Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2011, 09:29   #1
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Ulykke i Point-Noire, Kongo

Så denne på Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4068365.ece

Quote:
Et transportfly styrtet mandag i byen Point-Noire i Republikken Kongo. Minst 14 mennesker omkom i ulykken som skjedde midt i et boligområde.
Ikke så mye mer detaljer, men Aviation Herald har litt detaljer:
http://avherald.com/h?article=439b1572

Det ser dessverre ut som ei ganske typisk ulykke i et U-land, med et fly som ikke skulle vært i lufta og et selskap som ikke kan kalles seriøst.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 18:05   #2
bjornthans
Newcomer
 
Join Date: May 2010
Location: SOJ
Posts: 11
Default Re: Ulykke i Point-Noire, Kongo

Har flydd mye inn og ut av point noire de siste 4 årene. heldigvis mest med air france og air gabon. turte rett og slett ikke mer med TAC. flyplassen er for så vidt midt i et område med meg høy befolkning og det er trist at dette skjer. men det er ikke så uvanelig i dette området av verden.
__________________
Flying Blue Gold member

Eurobonus Silver member


http://my.flightmemory.com/bjornthans
bjornthans is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2011, 11:53   #3
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ulykke i Point-Noire, Kongo

Hypotese: Engine failure på begge motorene på den høyre siden i lav hastighet?

Fort gjort å bli flippa på ryggen hvis motorbortfallet skjer samtidig på begge motorene i lav hastighet (takeoff/landing), uten at man throttler tilbake på den levende sida, alternativt gir pådrag på de levende motorene... Med lav høyde over bakken, og kanskje ikke helt god speedcontrol er ikke det første man tenker på å throttle tilbake for å få kontroll over flyet. Stikkord: Airspeed, Vmca og rudder authority.

Utrolige tv-bilder: http://www.vgtv.no/?id=38753

Legg merke til svartrøyken etter de to motorene på venstre side (den "levende" siden - symptom: roller mot høyre). Svartrøyk er jo et typisk bånn gass fenomen på disse flya. Kan ikke se noe røyk fra de høyre motorene.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	noire.jpg
Views:	201
Size:	63.0 KB
ID:	29190  

Last edited by 73H; 23-03-2011 at 12:10. Reason: legge til bilde og endrer tekst
73H is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2011, 13:54   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,571
Default Re: Ulykke i Point-Noire, Kongo

Kan se ut som inboard høyre side har prop som er feathered.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Visumtur til Pointe Noire i Kongo-Brazzaville Unge_L TripReports 15 25-07-2015 08:16
Flystyrt i Kongo Trdfly Flyforum 0 21-10-2010 19:42
DC 9 styrtet i Kongo SudCaravelle Flyforum 6 16-04-2008 07:15
Kongo ulykke!! Topgunnar Flyforum 0 10-09-2005 13:34
Frykter flystyrt i Kongo sail4fun Flyforum 0 25-05-2005 22:47


All times are GMT +2. The time now is 12:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.