Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2005, 09:00   #1
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Braathens advarte Boeing mot pilot-felle

Fra VG. Interessant lesning av Martin Nilsen

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2005, 09:19   #2
OMW

Default Re: Braathens advarte Boeing mot pilot-felle

Antagelig LN-TUD det er snakk om, som vi kom innpå i denne tråden
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=6734
OMW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2005, 09:30   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Man skal kanskje være forsiktig med å kritisere folk for ting man ikke vet noe om, men...

Jeg forstår det slik at denne alarmen har to funksjoner - en som skal advare mot feil før avgang (på bakkenivå...?) og en som er knyttet til kabintrykk. Stemmer dette? Hvis dette er riktig så bør vel første respons fra pilotene når de hører denne alarmen, og de vet at de er i f.eks. 30.000 fot og ikke på bakken, være å sjekke kabintrykket? Nå vet jeg ikke hvor mye alarmer som kan gå av i cockpit på en 737, men kan man ikke legge inn en stemmealarm a la "pull up", "bank angle" o.l....? Sikkert ingen som har tenkt på dette før...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2005, 10:45   #4
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by TOS
Man skal kanskje være forsiktig med å kritisere folk for ting man ikke vet noe om, men...

Jeg forstår det slik at denne alarmen har to funksjoner - en som skal advare mot feil før avgang (på bakkenivå...?) og en som er knyttet til kabintrykk. Stemmer dette? Hvis dette er riktig så bør vel første respons fra pilotene når de hører denne alarmen, og de vet at de er i f.eks. 30.000 fot og ikke på bakken, være å sjekke kabintrykket? Nå vet jeg ikke hvor mye alarmer som kan gå av i cockpit på en 737, men kan man ikke legge inn en stemmealarm a la "pull up", "bank angle" o.l....? Sikkert ingen som har tenkt på dette før...
Som jeg skrev i tråden ang dette så mente også jeg at Braathens har meldt dette for lenge siden til myndighetene/Boeing.
Selvsagt kan en legge inn en anne alarm som gjør at en kan skille disse to hendelsene...noe man tydeligvis ikke antok kunne bli misforstått. Braathens gjorde det rette i dette tilfelle og meldte ifra om svakheten i systemet....hva som er gjort etterpå i saken må andre svare for.
DY is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules