![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
http://www.airliners.net/open.file/968017/M/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hur många -200 har FR kvar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
I følge deres webside 9 737-200 og 82 737-800. Så vidt jeg fårstår har de blitt tvunget til å beholde de litt lenger grunnet forsinkelser i -800 leveranser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Dette med 'skeiv landing' er vel rimelig normalt i sidevind. De profesjonelle på forumet kan vel utdype dette bedre enn meg, men humrer alltid litt av de kommentarene som legges ved slike bilder på Airliners.net etc.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg kan vel anse meg som en profesjonell planespotter der jeg sitter i tårnet mitt og må si at det bildet ikke akkurat får meg til å legge fingeren klar på crash-knappen.
Forøvrig trodde jeg at ett-hjuls-landinger ved sterk sidevind var standard for Dash-8 og denslags. Bare som en tilleggskommentar. K |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]()
Jepp det er vel standard på de fleste fly hvor ikke f.eks. outboard engine eller annet vil være til hinder for lav vinge. F.eks. på B744, da må man lande med crab (vinkel inn mot vinden i stedet) over en viss sidevindkomponent.
Man lander slik for ikke å få drift sidelengs i det man lander, så man minsker wear and tear på understellet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Standard er crab på approach og final, så crosscontrol før man lander, dvs legge vingen ned mot vinden og motsatt rudder for å rette nesen ned centerline mens man unngår å bli blåst ut av rullebanen.
Etthjulslandinger er noe de fleste piloter bør være i stand til å klare om det trengs, og unngå når det ikke trengs ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her er forresten en video som viser hvordan en 747 landes i sidevind
http://www.flightlevel350.com/viewer.php?id=1568 Ett bilde som viser landing med crab http://www.airliners.net/open.file/047556/M/ Og et som viser landing med bank http://www.airliners.net/open.file/122621/M/ Der ser man hvorfor man lander med crab i en 744 ![]() Og her går det nesten galt med en 747 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann
Quote:
Kun en observasjon... ![]() Dag
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Utrolig at det gikk bra med 747`n fra China Airlines...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ja, og det har ført til enkelte kanselleringer til og fra Torp i nov. og des. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann CFM... ja nå roter jeg vel litt også...
![]() Vindretningen rundes som regel opp eller ned til nærmeste 10 grader og er det fra vind fra 33 grader vil det bli rapportert som 030... og da 110 grader komponent fra høyre om man lander på RNW 28... som du sier. Sier man 33 og mener 330 grader bør man rapportere vind fra 330. Kan fortatt ikke forstå hvorfor han har et stort ror utslag til høyre...? Dag
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() (Studèr roret litt nærmere, spesielt toppen...., så skal du se.... ![]() Ellers må jeg si det der likner bemerkelsesverdig på en tilnærmet perfekt sidevindslanding, så bortsett fra at det var et flott bilde, er det vel ingen grunn til å løfte det berømte øyenbrynet vel?
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann LN-SSL... ja du har vel rett...
![]() Se hva som hender når man drikker for mange glass vin på kvelden... og skal se på crosswind landinger... ![]() ![]() ![]() Dag
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har høyre siderorsutslag ved å trykke venstre pedal ?
Forøvrig er ikke metoden med "lav vinge inn mot vinden" noe som normalt brukes på jetflyet med motorer under vingene. Skal ikke si sikkert hvordan det er på 200 (som har mindre motorer fysisk sett), men er ikke så helt sikker på om den lave vingen er helt med vilje. Det er jo ofte slik i slike forhold at vinden fort tar litt tak i flyet og hever en vinge, og dermed blir det slik (om dette er tilfelle på nevnte bilde skal jeg dog ikke si noe sikkert om). Forøvrig brukes jo sideroret aktivt for å beholde retningen noenlunde der man vil ha nesa pekende (og på større maskiner med underhengende motorer så er dette som sagt ikke alltid i den retning rullebanen peker), så om man studerer rorene i landingsfasen i forhold hvor det er mye og turbulent vind så vil du se at dem beveger seg ganske heftig (både brått og med store utslag). Jeg har selv opplevd under landing på Flesland at jeg gikk "tom" for balanseror. Fullt utslag mot venstre var akuratt nok til å holde wings level. Det dumme i situasjonen var at tårnet hadde rapportert en landingsvind på 12 knop, og jeg vurderte dermed foholdene som mer enn gode nok til en normal landing med normal hastighet. Hadde jeg visst at vinden var så sterk som den var så hadde jeg holdt høyere hastighet for å ha mere rorkontroll og heller gjort en mere "solid" landing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() (Om ikke annet så i samme 100-dels sekund som fotografen trykker på utløser'n ![]()
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg sa heller ikke at du hadde sagt det
![]() Hmm, tja, jeg synes også at det ser ut som sideroret har utslag til høyre her, men jeg skal ikke påstå noe for hardt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Quote:
![]() Sakset i fra 757.org.uk: "The wing down crosswind control technique used in other large jets is recommended for the 757" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
På denne siden forteller mange busspiloter som sine erfaringer og teknikker: http://www.airbusdriver.net/airbus_crosswind.htm Merk at flyet må flys med små puff på sidesticken, ikke konstant yoke-utslag, siden sidesticken kontrollerer rollerate uavhengig av airspeed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skeiv kondensstripe fra TAP | Kanon | Bilder & foto | 8 | 01-07-2011 13:17 |
Landing på Gatwick | Flopp | Bilder & foto | 3 | 21-01-2011 15:51 |
SAS Md-82 landing | Mats Danielsen | Bilder & foto | 6 | 13-08-2009 12:05 |