Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2005, 09:01   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Gransker flyepisode i Bodø

vg

En uønsket episode på Bodø lufthavn forrige søndag granskes nå internt i Avinor. Hendelsen skal ha skjedd mens en flygeleder var alene på vakt i tårnet.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 11:05   #2
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Ikke hyggelig at denslags kommer ut i media hvis det er en internundersøkelse. spesielt ikke når informasjonen tydeligvis kommer innenfra...

Som en forklaring før folk skriker "Ja men vi har krav på å vite alt" så har vi altså et rapporteringssystem som er anonymt for å unngå at hendelser som ikke er havarikommisjonsverdige skal bli fortiet. Hvis denslags lekkes til pressen undergraver man systemet og så holder folk kjeft.
Havarikommisjonsrapporter skrives forøvrig avhengig av alvorlighetsgraden i hendelsen.

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 11:47   #3
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Jeg ser i artikkelen at de kan ta inn 4 fly i timen. Betyr det totalt 4 flybevegelser i timen eller 8 (altså avgang og landing)? For meg høres det lite ut selv med bare en flygeleder på vakt.

Begynner det dessuten ikke å bli på tide at samferdselsministeren tar seg en alvorsprat med ledelsen i Avinor når det stadig oftere viser seg at det er mangel på flygeledere rundt omkring i landet. Dette er ikke en holdbar situasjon for hverken flyselskapene eller passasjerene med tanke på sikkerhet og regularitet.
THS is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 18:46   #4
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Quote:
Originally posted by THS
Jeg ser i artikkelen at de kan ta inn 4 fly i timen. Betyr det totalt 4 flybevegelser i timen eller 8 (altså avgang og landing)? For meg høres det lite ut selv med bare en flygeleder på vakt.

Begynner det dessuten ikke å bli på tide at samferdselsministeren tar seg en alvorsprat med ledelsen i Avinor når det stadig oftere viser seg at det er mangel på flygeledere rundt omkring i landet. Dette er ikke en holdbar situasjon for hverken flyselskapene eller passasjerene med tanke på sikkerhet og regularitet.
Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.
Jobben vil derfor havne hos Bodø kontroll. Og de har jo litt annet å drive med også. Derfor slot-tider.
Som sagt, bare en edjikeited gess.

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 19:12   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Ikke helt bra at dette kommer ut i media for tidlig.

Som endel andre her er jeg ganske overraske at 1 flygeleder kun ta imot 4 fly i timen...

Vil det si at om OSL skal klare 40 fly i times så må det være 10 flygeledere der?
DY is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 21:18   #6
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Quote:
Originally posted by DY
Som endel andre her er jeg ganske overraske at 1 flygeleder kun ta imot 4 fly i timen...

Vil det si at om OSL skal klare 40 fly i times så må det være 10 flygeledere der?
Leste du ikke dette?

Quote:
Originally posted by atck
Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 21:25   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Quote:
Originally posted by LN-ATC
Quote:
Originally posted by DY
Som endel andre her er jeg ganske overraske at 1 flygeleder kun ta imot 4 fly i timen...

Vil det si at om OSL skal klare 40 fly i times så må det være 10 flygeledere der?
Leste du ikke dette?

Quote:
Originally posted by atck
Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.
Joda....men som atck skriver er det bare et guess...og ikke nødvendigvis svaret. Jeg var bare ute etter sannheten og tok ikke gjetningen som fasiten.
Beklager om det ble for provoserende....
DY is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 22:02   #8
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Quote:
Originally posted by atck
Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.
Jobben vil derfor havne hos Bodø kontroll. Og de har jo litt annet å drive med også. Derfor slot-tider.
Som sagt, bare en edjikeited gess.

Kyrre
Ahh, ok. Da ble jeg litt klokere. Men vil det da si at all trafikk stopper opp hvis man skulle få et radarbortfall ved en flyplass og flygelederen ikke har prosedyrelappen?
THS is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 22:04   #9
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Quote:
Originally posted by DY
Beklager om det ble for provoserende....


Edit: Men for å være seriøs, hvis Oslo APP av en eller annen grunn ikke kan bemannes tror jeg nok rating blir 0, uansett hvor mange folk man putter i tårnet på Gardermoen.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2005, 23:05   #10
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Quote:
Originally posted by THS

Ahh, ok. Da ble jeg litt klokere. Men vil det da si at all trafikk stopper opp hvis man skulle få et radarbortfall ved en flyplass og flygelederen ikke har prosedyrelappen?
Affirm.

Avvikle trafikk. Evaluere situasjonen. Innføre en og en prinsippet. Hvis man har en avtale om dette med overliggende kontrollsentral. Noe de fleste etter hvert vil få.
Påkrevd prosedyrerating ble innført 1. januar. For å ha denne atorisasjonen må man drive med vedlikeholdtrening samt påkrevd PFO, Periodisk Faglig Oppdatering. Dette gjelder for alle "delsertifikater" man måtte ha.
På de fleste flyplasser vil man droppe prosedyrerating fordi man i en kost-nytte evaluering ser at det stort sett vil være penger utav vinduet.
Når det er sagt er alle flygeledere opplært til å ordne opp skulle radaren falle bort. Men det er ikke meningen at man lenger skal drive trafikken som normalt.

Kyrre
The ATC-ist formerly known to say "report altitude and crossing radial"
atck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
EU gransker Star-selskaper OEH Flyforum 0 15-02-2011 14:01
EU gransker lån til Alitalia sirpjalle Flyforum 3 01-07-2008 19:52
Gransker Norwegians lavprisløfter CK Flyforum 1 19-11-2007 17:20
Gransker dødskrasj med helikopter sirpjalle Flyforum 2 18-06-2007 22:18


All times are GMT +2. The time now is 08:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.