Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2011, 17:26   #1
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Default "Menu Pris" vs "Valgfri Pris"

Før jeg starter denne posten vil jeg presisere at dette IKKE er noen Ryanair vs Norwegian vs SAS tråd.

Tanken slo meg da jeg nettop leste en SAS reklame på hegnar.no. Reklamen sier "Hos oss er en pris en pris, og ikke starten på ett regnestykke". Reklamen er veldig fin, og den illustrerer godt at prisen often kan være dyrere hos såkalte lavpris selskaper når alt kommer til alt.
Problemet er bare det at hvis man da ikke bryr seg om setevalg, bagasje og alt annet som det måtte være gebyr på så er jo reklamen helt meningsløs. Slik det har blitt er det veldig mange som reiser bare om de finner en billig billett, og ofte har jeg en følelse av at reisemål som weekend turer blir mer bestemt utifra pris over hvor man helst vil. Jeg ville likt å sett at SAS heller innførte ordentlig service ala Emirates og heller spilte på eklusiviteten med å fly de ovenfor lavprisselskaper. Sånn som jeg ser det, så er SAS blitt ett slags billig selskap uten gebyrer.
Jeg veit ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg tror at vi i framtiden vil se større klasseskiller, og at SAS bør posisjonere seg som mer ekslusivt. For å ta McDonalds som ett eksempel så er det ofte man velger hva man vil ha utifra pris. Forskning sier også at om man har penger så velger man ofte etter pris (altså konsekvent ikke billig). Dette er også grunnen til at "First Price" produkter har de fryktelige designene som de har, rett og slett for å få folk som har penger til å kjøpe noe som er dyrere. Tilbake til McDonalds så hjelper det fint lite at Big Mac menyen er billigere enn å kjøpe alt hvær for seg hvis man ikke vil ha chips.

Dette er ikke ment som kritikk av SAS, men som ett start på ett spennende tema jeg gjerne skulle vist mer om. Hvor bør SAS legge seg i markedet?
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 19:09   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: "Menu Pris" vs "Valgfri Pris"

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Jeg ville likt å sett at SAS heller innførte ordentlig service [...].
Sånn som jeg ser det, så er SAS blitt ett slags billig selskap uten gebyrer.
[...] og at SAS bør posisjonere seg som mer ekslusivt.
Dette er ikke ment som kritikk av SAS, [...]
Litt upresis i formuleringene?

Men, til saken din. Nøyaktig på hvilken måte synes du SAS gjør det annerledes enn Emirates? Jeg vet at det er en del forskjeller, men hva er det som gjør EK mer eksklusivt, mener du?

Jeg kan forstå at man kan argumentere med at salg av mat på intraeuropeisk Economy, er i retning av en oppsplitting av "pakken" som en tradisjonell flyreise var. Men om du vil reise eksklusivt så eksisterer jo Business, men da må du selvfølgelig betale mer.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 19:38   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Tror markedet for mer "eksklusive" flyreiser innenriks og innad i Europa er svært begrenset. Det er trolig i hovedsak "flynerder/flyinteresserte" som vil være villig til å (flere) betale hundrelapper ekstra, når det tross alt vil være snakk om økonomiklasse.

En flyreiser på en time eller to er for de fleste ikke mer spennende enn en busstur, og det er likegyldig for det store flertallet om det ene gir en mer følelse av eksklusivitet.

Men når det er sagt så tror jeg (bedriver synsing) at f.eks. gratis servering på Europa-reiser vil gjøre at folk i større grad vil foretrekke SAS fremfor DY og FR. Jeg synes det er stor forskjell på SAS og LH, for på LH får jeg servering - ergo en følelse av å bli godt ivaretatt. For meg (som relativt hyppig fritidsreisende) teller følgende:

Pris - 80 prosent
Service/servering - 20 prosent

(Håpløse avgangstider etc vil kunne utelukke reise helt, så tar ikke det med her)

Jeg tror de som er mindre sensitive på pris reiser sjeldere, det må også tas med i betraktningen.

Dessuten: De som har penger til å velge hva som helst (eller er spesielt opptatt av hvordan de har det akkurat når de er i luften) reiser gjerne business hvis prisen er grei nok.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 19:48   #4
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Quote:
Problemet er bare det at hvis man da ikke bryr seg om setevalg, bagasje og alt annet som det måtte være gebyr på så er jo reklamen helt meningsløs.
Ja, enig. SAS spiller nok på feil kort i reklamene sine. (Dvs, de kontrer Norwegian på deres sterke kort, som de nødvendigvis ikke vinner på.) La heller reklamen vise det Norwegian ikke kan konkurrere på.

De som ikke bryr seg om setevalg, bagasje vil vel snarere tenke at man subsidierer andre her. SAS bør spille på frekvenser, service og nettverket deres. En fin reklame om irr-situasjoner skader vel heller ikke. Nå er ikke jeg en reklamemann, men føler at det beste SAS har å by på ikke markedsføres veldig. Det jeg savner er vel litt "BA-style" reklame, evt samme spor som denne filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=tp6IWAEdaRc
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 19:53   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
SAS bør spille på frekvenser, service og nettverket deres. En fin reklame om irr-situasjoner skader vel heller ikke.
http://www.youtube.com/watch?v=tp6IWAEdaRc
1. Har SAS vesentlig bedre frekvenser enn SAS?
2. Har SAS bedre service, bortsett fra at det som nevnes i annonsen er gratis?
3. Nettverk er fint, men spiller liten rolle om man skal reise Oslo - Las Palmas og hjem igjen.

Irr-situasjoner. Vil det ikke være litt desperat å markedsføre at "når det går galt, så har du det bedre hos SAS". Blir litt som å markedsføre Mercedes med at de har gode verksteder.
Old 23-04-2011, 20:03   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Jeg veit ikke helt hvor jeg vil med dette
Neivel.

Quote:
Problemet er bare det at hvis man da ikke bryr seg om setevalg, bagasje og alt annet som det måtte være gebyr på så er jo reklamen helt meningsløs.
Ikke alle reklamer treffer alle, slik er det i alle bransjer.

Quote:
Jeg ville likt å sett at SAS heller innførte ordentlig service ala Emirates og heller spilte på eklusiviteten med å fly de ovenfor lavprisselskaper.
Hva legger du i service? Uten å definere hva service er, så blir et slikt utsagn meningsløst.

Uansett så er denne tråden overflødig, og temaet kommer opp hver eneste måned. Det er bare å gjøre et søk på service, pris osv på SAS vs DY, så har man "godt" lesestoff lenge.

Et annet punkt som er verdt å merke seg, er at forretningsreisende ofte har andre behov enn fritidsreisende, de har en annen betalingsvillighet, og legger vekt på andre ting.

For SAS sin del har det liten hensikt å legge seg på et "servicenivå" eller "eksklusivitet" som tilfredsstiller en flyspotter, det er ikke det de tjener penger på.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
1. Har SAS vesentlig bedre frekvenser enn SAS?
Ja, absolutt. Eller så er de helt jevnbyrdige.

Quote:
2. Har SAS bedre service, bortsett fra at det som nevnes i annonsen er gratis?
Før du har definert service, så går det ikke an å svare på.

Quote:
3. Nettverk er fint, men spiller liten rolle om man skal reise Oslo - Las Palmas og hjem igjen.
Den typen ruter er ikke SAS sin bread'n butter.

Quote:
Irr-situasjoner. Vil det ikke være litt desperat å markedsføre at "når det går galt, så har du det bedre hos SAS". Blir litt som å markedsføre Mercedes med at de har gode verksteder.
De fleste bilmerker markedsfører hvor lang garanti de har, det blir akkurat det samme.

Last edited by Dag Viking; 23-04-2011 at 20:09.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 22:15   #7
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Er forsåvidt ganske enig med trådstarter her, det SAS har markedsført i det siste er pris og punktlighet. I begge tilfeller er som regel forskjellene marginale til konkurrentene (særlig hovedkonkurrent NAS).
Jeg synes det hadde vært en bedre strategi å fokusere på nettverk, frekvens, at du faktisk kommer dit du skal (ikke til en avsidesliggende flyplass).
Evnt. kjøre noen skikkelige lokke tilbud ala 299,-el.l. som folk virkelig legger merke til, og som lokker folk til sas.no. En prissammenlikning på en eller annen dato jeg uansett ikke skal reise på til en eller annen destinasjon jeg uansett ikke skal til der det skiller noen kroner blir ganske meningsløs for meg...
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:26   #8
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Er forsåvidt ganske enig med trådstarter her, det SAS har markedsført i det siste er pris og punktlighet. I begge tilfeller er som regel forskjellene marginale til konkurrentene (særlig hovedkonkurrent NAS).
Jeg synes det hadde vært en bedre strategi å fokusere på nettverk, frekvens, at du faktisk kommer dit du skal (ikke til en avsidesliggende flyplass).
Evnt. kjøre noen skikkelige lokke tilbud ala 299,-el.l. som folk virkelig legger merke til, og som lokker folk til sas.no. En prissammenlikning på en eller annen dato jeg uansett ikke skal reise på til en eller annen destinasjon jeg uansett ikke skal til der det skiller noen kroner blir ganske meningsløs for meg...
SAS har som ledende aktør i markedet ikke lov til å sette en pris som er lavere enn at den dekker de direkte kostnadene ved en flytur. Så lokkepriser ala NAS kan du nok bare se langt etter.
En annen ting er om det er konkurransevridende at NAS fortsatt får lov til dette. De er vel snart en ledende aktør de også?
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:31   #9
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Det var jeg ikke klar over...Er mange særregler for luftfart skjønner jeg..
Men ja da synes jeg det er konkurransevridende...
Old 23-04-2011, 23:43   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
At DY forbedrer seg og at SAS bare er "marginalt" bedre har ingen betydning. Det viktige er å få befolkningen til å tro at SAS er mye bedre. På samme måte som DY bruker og har brukt mye krefter og penger på å få folk til å tro at de er så veldig mye billigere enn sine konkurrenter. Noe de ikke er når man begynner å sammenligne. De er bare "marginalt" billigere Sånn er reklamen!

Last edited by TCAS; 23-04-2011 at 23:44. Reason: Skrivefeil
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:45   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
SAS har som ledende aktør i markedet ikke lov til å sette en pris som er lavere enn at den dekker de direkte kostnadene ved en flytur. Så lokkepriser ala NAS kan du nok bare se langt etter.
En annen ting er om det er konkurransevridende at NAS fortsatt får lov til dette. De er vel snart en ledende aktør de også?
Det er ikke helt korrekt fremstilt.

Det som er det korrekte er at en dominerende aktør ikke har anledning til å misbruke sin dominerende stilling. Rovprising, eller prising under inkrementelle kostnader, er en slik strategi som kan falle inn under dette forbudet (Konkurranselovens §11, eller tilsvarende i EUs lovgivning som finnes i artikkel 102 i TFEU). Hva som er en de relevante kostnadene var det som var stridens kjerne i saken i Oslo Tingrett om predasjon på Oslo-Haugesund ruten. Denne lovgivingen er like gjeldende for DY som for SAS der hvor DY kan sies å ha en dominerende stilling (les: mer enn 40% markedsandel).

Hva som er lokkepriser vil jo avhenge litt av hvilken aktør man ser på. DY kan nok selge nesten hele flyet til kr 299,- mellom OSL og f.eks. BGO og likevel dekke sine kostnader. Det kan nok ikke SAS gjøre.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:47   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
At DY forbedrer seg og at SAS bare er "marginalt" bedre har ingen betydning. Det viktige er å få befolkningen til å tro at SAS er mye bedre. På samme måte som DY bruker og har brukt mye krefter og penger på å få folk til å tro at de er så veldig mye billigere enn sine konkurrenter. Noe de ikke er når man begynner å sammenligne. De er bare "marginalt" billigere Sånn er reklamen!
Jeg velger (nesten) konsekvent SK når det er snakk om flygninger med mellomlandinger, fordi jeg innbiller meg at SK er litt bedre om noe skulle skje samt at jeg kan kjøre litt tightere connections uten å være for bekymret. Det har riktignok gått galt et par ganger, men skitt au...
Old 24-04-2011, 00:03   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva som er lokkepriser vil jo avhenge litt av hvilken aktør man ser på. DY kan nok selge nesten hele flyet til kr 299,- mellom OSL og f.eks. BGO og likevel dekke sine kostnader.
Beklager at dette blir noe OT, men det regnestykket vil jeg gjerne se
Old 24-04-2011, 00:10   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Beklager at dette blir noe OT, men det regnestykket vil jeg gjerne se
Ikke veldig vitenskaplig, og siden jeg ikke sitter på ruteregnskapene til DY så blir det selvsagt litt omtrentlig (må bl.a. basere meg på gjennomsnittlig CASK, og som vi alle vet så er den relativt følsom for endringer i sektorlengde...). Distansen mellom OSL og BGO er ifølge Great Circle Mapper 326km. Med en gjennomsnittlig CASK på 0,46 blir da kostnaden per sete til BGO ca 149kr. Selges så alle setene på flyet så tror jeg at jeg ikke er så langt unna når jeg hevder at 299,- dekker kostnadene.
Old 24-04-2011, 00:13   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Før du har definert service, så går det ikke an å svare på.

Den typen ruter er ikke SAS sin bread'n butter.

De fleste bilmerker markedsfører hvor lang garanti de har, det blir akkurat det samme.
Service i denne sammenheng vil for de fleste innebære f.eks. gratis servering, vil jeg tro.

Det var snakk om annonsering i denne tråden, og OSL - Las Palmas er det SAS velger å markedsføre seg med i disse dager. Og hovedpoenget er at de er billigere enn DY totalt sett, på de datoene de selv har valgt ut.

De fleste bilmerker har vel om lag samme garanti, og man skal gå veldig i detaljer for å synliggjøre at SAS har bedre garanti enn konkurrentene. Jeg vil ikke tro at det vil få de som leser annonsen til å betale noe særlig mer pga den promillemessige (?) faren for å komme ut for noe spesielt.
Old 24-04-2011, 00:17   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ikke veldig vitenskaplig, og siden jeg ikke sitter på ruteregnskapene til DY så blir det selvsagt litt omtrentlig (må bl.a. basere meg på gjennomsnittlig CASK, og som vi alle vet så er den relativt følsom for endringer i sektorlengde...). Distansen mellom OSL og BGO er ifølge Great Circle Mapper 326km. Med en gjennomsnittlig CASK på 0,46 blir da kostnaden per sete til BGO ca 149kr. Selges så alle setene på flyet så tror jeg at jeg ikke er så langt unna når jeg hevder at 299,- dekker kostnadene.

I så fall er jeg meget imponert over DY sine kostnader. Med ca 7000kr pr tonn Jet-A, og et forbruk på 3 tonn (??) så blir det veldig lite igjen til å dekke fly, personell, avgifter osv.
Old 24-04-2011, 00:20   #17
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Salg ombord er også service Det er måten det gjøres på som er avgjørende og som igjen avgjør om passasjerene synes servicen ombord er god.
Old 24-04-2011, 00:20   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
I så fall er jeg meget imponert over DY sine kostnader. Med ca 7000kr pr tonn Jet-A, og et forbruk på 3 tonn (??) så blir det veldig lite igjen til å dekke fly, personell, avgifter osv.
Snittkostnaden er på et sted mellom 0,43 og 0,46 (husker ikke eksakt - dette var for 2010), men det er for gjennomsnittlig sektorlengde på rundt 1000km. Hvor mye enhetskostnaden går opp når sektorlengden går ned vet jeg ikke, og det kan godt være at den mer enn dobler seg.
Old 24-04-2011, 00:27   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Service i denne sammenheng vil for de fleste innebære f.eks. gratis servering, vil jeg tro.

De fleste bilmerker har vel om lag samme garanti, og man skal gå veldig i detaljer for å synliggjøre at SAS har bedre garanti enn konkurrentene. Jeg vil ikke tro at det vil få de som leser annonsen til å betale noe særlig mer pga den promillemessige (?) faren for å komme ut for noe spesielt.

Jeg har aldri skjønt, og kommer aldri til å skjønne, at service=servering.
Det hadde vært interessant å sett en undersøkelse blandt f.eks. de 1000 eller 10 000 som legger igjen mest penger hos SAS pr år, hva de legger i serivice. Jeg har mine tvil til at maten man får i f.eks. Y eller C i Europa er det som får pandions til være trofaste. Jeg kan heller ikke huske venner eller familie ha kommentert flymat på Europa-flighter hverken som noe viktig eller uviktig. Å bry seg om flymat tror jeg er en flynerd-ting.

Sjansen for å komme ut for en forsinkelse, kansellering osv er ikke i promille, men i prosent. Det vises av regularitet- og punktlighets-statistikker.
For de som reiser mye og legger igjen mye penger i et flyselskap, er håndtering av irrops viktig (og de vet nok allerede hvordan selskapet de flyr med håndterer slikt, og velger selskap deretter).
Å markedsføre dette mot de som reiser 1-10 turer pr år er sikkert vanskelig, og før man har gått på en smell vil jeg tro at holdningen er "det hender ikke meg"

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Salg ombord er også service Det er måten det gjøres på som er avgjørende og som igjen avgjør om passasjerene synes servicen ombord er god.
Hvis salg ombord dekker et behov som passasjerer har, så kan du kalle det service. Om det går på å servere gratis øl, en gratis tørr skalk, salg av chips, salg av tollfrie varer, hjelpe passasjerer som trenger det, eller få de til å føle seg velkommen, er egentlig det samme.

Last edited by Dag Viking; 24-04-2011 at 00:33.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2011, 00:33   #20
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Uansett, for meg virket annonsen noe puslete, og kommuniserer at sas KAN være billigere.. Den er spredt ut over doble helsider i vg og db, noe som ikke er billig. Ettersom det er ferietid og las palmas det reklameres for er det tydligvis feriereisende som er målgruppen og da er det stort sett kun pris som teller for Ola Normann.. Jeg tror en halvside i farger med " Las Palmas fra kr 599,-" f.eks eller rett og slett bare "salg på sas.no!" hadde gjort større nytte.. Men det er nå bare min mening..
Reply

Posting Rules