Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2013, 22:20   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default McFadden valgte bort Ryanair

Etter å ha blitt avkrevd gebyrer for manglende boardingkort og for tung bagasje valgte det tidligere boyband medlemmet McFadden å ta toget fra Liverpool til London.

http://www.kjendis.no/2013/06/04/kje...nair/27527841/

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 22:27   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: McFadden valgte bort Ryanair

Men fly mellom Liverpool og London...? Det forstår jeg lite av (om han nå ikke var like ved John Lennon AirPort og skulle til STN-området). Hadde der vært SQ med suite så kunne jeg kanskje forstå det, men ikke om alternativet er FR eller Virgin Trains.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 00:16   #3
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Hvor lang tid bruker toget kontra fly på den strekningen?
Old 05-06-2013, 00:29   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Jeg forstod det sånn at han skulle fly Liverpool-Spania, men istedenfor tok toget til London og fløy derfra?

Jeg holder litt med Ryanair her. Jeg synes også at gebyr for å skrive ut BP er idiotisk, men man har faktisk godtatt den betingelsen når man kjøper billetten.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 00:52   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Jeg forstod det sånn at han skulle fly Liverpool-Spania, men istedenfor tok toget til London og fløy derfra?
Jeg finner ikke noe mening i historien:

Quote:
Den tidligere Westlife-sangeren bestemte seg for å teste ut Ryanair da han skulle den korte veien fra Liverpool til London for å fly videre på golftur til Spania.
Slik som det er skrevet der så ser det ut til at han skulle fly fra Liverpool til London. Den strekningen flyr ikke Ryanair engang.

Quote:
I stedet tok jeg toget fra Liverpool til London for å fly med et ærlig flyselskap.
Javel? Hva har Ryanair vært uærlige om? Og hva skulle han tatt istedenfor tog? Hvis det er fra London han skulle fly med Ryanair, hva har det at han tok et tog fra Liverpool til London med saken å gjøre?

Hele historien virker tåpelig og meningsløs, og denne fyren fremstår ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen.

Last edited by Boeing_fan; 05-06-2013 at 00:58.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 04:53   #6
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Og har du ikke dit pas med dig, bliver du også afvist....selv på strækninger hvor der er ikke er krav om pas..Mellem DK og NO f.ex.
I AAR kan du hvis du skal flyve FR mellem DK og UK komme til at vise dit pas 4-5 gange før du sidder i dit sæde....Helt unødvendigt og personale krævende.
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 09:14   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Og har du ikke dit pas med dig, bliver du også afvist....selv på strækninger hvor der er ikke er krav om pas..Mellem DK og NO f.ex.
I AAR kan du hvis du skal flyve FR mellem DK og UK komme til at vise dit pas 4-5 gange før du sidder i dit sæde....Helt unødvendigt og personale krævende.
Hilsen Ole
Jeg vet ikke hvor mange steder FR flyr per i dag som ikke krever en eller annen form for offisiell ID (selv innen Schengen trenger man et ID kort, og for oss i Norge iallefall så er det for tiden kun pass som er godkjent som et slikt offisielt ID kort utenlands). Om det er personalkrevende er vel opp til FR å vurdere hensiktsmessigheten av. Jeg ser ikke annet enn at de tjener godt med penger på sin organisering av virksomheten.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 13:06   #8
L-1011
ScanFlyer Molded

Man behöver inte ha pass för att resa med Ryanair inom schengen. Ryainair godkänner nationella ID kort enligt EU standard.
Allt Ryanair gör är extremt noga välplanerat och kostnadseffektivt...det finns en anledning till att FR tjänar riktigt mycket $$$
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 23:37   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Man behöver inte ha pass för att resa med Ryanair inom schengen. Ryainair godkänner nationella ID kort enligt EU standard.
Men innen norden har vi passfrihet, og når FR fløy Sandefjord-Stockholm (eller deromkring) måtte man som norsk statsborger allikevel ha med pass. Historien den gang fortalte vel at de mente det var enklere med en regel over alt enn å forholde seg til det som er myndighetkrav.

Old 05-06-2013, 23:55   #10
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Men innen norden har vi passfrihet, og når FR fløy Sandefjord-Stockholm (eller deromkring) måtte man som norsk statsborger allikevel ha med pass. Historien den gang fortalte vel at de mente det var enklere med en regel over alt enn å forholde seg til det som er myndighetkrav.
Måtta man som norsk statsborger ha pass, eller gyldig ID? Det er to forskjellige ting. At Molbolandet Norge ikke klarer å få på plass annen gyldig ID enn pass som funker internasjonalt, er ikke RyanAirs problem.

Jeg har ved noen anledninger vist frem California ID når jeg har blitt spurt om pass i Europa. Herlig befriende og ikke rent lite fornøyelig når de som sjekker ID plutselig legger om til engelsk midt i en samtale.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 13:21   #11
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Måtta man som norsk statsborger ha pass, eller gyldig ID? Det er to forskjellige ting. At Molbolandet Norge ikke klarer å få på plass annen gyldig ID enn pass som funker internasjonalt, er ikke RyanAirs problem.
Innenfor Norden så er enhver legitimasjon godkjent i ett nordisk land automatisk godkjent i de fire andre, så jo, i dette tilfellet er det Ryanairs problem.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 13:28   #12
Oteren
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Innenfor Norden så er enhver legitimasjon godkjent i ett nordisk land automatisk godkjent i de fire andre, så jo, i dette tilfellet er det Ryanairs problem.
Men, det er vel opp til flyselskapet hva de krever når det kommer til legitimasjon av sine passasjerer. De lister dette i sine vilkår også:

Quote:
THE ONLY FORMS OF TRAVEL DOCUMENTS ACCEPTED ON RYANAIR FLIGHTS ARE:

A valid passport
A valid National Identity Card issued by the government of a European Economic Area (EEA) country. (Only the following EEA countries currentlyissue National Identity Cards acceptable for carriage on Ryanair flights: Austria, Belgium, Bulgaria, Finland, France, Germany, Gibraltar, Greece, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Hungary, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Malta, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden (not accepted on non Schengen flights), Switzerland)
Oteren is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 15:25   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Mellom Norge og Sverige forlangte Ryanair pass, ja, selv om det ikke er påkrevet med nasjonal ID eller pass innen Norden for nordiske statsborgere, som Cedlind også skriver.

Som jeg nevnte, de kan jo bestemme selv hva de vil, og de bestemte seg for det.

Old 06-06-2013, 20:54   #14
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hilsen Ole

4-5 ganger høres veldig mye ut, og jeg skjønner ikke hvorfor det er slik.
Hos oss på Torp så er den "egentlige sjekken" når man går om bord. Der blir alle sjekket. Men også på innsjekk blir det tatt en kontroll, men et fåtall av Ryanairs passasjerer har bagasje, og er følgelig ikke innom innsjekk. Hensikten med å sjekke pass på innsjekk er først å fremst å allerede da oppdage om noe er feil. Da slipper man offloading av passasjerer som ikke har dokumentene i orden, og forsinkelser som følge av dette. Og man gir passasjerer en sjans til å få seg nødpass i mellomtiden frem til flyet går. Så to kontroller.

I tillegg har grensekontrollen sin kontrollpost for pass sjekk. MEN: de sjekker kun at det er riktig passasjer som reiser i forhold til hva som står i passet. De sjekker ikke om passasjeren trenger visum på ankomststed, eller andre regler som måtte være på ankomststed. Så en nigerianer uten visum til UK kan faktisk komme seg gjennom passkontrollen her, og bli akseptert av norsk grensekontroll for utreise av Norge. Men så stopper vi han/henne på utgangen fordi visum mangler. Et tenkt eksempel bare.

Ryanair vil vite hvem de har om bord i sine fly. Det har med sikkerhet å gjøre. Og de driver også en god jobb med betalingssvindel. Man får fra tid til annen beskjed fra Dublin om at passasjer X og passasjer Y ikke skal godtas om bord. Systemene deres ser ut til å virke.

En enkel regel å forholde seg til: For å komme inn i et Ryanair fly, må man vise gyldig legitimasjon. Og der godtar Ryanair kun pass eller nasjonale id kort. Uansett hvor man måtte reise. Enkelt og greit, og uten en masse unntak.
Old 06-06-2013, 22:41   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

McWho?????
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 22:56   #16
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by imm View Post
En enkel regel å forholde seg til: For å komme inn i et Ryanair fly, må man vise gyldig legitimasjon. Og der godtar Ryanair kun pass eller nasjonale id kort. Uansett hvor man måtte reise. Enkelt og greit, og uten en masse unntak.
Nettopp dette er et godt poeng. Ja, det kan virke firkantet at man må vise pass for å fly til Sverige - men det er strengt talt ikke mindre firkantet om man kan fly til Sverige uten pass, men trenger det om man flyr til andre land innen Schengen.

RyanAir har, i likhet med store deler av verden, forstått det at utstedelse av gyldig ID er ikke noe man overlater til private aktører som f.eks. banker. Et bankkort burde ikke være tilstrekkelig som identifikasjon andre steder enn hos banken som har utstedt det. Hadde andre vist samme ansvar, ville behovet for offentlig utstedt ID presset seg frem, slik at den norske stat endelig kunne fått huet ut av rævva og lansert et produkt som burde vært burde ha vært på plass for flere tiår siden.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 23:28   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Nettopp dette er et godt poeng. Ja, det kan virke firkantet at man må vise pass for å fly til Sverige - men det er strengt talt ikke mindre firkantet om man kan fly til Sverige uten pass, men trenger det om man flyr til andre land innen Schengen.
Du må se forskjell på Norden og Schengen. I Norden er det passfrihet, i Schengen er krav om legitimasjon av statsborgerskap.

Mener du også at det er helt greit å f.eks. måtte vise pass for å fly OSL-TRD dersom FR skulle begynne å fly innenlands i Norge?

Quote:
RyanAir har, i likhet med store deler av verden, forstått det at utstedelse av gyldig ID er ikke noe man overlater til private aktører som f.eks. banker.
Et norsk førerkort er da utstedt av myndighetene og er gyldig ID både i Norge og andre land, men aksepteres ikke som legitimasjon av Ryanair. Forskjellen på førerkort og pass/nasjonalt ID-kort er at sistnevnte forteller noe om statsborgerskap og derfor er påkrevet ved reise innen Schengen (minus Norden).

Old 06-06-2013, 23:32   #18
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Hva er det store problemet med å ha med seg passet når man er ute og reiser?

Jeg har det stort sett alltid med meg i en lomme i vesken sammen med PC, og kan også vise det frem på en tur, f.eks. Oslo - Trondheim, som nevnt her. Det siste burde være unødvendig, men ville ikke fremstå som noe problem for meg.
Old 06-06-2013, 23:33   #19
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
McWho?????
My thoughts exactly
Old 06-06-2013, 23:36   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg har det stort sett alltid med meg i en lomme i vesken sammen med PC, og kan også vise det frem på en tur, f.eks. Oslo - Trondheim, som nevnt her. Det siste burde være unødvendig, men ville ikke fremstå som noe problem for meg.
Jeg drasser sjelden på passet, det er et verdidokument som ikke passer i lommeboka og som jeg ikke vil la slenge rundt.

Men generelt: Hvorfor skal man måtte skaffe seg pass for å reise innenlands hvis man allerede har gyldig legitimasjon og det ikke er krav om hverken pass eller legitimasjon for å fly?

Posting Rules