![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
|
![]()
Hvis et flyselskap ønsker å montere en ny generator, instrument, batteri eller egentlig hva som helst, kan de da gjøre det sånn uten videre? Eller må flyprodusenten, FAA/EASA, Luftfartstilsynet eller andre godkjenne endringen?
Noen som har referanser til regelverk på området? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Det spørs hvordan, hvis det skal byttes så blir det gjort henhold til forskrifter. Men hvis det er noe helt nytt, må det komme som en AD fra produsenten, eller bli godkjent av kontrollgruppen/tilsynet/produsenten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Dreyer, naa tror jeg du roter litt med en AD og en STC. Et Airworthiness Directiv (AD) er en paabelagt modifikasjon av luftfartsmyndighetene og er som regel som foelge av en usikker situasjon. Et Supplemental Type Certificate (STC) er en modifikasjon, eller en forandring paa type certificate der du for eksempel setter inn et instrument som er forskjellig eller nytt i forhold til det orginale type certificate (TC) og er ikke en del av type certificate. En type certificate (TC) holder som Airbus, Boeing, Cessna osv. er de eneste som kan forandre konfigurasjon uten en STC. Mange AD'er vil resultere i en forandringer av type certificate og det er ogsaa mange STC'er som oppfyller kravene til en AD. Saa har du Parts Manufacturer Approval (PMA) der du sette inn en del som er tilnaermet lik den orginale (TC/TSO) delen, men er ofte laget av andre leverandoerer enn de som leverer til TC holder. Noen ganger gir TC holder en lisens avtale med PMA til underleverandoerer som gir de rett til aa selge PMA deler rett til selskapene, men de betaler en royalty til TC holder. Haaper jeg ikke har mistet deg i regelverket enda og dette er fortsatt veldig forenklet... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
|
![]()
Det var akkurat det jeg lurte på. Supplemental Type Certificate-databasen har en del interssant informasjon i så måte.
Bare en ting til, er det en nedre grense for hva man trenger STC for? Hvis man vil bytte motor trenger man vel såklart en STC, men trenger man det for å bytte ut gulvteppet med parkett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Selvfølgelig, men da er det Maxbo eller Monter som du må sende rekvisisjonen til, ikke Monter!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Time på Vollen for å teste nytt utstyr | Dreyer | Bilder & foto | 6 | 07-11-2010 17:26 |
Nytt utstyr, mange nye muligheter! | Kingstone | Bilder & foto | 5 | 09-08-2009 18:17 |
På tide med nytt utstyr | Kingstone | Bilder & foto | 5 | 02-08-2009 18:45 |
noen testbilder med nytt utstyr :-) | petru26 | Bilder & foto | 17 | 06-03-2009 12:05 |
Noen testbilder med nytt utstyr. | Rossiyskie Avialinii | Bilder & foto | 4 | 22-07-2007 20:21 |