Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2011, 13:07   #1
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

OBB 19 Air Berlin CEO lämnar företaget...

Air Berlin sliter vidare med dålig lönsamhet.
Enligt Forbes lämnar CEO Joachim Hunold företaget efter flera förlustår i rad.
Quote:
BERLIN -- Germany's second-biggest airline, Air Berlin PLC, said Thursday its founder plans to quit as CEO after it announced plans to chop routes amid losses that it blamed on high fuel prices, a new aviation tax and sagging demand for travel to North Africa.
Old 18-08-2011, 21:03   #2
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Default Re: Air Berlin CEO lämnar företaget...

Det er ikke hvem som helst som overtar etter ham: Hartmut Mehdorn - i Tyskland ennå herostratisk berømt som Bahnchef (Jernbanesjef) Mehdorn. Han overtok sjefstillingen i Deutsche Bahn (DB) - de tyske statsbanene - i 1999. Selskapet var da en byråkratisk og ulønnsom kjempekoloss. Mehdorns rolle var å sanere, internasjonalisere, strømlineforme og skape profit, noe han på sett og vis også greide. Logistikfirmaet Schenker, som også tydelig er tilstede her i landet, var i sin tid godstogavdelingen til Deutsche Bahn. Mehdorn endret det. Han fikk imidlertid for et par år siden en lite ærefull avskjed fra DB, etter en skandale rundt snoking i ansattes epostkonotoer.

Jeg ser tysk presse tolker ansettelsen av Medohrn i AB som et tydelig tegn på at nå komme den harde kuren for å få lønnsomhet. Kanskje ikke alle ansatte sover så godt nettene som kommer.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2011, 21:10   #3
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Selv om jeg ma holde lav profil siden jeg har en mulig ansettelse-prosess i AB foran meg, sa kan jeg si at dette er en absolutt nödvendig skritt.

Hunold ble god i sitt tid. Men til slutten ble selskap for stor for han alene som sjef og det ma na tilpasses ledelse-strukturer til den störrelsen som AB akkurat ha.

Samtidlig ma man kutte ruter. HAM-FRA forsvinner som en prestige-rute, men jeg personlig ser ikke liv i alle ruter som gar til Sylt heller.

Mehdorn kan transformere selskaper, men han har ikke peiling om flybransjen. Derfor er han ansatt som midlertidlig lösning. Det hva virkelig trenges til er en sjef som har stor erfaring i flybransjen. Og deretter vil AB trolig forandre seg fra sitt hybrid modell til en mer rendyrked selskap.

Om de ansatte liker nye sjefen eller ikke, spiller vel ikke den store rulle. Det er jo en fakt at den gamle sjef ikke klarte a snu skuta til pluss og levere dette han hadde loved til sine aksjonaerer...
Old 18-08-2011, 21:50   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Mehdorn er vel ikke helt ukjent med flybransjen. Han begynte sin jobbkarriere hos flyprodusenten Focke-Wulf og jobbet siden i Airbus og Dasa.

Men jeg ser tyske presse (spiegel online) spekulere i at han vil sanere AB kraftig for så å forsvinne. Paul Gregorowitsch nevnes som en mulig arvtaker, sjefen i Martinair, som nå også er styremedlem i AB.

Spiegel online om saken: http://www.spiegel.de/wirtschaft/unt...780976,00.html

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules