Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2005, 09:32   #1
X-BU
ScanFlyer Blue
 
X-BU's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 66
Default SAS tenker langt


SAS-sjef Jørgen Lindegaard lover umiddelbart tre nye langdistanseruter fra Stockholm til Asia hvis kostnadene i langdistanse selskapet Scandinavian Airlines International reduseres med 20 prosent. Jørgen Lindegaard lover å be styret om penger til investering av tre nye langdistansefly som umiddelbart vil settes inn i nye ruter til Asia fra Stockholm, hvis de klarer å redusere kostnadene.

SAS-ledelsen har i lang tid sittet og sett på at Finnair har tatt all veksten fra Norden til Asia. Lindegaard ser for seg en stabil utvikling i det norske markedet, og har ikke tro på noen tredje aktør.

X-BU is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 09:36   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by X-BU
Jørgen Lindegaard lover å be styret om penger til investering av tre nye langdistansefly som umiddelbart vil settes inn i nye ruter til Asia fra Stockholm, hvis de klarer å redusere kostnadene.
Spennende..
Men hvilke fly er ledige umiddelbart? Finnes det 332 med RR (343) som de kan få tak i over natta, eller skal det flere modeller inn i flåten?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 10:00   #3
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Det jeg lurer litt på her, er hva som ryker dersom kostnadene skal reduseres med 20% - det er ganske mye. Tidligere erfaring gjør at jeg blir litt bekymret for at de kaster ut ungen med badevannet igjen og reduserer servicenivået til LCC-nivå.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 11:01   #4
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Nu er det jo svært at se hvad der er kilden til ovenstående, men det er ikke helt hvad Hr. Lindegaard siger i de danske medier i dag.

Fra Takeoff.nu der refererer fra Børsen:

Hvis det bliver tilfældet, er der basis for at indsætte endnu et eller to fly fra København og to fra Stockholm, men det skal gå hurtigt nu, ellers glipper chancen måske for altid.

Hele historien fra takeoff.nu:
Kommentar: Ny kamp med fagforeninger om SAS- langruter

I dagens interview med Jørgen Lindegaard i Børsen udtrykker han i det hele taget tvivl om fremtiden for den interkontinentale del af SAS.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 13:13   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Luftfartsanalytiker Brian Børsting i HSH Gudme har ikke fått med seg Lindegaards planer:
-SAS kutter langdistanse

Hvorfor heter det Luftfartsanalytiker? Sånn som enkelte uttalelser (tenker ikke spesielt på denne) kommer ut burde det hett Luftfarsspekulant.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 13:21   #6
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

"Luftfartssynser" hadde kanskje vært enda mer dekkende?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 13:24   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by Trety


Luftfartsanalytiker Brian Børsting i HSH Gudme har ikke fått med seg Lindegaards planer:
-SAS kutter langdistanse

Hvorfor heter det Luftfartsanalytiker? Sånn som enkelte uttalelser (tenker ikke spesielt på denne) kommer ut burde det hett Luftfarsspekulant.
Forskjellen er at analytikergutta ikke får lov å spekulere selv. Det skal være tette skott (ha, ha, ha, liksom!) mellom analytikere og aksjemeglere. Spekulantene er de som handler i aksjer, meglerne de som fikser handlene for dem, og analytikerne de som forteller hva de bør kjøpe.

Friksjonskostnaden til meglerne i form av gebyrer er nok det mest lønnsomme
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 13:26   #8
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto
"Luftfartssynser" hadde kanskje vært enda mer dekkende?
Takk! Det var ordet jeg lette etter!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 14:26   #9
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Syntes det er skuffende at SAS ikke kommer med noe som helst fra Oslo.Mener en direkterute fra Oslo til Bangkok er liv laga,med tanke på at det reiser mer enn70000 nordmenn til Thailand årlig+at Bangkok er en meget bra hub videre til sørøst Asia og Australia..Dette bekrefter vel mer og mer at SAS er et svenskt-dansk selskap,og ikke har så mye med Norge å gjøre,selvom det er SAS Braathens som tjener penger til bolaget..
Tror vel at vi kan se langt etter intercontinental produksjon ut fra Oslo med SAS noen gang,men heller satse på at utenlandske selskap med flytyper mer tilpasset et litt mindre marked,som CO kommer hit.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 14:36   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,617
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by Trety


Quote:
Originally posted by Nick Figaretto
"Luftfartssynser" hadde kanskje vært enda mer dekkende?
Takk! Det var ordet jeg lette etter!

.. og saanne faar betalt for aa sitte og lese hva vi skriver!! urettferdig! :smokin

Men SAS Sverige er jo et selvstendig selskap, saa da har man jo frie toeyler til aa handle inn et par 772ER'er ...


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 14:45   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by amatør


Syntes det er skuffende at SAS ikke kommer med noe som helst fra Oslo.it.
lurte på hvor lang tid det ville ta....
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 15:08   #12
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by LN-MOW
.. og saanne faar betalt for aa sitte og lese hva vi skriver!! urettferdig! :smokin

Men SAS Sverige er jo et selvstendig selskap, saa da har man jo frie toeyler til aa handle inn et par 772ER'er ...
Vi gjør jo SAS en kjempetjeneste med å fortelle dem hvordan bolaget skal drives, men siden ingen tar seg av å sende inn vår innstilling til bl.a. flåteplanlegging og andre strategiske vurderinger, blir det "analytikerne" som leser her og tar æren. Fysj. :
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 15:27   #13
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

MOW: Eventuelle inter-kontruter fra STO er det SAS International og ikke SAS Sverige (eller SAS Scandinavian Airlines Sverige AB som det kort og godt heter) som står for fly, så det blir nok noen A340'er - og på sikt 787-8/9 (noen har sett en 787-modell på Store-Jörgens kontor)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 16:41   #14
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

hva med en SAS Airbus 380? Sikkert grunnlag for en slik fra CPH til New York og så får man passe positiv presse og en ny stolthet.
morr is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 17:39   #15
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by CK
SAS Scandinavian Airlines Sverige AB
SAS SAS AB ?

Spøk til side,
Var det ikke noe om at innkjøp av fly skulle gjøres "sentralt", eller husker jeg helt på trynet feil nå?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 17:42   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

redusere kostnader med 20%

Oi Oi Oi, det har jeg jo forståelse for, men det tror jeg aldri de klarer å få til.

Men jeg må si meg litt lei av å høre REDUSERE kostnader som det eneste argumentet for SAS og deres langrute satsning. Hva med EN STØRRE INNTEKTSPLATTFORM å spre kostnadene på!!!!!!!!!

Jeg tror de ville lettere tjent penger med daglige avganger til destinasjonene med tanke på crew utnyttelse.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 19:19   #17
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,403
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Nok engang ser det ut til at SAS svikter OSL og Norge....... issed

Airbus 330.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 19:26   #18
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by Airbus 330


Nok engang ser det ut til at SAS svikter OSL og Norge....... issed

Airbus 330.
Nee, vi hadde vår mulighet , men klarte ikke å fylle en A330 til EWR en gang....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 19:35   #19
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'



Se min tråd Airline Proposal
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2005, 19:54   #20
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Quote:
Originally posted by Airbus 330


Nok engang ser det ut til at SAS svikter OSL og Norge....... issed

Airbus 330.
Nee, vi hadde vår mulighet , men klarte ikke å fylle en A330 til EWR en gang....
Hva så??For et par år siden hadde WF problemer med å fylle opp en Dash til Berlin,idag er det tre selskaper som flyr dit fra Oslo..Men er enig i at SAS kanskje skulle hatt et par mindre langdistansefly hvis de hadde ment alvor med å fly langt fra Oslo..
amatør is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Let's go to.. Hillbilly-land/Kentucky. SAS langt bak i kabinen TigerBlack TripReports 20 09-06-2015 11:50
Langt, langt vekk med lang, tung ting LCH TripReports 16 31-12-2013 11:14
DN: SAS for små til å fly langt ghostern Flyforum 19 12-08-2012 11:35
Langt igjen for SAS Gulboble Flyforum 15 19-08-2007 14:19
SAS tenker grønt og sier ja til høyere flypriser... Tommy777 Flyforum 4 20-12-2006 23:28


All times are GMT +2. The time now is 19:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.