Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-02-2011, 21:13   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Spørsmål Helge-quiz - B777 landing gear

Fikk en del interessant informasjon på Boeing-fabrikken på Everett på siste omvisning, og enkelte løsninger de kommer opp med er ganske geniale.

Så da tar vi saken som en quiz, så kan vi ha det litt gøy og kanskje lære noe nytt også.

777-300 fikk nytt hovedunderstell ifht. 777-200. Det er en veldig synlig forskjell, et "stempel" i fremkant. Er bl.a. synlig på dette bildet (som LCH78 postet i en annen tråd)



Og et annet bilde (Wikimedia Commons)




777-200 har ikke dette stempelet.

Spørsmålet er: Hvilken funksjon har det, og hvilke konsekvenser får det?
(julebord-deltagerene får vente litt med å svare )
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:34   #2
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Låser hele boggi'en i fast posisjon under takeoff, så flyet roterer på det bakerste hjulsettet. Hele flyet løfter seg under rotasjon, og kan derfor ha høyere angle of attack. Lavere takeoffspeed, og kortere takeoff distance.
Madman is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:49   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Korrekt, Madman.

Ble fortalt historien og bakgrunnen av vår guide (som var ingeniør) på Everett.

300en er lenger enn 200en og er derfor mer utsatt for å få halen i bakken hvis de drar for mye i stikka ved avgang. Samtidig ønsket Boeing at 300en ikke skulle stille større krav til rullebanelengde enn 200en. Et klokt hode kom opp med ideen om å låse hjulene så den løftet seg opp på bakhjulene, og simuleringer og beregninger viste at 300en da kan benytte samme banelengde om 200en (selv om den har 40.000 pund mer vekt) og får én grad større angrepsvinkel enn uten låsingen. (Med forbehold om at jeg husker vekten riktig)


Jeg synes dette var en artig detalj å dele her, siden jeg har sans for smarte og enkle løsninger. Den illustrerer også at ikke alt på et fly er high-tech og datadesign, men at det fremdeles trengs dyktige ingeniører som kan tenke på enkle løsninger når man skal bygge fly.

Her ser man 777-300 som løfter seg opp på bakhjulene:



Her er en 200:

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 21:54   #4
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

is my friend...

Synes quiz'er som dette er utrolig bra. Må jobbe litt for å finne ut av det, og lærer ny ting om
Madman is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 22:20   #5
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Madman, din luring!

Har du flere spørsmål, Discus? Morsomt dette.
77W is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 23:38   #6
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Takk for interessant info, da lærte i hvert fall jeg noe nytt på lørdagskvelden
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2011, 23:50   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Denne funksjonen ble introdusert på 77W, ikke -300.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2011, 01:47   #8
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Hvorfor har ikke -200 også denne funksjonen, ville ikke det gitt -200 kortere lengde for take-off?
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2011, 03:13   #9
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Denne funksjonen ble introdusert på 77W, ikke -300.
Og hvis noen lurer: 77W = 777-300ER :-)
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2011, 17:09   #10
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,214
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Snedig.

Er lignende løsninger brukt på B747-8 og A340-600 for eksempel eller er det der løst ved å ha flere sett med hjul på hovedunserstellet?
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2011, 06:08   #11
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Hvorfor har ikke -200 også denne funksjonen, ville ikke det gitt -200 kortere lengde for take-off?
Lurer jeg også fælt på. Faktisk så gnagde det så hardt inn i meg at jeg ikke fikk sove i natt. Kan noen svare på det - før jeg skal legge meg igjen?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2011, 10:34   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Er lignende løsninger brukt på B747-8 og A340-600 for eksempel eller er det der løst ved å ha flere sett med hjul på hovedunserstellet?
Antall hjul under (i bredden) har vel mer med vekt å gjøre enn akkurat det de har løst her. Hvis du ser på 747en så har den en annen kroppsfasong i bakpartiet som er designet ifht. vinkelen ved avgang. Har ikke studert 747-ene nøye, men vil tro de har løst problemet på den med vinkelen på kroppen bak og evt. motorkraft. Det er heller ikke sikkert det var så stor forskjell på 747-400 og 747-8 i så måte. (A340-600 har jeg ikke studert på nærthold, kjenner heller ikke limitene på den)

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Lurer jeg også fælt på.
Jeg har ikke harde facts så dette er noen antagelser. Det de ønsket var at -300en skulle få en optimal angrepsvinkel, og det fikk de ikke til uten å modifisere understellet pga. den lange kroppen. -200en har nok en mer optimal angrepsvinkel slik den er konstruert ifht. de motorene som henger på den og vil ikke nødvendig vis få kortere banebehov ved å modifisere understellet. De kan nok trekke nesa langt opp nok allerede.

(En høyere angrepsvinkel ikke betyr kortere bane med mindre du gjør noe med motorene. Man må ha flyfart også - liten vits å stalle ut når man forsøker å fly)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 24-02-2011 at 10:39.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2011, 12:24   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
(En høyere angrepsvinkel ikke betyr kortere bane med mindre du gjør noe med motorene. Man må ha flyfart også - liten vits å stalle ut når man forsøker å fly)
Ikke nødvendigvis. En 777 som er begrenset til f.eks. 8 grader pitch under rotasjon vil ha høyere fart ved rotasjon og krever lenger banelengde enn en 777 som kan rotere direkte til f.eks. 12 grader (her snakker jeg om samme vekt og samme motorer, kun brukt som en illustrasjon). Løft et produkt av angrepsvinkel(opp til stall, så vil løft reduseres igjen), og når angrepsvinkelen reduseres så må farten økes tilsvarende for å få nok løft til å løfte av bakken under rotasjon.

Jeg skal se om jeg finner noen tall på rullebanelengde for 773 og 772 med samme motorkraft og vekt, som illustrerer dette.

Edit:
Fant for 753 og 752, som jo har samme problemstillingen med lang flykropp. For samme motor og avgangsvekt trenger 752 ca 400ft mindre rullebane, 5600ft mot 6000ft. Dette var kun et eksempel, ingen fasit. Det kan også være andre årsaker til forskjellen, men jeg vil anta at det først og fremst skyldes begrensninger når det gjelder pitch up under rotasjon.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 24-02-2011 at 12:30.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 12:47   #14
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Helge-quiz - B777 landing gear

Dag har rett,

Man ser det samme under landing. Det "lange" flyet vil ha en
høyere Vref enn det "korte" for å unngå tailstrike.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
C-172 gear up landing krølle Bilder & foto 3 05-12-2011 18:16
Landing Gear ved lowpass flyving Robin882 Flyteknisk forum 13 22-10-2010 21:19
Qantas: Q400 problemer med landing gear LN-GBM Flyteknisk forum 12 03-09-2010 20:34
Helge-quiz: LCC jcnorway Flyforum 21 16-11-2008 20:50


All times are GMT +2. The time now is 08:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.