Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2010, 13:05   #1
Ashlum
Newcomer

Spørsmål Reisetrøbbel (ikke askeskyen!)

Hei!
Jeg har et spørsmål angående reiseforsikringen, og nei, ikke et spørsmål angående askeskyen, men et annet værproblem som fikk følger for min reise fra Newcastle til Billund.

Den 31. april skulle jeg ta Ryan Air FR6632 kl. 11.30 fra Edinburgh til Billund, men først skulle jeg med tog fra Newcastle til Edinburgh om morgenen kl. 07.41. Pga et jordskred på strekningen Newcastle - Edinburgh, så var alle tog instilt den morgenen. Veiene var også blokkert, så det gikk heller ingen busser til Edinburgh før senere på dagen. Dermed rakk jeg da ikke flyet.

Siden det var viktig for meg å komme til Billund til den 1. april valgte jeg å sette meg på toget ned til Stansted Airport, ta en natt der, for så og fly med Ryan Air morgenen etter. Dette ble den helt klart billigste løsningen for meg, men det kostet meg likevel nesten 3000kr, dette inkludert et billig hotell i nærheten av Stansted.

Så det jeg lurer på er om det er mulig å få noen av pengene tilbake gjennom forsikringen? Kan vel sikkert få refundert togbilletten Newcastle - Edinburgh, men den kostet bare 80kr, så er nesten ikke vits... Jeg har reiseforsikring via DnB NOR student.
Ashlum is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2010, 13:28   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Reisetrøbbel (ikke askeskyen!)

Kun ett svar paa et slikt spoersmaal:

Kontakt forsikringsselskapet ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2010, 13:32   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
. Jeg har reiseforsikring via DnB NOR student.
Som vel blandt annet innebærer at 50 % av reisen etc må være betalt med dette kortet? Slike forsikringer er gjerne ikke de smidigste har jeg inntrykk av.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2010, 13:51   #4
Ashlum
Newcomer

Betalte kun med kort fra DnB ja

Sendte nesten tilsvarende mail til DnB, men har ikke fått noe svar ennå. Må vel prøve å få sendt et skademeldingskjema da. Da er det vel forsinkelsesskjemaet i denne oversikten som er det riktige? https://www.dnbnor.no/person/forsikring/melde_skade/

Men hva tror dere om mulighetene mine for å få penger tilbake? Noen som har erfaring med lignende saker?
Old 21-04-2010, 14:00   #5
O_K_
ScanFlyer Silver

Det er vel dette avsnittet som er mest vesentlig for deg
Quote:
9.2 Innhenting av fastlagt reiserute
Hvilke skader forsikrings- giver svarer for og hvilke begrensninger som gjelder; Selskapet
svarer for rimelige og dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt reiserute dersom
sikrede uforskyldt møter forsinket til reisearrangørens transportmiddel. For maksimumserstatning;
se forsikringsbeviset.
Dersom forsinkelsen medfører at det ikke er mulig å reise videre samme dag, erstatter
selskapet nødvendige og dokumenterte overnattings- utgifter med inntil kr 1 500 pr. person
og inntil kr 4 000 pr. gruppe.
Det er en betingelse for selskapets erstatningsplikt at forsinkelsen dokumenteres skriftlig
av reisearrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes værforhold/teknisk feil
når sikrede reiser med offentlig transportmiddel, eller når sikrede kjører bil, ved kollisjon/
utforkjøring som krever berging.
Det forutsettes at sikrede har beregnet minst 2 timer fra ankomst til neste avgang.
Selskapet svarer ikke for utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som
omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.
Old 21-04-2010, 14:08   #6
Ashlum
Newcomer

Ja, det så ganske vesentlig ut. Takker. Hvor fant du de punktene?
Old 21-04-2010, 14:44   #7
O_K_
ScanFlyer Silver

https://www.dnbnor.no/portalfront/ne...vis_vilkar.pdf

Er litt kronglete å finne fra DnBnor sine sider...
Old 21-04-2010, 15:17   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Som vel blandt annet innebærer at 50 % av reisen etc må være betalt med dette kortet? Slike forsikringer er gjerne ikke de smidigste har jeg inntrykk av.
Personlig har jeg aldri hatt problemer med dette. Til og med når jeg betalte reise for kjerringa og ungene med kortet, uten å være med selv, var det ikke noe problem med refusjon. Det var bare å legge ved dokumentasjon!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2010, 15:54   #9
Ashlum
Newcomer

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
https://www.dnbnor.no/portalfront/ne...vis_vilkar.pdf

Er litt kronglete å finne fra DnBnor sine sider...
Sweet. Takker!
Old 21-04-2010, 20:22   #10
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ashlum View Post
31. april
Dokumentasjon og riktig dato er vesentlig...

Jeg er også nøye på å sende inn krav om erstatning (i henhold til vilkårene selvfølgelig), ikke spørre om hva jeg kan få.
Old 24-03-2011, 14:47   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
5.2 Innhenting av fastlagt reiserute, hvilke skader selskapet svarer for og
hvilke begrensninger som gjelder:

Selskapet svarer for rimelige og dokumenterte ekstrautgifter til innhenting
av fastlagt reiserute dersom sikrede uforskyldt møter forsinket til
reisearrangørens transportmiddel. Maksimumserstatning kr 20 000 pr. person
og kr 50 000 pr. familie. Dersom forsinkelsen medfører at det ikke er mulig
å reise videre samme dag, erstatter selskapet nødvendige og dokumenterte
overnattingsutgifter med inntil kr 1 500 pr. person og inntil kr 4 000 pr. familie.

Det er en betingelse for selskapets erstatningsplikt at forsinkelsen
dokumenteres skriftlig av reisearrangør, trafikkselskap eller
bergingsselskap og skyldes værforhold/teknisk feil når sikrede reiser med offentlig transportmiddel, eller når sikrede kjører bil, ved
kollisjon/utforkjøring som krever berging. Det forutsettes at sikrede har beregnet minst 2 timer fra ankomst til neste avgang.

Selskapet svarer ikke for utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller
overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.
Bringer opp denne tråden igjen, da jeg sitter og leser på vilkårene i DNB reiseforsikring. Er ikke noe presserende case, men snarere et forsøk på å forstå hva forsikringen omfatter.

Noen som vet om dette vil si at:
Om man har to flighter på separate bookinger. Om den første blir re-routed pga vær eller forsinket drastisk av samme årsak. Så rekker man ikke den neste flighten som er på separat booking. Dekker da forsikringen inntil 20.000,- pr.person for re-routing?

Gjelder det samme om flytoget sporer av eller det er en dramatisk ulykke foran deg på vei til flyplassen?

Og hva med streik? Det er jo hot topic både i fht British Airways og Spanske flygeledere.

Jeg sliter litt med å forstå sånne "legal terms" så jeg blir skikkelig glad om noen som har kunnskap kan utdype.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 24-03-2011 at 14:47. Reason: Klarte ikke stave "legal" engang...
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 20:05   #12
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Flytoget har reisegaranti, så der dekker flytoget ny billett hvis de er skyld i forsinkelse fram til flyplassen.

http://www.flytoget.no/Reiseinfo/Reisegaranti
Old 24-03-2011, 22:52   #13
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Ring skadeavdelingen (ikke kundeservice) og spørr. Glem å få slike svar på e-post fra dem, det vil de ikke gi fra seg:-) hvor mye tid du må ha mellom flighter varierer, Gjensidige sier 90 min, Europeiske mye mer. Spent på hva DnB\vital sier til deg.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules