Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2011, 18:32   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default iPad i cockpit

UA er første selskap med IPad som standard: http://mobil.aftenposten.no/a.mob?i=...&p=aftenposten
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2011, 18:55   #2
scanhorse
EKCH
 
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
Default Re: iPad i cockpit

Her er en tråd hvor Ipads nyheder er kommet in
den seneste tid

Ikke bare i cockpit also i Cabin BA er den nyeste vil jeg, si /tro

http://forum.flightradar24.com/threa...Ipads-more-%29

Ulf Scanhorse
scanhorse is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2011, 18:59   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: iPad i cockpit

Quote:
Originally Posted by scanhorse View Post
Her er en tråd hvor Ipads nyheder er kommet in
den seneste tid

Ikke bare i cockpit also i Cabin BA er den nyeste vil jeg, si /tro
Ja, BA har vært beskrevet her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91502

De har også iPad for en del pax i F-klasse oga. aldrende IFE-system.

Ut over det så har jo mange, bl.a. SK og DY, kjørt med elektronisk flightbag lenge, selv om den kanskje ikke heter iPad og derfor ikke er fullt så kult
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2011, 19:10   #4
scanhorse
EKCH
 
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
Default Re: iPad i cockpit

Tack Discus
så har vi strax samlet de hele

Inflight og Cabin-Crew og Cockpit

Ulf
scanhorse is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2011, 22:39   #5
Sweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
Default Re: iPad i cockpit

Håper at QRH FORTSATT er i papir dog...
Papir krasjer i allefall ikke, har vært skeptisk til å ha QRH'en elektronisk selv om det var Android eller Linux som er ganske så stabilt som lå igrunn på paden.
Sweeper is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2011, 23:54   #6
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: iPad i cockpit

Visste ikke at SK hadde EFB. Jeg vet Ama pola, eller hva det nå heter, svensk F50 operatør, har fått godkjent IPad som EFB.
Jeg ser at Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS sier i Aftenposten at i SAS er papir byttet ut med PCer. Det er mulig at det er tillfelle i kontorene på bakken, men i flyene er det femdeles masse papir.

Last edited by Kua; 02-09-2011 at 09:43.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 07:19   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: iPad i cockpit

SK har vel ikke EFB ennå? Ikke WF heller for den saks skyld, men det er visst ting på trappene.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 07:42   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,890
Default Re: iPad i cockpit

Quote:
Originally Posted by Sweeper View Post
Håper at QRH FORTSATT er i papir dog...
Papir krasjer i allefall ikke, har vært skeptisk til å ha QRH'en elektronisk selv om det var Android eller Linux som er ganske så stabilt som lå igrunn på paden.

Nå er jo iOS bygget på Unix og en kan si hva en vil om Apples markedsførings taktikker, men jeg har ennå tilgode å høre at iPAD ikke er stabil og for mitt vedkommende faktisk mer stabil enn Papir som kan være "out of date".
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 08:19   #9
Sweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
Default Re: iPad i cockpit

Du er fortsatt avhengig av strøm og at hardwaren holder, en QRH oppdateres jo ikke så veldig ofte heller.
Men med en iPad så har du alltid en risk at den ikke vil funke, slik er det med elektronikk og derfor håper jeg den fortsatt er i papir.

Miljøvennlig er papir også, om de bruker Sitka gran i produksjonen, dette er en svartelistet treart som stort sett kun duger til papir og som i naturen fortrenger norsk flora og fauna.
Sweeper is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 08:28   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,890
Default Re: iPad i cockpit

Quote:
Originally Posted by Sweeper View Post
Du er fortsatt avhengig av strøm og at hardwaren holder, en QRH oppdateres jo ikke så veldig ofte heller.
Men med en iPad så har du alltid en risk at den ikke vil funke, slik er det med elektronikk og derfor håper jeg den fortsatt er i papir.

Miljøvennlig er papir også, om de bruker Sitka gran i produksjonen, dette er en svartelistet treart som stort sett kun duger til papir og som i naturen fortrenger norsk flora og fauna.
Strøm er det kanskje muligheter for i Cockpit (i hvertfall har ikke det vært noe problem hos Alaska Airlines) - Hardware har heller ikke vært noe problem - har riktignok kun erfaring med iPAD i helse sammenheng, men etter 2 år i SCCA i Seattle har ikke hardware vært noe problem.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 14:02   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default

iPad vil nok ha strøm lenger enn dagens fly har endurance... Også ved bruk av JeppTC eller JeppFD til dep/arr/approach.

Men ikke om de skal holde på med spill på de

-men det er greit at man er konservativ i kravene til nye ting...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 14:48   #12
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Re: iPad i cockpit

Vi får også hver vår iPad i jobbøyenmed, med kobling til intranett, pluss div andre greier, slik at vi kan bruke den i jobbsammenheng. Sjåførhåndboka, samt skift o.l. blir lagt inn, samt mulighet til å laste ned nye versjoner av skiftene og turnusplaner. Strøm er jo et ankepunkt mtp at vi ikke har 12/24V strømuttak i bybussene, men de mener at det skal holde lenge med batterilevetiden på et skift, så vi får se.

Syns det virker interessant med slike løsninger i transportsammenheng, da det viser at det ikke bare er leketøy, slik mange benytter det til, men at man kan se nytten i det også. I tillegg er jo hver enkelt ansvarlig til å holde den oppdatert (i alle fall hos oss), men det skal jo ikke være noen vanskelig sak.
Når det gjelder feil med elektronikk o.l. er det jo sikkert ordnet med en "serviceavtale" med selger, før man bestemmer seg for den løsningen. Slik har ihvertfall vi det. Så slike ting blir nok ordnet opp i med en gang.

Bare mine tanker rundt dette.
__________________
Whisper Mode!
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 14:58   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: iPad i cockpit

Quote:
Originally Posted by Sweeper View Post
Du er fortsatt avhengig av strøm og at hardwaren holder, en QRH oppdateres jo ikke så veldig ofte heller.
Men med en iPad så har du alltid en risk at den ikke vil funke, slik er det med elektronikk og derfor håper jeg den fortsatt er i papir.
Nå har dere vel en hver, så hvis den ene skulle feile, har dere jo backup ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 19:22   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: iPad i cockpit

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå har dere vel en hver, så hvis den ene skulle feile, har dere jo backup ..
iPad ble nylig godkjent i småfly (av en eller annen myndighet, husker ikke om det var FAA eller EASA). Noen av argumentene var (selvfølgelig) at det var veldig stabilt og at en omstart ikke tok lang tid. (Dette betinger selvfølgelig at man ikke dytter det fult av sine fugler og annet skrot)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 22:10   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,959
Default Re: iPad i cockpit

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
(Dette betinger selvfølgelig at man ikke dytter det fult av sine fugler og annet skrot)
Ikke noe for Finnair med andre ord...
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kart til IPad stoeckli General Aviation og sjøfly 18 25-08-2013 15:25
New York og Ipad LN-SUV Reiseforum 8 29-09-2010 12:21


All times are GMT +2. The time now is 08:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.