Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2011, 09:42   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Cimber Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

SAS leverte i går dårlige tall for dansk innenriks - og Cimber Sterling ser ut til å gjøre det samme med en nedgang i passasjerer på 12 prosent og nedgang i kabinfaktor på 9 prosentpoeng (i august). Det hadde vært interessant å vite om det er Norwegian som "spiser" av SAS og Cimber Sterling - eller om de sliter like tungt.

Quote:
Cimber Sterlings egen aktivitet
Den udbudte kapacitet (ASK) blev øget med 2% og trafikken
(RPK) steg med 3%, hvorved load factoren steg med 1 procentpoint i august 2011 sammenlignet med august 2010.
Passagerantallet på Leisure steg 5%, med en stigning i load
factoren på 2 procentpoint.
Antallet af indenrigspassagerer faldt med 12% med et fald i
load factoren på 9 procentpoint.
I regional-segmentet faldt antallet af passagerer med 12%
med et fald i load factoren på 1 procentpoint.
Samlet faldt antallet af passagerer med 6%.
Antallet af afgange til tiden faldt med 1 procentpoint til 88% og
antallet af gennemførte flyvninger faldt 1 procentpoint til 99%.
Hele rapporten: http://files.shareholder.com/downloa...ugust_2011.pdf
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2011, 11:35   #2
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

DY har allerede reduceret på KRP-CPH, hvordan det står til på
AAL-CPH ved jeg ikke !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2011, 12:11   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,390
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Dansk innenriks virker være en brutal slagmark med fallende passasjertall og røde tall
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-09-2011, 12:15   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dansk innenriks virker være en brutal slagmark med fallende passasjertall og røde tall
Det kan vel ikke være mange ruter hvor fly er hensiktsmessig, hensyntatt tiden man må bruke på flyplassene? AAL-CPH, kanskje?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2011, 20:06   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Rødnesene har vel nektet å oppgi tall for dansk innenriks, så det tilsier vel at tallene deres heller ikke er særlig gode
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2011, 21:00   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

AAL-CPH og KRP-CPH er begge ruter hvor flytrafik er et godt alternativ. AAL pga afstanden og KRP pga uhyggelig dårlig offentlig transport fra dette område. Disse to ruter er ganske berettigede.

Desværre er der på begge ruter en overkapacitet - specielt efter DY kom ind med alt for store fly. Det presser priserne ned på et for lavt niveau for alle. DY har allerede fjernet 1 afgang fra KRP hvilket bevidner dette. Nu opgiver DY jo ikke nogle tal, men de seneste 10 rejser mine forældre har taget fra KRP har der aldrig været mere end halvt fyldt hos DY.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 04:05   #7
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det kan vel ikke være mange ruter hvor fly er hensiktsmessig, hensyntatt tiden man må bruke på flyplassene? AAL-CPH, kanskje?
CPH-AAL hhv. CPH-RNN er nok de eneste hvor det giver god mening - endnu.

Generelt er problemet at de jyske lufthavne ligger de forkerte steder, med et catchment area der er for tyndt, tag bare AAR som det klassiske eksempel.

Generelt ville færre men større lufthavn næppe skade Jylland (men derimod nok CPH).

I Danmark vil man dog satse på Timeplanen, dvs. køretid med tog fra Kbh. til Aalborg på tre timer og på sigt 2:15, evt. 1:45 med en forbindelse og Kattegat. Så indenrigsfly i Danmark er næppe der jeg vil lave en langtidsinvesterning.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 21:47   #8
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post

Generelt er problemet at de jyske lufthavne ligger de forkerte steder, med et catchment area der er for tyndt, tag bare AAR som det klassiske eksempel.
Delvist enig.
AAL ligger fint.
SGD kan vel ikke ligge meget anderledes. Det er en businesslufthavn for Danfoss og associerede virksomheder, og ellers har den kun begrænset leisure-trafik.
BLL har vel sit område fra Tønder til Esbjerg, trekantområdet Vejle/Kolding/Fredericia samt i et vist omfang også Fyn. Langt bedre havde det været hvis lufthavnen havde ligget i trekantområdet. Det havde formentlig også kunnet understøtte en indenrigsrute mellem EBJ og CPH.
KRP dækker Viborg, Herning, Holstebro og Silkeborg. Den dækker egentlig fint de fire byer, men har udelukkende et indenrigsformål.
AAR har som nævnt en skandaløs beliggenhed. Den burde have været flyttet til Hammel, som man har snakket om i over 40 år.
ODE er død, men har vist ganske få charterflyvninger. Beliggenheden er fin, men dårlig drift, og gode togforbindelser til CPH gør at jeg ikke ser nogen fremtid som rute-lufthavn.

Man har i en årrække forsøgt at få opgraderet RKE til at kunne modtage rutetrafik, men lokale protester har blokeret for det.

Det er urealistisk at tro på flytning eller ny-konstruktion af nogen som helst lufthavne i Danmark
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2011, 00:48   #9
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Synes det er ringe at du mener AAR har en "skandaløs" placering...ifh til hvad....
Der er mange lufthavne som ligger 40-45 km uden for citycenter...behøver ikke nævne nogen.
Støjmæssig har AAR den absolut bedste beliggenhed det kan ikke betvivles overhovedet, og ja...før du selv nævner det..jeg er forudindtaget
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2011, 03:14   #10
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Synes det er ringe at du mener AAR har en "skandaløs" placering...ifh til hvad....
Der er mange lufthavne som ligger 40-45 km uden for citycenter...behøver ikke nævne nogen.
Støjmæssig har AAR den absolut bedste beliggenhed det kan ikke betvivles overhovedet, og ja...før du selv nævner det..jeg er forudindtaget
Hilsen Ole
Problemet er ikke afstanden, men at den ligger i den forkerte retning.

Lå den i samme afstand men mod vest så var befolkningsgrundlaget for lufthavnen meget større, og den ville formentlig have en meget mere central rolle i Jylland med tilhørende flere ruter. Optimal placering vil formentlig være omkring Galten, der får du, udover Århus, og Horsens, Silkeborg, Viborg, Herning, Randers og Trekanten indenfor en god time. I dag er der kun Århus og Randers af betydning.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2011, 11:02   #11
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

AAR ligger, hvor den ligger! Jeg tror, det er for sent at ændre placering nu. Dog ville en ny motorvej hele vejen fra Aarhus til Tirstrup samt en omplacering af platform og ny, moderne terminal på den modsatte side af banen være en god løsning for Østjylland og Aarhus' erhvervsliv og turisme. En motorvej hele vejen ville skære meget af køretiden væk, ligeledes ville en hurtigere tilkørsel fra motorvejen til nyt terminalområde på den syd-vestlige side af start/landingsbanen.

Der ligger allerede beslutning om en kommende motorvej, men nye faciliteter og terminalplacering ville bestemt også gavne lufthavnen samt tiltrækningen af nye kunder, luftfartsselskaber og rejsebureauer.

Der har aldrig været særlig stor velvillighed og beslutningsmod omkring Aarhus Lufthavn - desværre! Men nu har Aarhus fået en ny (og yngre) borgmester og ham kan vi håbe ser de mange muligheder og vækstpotentialer, en "rekonstruering" af AAR kan give Aarhus og Østjylland.

Last edited by SAS CC; 10-09-2011 at 14:23.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2011, 23:51   #12
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
AAR ligger, hvor den ligger! Jeg tror, det er for sent at ændre placering nu. Dog ville en ny motorvej hele vejen fra Aarhus til Tirstrup samt en omplacering af platform og ny, moderne terminal på den modsatte side af banen være en god løsning for Østjylland og Aarhus' erhvervsliv og turisme. En motorvej hele vejen ville skære meget af køretiden væk, ligeledes ville en hurtigere tilkørsel fra motorvejen til nyt terminalområde på den syd-vestlige side af start/landingsbanen.

Der ligger allerede beslutning om en kommende motorvej, men nye faciliteter og terminalplacering ville bestemt også gavne lufthavnen samt tiltrækningen af nye kunder, luftfartsselskaber og rejsebureauer.

Der har aldrig været særlig stor velvillighed og beslutningsmod omkring Aarhus Lufthavn - desværre! Men nu har Aarhus fået en ny (og yngre) borgmester og ham kan vi håbe ser de mange muligheder og vækstpotentialer, en "rekonstruering" af AAR kan give Aarhus og Østjylland.
Og er er jeg helt enig..
Det er desværre sådan at AAR har en ledelse, hvor de sidder og venter på at operatører tilbyder sig...De er ikke opsøgende..Var de det så meget helt anderledes ud.
Lufthavnen ligger nu engang hvor den gør.. Det er så op til de nye bestyrelse at får det optimale ud af den.
AAR er kørt agter ud, og det er deres egen skyld desværre...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 15:59   #13
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Ettersom jeg har vært mye helt nord på Jylland, og synes dette med jydske flyplasser er interessant, tillater jeg meg å spørre om Sindal Lufthavn helt nord på Jylland. Jeg er litt fascinert av denne lufthavnen og mener å ha lest en gang at den har hatt rutetrafikk. Vet noen om den har hatt ruteflygninger, f eks til CPH.

Ellers dekker vel AAL greit nok områdene nordover.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 18:43   #14
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

JA der var en overgang trafik fra Sindal til CPH om jeg husker korrekt
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 18:50   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Der var også for mange år siden rutefly fra Thisted til CPH...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2011, 22:25   #16
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Skive-CPH med Sunair e i en meget meget kort periode
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2011, 20:26   #17
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Cimber Sterling sliter på dansk innenriks

Ja og Vojens, Odense osv til CPH. Men da broen kom, forsvandt disse ruter jo.
Thisted er dog ikke så voldsomt mange år siden. Mener i hvert fald at den fløj omkring 2003?

Jeg fastholder mit standpunkt om, at AAR har en skandaløs beliggenhed. Der er ingen, der i dag ville lægge en lufthavn på Djursland. Kun fordi tyskerne anlagde en lufthavn dér under krigen, ligger Danmarks næststørste by's lufthavn nu i den "forkerte" retning.

Der er en interessant artikel om nord/syd-gående indenrigstrafik på check-in.dk i dag:

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=51707
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Cimber Sterling udvider på dansk inderigs PP Flyforum 6 23-06-2010 10:00
Cimber og Norwegian i ny dansk radioduell Bll spotter Flyforum 10 29-01-2010 12:28
Cimber sliter med å overbevise inestorer. MartinL Flyforum 8 04-11-2009 11:32
Sterling satser på dansk innenriks ? X-BU Flyforum 0 28-09-2005 02:30
Dansk flyhistorie: Cimber GF1 Flyhistorisk forum 0 05-09-2005 14:15


All times are GMT +2. The time now is 07:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.