![]() |
|
![]() |
#1 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Pga den høye stk prisen på JSF så vurderer USA og droppe de 2443 flyene de har bestilt å se etter andre alternativer. Prisen ligger ann til å bli på 113 millioner dollar pr stk. Om så skjer så vil vel stk prisen på de norske flyene øke enormt så da er vel i praksis F-35 gravlagt?
http://www.dagbladet.no/2011/05/20/n...f-35/16594802/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Det som er rart er at det er så liten politisk og faglig debatt rundt dette i Norge. Og AP virker jo livredde for å ta en runde med ekstern vurdering, som SV foreslår.
Har de rent mel i posen, burde jo det være uproblematisk !! USA er jo i praksis konkurs, så det er vel ikke så rart at de trekker seg 2443 x 113 000 000 er jo penger det og ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
276 milliarder USD - rett i overkant av 1,5 billion norske penger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Norske journalister og komentatorer forøvrig har enda ikke greid og oppfatte at det finnes 3 varianter av F-35. Kanskje de også spiller bevisst på denne uvitenheten for å forvirre publikum og kanskje politikere?
Det er altså 3 varianter av F-35, A,B og C : F-35A, conventional take off and landing (CTOL) variant. F-35B, short-take off and vertical-landing (STOVL) variant. F-35C, carrier-based CATOBAR (CV) variant. Variant A skal bestilles av US Air Force i et stort antall. Det er den enkleste varianten og er også den Norge skal ha. Det hefter ingen nevneverdige overskridelser ved den typen. Variant B et en ekstremt komplislisert variant med Short Take Off and Vertical Landing (STOVL). Det sier seg selv at når flyet skal kunne lande og ta av UTEN bruk av flyplass gir det ingeniørene ekstra hodebry. Prøv å bygg om en 737 til å lande vertikalt. Det er VANSKELIG og DYRT. Det er denne varianten som er blitt så mye dyerer enn antatt. Hva denne varianten vil koste og om den i det helet tatt kommer i produksjon har ingen betydning for det norske flykjøpet. Det er forøvrig US Marines som ønsker seg denne flytypen. Variant C er en designet for bruk på hangarskip. Denne varianten går som planlagt selv om den også er mye dyrere enn variant A. Uansett har ikke Norges variant A noe i nærheten av kompleksitenten av denne varianten heller. Det er US Navy som skal har variant C. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Det tragiske midt opp i det hele, er at Regjeringen prøver å trumfe gjennom et forslag på å inngå kontrakt om å kjøpe 4 treningsfly av type F-35. I forhold til forhandlinger om kjøp og pris, og ikke minst 3dje parts kontrakter, vil jo en inngåelse av en slik kontrakt være som å skyte seg selv i foten.
Jeg kan ikke se at Regjeringen har håndtert F-35 saken på en særlig god måte, nei! Katastrofalt er vel et bedre begrep! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Men hvis Norge velger å se dette i et annet perspektiv, nemlig hva dette vil gjøre med Luftforsvaret mtp kurs/trening og vedlikehold sett opp mot evne til å drifte disse flymaskinene selv.
Slik som avtalen ligger pr i dag skal LM stå for all opplæring samt at de skal stå for alt vedlikehold med sine mekanikere - det blir dyrt - og gir lite fleksibiltet. Samt at vi til en viss grad miste nasjonal suverenitet over kampflyene våre ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Men prisen blir ikke lavere om vi kjøper 4 treningsfly før vi har inngått en skikkelig avtale. Tvertimot. Og så er spørsmålet om hva vi skal med en avtale hvis USA trekker sin ordre. Da er vel hele F35 prosjektet en saga blott?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]()
Det kan vel ikke stemme? Det hørtes både rart og tungvint ut å måtte hente inn folk utenfra for å fikse normal "wear and tear".
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brexit kan gi problemer for BAs USA ruter | jb1 | Flyforum | 10 | 28-11-2018 23:20 |
Når kan jeg booke Norwegian sommer 2015 USA | Il-86 | Reiseforum | 2 | 12-09-2014 14:49 |
Nikon-lader kjøpt i USA - Usikker på om den kan brukes i Norge. | Martin | Bilder & foto | 15 | 26-05-2010 18:42 |
Flytid fra USA kan ikke skrives i loggbøkene? | anders320 | Flyforum | 6 | 31-01-2010 21:01 |
Inn til USA? Du må godkjennes før du kan kjøpe billett! | ENGM RAMP | Flyforum | 24 | 12-02-2008 12:24 |