![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Fikk en del interessant informasjon på Boeing-fabrikken på Everett på siste omvisning, og enkelte løsninger de kommer opp med er ganske geniale.
Så da tar vi saken som en quiz, så kan vi ha det litt gøy og kanskje lære noe nytt også. 777-300 fikk nytt hovedunderstell ifht. 777-200. Det er en veldig synlig forskjell, et "stempel" i fremkant. Er bl.a. synlig på dette bildet (som LCH78 postet i en annen tråd) ![]() Og et annet bilde (Wikimedia Commons) ![]() 777-200 har ikke dette stempelet. Spørsmålet er: Hvilken funksjon har det, og hvilke konsekvenser får det? (julebord-deltagerene får vente litt med å svare ![]() ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Låser hele boggi'en i fast posisjon under takeoff, så flyet roterer på det bakerste hjulsettet. Hele flyet løfter seg under rotasjon, og kan derfor ha høyere angle of attack. Lavere takeoffspeed, og kortere takeoff distance.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Korrekt, Madman.
![]() Ble fortalt historien og bakgrunnen av vår guide (som var ingeniør) på Everett. 300en er lenger enn 200en og er derfor mer utsatt for å få halen i bakken hvis de drar for mye i stikka ved avgang. Samtidig ønsket Boeing at 300en ikke skulle stille større krav til rullebanelengde enn 200en. Et klokt hode kom opp med ideen om å låse hjulene så den løftet seg opp på bakhjulene, og simuleringer og beregninger viste at 300en da kan benytte samme banelengde om 200en (selv om den har 40.000 pund mer vekt) og får én grad større angrepsvinkel enn uten låsingen. (Med forbehold om at jeg husker vekten riktig) Jeg synes dette var en artig detalj å dele her, siden jeg har sans for smarte og enkle løsninger. Den illustrerer også at ikke alt på et fly er high-tech og datadesign, men at det fremdeles trengs dyktige ingeniører som kan tenke på enkle løsninger når man skal bygge fly. Her ser man 777-300 som løfter seg opp på bakhjulene: ![]() Her er en 200: ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]() ![]() ![]() Synes quiz'er som dette er utrolig bra. Må jobbe litt for å finne ut av det, og lærer ny ting om ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lima November
|
![]()
Madman, din luring!
![]() Har du flere spørsmål, Discus? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for interessant info, da lærte i hvert fall jeg noe nytt på lørdagskvelden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Denne funksjonen ble introdusert på 77W, ikke -300.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Og hvis noen lurer: 77W = 777-300ER :-)
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Snedig.
Er lignende løsninger brukt på B747-8 og A340-600 for eksempel eller er det der løst ved å ha flere sett med hjul på hovedunserstellet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Jeg har ikke harde facts så dette er noen antagelser. Det de ønsket var at -300en skulle få en optimal angrepsvinkel, og det fikk de ikke til uten å modifisere understellet pga. den lange kroppen. -200en har nok en mer optimal angrepsvinkel slik den er konstruert ifht. de motorene som henger på den og vil ikke nødvendig vis få kortere banebehov ved å modifisere understellet. De kan nok trekke nesa langt opp nok allerede. (En høyere angrepsvinkel ikke betyr kortere bane med mindre du gjør noe med motorene. Man må ha flyfart også - liten vits å stalle ut når man forsøker å fly)
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 24-02-2011 at 10:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg skal se om jeg finner noen tall på rullebanelengde for 773 og 772 med samme motorkraft og vekt, som illustrerer dette. Edit: Fant for 753 og 752, som jo har samme problemstillingen med lang flykropp. For samme motor og avgangsvekt trenger 752 ca 400ft mindre rullebane, 5600ft mot 6000ft. Dette var kun et eksempel, ingen fasit. Det kan også være andre årsaker til forskjellen, men jeg vil anta at det først og fremst skyldes begrensninger når det gjelder pitch up under rotasjon. Last edited by Dag Viking; 24-02-2011 at 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dag har rett,
Man ser det samme under landing. Det "lange" flyet vil ha en høyere Vref enn det "korte" for å unngå tailstrike. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
C-172 gear up landing | krølle | Bilder & foto | 3 | 05-12-2011 18:16 |
Landing Gear ved lowpass flyving | Robin882 | Flyteknisk forum | 13 | 22-10-2010 21:19 |
Qantas: Q400 problemer med landing gear | LN-GBM | Flyteknisk forum | 12 | 03-09-2010 20:34 |
Helge-quiz: LCC | jcnorway | Flyforum | 21 | 16-11-2008 20:50 |