![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter å ha blitt avkrevd gebyrer for manglende boardingkort og for tung bagasje valgte det tidligere boyband medlemmet McFadden å ta toget fra Liverpool til London.
http://www.kjendis.no/2013/06/04/kje...nair/27527841/ Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men fly mellom Liverpool og London...? Det forstår jeg lite av (om han nå ikke var like ved John Lennon AirPort og skulle til STN-området). Hadde der vært SQ med suite så kunne jeg kanskje forstå det, men ikke om alternativet er FR eller Virgin Trains.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FlyKirurg
|
![]()
Hvor lang tid bruker toget kontra fly på den strekningen?
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg forstod det sånn at han skulle fly Liverpool-Spania, men istedenfor tok toget til London og fløy derfra?
Jeg holder litt med Ryanair her. Jeg synes også at gebyr for å skrive ut BP er idiotisk, men man har faktisk godtatt den betingelsen når man kjøper billetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Hele historien virker tåpelig og meningsløs, og denne fyren fremstår ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen. Last edited by Boeing_fan; 05-06-2013 at 00:58. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og har du ikke dit pas med dig, bliver du også afvist....selv på strækninger hvor der er ikke er krav om pas..Mellem DK og NO f.ex.
I AAR kan du hvis du skal flyve FR mellem DK og UK komme til at vise dit pas 4-5 gange før du sidder i dit sæde....Helt unødvendigt og personale krævende. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Man behöver inte ha pass för att resa med Ryanair inom schengen. Ryainair godkänner nationella ID kort enligt EU standard.
Allt Ryanair gör är extremt noga välplanerat och kostnadseffektivt...det finns en anledning till att FR tjänar riktigt mycket $$$ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Men innen norden har vi passfrihet, og når FR fløy Sandefjord-Stockholm (eller deromkring) måtte man som norsk statsborger allikevel ha med pass. Historien den gang fortalte vel at de mente det var enklere med en regel over alt enn å forholde seg til det som er myndighetkrav.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg har ved noen anledninger vist frem California ID når jeg har blitt spurt om pass i Europa. Herlig befriende og ikke rent lite fornøyelig når de som sjekker ID plutselig legger om til engelsk midt i en samtale. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Innenfor Norden så er enhver legitimasjon godkjent i ett nordisk land automatisk godkjent i de fire andre, så jo, i dette tilfellet er det Ryanairs problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Som jeg nevnte, de kan jo bestemme selv hva de vil, og de bestemte seg for det.
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
4-5 ganger høres veldig mye ut, og jeg skjønner ikke hvorfor det er slik. Hos oss på Torp så er den "egentlige sjekken" når man går om bord. Der blir alle sjekket. Men også på innsjekk blir det tatt en kontroll, men et fåtall av Ryanairs passasjerer har bagasje, og er følgelig ikke innom innsjekk. Hensikten med å sjekke pass på innsjekk er først å fremst å allerede da oppdage om noe er feil. Da slipper man offloading av passasjerer som ikke har dokumentene i orden, og forsinkelser som følge av dette. Og man gir passasjerer en sjans til å få seg nødpass i mellomtiden frem til flyet går. Så to kontroller. I tillegg har grensekontrollen sin kontrollpost for pass sjekk. MEN: de sjekker kun at det er riktig passasjer som reiser i forhold til hva som står i passet. De sjekker ikke om passasjeren trenger visum på ankomststed, eller andre regler som måtte være på ankomststed. Så en nigerianer uten visum til UK kan faktisk komme seg gjennom passkontrollen her, og bli akseptert av norsk grensekontroll for utreise av Norge. Men så stopper vi han/henne på utgangen fordi visum mangler. Et tenkt eksempel bare. Ryanair vil vite hvem de har om bord i sine fly. Det har med sikkerhet å gjøre. Og de driver også en god jobb med betalingssvindel. Man får fra tid til annen beskjed fra Dublin om at passasjer X og passasjer Y ikke skal godtas om bord. Systemene deres ser ut til å virke. En enkel regel å forholde seg til: For å komme inn i et Ryanair fly, må man vise gyldig legitimasjon. Og der godtar Ryanair kun pass eller nasjonale id kort. Uansett hvor man måtte reise. Enkelt og greit, og uten en masse unntak.
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
McWho?????
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
RyanAir har, i likhet med store deler av verden, forstått det at utstedelse av gyldig ID er ikke noe man overlater til private aktører som f.eks. banker. Et bankkort burde ikke være tilstrekkelig som identifikasjon andre steder enn hos banken som har utstedt det. Hadde andre vist samme ansvar, ville behovet for offentlig utstedt ID presset seg frem, slik at den norske stat endelig kunne fått huet ut av rævva og lansert et produkt som burde vært burde ha vært på plass for flere tiår siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Mener du også at det er helt greit å f.eks. måtte vise pass for å fly OSL-TRD dersom FR skulle begynne å fly innenlands i Norge? Et norsk førerkort er da utstedt av myndighetene og er gyldig ID både i Norge og andre land, men aksepteres ikke som legitimasjon av Ryanair. Forskjellen på førerkort og pass/nasjonalt ID-kort er at sistnevnte forteller noe om statsborgerskap og derfor er påkrevet ved reise innen Schengen (minus Norden).
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hva er det store problemet med å ha med seg passet når man er ute og reiser?
Jeg har det stort sett alltid med meg i en lomme i vesken sammen med PC, og kan også vise det frem på en tur, f.eks. Oslo - Trondheim, som nevnt her. Det siste burde være unødvendig, men ville ikke fremstå som noe problem for meg.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Men generelt: Hvorfor skal man måtte skaffe seg pass for å reise innenlands hvis man allerede har gyldig legitimasjon og det ikke er krav om hverken pass eller legitimasjon for å fly?
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BP valgte Widerøe | Desk pilot | Flyforum | 20 | 09-05-2011 02:05 |
StatoilHydro valgte | EB | Flyforum | 5 | 09-03-2008 21:49 |
Helseforetakene valgte Norwegian | MountainDew | Flyforum | 1 | 03-01-2008 20:12 |
Helseforetakene valgte Norwegian | TG923 | Flyforum | 2 | 03-01-2008 12:24 |
DM valgte Servisair i CPH | Jan | Flyforum | 6 | 18-02-2005 15:20 |