Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2010, 15:30   #1
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
SAS OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Da kommer Tripreport fra svippturen til CPH i går.

Jeg skal si med en gang at jeg har aldri laget noen Tripreport før som jeg kan huske, så dette er jeg ny på.

Anyways, jeg skulle i ett møte i Køben i går, å hadde sjekka inn på forhånd dagen før, SK1455 OSL-CPH var operert av MD80 og jeg fikk sete 27F.
Da jeg skulle sjekke inn på SK460 så var den opprinnelig satt opp med A321 denne dagen, og det var det jeg hadde regna med også, så derfor ble overaskelsen stor da det sto A340-300 INTRASCAND på Sjekk inn siden. Å jeg måtte gni meg litt i øyne da jeg så det, å valgte sete 34H som mitt sete.


17NOV10
SAS1455 OSL-CPH
ETD 0905z/1005local
MD-81
SEDIN
Belegg: ca 70%


Jeg tok buss fra Sarpsborg 0610, trøtt som en dupp, sovna av på bussen og våknet opp akkurat i det vi kjørte inn til bussterminalen i Oslo.

Jeg kom meg av bussen å gikk mot Oslo S, der flytoget skulle gå 0755, men på grunn av forsinkelser så var det toget som skulle gått fra Oslo S 0705 var 30-40 minutter forsinket så den gikk 0740 i stedet som gjorde at jeg rakk det toget. Dobbelt togsett var det også.

Kom til OSL rett over 0800 og jeg gikk rett til SAS autmoat Innsjekk og fikk skrevet ut boardingkort for reisen, selv om jeg hadde EB kort, dette for å være sikker.

Gikk rett igjennom security på toppen 2 minutter, må være ny rekord!

Så inn igjennom taxfree, å gjorde noen innkjøp av litt nikotin.
Måtte ha meg en kaffe så ble en tur innom explorer og kjøpe en dobbel kaffe mocca for å våkne litt.



Flyet vårt skulle gå fra Gate 39 å jeg møtte opp der ca 30 minutter før estimert avgangstid.

SE-DIN kom snikende inn på gate å vi var snart klar for boarding. Unde boarding så tok jeg en snakk med purser, om å snakke litt med gutta up front før avgang, å det gikk helt greit, å kom innpå dette med MD80 og flyegenskaper og sånt, å endte da med at gutta inviterte meg frem på jumpseat på SE-DIN. Som en flyenthusiast og simulatorpilot som jeg er så var dette kjempeartig å bli invitert til!
Første gang jeg flyr JS på MD80 så det var en utrolig morsom opplevelse, og la merke til hvor utrolig stille maskinen var der foran, eneste som jeg hørte var da hjula smalt opp og da de ble tatt ut, ellers hørte jeg ingenting av motorene!

Litt takeoff data kan dere også få.

Vi estimerte med å ta av med 57.5 tonn, å endte opp med 57.6 og rwy 01R, OPA3X med GOTUR Transition.
På grunn av været ble det FLEX 40 grader og det ga oss en EPR på 1.90, nesten max thrust, dette på grunn av tungt fly og litt uggent vær.
Dette med at de reduserer/derater motorene har med at det er mest økonomisk og for å spare motorene for unødvendig power. (Dette kan nok en av pilotene her inne svare mer på enn det jeg kan.)

Flaps var estimert til 11 grader og V1 på 131, VR på 136 og V2 på 145 knop og vi var estimert å bruke 55 minutter ned til CPH.

Flightplan var som følger i går: GOTUR UL997 SVD og en visual apprach til rwy 04L på CPH.
Flyturen løp sin gang, å vi cruiset på FL330 = 33 000 fot

Etter 10 minutter i lufta kom purser inn med kaffe til meg og de to gutta, det hjalp godt på etter å ha vært våken i nesten 30 timer..

Vi landa på CPH akkurat på rute tid, og stoppet på Gate B9.

Med ett belegg på rundt 70% så var denne turen temmelig fullbooket.
(Vet nøyaktig paxantall og men det skal jeg ikke si, da det ikker er så godt motatt..)

Dessverre ble det ingen bilder fra denne fligthen da jeg var så opptatt med å snakke med gutta om



17NOV10
SAS1460 CPH-OSL
ETD 1425z/1525local
ATD 1452z/1552local
A321 endret til A343
LNRKF
Belegg: ca 60% (med tanke på flytype)


Her kommer vel dagens høydepunkt for min del!
Da jeg skulle hjem til OSL så var det til min store overaskelse en Airbus A340-300 som fløy i stedet for den mer normale A321, å dette var en ny opplevelse for min del, da jeg aldri har flydd WideBody før! Så dette var en helt ny epoke for min del å i min unge alder!

Etter endt møtevirksomhet, så bar det til CPH der jeg fikk i meg noe mat, å møtte opp i god tid før flyavgang.

Så da flyet kom inn til gate så var det rett bort og stille seg i køen, gaten åpnet knappe 15 min før boarding time, så var litt kø, og det tok litt lang tid, men med tanke på størrelsen på flyet og slikt, at den ikke var normal på den ruten så viste alle forståelse for dette.





Etter litt tid fikk vi stige ombord, å jeg fant mitt sette 34H langt bak i flyet, å synes jeg gikk og gikk langt om lenge før jeg fant setet, igjennom BIZ, igjennom Economy Extra og helt bak til mitt sete.

Fant setet mitt, å knyttnevetesten besto for min del..


Etter å ha satt seg ned begynte jeg å fikle litt med IFE systemet og bla litt igjennom hva de hadde og by på tross at jeg kun ville se og prøve hvordan det fungerte (Jeg var ikke alene om dette å prøve ut litt av hvert på de skjermene)
Jeg fant fort ut at jeg kunne se på kamera i snuten av flyet, så endte med at jeg fulgte med dette store deler av taxeturen bort mot rwy 04R.


Vi pushet ut 25 minutter forsinket på grunn av noe catering som ikke var kommet ombord.



Etter å ha brukt toppen 350 meter på CPH bane 04R, på og lette så klatra vi ekstremt fort ut fra CPH, endelig på vei mot OSL.

Da vi var nådt Cruisehøyden på FL320 = 32 000fot.......

så startet serveringen av kaffe og te, jeg selv var mett etter et bedre måltid på CPH, så jeg trengte ingenting denne gang. Jeg brukte mer tid på å bla igjennom IFE systemet å se hva de hadde å by på til en senere anledning!

Jeg tok meg den friheten og tok meg en tur rundt i flyet og tok noen bilder.

Bakre galley, noe SAS-Steward her inne kjenner godt til..


Koselig ombord her, fin belysning!


Så kommer noen rene utavvinduet bilder som jeg synes selv ble meget flotte!



Må si at dette bildet var fantastisk!

Nedstigningen til OSL er startet, og vi lander om 5 minutter.


Etter en mykeste landingen jeg har vært med på, og den mykeste oppremsingen så landa vi 20 minutter etter rutetid, å taxet inn til Gate 49 på OSL.



Og Airbus A340 turen var over for denne gang! Har ikke hatt noe problem med å fly denne over lengre tid!


Alt i alt med hele turen så var det knallbra, SAS holdt susen på Intrascandinava, Airbus A340 er noe av det mest stille og fineste flyet jeg har flydd med, og jeg sitter med ett kjempegodt inntrykk av hvordan SAS IC er med tanke at jeg har fått en smakebit på hvordan IC tilbudet med SAS er. Jeg kommer garantert til å vurdere å fly SAS om jeg skal IC en gang i framtiden, de har ett godt IFE system, som har mye å by på, gode og fine fly og en kjempebra flykomfort!

Dette var alt for meg for denne gang!

Håper jeg ikke kjedet dere ihjel her, men første tripreport jeg har laget!

Kos dere!
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 15:53   #2
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

flott rapport!
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 16:01   #3
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

LN-RKF,

Takk for super rapport fra denne turen! Høres og ser ut som du hadde en hyggelig opplevelse med A340 og SK. Alltid gøy med nye flytyper også! Artig når det blir utypiske maskiner på høyst rutinepregede ruter.

Flott at du delte dette med oss; heller ingen tegn til at dette var din første TR. Jeg håper på fler!

Takk takk!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 16:04   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Helt flott.. Fortsett å dokumentere trips du
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 16:04   #5
sarpingen87
ScanFlyer Blue
 
sarpingen87's Avatar
 
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 374
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Utrolig bra tripreport. Ingenting som tilsier at dette var første gangen du skrev en tripreport. Ryddig og lettskreven report som var en fryd å lese.
__________________
Neste flyvninger:
09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321
16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321
sarpingen87 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 16:43   #6
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Quote:
Etter å ha brukt toppen 350 meter på CPH bane 04R, på og lette så klatra vi ekstremt fort ut fra CPH, endelig på vei mot OSL.
Ha ha ha...dagens Må være eneste gang det har skjedd med A340
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 16:53   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Nais Kim Ruben, du var rett og slett søkkheldig på denne turen!

Men for et raskt møte det må ha vært, gitt at dere landa i køben 11.15 og du måtte være på flyplassen igjen rundt ca 14.00
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 16:54   #8
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Med den lette lasta og stort fly på en 1 times flight, da tror jeg nok at det går heftig oppover..xD

Var ekstremt hvor fort det gikk, plutselig hadde vi passert 5000 fot..:P på toppen 1 minutt..

Sykt og oppleve det, nesten som å sitte på en Ferry Flight..
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 17:06   #9
LN-RPL
ScanFlyer Blue
 
LN-RPL's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Dette va en fryd for øyet å lese ja. Heldig va du også som fikk A340 t OSL. Rapporten din va flott å lese.
__________________
Fotoutstyr:
Canon EOS450D.
Canon EF-S 18-55mm. 1:3.5-5.6 IS objektiv
Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 objektiv
Upcoming flights:
Ingen i nær fremtid.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 18:51   #10
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Bra debut det her langt bedre enn min egen debut hvertfall.. Skal fly a340en til SAS i februar så dette passet meg å lese.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 19:38   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,719
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Kjempeflott at vi fikk denne spesielle turen dokumentert. Bra rapportert også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 19:50   #12
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Kjempemorsomt å lese!

Men, gikk det virkelig så fort opp? 340 er jo kjent for å klatre bra tregt, eller hva FBU 4EVER?
77W is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 19:53   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,652
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Quote:
Originally Posted by Alpha Golf Mike View Post
Kjempemorsomt å lese!

Men, gikk det virkelig så fort opp? 340 er jo kjent for å klatre bra tregt, eller hva FBU 4EVER?
Antar at den ikke hadde like mye fuel som den pleier, på denne avgangen.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 20:09   #14
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Meget bra Mr. Fjellstad!

Dette var, som forventet en intrascandinavisk rapport som var anderledes
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 22:10   #15
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Veldig flott rapport, bra dokumentert
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 23:39   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Herlig rapport.
Vi takset ut like bak dere, med en A340 på maks vekter, aner meg at vi brukte litt mer bane en dere :-)
Galleybilder er bare flotte, skal om et par timer innstallerer meg i et helt likt galley, på OY-KBD. For en litt lenger flight. NRT-CPH, jeg tipper en flytid på ca 11:35.

Tusen takk for at du tok bilder, og rapporterte.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 23:41   #17
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Herlig rapport.
Vi takset ut like bak dere, med en A340 på maks vekter, aner meg at vi brukte litt mer bane en dere :-)
Du så oss ikke da vi tok av?

Hadde vært morro å hørt av noen som så det fra en annen vinkel om hvor bratt det gikk oppover..

God tur til CPH..
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 23:43   #18
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,175
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Veldig bra dokumentert dette her. Alltid kjekt å få rapporter fra flighter litt utenom det vanlige! Får ikke akkurat mindre lyst til å prøve SK på IC....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 23:50   #19
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Glimrende rapport!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 23:58   #20
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 900
Default Re: OSL-CPH-OSL 17NOV10 Inkl A343

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
de har ett godt IFE system, som har mye å by på
Ikke helt enig i dette... Savner sårt AVOD hos SAS IC i eco, men ellers er servicen bra og maten god.

Fin TR! Bra at en slik sjelden intra-Scandinavia flight dokumenteres.
__________________
Islending is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
RTW: OSL-ARN-HKG-PVG-GUM-TKK-PNI-KSA-KWA-MAJ-HNL-LAX-ARN-OSL (Inkl. 'UA155 -The Isla Utpaatur TripReports 39 11-01-2018 13:44
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL ATC-flyradar Småprat 17 25-04-2017 20:21
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ 737-405 TripReports 32 16-12-2014 01:13
SK4094 OSL-EVE med A343 idag Eriksan Småprat 3 10-08-2012 17:09
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 20:46


All times are GMT +2. The time now is 03:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.