Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2011, 08:33   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Norwegian Resultater DY fjerde kvartal 2010

Quote:
- Fourth quarter revenue up by 22.6 % to MNOK 2,145.4
(1,749.9).

- Earnings before depreciation and leasing (EBITDAR)
in the fourth quarter were MNOK 214.0 (204.5).

- Earnings before depreciation (EBITDA) in the fourth
quarter were MNOK 14.2 (50.3).

- Net result after tax in the fourth quarter was
MNOK -5.4 (0.8).

- Ancillary revenue per passenger up 4 % in the
fourth quarter.

- The number of passengers in the fourth quarter was
3.3 mill. (+19%).

- Unit cost was NOK 0.47 in the fourth quarter
compared to NOK 0.50 in the fourth quarter last year.
Unit cost excluding fuel was NOK 0.36 in the fourth
quarter compared to NOK 0.40 in the fourth quarter
last year.

- Cash and money market deposits of MNOK 1,178
(1,408) as of 31.12.10

- Cash flow from operating activities in the fourth
quarter was MNOK 158 (353)
Kilde: børsmelding


Rapport: http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=84769
Presentasjon: http://www.newsweb.no/newsweb/attach...df&attId=84768
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 16-02-2011 at 08:38.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 08:38   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Finansavisen papir skriver i dag at oljesmell i 2011 truer flyselskapene:

Prisen på flydrivstoff går stadig opp. DY har sikret 30% av 2011-forbruket. 20% er sikret til USD770/tonn og i første kvartal er sikringsandelen 30%.

Spottprisen for var USD 954 pr. tonn på tirsdag. Spottprisen er opp 15% siden nyttår.


Generelt om oljeprisen: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28768&page=31
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 09:18   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Fly Biz er en riski Biz siden man er så avhenging at fuel , dette var ikke spesielt lystig lesing.

Slide 8 som Discus refererte til (?) sier at -800 fases inn (+38 seat) uten extra cost, men det er vel +1 cc på -800 så det er vel en sannhet med mod. det også.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 09:41   #4
FBUMAN1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Fly Biz er en riski Biz siden man er så avhenging at fuel , dette var ikke spesielt lystig lesing.

Slide 8 som Discus refererte til (?) sier at -800 fases inn (+38 seat) uten extra cost, men det er vel +1 cc på -800 så det er vel en sannhet med mod. det også.
+ litt mer landings avgifter for en 800 kontra en 300 !
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 09:57   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Fly Biz er en riski Biz siden man er så avhenging at fuel , dette var ikke spesielt lystig lesing.
Tenker på du på fuel spesifikt, eller rapporten generelt? Om det er avhengigheten til fuel så er det klart at man er utsatt for en tildels stor risiko. Om DY holder samme produksjon i år som i fjor og fuelkostnadene dobler så øker CASK med ca 10-11 øre. Fortsatt vil ikke CASK være på mer enn ca 0.54, men om alle andre forhold holdes konstant; yield på 53 øre, kabinfaktor på 77% og ancillary revenue på 7-8 øre per revenue passenger km (RPK) så ville vel det ikke holde til overskudd.

En positiv ting med raporten er at cash flow fra operations er god med +800 millioner (riktignok knappe 100 millioner svakere enn i 2009).

Last edited by TOS; 16-02-2011 at 10:33.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 10:50   #6
Intemezz
Supernova
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Når det gjelder DY og oljepris så har DY sikret 30% samt lagt til drivstoffgebyr. Dersom dette ikke fører til færre pax vil det jo ikke ha en negativ effekt for DY, men om de mister endel pax vil det være negativt.
Intemezz is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 18:40   #7
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

DY's over skud betalt af SAS:

Quote:
Det norske lavprisflyselskab kunne for 2010 præsentere et nettoresultat på 189 millioner norske kroner. Men overskuddet er i realiteten betalt af SAS, idet Norwegian i 3. kvartal indtægtsførte en erstatning på samlet 182 millioner norske kroner, som SAS måtte betale for en tabt sag om industrispionage.
http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=43493
__________________

Last edited by Someone; 16-02-2011 at 19:30. Reason: Lagt til inngress
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 18:55   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Men så vidt jeg kan se har ikke DY lagt frem 2010-tallene enda, men pressen har tydeligvis summert tall og konkludert før revisor og regnskap er ferdig.

Men det var jo også en måte å lage en tabloid sak av tall på...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 16-02-2011 at 19:02.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 18:59   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Men så vidt jeg kan se har ikke DY lagt frem 2010-tallene enda, men pressen har tydeligvis summert tall og konkludert før revisor og regnskp er ferdig.
Nja, når de legger frem Q4 tallene, så får man jo også regnskapet for året under et

Revisor har riktignok ikke underskrevet ennå, da det gjøres først når årsberettningen legges frem, men de er for det i bedriften under årsoppgjøret; dvs Q4 oppgjøret
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 19:05   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nja, når de legger frem Q4 tallene, så får man jo også regnskapet for året under et
Mulig jeg som er sløv og ikke har satt meg ned for å summere og se på detaljene og hva som er ført som ekstraordinært eller ikke så saken er vel antagelig vinklet ganske tabloid. Kan vel også være avsetninger, fremførbart underskudd og andre ting som kan påvirke årsresultatet som ikke oppstår i hvert kvartal, eller er det periodisert? (Men dette med talltriksing kan du bedre)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2011, 19:15   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Mulig jeg som er sløv og ikke har satt meg ned for å summere og se på detaljene og hva som er ført som ekstraordinært eller ikke så saken er vel antagelig vinklet ganske tabloid. Kan vel også være avsetninger, fremførbart underskudd og andre ting som kan påvirke årsresultatet som ikke oppstår i hvert kvartal, eller er det periodisert? (Men dette med talltriksing kan du bedre)
Joda, men når DY nå la frem Q4 på Børsen, så legger de samtidig frem årsresultatet. Bare se på presentasjonen hvor blant annet side 4 og 5 omhandler 2010 totalt.


Det gjennstår riktignok noe flisespikking, jus og €&?@*!!!, men normalt er tallene omtrent det samme som havner i årsrapporten. Når et børsnotertselskap legger frem Q4 tall, så legger de samtidig frem tallene for året totalt til markedet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2011, 11:51   #12
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Årsresultatet er klart:

Quote:
Norwegian reports a net profit of 189 MNOK for 2010. The airline carried more than 13 million passengers last year, an increase of 21 percent compared to the previous year. In the fourth quarter the company’s net result after taxes was -5,4 MNOK, strongly influenced by soaring fuel prices.
http://www.boarding.no/art.asp?id=45008
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2011, 20:58   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Det er merkelig at selskaper (ikke bare DY) nesten alltid forklarer underskudd med forhold de selv ikke er herre over. Driften er som regel aldri dårlig kan det virke som. Underskudd skyldes streiker, økte oljepriser, dårlig vintervær, vulkansk aske osv osv. Men når det kommer til overskudd, da er det bare god drift som gjelder. At 182 av 189 millioner i DY sitt tilfelle stammer fra SAS-boten og har en engangseffekt på samme måte som f.eks. asken i 2010, det er det tydeligvis ikke så viktig å nevne.....for da sier man i realiteten at man kun gikk med et overskudd på 7 millioner i 2010. Ikke kritikk av DY, det er bare en observasjon som gjelder flere selskaper.

Image is everything
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2011, 23:26   #14
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Jeg vil tro at tallene til NAS for 2010 er ganske representative. Året ble veldig spesielt ikke bare pga. sas erstatningen men også pga. askeskyen. NAS har også hatt en utrolig vekst.. og imponerende syns jeg at de lander et overbevisende overskudd.

Er heller ikke så sikker på at det bare er å trekke fra 182 mill ift. SAS erstatning og konkludere med 7 mill i overskudd uten SAS erstatning. Bunnlinjen tar også hensyn til skatt m.m.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2011, 23:27   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Resultater DY fjerde kvartal 2010

Neida, bildet jeg tegner er selvsagt forenklet
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Resultat for 1. kvartal 2010 FlightDeck Flyforum 4 21-04-2010 13:28
Resultater fra amerikanske flyselskaper i siste kvartal, CO verst Tommy777 Flyforum 4 23-10-2008 00:50
NAS FJERDE KVARTAL 2005 delårsresultat sail4fun Flyforum 18 09-02-2006 16:02


All times are GMT +2. The time now is 23:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.