Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2010, 09:27   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Exclamation Scanair Forum blir Flyprat

Etter mer enn ti år som eier, “redaktør” og primus motor for Skandinavias største og viktigste diskusjonsforum på nettet for og av luftfartsinteresserte - Scanair.no Forum (som sist jeg sjekket statistikken hadde flere sidevisninger enn Fedrelandsvennen på nett!) - har jeg etter en periode med refleksjon, og litt arbeid i kulissene, tatt en beslutning om at det er på tide at andre driver forumet videre.

I hele forumets levetid har jeg vært så heldig å ha en rekke gode støttespillere som har bidratt til at vi har hatt et godt fungerende disusjonsforum - så vel teknisk som innholdsmessig. Min egen rolle har vel gått fra det vi med et smil har kalt “Livstidsdiktator” til en mer konstitusjonell monark (og finaniseringskilde). Derfor kjenner jeg nå at jeg trygt kan overlate ansvaret til nye krefter. Det har tatt både tid og penger å drive forumet, men det har vært verdt det. Jeg har fått både mye moro og ikke minst flere nye gode venner gjennom forumet, og jeg kjenner at det føles godt å ha skapt noe som nå kan leve videre ute meg.

Det som gjør at skiftet skjer akkurat nå er at jeg fra 1. desember går over i en ny stilling som Head of Social Media i SAS, og blir en del av den sentrale kommunikasjonsavdelingen i “Bolaget”, og det derfor kan settes spørsmålstegn ved min habilitet.

Min virksomhet på Scanair.no har aldri vært noe problem i forhold til min arbeidsgiver, men jeg ser at det skaper spørsmål blant brukere og moderatorer. Jeg anser det som veldig viktig at forumet ikke skal bli oppfattet som et underbruk av SAS Corporate Communications, derfor velger jeg nå å trekke meg helt ut av driften av forumet og som moderator. Siden jeg er veldig glad i navnet Scanair, kommer jeg til å beholde det (det vil imidlertid skje litt endringer når det gjelder innholdet på Scanair.no også i ukene som kommer - se f.eks. blogg.scanair.no), og forumet må bytte navn og adresse.

Vi har sammen kommet til at Flyprat (www.flyprat.no) er et godt og dekkende navn, og vi kommer til å innby til en designkonkurranse for å komme opp med en ny logo og visuelt uttrykk for Flyprat (se egen tråd). Det er også spennende å se at vi har fått på plass en egen forening som skal drive forumet videre og støtte flyinteressen. Dette er spennende saker, og jeg gleder meg til å se arbeidet fremover - jeg har selvsagt meldt meg inn i foreningen!

Jeg vil benytte anledningen til å takke alle som de siste 10-12 årene har bidratt til å gjøre Forumet til den fantastiske møteplassen for flyinteresserte/neds/geeks/freaks som Forumet har blitt, og samtidig oppfordre til å støtte opp under det nye teamet som skal drive og utvikle forumet videre. Jeg kommer fortsatt til å lese og skrive på forumet som vanlig medlem, og jeg ser frem til å følge forumets videre fremtid.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 09:29   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Scanair Forum blir Flyprat (eller en Livstidsdiktator går av)

De siste ukene har vi forberedt noen store endringer for forumet, den viktigste er at forumet skifter eier fra CK og Scanair til den nystiftede Foreningen Flyprat.

For brukerne av forumet vil den mest synlige endringen være at forumet får ny adresse og layout. I løpet av året vil forumet flytte til http://flyprat.no/, men den gamle adressen vil også fungere en periode. Driften av forumet kommer til å fortsette som før, men målet er at at foreningen kan videreutvikle forumet, og at det fremover vil komme små og store endringer til det bedre.

Alle som ønsker å støtte forumet kan melde seg inn i Foreningen Flyprat, men dette er ikke nødvendig for å bruke forumet. Medlemsskap i foreningen er derimot en fin måte å støtte driften av forumet og samtidig kunne være med å påvirke utviklinga av forumet gjennom deltagelse på foreningens årsmøte eller i styret. Foreningens formål er å sørge for at det finnes sosiale og virtuelle møteplasser for flyinteresserte personer i Norge og resten av Skandinavia.

Navnet Scanair.no vil leve videre hos CK, og på www.scanair.no vil du fortsatt finne aktuelle fly- og reiseartikler.

Medlemskap i Foreningen Flyprat koster 100 kr per år og du kan melde deg inn her:
http://foreningen.flyprat.no/innmelding
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 10:47   #3
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Default Re: Scanair Forum blir Flyprat

Vi, der kender dig, Christian, fra luftfarts branchen og fra Scanair, ved du har gjort et
kæmpe arbejde, som vi daglige brugere sætter meget stor pris på...
Du skal have mange tak for i det hele taget har startet Scanair forum, og dit exempel er jo blevet brugt på mindst 2 forum i DK og sikkert også nogen i Sverige...
Så igen, Christian, tak for dit engagement og alt godt i fremtiden.
Jeg er sikker påat vi skal nok høre mere fra dig..Der var vist noget med SAS fly gennem tiderne, eller hyr ???
Vi snakkes ved på mailen hos SAS

Hilsen

Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 11:47   #4
baselutvann
ScanFlyer Gold

baselutvann's Avatar

Tusen takk for et herlig forum CK! kommer til å savne domene og scanair, selv om det blir nyutviklet!

3 ganger Hurra for CK! Hurra, Hurra, Hurra!
Old 05-11-2010, 11:47   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takk for flott forum Christian
Skal støtte opp om det nye forumet også!

Hilsen Fredrik
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 11:53   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Takk for at du har bidratt i så mange år CK. Scanair har, og er fremdeles, vært et flott og hyggelig forum. Ønsker deg lykke til videre i ny jobb.

Er det slik at innholdet på scanairforumet (tråder, bilder osv.) blir viderført til flypratforumet, eller begynner man på scratch der?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 11:54   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Også en stor tak her fra, Christian. Det er et utroligt flot stykke arbejde, der er blevet gjort igennem årene - ikke blot af dig, men også af de mange andre, der har været involveret.

Jeg vil helt sikkert komme til at savne navnet Scanair, men mon ikke vi vænner os til det nye navn, selvom jeg selv ville have foretrukket et der var mere "skandinavisk".

Har allerede indmeldt mig i den nye forening...
Old 05-11-2010, 11:54   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Takk for at du har bidratt i så mange år CK. Scanair har, og er fremdeles, vært et flott og hyggelig forum. Ønsker deg lykke til videre i ny jobb.

Er det slik at innholdet på scanairforumet (tråder, bilder osv.) blir viderført til flypratforumet, eller begynner man på scratch der?
Forumet förs över "as is" dvs. allt innehåll kommer över till det nya inkl moderatrorer
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 11:56   #9
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Forumet förs över "as is" dvs. allt innehåll kommer över till det nya inkl moderatrorer
Høres bra ut!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 12:06   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Jeg vil helt sikkert komme til at savne navnet Scanair, men mon ikke vi vænner os til det nye navn, selvom jeg selv ville have foretrukket et der var mere "skandinavisk".
Vi kan sikkert lage et alias på flyprad.dk
Old 05-11-2010, 12:07   #11
Egenes
ScanFlyer Gold

Takk for innsatsen du har gjort. Skikkelig bra gjort å lage forumet!

Takk for alt, og lykke til med din nye jobb!

Last edited by Egenes; 05-11-2010 at 12:13.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 12:09   #12
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Takk for flott innsats, CK!
Nå er også jeg innmeldt.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 12:10   #13
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

Jeg må bare si tusen hjertelig takk for det beste forumet av alle fora som finnes på nettet! Selv om jeg bare har vært aktivt medlem i 1, 5 år har jeg i flere år lest tråder her, og det har vært fantastisk. Forumet har gitt meg så mye innenfor denne ganske smale hobbyen. Så igjen, takk skal du ha CK!
Old 05-11-2010, 12:13   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Tusen takk for et fantastisk bra Forum, og for at du har orket holde det igang så lenge.

Lykke til i ny jobb, det høres svært spennende ut!

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 12:14   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Det er 5 november, ikke 1. April. Dere har nok bomma litt!
Nei, vi har nok ikke bomma. Dette er noe vil har jobbet med en periode for å gjøre forumet bedre og kunne stå friere i forhold til å videreutvikle forumet.
Old 05-11-2010, 12:15   #16
oddi
Banned

Ble sjokket nå kan du si men nytt forum blir sikkert bra. Og Tusen takk for alt CK
oddi is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 12:35   #17
Egenes
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
og kunne stå friere i forhold til å videreutvikle forumet.
Det høres jo veldig bra ut da.
Men de eksisterende moderatorene forsetter som moderatorer, ikke sant?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 12:37   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for å få være med. Og gratulerer med spennende jobb, CK ! Forstår at gammelt innhold blir med videre, hvis ikke må jeg får sikret TripReportene mine som jeg også bruker som privat minnebok.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 12:39   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Inntil videre er alt som før - fremover blir det sikkert endringer, slik det har vært tidligere. Noen kommer og noen går.

Old 05-11-2010, 12:39   #20
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Det høres jo veldig bra ut da.
Med unntak av meg....

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules