![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Normalt ikke noe jeg gidder skrive om, men fant ut jeg kunne gjøre det og ved hjelp av hofteskudd med mobilkamera i fart fikk jeg også tatt noen bilder av "stemningen"
6. april 05:45, vesentlig tidligere en hva som er normalt og ikke minst komfortabelt, begynner den jævla alarmen på mobilen å spille sin melodi. På tide å rulle liket ut av senga og få rævva i gir da en dagstur til Kristiansand nok engang står på planen. Konstaterer lettere misunnelig at frøkna ved siden såvidt letter på øyelokket, snur seg og sover videre, men jeg må ut i krigen. En rask dusj, på med klær og alt det som kreves for å se sånn nogenlunde fit for fight gjøres unna og 06:10 settes kursen mot nærmeste trikkeholdeplass. Klokken 06:15 kommer så noe blått skranglende nedover skinnene som i sin tid lå i en vei, men som nå minner mest om et månelandskap. Noen andre utskremte sjelder sitter ombord, men alle som vil har en toseter for seg selv, hvilket er en fordel da det er greit å sitte litt på skrå så man får plass til bena. Se vedlegg 1 for benplass og vedlegg 2 for å nyte det blågule interiøret Tingene går som smurt nedover mot Oslo S og rekker 06:35 avgangen med god margin så kan sveipe kortet og gå ned på terminalen. Vedlegg 3 På vei ut feirer visst Norwegian at de har økt frekvensen på OSL-ARN og deler i den forbindelse ut noe bakverk med norske og svenske flagg. Ja takk, sier nå jeg og forsyner meg. Vedlegg 4 På spor 14 står 06:35 avgangen klar og jeg kan gå ombord. Jeg kan klare meg med å ta 06:45, men har funnet ut at det er greit med en liten margin. Dessuten er dette en direkte avgang og ikke et tog som både kommer fra Asker/Drammen fullt av bønder eller stopper på stedet med landbruksmessa heller. De togene har jeg opplevd fulle og uten ledige sitteplasser, mens det stort sett er godt med plass på direktetogene Selv med telehiv og nedsatt hastighet er det ankomst på OSL såvidt før 07:00, dvs plenty av tid for SK205 som går 07:40. Har sjekket inn på mobil, så går uansett rett forbi alt av automater og innsjekkingskranker. Strengt tatt vet jeg ikke om jeg hadde behøvd å sjekke inn heller, spesielt siden sete 2F uansett ble valgt da jeg bestilte billetten. Normalt velger jeg 2A, men noen andre hadde tatt den plassen da jeg bestilte uken tidligere. Sikkerhetskontrollen gikk som en lek. Omtrent ikke kø, og etter å ha sveipet kortet så var det ut med laptop og av med belte og jakke, også var det bare å begynne å bevege seg utover innenlandspiren. Vedlegg 6 Folkene på parkering har tydeligvis bestemt seg for at de som drar til Kristiansand har behov for ekstra mosjon, for nesten uten unntak går flyene til KRS, enten det er SAS eller Norwegian, fra gatene så langt ute på piren som mulig. Og det samme gjelder ofte ved ankomst også. Uansatt, en tur innom Upper Crust og får kjøpt meg en baguett til lunsj, da jeg pga fullt program sjeldent får tid til å gå innom noe kantine mens jeg er på jobb i Kristiansand. Omsider nede ved gaten sitter allerede en kollega, mens en tredjemann kommer like etterpå. Rekorden er 8 kollegaer på samme flight, så ingen hemmelighet at jeg jobber for et selskap som gjør sitt for å opprettholde flytilbudet mellom OSL og KRS. Ved gaten står LN-RPL å venter, en -800. Samme maskin som faktisk tok meg hjem fra KRS uken før. Tidligere opplevde jeg aldri -800 maskiner på SK205, men synes det har blitt mer og mer vanlig i det siste. Boarding tar til, selv om ingen av oss har noe hast med å komme ombord, men da køen nær har forsvunnet kommer vi oss opp og går gjennom "self-service" inngangen, tar med en avis. Vedlegg 7 Opplagt og hyggelig crew på denne morgenavgangen. Knyttnevetesten blir bestått som vanlig på rad 2, og at jeg heller ikke har noen ved siden av meg gjør heller ikke noe for komforten. Vedlegg 8 Sjeldent eller aldri fullt på SK205 en onsdag, men antar belegget er i overkant av 60%. Kommer oss opp i luften og så snart det sier "ping" og setebeltslyset slukker går det ikke veldig lang tid før frokosten blir utlevert.....med tanke på det er snakk om en 40 minutters flight er det jo begrenset hvor lenge man kan drøye ![]() Landet på tid klokken 08:30 og kom oss ombord i taxien og inn til Kristiansandskontoret. Mens jeg pleier å ha happybillet ned, har jeg normalt flex hjem. Ofte har man ikke noe valg når man bestiller med SK216, 15:45 avgangen fra KRS, og ofte er det også snakk om noen få kroner forskjell fra billigste tilgjenglige happybillett, så da kan man like gjerne velge flex. Dog denne gangen ble ikke møtene hverken ferdig tidligere (SK214) eller senere (SK222) så ble den vanlige SK216 hjem denne gangen også. Kort men treg kø som vanlig på KRS. De har ennå ikke kommet så langt at de har fått seg en kortleser, så boardingkortkontrollen forgår ved at men viser frem bonuskort/kredittkort og sier man skal til Oslo......uansett, ble noen minutter å vente før boarding tok til. Vedlegg 9 SK216 opereres stort sett med enten -500 eller -700, og denne gangen var det LN-TUI, en -700 som stod klar. Kom meg ombord og fant setet mitt, som denne gangen var 3A. Vedlegg 10 Avgang på tid og siden dette var pre-point merge (delayed) arrival, slapp vi å vente på slot og flytiden tok 10 minutter kortere enn hva den har gjort etter det ble innført. Tok meg en kopp te, og på den korte flighten opp til OSL fikk jeg lest gjennom halve The Economist, før vi landet på OSL og som vanlig parkerte langt ute på innenrikspiren. Flytoget og trikken hjem, og dett var dett. Å dra på dagsreise innenriks i Norge kan ikke sies å være spesielt spennende, med det går stort sett raskt og effektivt. SAS levere varene og gir det jeg kan forvente på slike flighter og avgangstider, punktlighet og frekvens gjør at både jeg og mine kollegaer stort sett velger de til KRS. Ellers er det greit med moderne teknologi. Bortsett fra i security trenger man faktisk ikke "møte" på mennesker før man sier "hei" til pursen når man går ombord. Slik er det ihvertfall for min del da jeg bestiller på jobbens reisebyrå sin hjemmeside, sjekker inn på mobil, sveiper kortet på Flytoget, bruker self-boarding ved ombordstigning....utmerket for B-mennesker som ikke har noe særlig å bidra med i en samtale før litt utpå dagen. Beklager at bildene ble små, men poenget med rapporten er først og fremst å gi et eksempel på helt vanlig kjedelig innenriksreiser, ikke lage "årets rapport" ![]() Last edited by Someone; 29-04-2011 at 09:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ser nå vedlegg/bilde 1-5 ikke kom med, så her er de
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvilke erfaringer har du med seteblokking? Jeg må si at jeg har blitt positivt overrasket. Har alltid (som EBG) hatt ledig nabosete dersom flyet ikke har vært 100% fullt. Forrige flight hadde jeg 1DEF for meg selv, mens det fra rad 3 og bakover stort sett satt folk også på alle midtsetene. Takk for rapport. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for fin rapport som vekket minner. Dro den ruta der i rundt en gang hver uke i 4-5 år frem til 2008 . Ikke spesielt glamorøst, men trivelig å lese en ny rapport på det.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Etter jeg ble EBG har jeg stort sett alltid opplevd å få ledig sete ved siden av meg, enten det er snakk om en halvfull -800 eller en CRJ med bare to ledige seter i economy. Så virker som SAS har fått til å ordne ledig sete ved siden for EBG
![]() Itillegg er det greit å kunne velge seter i hele flyet (så lenge det ikke er Y+/C ombord) og også kunne reservere sete når jeg kjøper billetten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Morsomt med en trip report som inkluderer turen med trikken ned til Oslo S
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
EDIT: Glemte det aller viktigste. Flott rapport, Someone! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Støtter siste taler, både som pandion og EBG har jeg ikke vært plaget at noe ledig sete ved siden av meg.... Selv om det har vært mange ledige seter i samme klasse...
![]() |
#9 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Her på forumet har det tidligere blitt avvist at SAS driver med Seatblocking. Kan kanskje mer ha noe med at vi bevisst velger seter utifra en strategi om å få ledig midt?
Selv booker jeg alltid en C der A er opptatt.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Helt fantastisk T/R! Likte måten du fremstiller det meste på. Prakteksemplar på hvordan man kan lage en T/R på en korttur!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
SAS blocker ikke midtsete. I går booket jeg sete, og lot en kamerat av meg booke etterpå ved siden av meg. Ingen problem. Flyet var kanskje 3/4 fullt. Ingen blocking av sete her med andre ord. (Dette gjelder for ordens skyld SK502)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Venter spent på en TR fra annet enn F | krølle | TripReports | 5 | 25-04-2012 18:50 |
Trenger ikke være kjedelig på en flyplass | ENGM 911 | Flyforum | 3 | 13-09-2010 00:20 |
OSL en 17mai trenger slettes ikke og være kjedelig | grindstein | Bilder & foto | 5 | 18-05-2010 19:35 |
Bonusreise - ende opp annet sted enn utgangspunkt | O_K_ | Reiseforum | 4 | 16-07-2009 12:12 |
Endelig noe annet .... | G-COLE | Flyforum | 7 | 18-03-2005 13:51 |