Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2011, 11:56   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Hjemreise fra regional-flyplass i USA.

Ved hjemreise ifm. et forestående USA-besøk skal jeg reise hjem fra USA fra AVL med mellomlanding og flybytte i ATL. (gjennomgående billett)

Litt usikker på om det er noen regler for custom/utklarering fra USA ifm. utreise fra landet. Jeg regner i utgangspunktet med at bagasjen kan bli sjekket inn hele veien fra AVL til SVG. Men må jeg på et eller annet vis hente ut bagasjen min i ATL og klarere den før jeg evt flyr videre fra ATL? Eller er det bare å slappe av og følge transit-skilting på flyplassen?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 13:33   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Hjemreise fra regional-flyplass i USA.

Ingen toll eller passkontrol ut av landet, så omtrent akurat som å ta et innenriksfly
Old 31-07-2011, 14:09   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

.. og KLM bruker stort sett alltid gate E26 på ATL.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 14:39   #4
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ingen toll eller passkontrol ut av landet, så omtrent akurat som å ta et innenriksfly
Dette blir vel OT, men kan noen forklare for meg hvorfor både UK, Canada og US ikke har passkontroll ut av landet? Spesielt med tanke på at deres visumprosess er rent helvete jevnført med Schengen-visumet? Altså de reiser så mange nye hinder for å komme inn i landet, fordi, må vite, de har så mange problemer med folk som ikke kommer seg ut, men de gidder ikke kontrollere om de faktisk forlater landet. Da jeg ikke bodde i Norge hadde jeg fått flere Schengen-visum, og det er stort sett en ganske uproblematisk greie - og så regner jeg med at fordi Schengensonen har passkontroll på vei ut er det relativt enkelt å sjekke om det finnes folk med ugyldige visum som er fortsatt inne. Men skal jeg til USA eller Storbritannia så er det en fæl affære med å fly ned til Oslo, avgi fingeravtrykk og (i førstnevntes tilfelle) intervju, for så å fly tilbake til Tromsø og vente på visum, jadda jadda (det er én årsak til at jeg faktisk ikke har vært i USA...). Men så gidder de ikke sjekke om jeg faktisk har forlatt deres land. What gives?
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 16:28   #5
OSLansatt
ScanFlyer Blue

De leser av passet ditt på innsjekk når du reiser ut fra USA. Har du gått over tiden, vil du i hvertfall få problemer med å komme tilbake til USA ved senere anledning. Samme som Europa det....husk også ESTA som gjør ting litt enklere for myndighetene i USA, pluss passdetaljer i booking senest 72 timer før avg, som blir sendt myndihetene i USA.
OSLansatt is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 16:42   #6
Edricson
ScanFlyer Blue

Men det med innsjekk har vel ingenting å gjøre med immigrasjonen, er det ikke bare flyselskaper som forsikrer seg at du ikke vil måtte fraktes tilbake pga manglende innreisedokumenter, eller? I alle fall vil jeg tro at det er ikke de som går over tiden og søker visum på nytt etterpå som er det største problemet i immigrasjonssammenheng, men heller som ikke reiser ut i det hele tatt?
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 16:58   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

Det er vel også utgående APIS fra USA hvor passdetaljene dine sendes myndighetene fra flyselskapet ved avreise. Tidligere samlet jo flyselskapene inn de grønne gjennpartene fra passene.

Slik blir dermed utreisen registrert.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 17:06   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Man sender en AQQ (Apis Quick Query) til CBP ved innsjekk. Sjekkinn-transaksjonen blir avbrutt hvis ikke svaret kommer tilbake positivt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 18:50   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Amerikanske flyplasser har ikke hørt om internasjonale soner derfor er det slik. En del UK flyplasser har også mixed internasjonale avganger med innenriksavganger (EDI er en av dem) så derfor er det slik der også. Men ja det er underlig, men på den annen side er det jo mindre styr da. Utreisepasskontroll er ofte en kø uten like der ute i verden. Jeg vet at UK hadde utgående passkontroll engang i tia, men det sluttet de med på slutten av 90 tallet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 20:03   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Amerikanske flyplasser har ikke hørt om internasjonale soner derfor er det slik. En del UK flyplasser har også mixed internasjonale avganger med innenriksavganger (EDI er en av dem) ....
For ikke å glemme de største - LHR og LGW (vil anta det gjelder de fleste, men her har vel LN-KGL et svar)

Old 31-07-2011, 23:12   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Man må vel også fylle ut utgående/utreisende APIS fra England, må man ikke? SAS insisterer iallefall på at jeg må innom APIS registrering før jeg får sjekke inn på nett når jeg reiser ut fra England.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules