Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2011, 14:13   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default På tide med noen nye EBG spørsmål..

Noen merkelige EBG spørsmål av rent egoistisk motiv og sikkert noen gjengangere som jeg sikkert kunne funnet ved en del søk:

• Vil man slippe inn på gullstuen med 1stk kone og 1 stk baby med EBG?
• Vil man kunne bruke fast track med 1 stk kone og 1 stk baby med EBG?
• Vil man kunne bruke gullstuen med Icelandair billett – FI flight men etter den nye avtalen trer i kraft?
• Ser på en reise i juli med economy hvor reiseruten er (2 voksne, 1 baby):
o OSL-ZRH-MIA (Swiss)
o MCO-NYC (Continental)
o EWR-OSL (SAS)
Vil da EBG kunne gi noen fordeler på en slik rute? Forenkle oppgraderinger ?

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 14:26   #2
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Default Re: På tide med noen nye EBG spørsmål..

Min erfaring er:
Ikke noe problem på lounger å ha med kone og baby. Ja, du kan bruke fast track. Oppgradering - No way - med mindre du vil bruke poeng :-) Og da er jo EWR-OSL det mest aktuelle....
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 14:30   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ja, du kan ha med nærmeste familie inn i Scandinavian lounge.
Old 07-01-2011, 14:46   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Molinari View Post
Min erfaring er:
Ikke noe problem på lounger å ha med kone og baby. Ja, du kan bruke fast track. Oppgradering - No way - med mindre du vil bruke poeng :-) Og da er jo EWR-OSL det mest aktuelle....
Takker... Bakleger for nte gang... kan man da oppgradere på OSL-EWR når det er aller billigste billett?

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 15:02   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ja, så lenge man ikke reiser på bonusreise kan man oppgradere (så sant det er plass)
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 15:45   #6
BårdK
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, du kan ha med nærmeste familie inn i Scandinavian lounge.
Men de færreste *A lounger er Scandinavian, i resten får du vel med bare 1 gjest. I så tilfelle kan du jo la kona vente utenfor mens du og babisen slapper av.
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 16:07   #7
pingo
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Vil man kunne bruke gullstuen med Icelandair billett – FI flight men etter den nye avtalen trer i kraft?
Nu er jeg ikke helt 100% på hvad aftalen går ud på (codeshare ?) , men tror faktisk det kan give problemer eftersom Icelandair ikke er Star Alliance partner.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 16:13   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Tviler sterkt på at noen lounger rundt om er vanskelig på at det er en baby med som gjest nr.2. Det ordner seg helt sikkert.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 17:05   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Tviler sterkt på at noen lounger rundt om er vanskelig på at det er en baby med som gjest nr.2. Det ordner seg helt sikkert.
Har du egen erfaring fra f.eks lh-lounger som Ebg? Dette er straks en meget aktuell problemstilling:-)
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 21:28   #10
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Flyr du Star A og skal inn i en Star Gold lounge som EBG gjelder det for deg, pluss en gjest, eller nærmeste familie. Dvs kone og barn. (Dette har jeg faktisk blitt informert om i CPH loungen når jeg spurte!)

Jeg har heller ikke hatt noe problem med å ta med kone og 2 barn inn i Star G lounger rundt forbi med mitt EBG.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 21:50   #11
FT99
ScanFlyer Blue

Jeg har tatt med kone + 3 barn i *A lounger flere steder uten problem.
FT99 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2011, 21:54   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Da jeg hadde med to gjester, spurte loungeverten hva slags relasjon vi hadde - og da jeg sa hvem det var (familiemedlemmer), ble vi ønsket velkommen. Så det er altså medlem+gjest eller medlem+familie.
Old 07-01-2011, 22:10   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Ikke alle steder er det slik. Hos AC er det en gjest. Fikk ikke med begge mine foreldre der. Samme hos CO.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2011, 00:41   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Sant det - min erfaring var fra SAS-loungen. Hos Lufthansa og Austrian har jeg ikke kunnet ta med mer enn én.
Old 08-01-2011, 00:55   #15
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Formelt sett er det forskjell på SAS-lounge og andre *A-lounge ja.

Gjester
Som EuroBonus Gull-medlem er du velkommen til å invitere en gjest både i SAS og i Star Alliance-loungene. I SAS-loungene er du også velkommen til å invitere med din nærmeste familie når dere reiser med SAS, Blue1, Widerøe eller andre medlemmer i Star Alliance.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/SAS-Lounger2/
Old 09-01-2011, 15:08   #16
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by pingo View Post
Nu er jeg ikke helt 100% på hvad aftalen går ud på (codeshare ?) , men tror faktisk det kan give problemer eftersom Icelandair ikke er Star Alliance partner.
*host*bestillebilligcph-aarogrefundere*hark*

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 23:42   #17
janarne101
ScanFlyer Blue

Hei,

jeg gjorde som en del andre her på forumet, hoppet på Dividend miles tilbudet, kjøpte 50 000 miles og fikk tilsvarende i tillegg.

I desember svei jeg av 110 000 miles på en tur til Filippinene.

Laget ingen tripreport, da det jo er flere som har gjort det, og jeg opplevde jo ikke noe som de andre ikke har lagt ut av opplevelser og bilder.

Bortsett fra at jeg sovnet før middagen på LH flighten fra FRA til SIN, og sov i over ti timer. Turen begynte i gullstua på OSL kl. 11. Pga snøvær i Europa mistet jeg flighten til HKG, og ble booket om til SIN. Den flighten gikk ikke før kl. 22, og da var jeg litt sliten pga gult boblevann.

Så til neste tur. Den skal foregå med hardt opptjente Eurobonus miles, 180 000 stykker. Ingen lettjente 110 000 her nei.

For et par dager siden ringte jeg glad og fornøyd SAS for å booke tur. Med Dividend miles hadde jeg totalt åtte legs, fire av dem i F. Derfor hadde jeg på ANA sidene funnet en tur med tre legs ut, og fire hjem. Det er lettere å finne ledige plasser via ICN og PVG enn BKK og SIN, og jeg hadde lyst til å prøve LH i F igjen, da jeg jo mistet middagen ombord i desember.................

Men neida, damen hos SAS sa at systemet hennes nektet henne å booke fire legs på turen hjem, så hun måtte maile Stockholm kontoret.

Etter et par timer ringte hun tilbake og sa at det ikke var mulig å booke de fire retur legs. Men hun hadde funnet ledige plasser på Economy, så jeg fikk da tur.

Uaktuelt, så heldigvis hadde jeg en alternativ rute klar, med bare tre legs, CRK-ICN, ICN-FRA og FRA-OSL. Andre leg er med OZ i F. Men det var jo ikke det jeg helst ville. Jeg hadde lyst på en leg med LH i F, og da måtte jeg gå via HKG eller NRT med en leg ekstra.

Damen sa da at jeg jo ikke kunne reise Asia rundt for disse poengene mine. Dette er jo en merkelig bemerkning, da jo forummedlem Hawkboy reiste JFK-SFO-FRA-OSL, og det ble jo et par miles ekstra. Men selvfølgelig, bare tre legs.

Jeg sendte mail til «GULL.NO@SAS.no» og spurte om denne saken, og fikk til svar at det var deres regler.

Tror jeg må vurdere å skippe Eurobonus til fordel for Dividend Miles. Da kan jeg selv bestemme hvilke flighter jeg selv skal bruke på bonustur. Akkurat som når jeg kjøper vanlige billetter. Bonuspoengene har jeg jo også betalt for, om enn over langen.

Etter det jeg kan se på usairways.com, får man gullkort der etter å ha hanket inn 50 000 miles, og det går for med et par turer på biz med QR. Man kommer jo da helt til MNL for 18 000 kr. For samme pris med SK kommer man bare til BKK.

Er det noen med kjennskap til Eurobonsus som kan fortelle meg om det er lagt inn en sperre i systemet til SAS som ikke gir dem anledning til mer enn tre legs i hver retning? US har tydeligvis ingen slik sperre.

Eller er det motvilje for å booke en leg «unødvendig», da det jo kan gjøres med tre (selv om det er vanskelig/umulig å oppdrive ledige seter)? Et kostnadsspørsmål?
janarne101 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 23:54   #18
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by janarne101 View Post
Er det noen med kjennskap til Eurobonsus som kan fortelle meg om det er lagt inn en sperre i systemet til SAS som ikke gir dem anledning til mer enn tre legs i hver retning? US har tydeligvis ingen slik sperre.

Eller er det motvilje for å booke en leg «unødvendig», da det jo kan gjøres med tre (selv om det er vanskelig/umulig å oppdrive ledige seter)? Et kostnadsspørsmål?
Jeg jaktet på en hyggelig måte å brenne noen hundre tusen poeng i fjor og fikk beksjed av EB at 3 segment var maks.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 23:58   #19
janarne101
ScanFlyer Blue

Ok,

takk for det.

Ser som sagt ut til at jeg må satse på Dividend heretter. Kan ikke binde meg til tre legs for å komme meg rundt omkring. Det blir for vanskelig å finne ledige plasser på til og fra MNL/CRK i F.
janarne101 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2011, 00:00   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Jeg jaktet på en hyggelig måte å brenne noen hundre tusen poeng i fjor og fikk beksjed av EB at 3 segment var maks.
Noe om det var inklusive innenriks tilslutning, i så fall begynner det jo å bli trøblete eks. TOS-OSL-(europa)-(verden)...

Posting Rules