![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Noen som vet om det blir produsert, eller har blitt produsert andre kombi versjoner en 747 ?
Fant forresten denne på nettet: KC-767A will be configured as a convertible freighter and can carry 200 passengers or 19 pallets of cargo. Men tror ikke jeg skal avspore denne trådet for mye. Last edited by basejumper; 22-01-2010 at 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: May 2010
Location: Oslo
Posts: 48
|
![]()
Wikipedia sier at det ble bygget en 757-200M til Royal Nepal Airlines i 1986. Det er også et selskap som gjør om gamle 200-er til 200M, hvor fire har blitt bygget.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_757#757-200M |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Exempelvis DC-8 och B.737 har flugit i combi layout.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Det er vel ikke lov lengre å lage Combi fly er det??
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Dc 10-30cf var også en combi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
|
![]()
Alaska fløy/flyr en Boeing 737-400 som combi. Fargo foran å PAX bak.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
|
![]()
VC-10, B707, B727-100, BAe 146
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
MD-11 ble laget i Combi-utgave, Alitalia kjøpte fem, men disse er nå bygd om til fraktere.
737-200 ble også bygget i Convertible-versjon, disse var ganske populære i polare strøk som Alaska og Canada. EDIT: 727-100 fantes vel også som Convertible, brukt av blant andre Reeve Aleutian og Royal Nepal om jeg ikke husker feil. 737-200, -300 og 700, BAe-146 og MD-11 (og sikkert flere) finnes også som Convertible Freighters/Quick Change, men har såvidt jeg skjønner ikke mulighet til å kombinere lasterom og passasjerkabin, det er enten eller.
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 16-03-2011 at 22:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
McDonnell Douglas DC-10CF är en kombinerad passagerar/frakt maskin. Den byggdes både i -10CF och -30CF utförande.
USAF KC-10 tankerplan är den militära versionen av DC-10-30CF Även MD-11 byggdes i MD-11CF utförande... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
|
![]()
Kom på en til - en modell av Caravelle kom også i combivariant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Hva med den fra Astraeus som Iron Maiden benytter på turne, Boeing 757-200. Er ikke dette en form for kombi?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
Braathens hadde vel også en 737-400QC, LN-BUB om jeg ikke husker feil.
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 16-03-2011 at 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
|
![]() Quote:
Braathens hadde derimot en -200QC (kan det ha vært LN-SUA?): Edit: Hmm - på Airliners.net står Braathensmaskinen betegnet som en -200C, så da ble vel den benyttet til enten pax eller frakt!? Det vet jeg det er andre her inne som vet alt om ![]() Last edited by VC-10; 16-03-2011 at 22:40. Reason: Tillegg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
|
![]()
Jeg mener bestemt at den eneste B757-200 combi som ble bygget var den som ble bygd til, og fremdeles flyr for Royal Nepal. Andre kan jo ha blitt ombygd i etterkant - det vet jeg ingenting om!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]()
Det er skjedd en del på serifiseringsfronten når det gjelder combi-maskiner. Det ska lbl.a. være 'hard vegg' mellom pax og frakt. Dette har spesielt gitt Alaska problemer, ettersom de ønsket seg en fleksibel løsning pga ujevn pax/cargoload. De fikk imidlertid kun godkjent ombyggingen av -400'ene til en 'fixed' løsning, noe de måtte akseptere som et kompromiss. Dette har imidlertid gitt dem problemer på balansesiden når de ikke har kunnet fylle den ene eller den andre kabinen.
De gamle -200'ene var 'grandfathered' og det var årsaken til at AS tynte de siste milene ut av dem ... Alle maskiner kan i prinsippet bygges om til fraktere, men i praksis har A320-familien vist seg uegnet, både av balansehensyn, varighet (man bruker gjerne eldre maskiner), strukturelle problemer (gulvene må forsterkes) og plassering av lastedører. Derfor er det Boeingene som dominerer dette markedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
![]() EDIT: Som sagt, ikke stol på meg. Fra Wikpedia: Quote:
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 16-03-2011 at 22:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]()
Det stemmer nok, og de må ha samme løsningen med hard vegg mellom pax og frakt.
Litt mer info her: http://www.flightglobal.com/articles...nversions.html .. og her http://www.flightglobal.com/articles...onversion.html Last edited by LN-MOW; 16-03-2011 at 23:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
|
![]()
HS 748 mener jeg også kom/finnes som kombi.
Tror Air North i Canada fortsatt flyr dem.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]()
Det finnes også en del hjemmesnekrede løsninger i utkantstroka ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvem har 747-combi? | tigern | Flyforum | 2 | 13-03-2013 02:06 |
Flybransjen: Lønnsom for andre enn flyselskapene | Someone | Småprat | 5 | 25-08-2012 12:58 |
Andre enn Macy´s med turistrabbat? (USA) | Chriscross | Reiseforum | 3 | 15-11-2010 18:03 |
Noen er litt galere enn andre... | Discus | Bilder & foto | 5 | 29-04-2010 22:24 |