Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2011, 22:01   #1
buskmann
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
Default Regler for å montere nytt utstyr i fly

Hvis et flyselskap ønsker å montere en ny generator, instrument, batteri eller egentlig hva som helst, kan de da gjøre det sånn uten videre? Eller må flyprodusenten, FAA/EASA, Luftfartstilsynet eller andre godkjenne endringen?

Noen som har referanser til regelverk på området?
buskmann is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2011, 23:28   #2
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Regler for å montere nytt utstyr i fly

Det spørs hvordan, hvis det skal byttes så blir det gjort henhold til forskrifter. Men hvis det er noe helt nytt, må det komme som en AD fra produsenten, eller bli godkjent av kontrollgruppen/tilsynet/produsenten.
Dreyer is online now   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 02:45   #3
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Regler for å montere nytt utstyr i fly

Heisann!

Dreyer, naa tror jeg du roter litt med en AD og en STC. Et Airworthiness Directiv (AD) er en paabelagt modifikasjon av luftfartsmyndighetene og er som regel som foelge av en usikker situasjon. Et Supplemental Type Certificate (STC) er en modifikasjon, eller en forandring paa type certificate der du for eksempel setter inn et instrument som er forskjellig eller nytt i forhold til det orginale type certificate (TC) og er ikke en del av type certificate. En type certificate (TC) holder som Airbus, Boeing, Cessna osv. er de eneste som kan forandre konfigurasjon uten en STC.

Mange AD'er vil resultere i en forandringer av type certificate og det er ogsaa mange STC'er som oppfyller kravene til en AD.

Saa har du Parts Manufacturer Approval (PMA) der du sette inn en del som er tilnaermet lik den orginale (TC/TSO) delen, men er ofte laget av andre leverandoerer enn de som leverer til TC holder. Noen ganger gir TC holder en lisens avtale med PMA til underleverandoerer som gir de rett til aa selge PMA deler rett til selskapene, men de betaler en royalty til TC holder.

Haaper jeg ikke har mistet deg i regelverket enda og dette er fortsatt veldig forenklet...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 22:52   #4
buskmann
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
Default Re: Regler for å montere nytt utstyr i fly

Det var akkurat det jeg lurte på. Supplemental Type Certificate-databasen har en del interssant informasjon i så måte.

Bare en ting til, er det en nedre grense for hva man trenger STC for? Hvis man vil bytte motor trenger man vel såklart en STC, men trenger man det for å bytte ut gulvteppet med parkett?
buskmann is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 01:17   #5
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Regler for å montere nytt utstyr i fly

Selvfølgelig, men da er det Maxbo eller Monter som du må sende rekvisisjonen til, ikke Monter!!!
terje t is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Time på Vollen for å teste nytt utstyr Dreyer Bilder & foto 6 07-11-2010 17:26
Nytt utstyr, mange nye muligheter! Kingstone Bilder & foto 5 09-08-2009 18:17
På tide med nytt utstyr Kingstone Bilder & foto 5 02-08-2009 18:45
noen testbilder med nytt utstyr :-) petru26 Bilder & foto 17 06-03-2009 12:05
Noen testbilder med nytt utstyr. Rossiyskie Avialinii Bilder & foto 4 22-07-2007 20:21


All times are GMT +2. The time now is 06:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.