Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-05-2011, 08:57   #1
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default ECJ med nye EU261/pax-rettigheter domen

For en uke siden har ECJ annonsert domen i case C‑294/10 Andrejs Eglītis, Edvards Ratnieks v. Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija [kort: Eglitis case].

Kort sagt: hvis avgang er forsinket pga usedvanlige omstendigheter [extraordinary circumstances], og deretter blir det innstilt, sa betyr det ikke automatiskt, at innstilning skjedd pga usedvanlige omstendigheter.


Mer under linken:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...0J0294:EN:HTML

Quote:
27 It follows that the air carrier, since it is obliged, under Article 5(3) of Regulation No 261/2004, to implement all reasonable measures to avoid extraordinary circumstances, must reasonably, at the stage of organising the flight, take account of the risk of delay connected to the possible occurrence of extraordinary circumstances.

28 More particularly, to prevent any delay, even insignificant, to which extraordinary circumstances have given rise inevitably leading to cancellation of the flight, the reasonable air carrier must organise its resources in good time to provide for some reserve time, so as to be able, if possible, to operate that flight once the extraordinary circumstances have come to an end. If, in such a situation, an air carrier does not, however, have any reserve time, it cannot be concluded that it has taken all reasonable measures as provided for in Article 5(3) of Regulation No 261/2004.
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2011, 09:15   #2
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: ECJ med nye EU261/pax-rettigheter domen

I praktik betyr det at:

1. Forst flyselskap ma gjore allt som mulig for at forsinket flyet avgar, istedenfor a innstille avgangen.

2. I fall av forsinkelse/divert/innstilning og domino effect, pax som har under dagen videre avgangen i rotasjon har sterkere rettigheter - ved hver seinere innstilt eller forsinket avgangen er det hardare for flyselskapet a prove usedvanlige omstendigheter. [det var allerede sagt av Advocate General i Kramme-case].

3. Rotasjon planleggning og resurs: selskapet maste planlegge rotasjoner og resurser sa at man alltid ha en reserv ifall noget gaar galt - det gjelder maskiner, mennesker og tiden.

Er reserven nog stor for at kunne bruke "extraordinary circumstances defence", det skal sjekkes indivuduellt i hver sak.
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2011, 09:39   #3
FBUMAN1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
Default Re: ECJ med nye EU261/pax-rettigheter domen

Litt merkelig at BT ikke klarte å operere denne da. Hadde det vært ATC i RIX
hadde det vært mer forstålig. Er det heavy ATC på hjemmebase får jo det store
konsekvenser for de som har base der, som ingen kan bemanne i forhold til,
og er dømt til å være ekstraordinært.
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bonustur med United - rettigheter? Helimaf Reiseforum 2 09-05-2013 18:09
Avstander i luften og på bakken (var: nye forslag til rettigheter for passasjerer) IL-2 Småprat 5 24-04-2013 12:22
Pax vinder EU261/2004-retssag over KLM. jefi99 Småprat 1 28-08-2012 12:10
Nye regler for oversendelse av pax-lister (fly til USA) LN-MOW Flyforum 3 12-07-2006 14:19
Emirates trenger 100 nye fly. Produserer de pax selv også eller? MartinL Flyforum 51 30-03-2005 16:04


All times are GMT +2. The time now is 10:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.