Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 19-11-2010, 06:19   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Thumbs up Tripreport: Porter Airlines til Toronto City Airport

Jeg leverer en kort trip-rapport fra to korte flyvninger t/r New York/Newark til Toronto City Airport, også kjent som Billy Bishop eller Island Airport. Det finnes etter hva jeg vet ikke noen trip report fra dette canadiske selskapet på forum og Toronto City Airport er en liten attraksjon i seg selv.

Strekning: EWR-YTZ
Selskap: Porter Airlines
Flytype: Dash-8-400Q
Klasse: Economy (One-Class)
Flytid: 1:15

Reisen begynte med subway og tog til Newark Liberty. Jeg hadde uflaks og det ble knappe 20 minutter å vente på Penn Station før toget gikk. Toget gikk på tid, men Air Train fra det vanlige toget til terminal B lot vente på seg. De reklamerer med avgang hvert fjerde minutt, men her ble det nærmere ti minutter å vente. Porter har check-in på nett, men denne kan kun borgere fra USA og Canada benytte. Porters skranke var uansett ledig da jeg kom dit. Sikkerhetskontrollen gikk greit, men det tok litt tid da et EL AL fly til Tel Aviv skulle gå en drøy time etter mitt fly fra samme pir. EL Al krever tidlig check-in, så de fleste av deres passasjerer var på plass. Porter har hele 11 avanger fra New York til Toronto daglig og flyet som skulle gå før mitt var fortsatt der da det var forsinket. Det kom seg av gårde og mitt fly kom opp på skjermen ved utgang 51. Porters ansatte kom rundt og bad de fleste med håndbagasje om å levere trillebager før man gikk om bord da hattehyllene er små. Helt i orden da bagasjen gis tilbake like etter at man kommer ut igjen. Det var knapt halvfullt og ombordstigning gikk greit. Vi fikk gå tørrskodd om bord da porter også bruker bro til sine propellfly. Sikkerhetsdemo ble gitt på engelsk og fransk og vi tok av litt etter tidtabell p.g.a. stor trafikk. Dette skulle bli en turbulent tur. Like etter avgang begynte det å riste godt, og skiltet med ”fest setebelte” ble slått av og på jevnlig p.g.a. stadig turbulens. Flyverten og vertinnen fikk etterhvert delt ut immigrasjonskort og et lett måltid bestående av en liten sandwich, sjokolade, samt kalde og varme drikker. Langt bedre service enn de fleste amerikanske selskaper. Landingen ble også av det turbulente slaget. Vinden tok skikkelig tak i flykroppen og vi deiset i bakken på Toronto City. Toronto City er en svært grei flyplass å komme til, korte avstander, effektiv grensekontroll og plassering svært nær sentrum. Man må ta en meget kort fergetur (visstnok verdens korteste regulære fergerute) over fra øyen flyplassen ligger på inn til Toronto sentrum. Porter har gratis flybuss fra fergeleiet til et hotell tvers over gaten for Union Station.

Strekning: YTZ-EWR
Selskap: Porter Airlines
Flytype: Dash-8-400Q
Klasse: Economy (One-Class)
Flytid: 1:15

Returen til EWR gikk roligere for seg da det var minimal turbulens. Jeg tok en taxi til fergen og den kom akkurat jeg kom dit. Etter en kort spasertur i terminalen kunne jeg få mitt ombordstigningskort. Porter er eneste selskap med rutetrafikk på Toronto City og har imponerende service, det er sitteplass til alle passasjerer i en slags lounge. Det tilbys gratis vann, juice og kaffe. Flyet ble snart annonsert og bagen ble levert ved utgangen som på utreise. Avgang på tid. Servicen var den samme som på veien opp, et lett måltid, denne gang en liten frokost med yoghurt og en liten frokostmuffins med tilhørende drikke. Turbulens var det ikke denne gang, og vi landet 20 minutter før rutetid på Newark.

Porter var absolutt et hyggelig bekjentskap, med god service både før og etter flyreisen. Toronto City Airport var også svært bra, slik som små city-flyplasser skal være. Flyplassen er omstridt i Toronto og det er visst årsaken til at det ikke er bygget bro over den smale kanalen hvor fergen går. Det eneste aberet er at de bruker Newark, i stil med at de bruker sentrumsnære flyplasser burde de ha fløyet til La Guardia i New York.

Last edited by jb1; 19-11-2010 at 21:37.
jb1 is offline   Reply With Quote

Posting Rules