Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2011, 11:07   #1
Hendz
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 19
OBB 80 Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

Ser at Per Gram uttaler følgende: "Dette er solide maskiner så jeg tror ikke det trenger å være helikopteret som er årsaken. Helikopter er mer innviklet enn et fly, muligheten for at det skal oppstå feil av teknisk art er høyere enn med fly"

Kan noen forklare hvorfor helikopter er mer innviklet enn fly ?

-----------
<moderatormelding>
Tråd splittet fra Hardangerulykken
</moderatormelding>

Last edited by Discus; 05-07-2011 at 16:18.
Hendz is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 17:30   #2
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default

Du tuller nå ?

Om ikke, har du noen gang sett opp i ett rotorhode, og sett hvor mye skruer, stag, osv som er der ? Som oftest er det nok at en eneste av disse løsner så er ikke maskinen lengre kontrollerbar. Du har også syltynne akslinger til f.eks halerotoren som kan gå av bare det kommer en ripe i dem (fordi det er svært tynnveggede rør som er konstruert uhyre nøyaktig for en gitt belastning).

På ett fly så er det lite deler som kan svikte på samme måte. Klart, om en vinger faller av så er du jo fucked, men skruer kan du som oftest miste bøttevis av før det begynner å bli kritisk.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 18:11   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

Syns bare det å kontrollere 3 axer på engang høres ganske avansert ut og hvis atpåtil som Tarjei sier, en eller flere komponenter svikter, da blir ting fort 'svart'.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 21:41   #4
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

I tillegg bør det også nevnes at helikopteraerodynamikken er endel mer komplisert i forhold til et fly. Grunnprinsippene når det gjelder løft er de samme, men der stopper også likheten. Det er ikke bare å dra i collectiven og skyve stikka fremover og tro man er på tur.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 15:20   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
Default Re: Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

Quote:
Originally Posted by Brave View Post
I tillegg bør det også nevnes at helikopteraerodynamikken er endel mer komplisert i forhold til et fly. Grunnprinsippene når det gjelder løft er de samme, men der stopper også likheten. Det er ikke bare å dra i collectiven og skyve stikka fremover og tro man er på tur.
Hvis man vil teste selv så er et tips å kjøpe seg et modellhelikopter (uten alt for mye automatikk) og et modellfly, så ser man fort det du nevner, ja.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 21:04   #6
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

Det er klart at det å fly ett helikopter er krevende, og spesielt det å stå i hover krever endel øvelse og konsentrasjon. Men dette er jo ting man lærer tidlig i opplæringen, og ting som etterhvert går automatisk.

Men samtidig så har disse gutta (og jentene) som flyr lasteflyging osv. innenlands, en svært krevende og delvis risikofyllt jobb. Du skal fly en enmotors maskin ute i terrenget uten support ifra alle funksjonene en normal flyplass har (vindmålere, flygeledere, redningsmannskaper osv osv). Du flyr gjerne med long line (en "stropp" som henger under helikopteret, gjerne 15-50 meter lang), og som dermed gjør at du havner i lufta på ett sted hvor du er i deep shit dersom motoren stopper. Du er for høyt til å sette den ned ifra hover, og du er for lavt (og har vanligvis lite fwd. speed) til å gjøre en autorotasjon.

Når i tillegg det er snakk om komplekse maskiner hvor det er mye "leamikk" i rotorhodet, så er det klart at vi snakker om en risiko for at noe kan gå galt, som er vesentlig høyere enn f.eks. på en vanlig ruteflyging med fixed wing, eller stuck wing som helikopterfolket pleier å kalle det
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2011, 09:37   #7
Hendz
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 19
Default Re: Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

Jeg er helt blank når det gjelder helikopter og hvordan disse styres. Derfor jeg spør Og takk for informative svar.
Hendz is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2011, 17:10   #8
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

Quote:
Originally Posted by Hendz View Post
Jeg er helt blank når det gjelder helikopter og hvordan disse styres. Derfor jeg spør Og takk for informative svar.
Her en side hvor du kan se litt mer på hvordan et helikopter fungerer.
http://science.howstuffworks.com/tra...helicopter.htm
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor å reise First er mer stressende enn Business .. LN-MOW Reiseforum 3 20-08-2019 16:32
Hva mer enn Colombia? A-380 Reiseforum 4 19-02-2011 23:42
LH - overskudd mer enn halvert Discus Flyforum 4 12-03-2009 08:14
Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta storg Flyforum 7 05-06-2008 22:52
Goodjet-sjef var glad i mer enn fly .. Herlov Flyforum 9 03-12-2004 10:51


All times are GMT +2. The time now is 11:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.