![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Da kommer Tripreport fra svippturen til CPH i går.
Jeg skal si med en gang at jeg har aldri laget noen Tripreport før som jeg kan huske, så dette er jeg ny på. Anyways, jeg skulle i ett møte i Køben i går, å hadde sjekka inn på forhånd dagen før, SK1455 OSL-CPH var operert av MD80 og jeg fikk sete 27F. Da jeg skulle sjekke inn på SK460 så var den opprinnelig satt opp med A321 denne dagen, og det var det jeg hadde regna med også, så derfor ble overaskelsen stor da det sto A340-300 INTRASCAND på Sjekk inn siden. Å jeg måtte gni meg litt i øyne da jeg så det, å valgte sete 34H som mitt sete. 17NOV10 SAS1455 OSL-CPH ETD 0905z/1005local MD-81 SEDIN Belegg: ca 70% Jeg tok buss fra Sarpsborg 0610, trøtt som en dupp, sovna av på bussen og våknet opp akkurat i det vi kjørte inn til bussterminalen i Oslo. Jeg kom meg av bussen å gikk mot Oslo S, der flytoget skulle gå 0755, men på grunn av forsinkelser så var det toget som skulle gått fra Oslo S 0705 var 30-40 minutter forsinket så den gikk 0740 i stedet som gjorde at jeg rakk det toget. Dobbelt togsett var det også. Kom til OSL rett over 0800 og jeg gikk rett til SAS autmoat Innsjekk og fikk skrevet ut boardingkort for reisen, selv om jeg hadde EB kort, dette for å være sikker. Gikk rett igjennom security på toppen 2 minutter, må være ny rekord! Så inn igjennom taxfree, å gjorde noen innkjøp av litt nikotin. Måtte ha meg en kaffe så ble en tur innom explorer og kjøpe en dobbel kaffe mocca for å våkne litt. ![]() Flyet vårt skulle gå fra Gate 39 å jeg møtte opp der ca 30 minutter før estimert avgangstid. SE-DIN kom snikende inn på gate å vi var snart klar for boarding. Unde boarding så tok jeg en snakk med purser, om å snakke litt med gutta up front før avgang, å det gikk helt greit, å kom innpå dette med MD80 og flyegenskaper og sånt, å endte da med at gutta inviterte meg frem på jumpseat på SE-DIN. Som en flyenthusiast og simulatorpilot som jeg er så var dette kjempeartig å bli invitert til! Første gang jeg flyr JS på MD80 så det var en utrolig morsom opplevelse, og la merke til hvor utrolig stille maskinen var der foran, eneste som jeg hørte var da hjula smalt opp og da de ble tatt ut, ellers hørte jeg ingenting av motorene! Litt takeoff data kan dere også få. Vi estimerte med å ta av med 57.5 tonn, å endte opp med 57.6 og rwy 01R, OPA3X med GOTUR Transition. På grunn av været ble det FLEX 40 grader og det ga oss en EPR på 1.90, nesten max thrust, dette på grunn av tungt fly og litt uggent vær. Dette med at de reduserer/derater motorene har med at det er mest økonomisk og for å spare motorene for unødvendig power. (Dette kan nok en av pilotene her inne svare mer på enn det jeg kan.) Flaps var estimert til 11 grader og V1 på 131, VR på 136 og V2 på 145 knop og vi var estimert å bruke 55 minutter ned til CPH. Flightplan var som følger i går: GOTUR UL997 SVD og en visual apprach til rwy 04L på CPH. Flyturen løp sin gang, å vi cruiset på FL330 = 33 000 fot Etter 10 minutter i lufta kom purser inn med kaffe til meg og de to gutta, det hjalp godt på etter å ha vært våken i nesten 30 timer.. ![]() Vi landa på CPH akkurat på rute tid, og stoppet på Gate B9. Med ett belegg på rundt 70% så var denne turen temmelig fullbooket. (Vet nøyaktig paxantall og men det skal jeg ikke si, da det ikker er så godt motatt..) Dessverre ble det ingen bilder fra denne fligthen da jeg var så opptatt med å snakke med gutta om 17NOV10 SAS1460 CPH-OSL ETD 1425z/1525local ATD 1452z/1552local A321 endret til A343 LNRKF Belegg: ca 60% (med tanke på flytype) Her kommer vel dagens høydepunkt for min del! Da jeg skulle hjem til OSL så var det til min store overaskelse en Airbus A340-300 som fløy i stedet for den mer normale A321, å dette var en ny opplevelse for min del, da jeg aldri har flydd WideBody før! Så dette var en helt ny epoke for min del å i min unge alder! Etter endt møtevirksomhet, så bar det til CPH der jeg fikk i meg noe mat, å møtte opp i god tid før flyavgang. Så da flyet kom inn til gate så var det rett bort og stille seg i køen, gaten åpnet knappe 15 min før boarding time, så var litt kø, og det tok litt lang tid, men med tanke på størrelsen på flyet og slikt, at den ikke var normal på den ruten så viste alle forståelse for dette. ![]() ![]() Etter litt tid fikk vi stige ombord, å jeg fant mitt sette 34H langt bak i flyet, å synes jeg gikk og gikk langt om lenge før jeg fant setet, igjennom BIZ, igjennom Economy Extra og helt bak til mitt sete. Fant setet mitt, å knyttnevetesten besto for min del.. ![]() ![]() Etter å ha satt seg ned begynte jeg å fikle litt med IFE systemet og bla litt igjennom hva de hadde og by på tross at jeg kun ville se og prøve hvordan det fungerte (Jeg var ikke alene om dette å prøve ut litt av hvert på de skjermene) Jeg fant fort ut at jeg kunne se på kamera i snuten av flyet, så endte med at jeg fulgte med dette store deler av taxeturen bort mot rwy 04R. ![]() Vi pushet ut 25 minutter forsinket på grunn av noe catering som ikke var kommet ombord. ![]() Etter å ha brukt toppen 350 meter på CPH bane 04R, på og lette så klatra vi ekstremt fort ut fra CPH, endelig på vei mot OSL. Da vi var nådt Cruisehøyden på FL320 = 32 000fot....... ![]() så startet serveringen av kaffe og te, jeg selv var mett etter et bedre måltid på CPH, så jeg trengte ingenting denne gang. Jeg brukte mer tid på å bla igjennom IFE systemet å se hva de hadde å by på til en senere anledning! Jeg tok meg den friheten og tok meg en tur rundt i flyet og tok noen bilder. Bakre galley, noe SAS-Steward her inne kjenner godt til.. ![]() ![]() Koselig ombord her, fin belysning! ![]() Så kommer noen rene utavvinduet bilder som jeg synes selv ble meget flotte! ![]() ![]() Må si at dette bildet var fantastisk! ![]() Nedstigningen til OSL er startet, og vi lander om 5 minutter. ![]() Etter en mykeste landingen jeg har vært med på, og den mykeste oppremsingen så landa vi 20 minutter etter rutetid, å taxet inn til Gate 49 på OSL. ![]() Og Airbus A340 turen var over for denne gang! Har ikke hatt noe problem med å fly denne over lengre tid! Alt i alt med hele turen så var det knallbra, SAS holdt susen på Intrascandinava, Airbus A340 er noe av det mest stille og fineste flyet jeg har flydd med, og jeg sitter med ett kjempegodt inntrykk av hvordan SAS IC er med tanke at jeg har fått en smakebit på hvordan IC tilbudet med SAS er. Jeg kommer garantert til å vurdere å fly SAS om jeg skal IC en gang i framtiden, de har ett godt IFE system, som har mye å by på, gode og fine fly og en kjempebra flykomfort! Dette var alt for meg for denne gang! Håper jeg ikke kjedet dere ihjel her, men første tripreport jeg har laget! Kos dere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
flott rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
LN-RKF,
Takk for super rapport fra denne turen! Høres og ser ut som du hadde en hyggelig opplevelse med A340 og SK. Alltid gøy med nye flytyper også! Artig når det blir utypiske maskiner på høyst rutinepregede ruter. Flott at du delte dette med oss; heller ingen tegn til at dette var din første TR. Jeg håper på fler! Takk takk! ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Helt flott.. Fortsett å dokumentere trips du
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Utrolig bra tripreport. Ingenting som tilsier at dette var første gangen du skrev en tripreport. Ryddig og lettskreven report som var en fryd å lese.
![]() |
#6 | |
Superflyer
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
|
![]()
Nais Kim Ruben, du var rett og slett søkkheldig på denne turen!
![]() Men for et raskt møte det må ha vært, gitt at dere landa i køben 11.15 og du måtte være på flyplassen igjen rundt ca 14.00 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Med den lette lasta og stort fly på en 1 times flight, da tror jeg nok at det går heftig oppover..xD
Var ekstremt hvor fort det gikk, plutselig hadde vi passert 5000 fot..:P på toppen 1 minutt.. Sykt og oppleve det, nesten som å sitte på en Ferry Flight.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette va en fryd for øyet å lese ja. Heldig va du også som fikk A340 t OSL. Rapporten din va flott å lese.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bra debut det her
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kjempeflott at vi fikk denne spesielle turen dokumentert. Bra rapportert også.
![]() |
#12 |
Lima November
|
![]()
Kjempemorsomt å lese!
![]() Men, gikk det virkelig så fort opp? 340 er jo kjent for å klatre bra tregt, eller hva FBU 4EVER? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Veldig flott rapport, bra dokumentert
![]()
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Herlig rapport.
Vi takset ut like bak dere, med en A340 på maks vekter, aner meg at vi brukte litt mer bane en dere :-) Galleybilder er bare flotte, skal om et par timer innstallerer meg i et helt likt galley, på OY-KBD. For en litt lenger flight. NRT-CPH, jeg tipper en flytid på ca 11:35. Tusen takk for at du tok bilder, og rapporterte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Hadde vært morro å hørt av noen som så det fra en annen vinkel om hvor bratt det gikk oppover.. ![]() God tur til CPH.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veldig bra dokumentert dette her. Alltid kjekt å få rapporter fra flighter litt utenom det vanlige! Får ikke akkurat mindre lyst til å prøve SK på IC....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Legal Eagle
|
![]()
Glimrende rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ikke helt enig i dette... Savner sårt AVOD hos SAS IC i eco, men ellers er servicen bra og maten god.
Fin TR! Bra at en slik sjelden intra-Scandinavia flight dokumenteres. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RTW: OSL-ARN-HKG-PVG-GUM-TKK-PNI-KSA-KWA-MAJ-HNL-LAX-ARN-OSL (Inkl. 'UA155 -The Isla | Utpaatur | TripReports | 39 | 11-01-2018 13:44 |
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL | ATC-flyradar | Småprat | 17 | 25-04-2017 20:21 |
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ | 737-405 | TripReports | 32 | 16-12-2014 01:13 |
SK4094 OSL-EVE med A343 idag | Eriksan | Småprat | 3 | 10-08-2012 17:09 |
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) | SeatBelt | TripReports | 27 | 01-11-2011 20:46 |