Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2011, 15:51   #1
walternate
Newcomer

Default Hva er oppmøtetid for USA-tur nå?

Noen som vet hva nødvendig oppmøtetid (sjekk-inn og gate) er for fly til USA fra Gardermoen nå?

Skal reise med Continental til New York, og sjekke inn bagasje. Reisebyråer sier "minst 3 timer", som høres voldsomt ut.

Har både EBG status og skal fly business, så får fast track. Og har tidligere vært ned mot 60 minutter før, men mener det var noe med ekstra oppmøte på gate for USA-turer nå?
walternate is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 15:57   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Hva er oppmøtetid for USA-tur nå?

60 minutter burde ikke være noe problem ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 16:05   #3
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

CO økonomi stenger 60 min før avgang. Mens Business stenger 30 min før.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 17:52   #4
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Å reise fra Norge til USA er mer omstendig enn noe annet land jeg har reist fra til USA. Da jeg reiste måtte man gjennom:
-passkontroll og utspørring før innsjekking
-veldig treg innsjekking med ny passkontroll, utspørring og innfylling av data som manglet, antagelig kortere kø i biz.
-Vanlig sikkerhetskontroll
-Passkontroll for å komme ut av Schengen. Har stått over 15 minutter i kø her. Snarvei via gate 48-50 er forresten ofte åpen.
-Ny passkontroll og utspørring før man slipper inn på avstengt gateområde
-halvparten måtte gjennom ny sikkerhtskontroll

Jeg ville ikke satset på å møte opp på flyplassen 60 minutter før flyet skal være i luften.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 18:13   #5
BårdK
ScanFlyer Silver

Står det ikke på billetten da? Jeg skal til USA via ZHR om 14 dager og på våre e-tickets står det innsjekk senest 30 min. før avgang. Kommer vel til å være på Gardermoen 1 time før, men de kan vel ikke nekte meg noe så lenge jeg gjør som det står på billetten?
Old 15-07-2011, 18:58   #6
walternate
Newcomer

Takker for svar! På billetten min stod det som en del av standard-teksten:

"Bag check must be completed no later than 60 minutes before departure ... You must be at the boarding gate at least 30 minutes prior to departure."

Men i tillegg stod denne noten:

"Notice - The Transportation Security Administration has implemented additional security
measures effective immediately. Please plan to arrive at the airport earlier than normal.
For more details, see continental.com." (hvor jeg ikke fant noe spesifikt)

Og reisbyrået anbefalte "minimum 3 timer" :-/ Og jeg mente å ha lest noe om ekstra sikkerhet og tid for USA reiser innført relativt nylig, også ved gaten, som robertaas nevner.
walternate is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 19:15   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det lønner seg sjelden å 'presse' deadline - det skjærer seg alltid før eller senere. Men du skal igjennom spørrekonkurranse før du sjekker inn. Svarer du riktig, får du lov til å sjekke inn. Deretter er det ikke stort annet enn en lang spasertur og Schengen-exit kontroll som står igjen. Securitysjekken på gaten er såkalt 'continous' som betyr at kontrollen skal være i kontinuerlig drift. Dvs at man ikke tar nestemann før forrige er ferdig. Derfor forsinker det ikke boardingen. Du må imidlertid svare på noen kjappe spørsmål, men det er fort gjort.

Beregner du en time med C-klasse og EBG så slipper du ihvertfall å stresse. På turist ville jeg beregnet noen minutter ekstra.
Radar Station KGRV3
Old 15-07-2011, 20:24   #8
Skyliner
ScanFlyer Blue

Skyliner's Avatar

Hvor lang tid kan han trenge viss han flyger SAS i Economy?
Old 15-07-2011, 20:37   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Europeiske selskaper har ikke de samme prosedyrene som de amerikanske, så det er som hvilken som helst annen utenlandsflight ..
Radar Station KGRV3
Old 15-07-2011, 21:11   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det lønner seg sjelden å 'presse' deadline - det skjærer seg alltid før eller senere.
Risikoen er spesielt stor når transport til flyplassen i sommer ikke fungerer som normalt. Står bil eller buss fast i kø hjelper ikke all verdens gullkort eller status.

Om sommerens trafikkutfordringer:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87515

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 15-07-2011, 21:22   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Har aldri forstått dette med å være på flyplassen "siste frammøte".. Hvorfor skal man presse dette og kanskje bli igjen..

Prinsippet mitt er 2-3 timer før.. Deretter kose oss på flyplassen. Se på alle de snåle folk som reiser, og la de se på den snåle/rare SQ 777. Gjensidig fornøyelse.. Vi gleder hverandre.. Slik skal livet være.

Hjemme har jeg ei bestefarklokke som er veldig kjedelig å se på..

Eneste problemet er når det er 0500 avg på OSL. Men destinasjoner med slik avgang reiser man ikke til... Absolutt ikke..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 23:39   #12
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Risikoen er spesielt stor når transport til flyplassen i sommer ikke fungerer som normalt. Står bil eller buss fast i kø hjelper ikke all verdens gullkort eller status.

Om sommerens trafikkutfordringer:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87515
Hadde bare flere tenkt slik...

Jeg er ofte den som ødelegger reiser for folk. Da jeg trykker på knappen for at check in systemet er stengt. Og når passasjeren trygler eller hyler på innsjekk, så ringer de meg. Og dessverre så er det ikke ofte at jeg åpner opp for innsjekk. Og det er ikke for å være drittsekk. Men jeg har ansvaret for å få flyet avgårde trygt og på rute. Det er kanskje dårlig kundeservice for den familien som står igjen. Men de 120-200 kundene ombord i flyet som går på tid, føler det som god kundeservice at de går avgårde uten å måtte vente på etternølere. En kjedelig avgjørelse, men noen må ta den.
Og så er det praktiske med bagasjen. Hvis vi ikke får med bagasjen, så er det vår feil. Og kostnaden med å levere den til kunden faller til slutt på oss. Og det kan faktisk være ganske mye.

Derfor er jeg streng, og derfor burde våre kjære passasjerer faktisk legge inn litt ekstra margin.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2011, 23:47   #13
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Been there - done that - taken the crap afterwards. Ikke noe man gjør for å plage folk - spesielt ikke hvis de har vært utsatt for forhold de teknisk sett ikke er herre over - men slik er det. Noen må ta avgjørelsen, hvor upopulær den enn måtte være.
Radar Station KGRV3
Old 16-07-2011, 00:18   #14
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Håper jeg ikke sporer av, men ca. hvor mange er det som kommer for sent til checkin og er tallet høyere denne sommeren med spesielle forhold for kollektivtrafikken?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 16-07-2011, 08:10   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Min erfaring så langt er at folk flest har vært flinke med å komme tidligere enn før. Med unntak av enkelte dager, spesielt i starten av stengingen av Oslo S, så har det vært svært lav noshow-rate. Så jeg tror mange har tatt konsekvensene av trafikkproblemene. Det er likevel noen som enten ikke har vært klar over situasjonen, og/eller har gamblet - og tapt.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2011, 19:53   #16
Skyliner
ScanFlyer Blue

Skyliner's Avatar

Quote:
Europeiske selskaper har ikke de samme prosedyrene som de amerikanske, så det er som hvilken som helst annen utenlandsflight ..
Okey, takk for svar.
Old 16-07-2011, 20:47   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Vil du si at jeg ikke må gjennom de samme sjekkene om jeg reiser med SAS direkte til USA?

Har reist med amerikanske selskaper til USA fra andre land enn Norge og der var prosesyrene helt annerledes.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 16-07-2011, 21:52   #18
JoeW
ScanFlyer Rusty

Det er andre krav til amerikanske selskaper enn utenlandske for flighter til USA--ergo er det færre sjekker om du reiser med SAS direkte til USA enn med f.eks. CO/UA.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2011, 22:22   #19
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Men hvorfor kun når disse flyr fra Norge? Har flydd til USA med CO fra andre land og det var som en vanlig utenlandsflight fra Norge.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 17-07-2011, 08:45   #20
JoeW
ScanFlyer Rusty

Det skal gjelde fra alle destinasjoner, ikke bare Norge.
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules