Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-06-2011, 10:11   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Norwegian Litt klønete av Norwegian

Sitter og overhører en kollega nå som fikk Norwegian litt i vrangstrupen. Han betalte 100 kroner for bagasje (det er han OK med) i helgen med DY til Trondheim og de rotet bort bagasjen som da kom 24 timer senere.

Så begynner det jeg ikke forstår - han mener at prinsipielt så skal ikke han betale 100 for bagasje når det ikke fungerer. Han ringer Norwegian og da MÅ de ha all original dokumentasjon i post (ikke PDF og mail) for å kunne ettergi denne enorme summen.

Han gidder jo selvfølgelig ikke det, og det er prinsippet. Fatter ikke at de ikke har systemer som viser at dette har skjedd og kan bare ettergi denne hundrelappen og slippe en typisk "jeg skal aldri mer reise med XX selskap"

Egentlig det jeg forbinder med typisk ”norsk” kundebehandling som er unødvendig.

ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2011, 10:46   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: Litt klønete av Norwegian

Si at han av prinsipp skal sende det inn. Kostnaden for Norwegian er mye høyere når de skal begynne å tukle med innsendte papirer. I tillegg bør han be om en skriftlig redgjørselse for hvorfor de ikke klarer å levere tjenesten de tar betalt for. Da har Norwegian kjapt fått en tusenlapp i adm kostnader.

Det skal koste å være gjerrig!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2011, 11:04   #3
O_K_
ScanFlyer Silver

Jeg har en forståelse for at han ønsker å få tilbake de 100kr, når man faktisk betaler ekstra for å få utført en spesifik tjeneste så forventer man at det gjøres ordentlig også. Norwegian vet hvor mange kofferter de selger på en gitt flight, og dermed har de kontroll på vekten og burde slutte å selge bagasje til den flighten om f.eks. overvekt blir et problem.

På samme måte som jeg ville forvente å få pengene tilbake om jeg betaler for en kopp kaffe, og det viser seg at de serverte siste skvetten til passasjeren før meg. Om de da tillbyr meg en kopp kaffe når de har landet hjelper jo lite, jeg betalte for å drikke kaffen ombord.
Old 15-06-2011, 11:14   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Norwegian vet hvor mange kofferter de selger på en gitt flight, og dermed har de kontroll på vekten og burde slutte å selge bagasje til den flighten om f.eks. overvekt blir et problem.

.
Dette er aldri noe problem under normal operasjon.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2011, 12:28   #5
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Forstår jeg saken rett, krangler ikke Norwegian på at han har krav på 100 kr. De er altså enige om at når Norwegian ikke leverer varene, så skal man heller ikke betale. Norwegian mener altså at kameraten din har krav på refusjon.

Så neste problemstilling: Kan hvem som helst bare henvende seg til et flyselskap eller en annen som tilbyr varer eller tjenester og påstå at de ikke leverte og dermed kreve at punger ut med en hundrings? Eller skal selskapet ha anledning til å be en eller annen form for dokumentasjon på at du sendte bagasje og hva du betalte? Selvsagt må de kunne kreve dokumentasjon. Uansett beløp.

Og det er helt vanlig at man krever originaldokumantasjon, hvis sånt finnes. Har man kasta den, blir man stort sett enige om noe annet som er bra nok. Det viktigste at den som vil ha penger kan dokumentere at han har et krav.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2011, 12:41   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

All bagasje registreres. All tapt bagasje registreres. Begge registreres med samme tag-numre. Det er svært enkelt for DY å automatisk refundere all bagasjen som mistes, hvis de skulle ønske det. Det burde ikke være noe stort problem å automatisere det heller.

Men - det er bedre å gjøre det vanskelig ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2011, 12:43   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
All bagasje registreres. All tapt bagasje registreres. Begge registreres med samme tag-numre. Det er svært enkelt for DY å automatisk refundere all bagasjen som mistes, hvis de skulle ønske det. Det burde ikke være noe stort problem å automatisere det heller.
Sir, det var det "vi" også regnet med.

ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2011, 04:09   #8
André Nalin
Newcomer

de to gangene DY har mistet bagasjen min og jeg i tillegg har måttet betale for bagasjetransporten fra flyplassen selv, har jeg sendt inn kvitteringer av prinsipp.. aldri fått noe igjen. Tipper addressen for refusjon er til en stor forbrenningsovn på Fornebu.
André Nalin is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules