![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ved hjemreise ifm. et forestående USA-besøk skal jeg reise hjem fra USA fra AVL med mellomlanding og flybytte i ATL. (gjennomgående billett)
Litt usikker på om det er noen regler for custom/utklarering fra USA ifm. utreise fra landet. Jeg regner i utgangspunktet med at bagasjen kan bli sjekket inn hele veien fra AVL til SVG. Men må jeg på et eller annet vis hente ut bagasjen min i ATL og klarere den før jeg evt flyr videre fra ATL? Eller er det bare å slappe av og følge transit-skilting på flyplassen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ingen toll eller passkontrol ut av landet, så omtrent akurat som å ta et innenriksfly
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
|
![]()
.. og KLM bruker stort sett alltid gate E26 på ATL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette blir vel OT, men kan noen forklare for meg hvorfor både UK, Canada og US ikke har passkontroll ut av landet? Spesielt med tanke på at deres visumprosess er rent helvete jevnført med Schengen-visumet? Altså de reiser så mange nye hinder for å komme inn i landet, fordi, må vite, de har så mange problemer med folk som ikke kommer seg ut, men de gidder ikke kontrollere om de faktisk forlater landet. Da jeg ikke bodde i Norge hadde jeg fått flere Schengen-visum, og det er stort sett en ganske uproblematisk greie - og så regner jeg med at fordi Schengensonen har passkontroll på vei ut er det relativt enkelt å sjekke om det finnes folk med ugyldige visum som er fortsatt inne. Men skal jeg til USA eller Storbritannia så er det en fæl affære med å fly ned til Oslo, avgi fingeravtrykk og (i førstnevntes tilfelle) intervju, for så å fly tilbake til Tromsø og vente på visum, jadda jadda (det er én årsak til at jeg faktisk ikke har vært i USA...). Men så gidder de ikke sjekke om jeg faktisk har forlatt deres land. What gives?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De leser av passet ditt på innsjekk når du reiser ut fra USA. Har du gått over tiden, vil du i hvertfall få problemer med å komme tilbake til USA ved senere anledning. Samme som Europa det....husk også ESTA som gjør ting litt enklere for myndighetene i USA, pluss passdetaljer i booking senest 72 timer før avg, som blir sendt myndihetene i USA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men det med innsjekk har vel ingenting å gjøre med immigrasjonen, er det ikke bare flyselskaper som forsikrer seg at du ikke vil måtte fraktes tilbake pga manglende innreisedokumenter, eller? I alle fall vil jeg tro at det er ikke de som går over tiden og søker visum på nytt etterpå som er det største problemet i immigrasjonssammenheng, men heller som ikke reiser ut i det hele tatt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er vel også utgående APIS fra USA hvor passdetaljene dine sendes myndighetene fra flyselskapet ved avreise. Tidligere samlet jo flyselskapene inn de grønne gjennpartene fra passene.
Slik blir dermed utreisen registrert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
|
![]()
Man sender en AQQ (Apis Quick Query) til CBP ved innsjekk. Sjekkinn-transaksjonen blir avbrutt hvis ikke svaret kommer tilbake positivt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Amerikanske flyplasser har ikke hørt om internasjonale soner derfor er det slik. En del UK flyplasser har også mixed internasjonale avganger med innenriksavganger (EDI er en av dem) så derfor er det slik der også. Men ja det er underlig, men på den annen side er det jo mindre styr da. Utreisepasskontroll er ofte en kø uten like der ute i verden. Jeg vet at UK hadde utgående passkontroll engang i tia, men det sluttet de med på slutten av 90 tallet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man må vel også fylle ut utgående/utreisende APIS fra England, må man ikke? SAS insisterer iallefall på at jeg må innom APIS registrering før jeg får sjekke inn på nett når jeg reiser ut fra England.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hjemreise fra Sint Maarten | ENTO | TripReports | 0 | 14-12-2017 01:58 |
Hjemreise fra offshore Angola | RJon | TripReports | 21 | 30-03-2015 16:22 |
Utreise/hjemreise !? (USA) | Cessna182 | Reiseforum | 2 | 21-09-2011 21:07 |
Noen få små fra siste hjemreise | LN-MOW | Bilder & foto | 4 | 19-10-2010 21:22 |