:52   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Hur många -200 har FR kvar?

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2005, 20:01   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

I følge deres webside 9 737-200 og 82 737-800. Så vidt jeg fårstår har de blitt tvunget til å beholde de litt lenger grunnet forsinkelser i -800 leveranser.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2005, 20:08   #4
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Dette med 'skeiv landing' er vel rimelig normalt i sidevind. De profesjonelle på forumet kan vel utdype dette bedre enn meg, men humrer alltid litt av de kommentarene som legges ved slike bilder på Airliners.net etc.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2005, 20:17   #5
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Jeg kan vel anse meg som en profesjonell planespotter der jeg sitter i tårnet mitt og må si at det bildet ikke akkurat får meg til å legge fingeren klar på crash-knappen.

Forøvrig trodde jeg at ett-hjuls-landinger ved sterk sidevind var standard for Dash-8 og denslags. Bare som en tilleggskommentar.

K

atck is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2005, 22:24   #6
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Jepp det er vel standard på de fleste fly hvor ikke f.eks. outboard engine eller annet vil være til hinder for lav vinge. F.eks. på B744, da må man lande med crab (vinkel inn mot vinden i stedet) over en viss sidevindkomponent.

Man lander slik for ikke å få drift sidelengs i det man lander, så man minsker wear and tear på understellet.
OMW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2005, 23:05   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Standard er crab på approach og final, så crosscontrol før man lander, dvs legge vingen ned mot vinden og motsatt rudder for å rette nesen ned centerline mens man unngår å bli blåst ut av rullebanen.
Etthjulslandinger er noe de fleste piloter bør være i stand til å klare om det trengs, og unngå når det ikke trengs
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2005, 23:16   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Her er forresten en video som viser hvordan en 747 landes i sidevind
http://www.flightlevel350.com/viewer.php?id=1568

Ett bilde som viser landing med crab
http://www.airliners.net/open.file/047556/M/

Og et som viser landing med bank
http://www.airliners.net/open.file/122621/M/
Der ser man hvorfor man lander med crab i en 744

Og her går det nesten galt med en 747
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2005, 04:08   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Heisann
Quote:
Nasty touchdown rwy 28, wind 32knots @ 33 degrees.
er det vind 030/32 og man lander på RNW 28 er det lite eller ingen crosswind. Er det vind 310/32 og man lander på RNW 28 er det under 20 kts crosswind... Ville ikke tro at en B737 ville ha en slik bank for under 20 kts crosswind...? Også... som Dag nevner så crabber man som regel inn i crosswind til et stykke før touchdown, og retter så flyet opp med med rullebanen med bank inn mot vinden og motsatt sideror... med andre ord sideroret skulle stått til venstre...?

Kun en observasjon...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2005, 07:46   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,381
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Utrolig at det gikk bra med 747`n fra China Airlines...
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2005, 08:46   #11
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Quote:
Originally posted by SQ 777
I følge deres webside 9 737-200 og 82 737-800. Så vidt jeg fårstår har de blitt tvunget til å beholde de litt lenger grunnet forsinkelser i -800 leveranser.

Ja, og det har ført til enkelte kanselleringer til og fra Torp i nov. og des.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2005, 11:31   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Quote:
Originally posted by Dag Johnsen


Heisann
Quote:
Nasty touchdown rwy 28, wind 32knots @ 33 degrees.
er det vind 030/32 og man lander på RNW 28 er det lite eller ingen crosswind.
Jeg forstod det slik at det var vind fra 033 og hvis de da lander på bane 28 (280) burde vel vinden kome fra ca. 110 grader, som gir en bra x-wind i tillegg til litt tailwind.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 01-12-2005, 13:05   #13
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Heisann CFM... ja nå roter jeg vel litt også...

Vindretningen rundes som regel opp eller ned til nærmeste 10 grader og er det fra vind fra 33 grader vil det bli rapportert som 030... og da 110 grader komponent fra høyre om man lander på RNW 28... som du sier. Sier man 33 og mener 330 grader bør man rapportere vind fra 330.

Kan fortatt ikke forstå hvorfor han har et stort ror utslag til høyre...?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2005, 22:07   #14
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Quote:
Kan fortatt ikke forstå hvorfor han har et stort ror utslag til høyre...?
Det er vel rett og slett fordi han sitter der fremme og sparker venstre pedal....

(Studèr roret litt nærmere, spesielt toppen...., så skal du se.... : )

Ellers må jeg si det der likner bemerkelsesverdig på en tilnærmet perfekt sidevindslanding, så bortsett fra at det var et flott bilde, er det vel ingen grunn til å løfte det berømte øyenbrynet vel?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2005, 01:00   #15
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Heisann LN-SSL... ja du har vel rett...

Se hva som hender når man drikker for mange glass vin på kvelden... og skal se på crosswind landinger...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2005, 11:31   #16
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Har høyre siderorsutslag ved å trykke venstre pedal ?

Forøvrig er ikke metoden med "lav vinge inn mot vinden" noe som normalt brukes på jetflyet med motorer under vingene. Skal ikke si sikkert hvordan det er på 200 (som har mindre motorer fysisk sett), men er ikke så helt sikker på om den lave vingen er helt med vilje. Det er jo ofte slik i slike forhold at vinden fort tar litt tak i flyet og hever en vinge, og dermed blir det slik (om dette er tilfelle på nevnte bilde skal jeg dog ikke si noe sikkert om).

Forøvrig brukes jo sideroret aktivt for å beholde retningen noenlunde der man vil ha nesa pekende (og på større maskiner med underhengende motorer så er dette som sagt ikke alltid i den retning rullebanen peker), så om man studerer rorene i landingsfasen i forhold hvor det er mye og turbulent vind så vil du se at dem beveger seg ganske heftig (både brått og med store utslag).

Jeg har selv opplevd under landing på Flesland at jeg gikk "tom" for balanseror. Fullt utslag mot venstre var akuratt nok til å holde wings level. Det dumme i situasjonen var at tårnet hadde rapportert en landingsvind på 12 knop, og jeg vurderte dermed foholdene som mer enn gode nok til en normal landing med normal hastighet. Hadde jeg visst at vinden var så sterk som den var så hadde jeg holdt høyere hastighet for å ha mere rorkontroll og heller gjort en mere "solid" landing.



LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2005, 11:59   #17
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Quote:
Har høyre siderorsutslag ved å trykke venstre pedal ?
Det har aldri jeg sagt iallefall. Men siden man ser at roret har utslag til venstre på bildet, må man vel kunne anta at man sitter der fremme og sparker venstre pedal??

(Om ikke annet så i samme 100-dels sekund som fotografen trykker på utløser'n )
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2005, 12:33   #18
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Jeg sa heller ikke at du hadde sagt det

Hmm, tja, jeg synes også at det ser ut som sideroret har utslag til høyre her, men jeg skal ikke påstå noe for hardt.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2005, 21:52   #19
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Quote:
Originally posted by LN-TAL
Forøvrig er ikke metoden med "lav vinge inn mot vinden" noe som normalt brukes på jetflyet med motorer under vingene. Skal ikke si sikkert hvordan det er på 200 (som har mindre motorer fysisk sett), men er ikke så helt sikker på om den lave vingen er helt med vilje.
Det brukes iallefall på større maskiner enn en treer, så vi skal vel ikke se helt bort fra at det var det han gjorde her også, og ganske vellykket ser det ut til
Sakset i fra 757.org.uk:
"The wing down crosswind control technique used in other large jets is recommended for the 757"
OMW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2005, 22:22   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'Skeiv landing'

Quote:
Originally posted by LN-TAL

Forøvrig er ikke metoden med "lav vinge inn mot vinden" noe som normalt brukes på jetflyet med motorer under vingene. Skal ikke si sikkert hvordan det er på 200 (som har mindre motorer fysisk sett),
Joda, det er nok det som brukes i de fleste tilfeller ved touchdown.

På denne siden forteller mange busspiloter som sine erfaringer og teknikker:
http://www.airbusdriver.net/airbus_crosswind.htm

Merk at flyet må flys med små puff på sidesticken, ikke konstant yoke-utslag, siden sidesticken kontrollerer rollerate uavhengig av airspeed.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skeiv kondensstripe fra TAP Kanon Bilder & foto 8 01-07-2011 13:17
Landing på Gatwick Flopp Bilder & foto 3 21-01-2011 15:51
SAS Md-82 landing Mats Danielsen Bilder & foto 6 13-08-2009 12:05
Barsk landing Trety Flyforum 7 10-06-2006 00:45
Hard Landing Airbus 330 Flyforum 7 29-05-2006 13:22


All times are GMT +2. The time now is 19:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.