Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2010, 00:31   #1
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Angry Om Runway incursion

Den originale tråden ble stengt, derfor skriver jeg litt her.

Med fare for å provosere litt, ønsker jeg å ta opp holdningen som jeg ofte observerer her inne. Misforstå meg rett. Dette er et flott forum, som jeg ofte er innom.

Tråden jeg henviser til, handlet om en avbrutt innflygning ved ENHD. Det er kanskje ikke så rart at tråden ble stengt, da den raskt ble fyllt opp med flåsete svar.

Så til hendelsen, som enkelte syntes var "nothing".
-Skal dette skje? Nei, det skal faktisk ikke det.
-Hadde det skjedd på mi vakt, og det var mi feil, ville resten av dagen vært ødelagt.
-Var episoden gjenstand for rapport? Ja, og høyst sansynlig er det sendt rapport(MESYS).

Runway incursion er faktisk ganske alvorlig!

Men det kan jo bare være meg, som syntes svarene var upassende

Last edited by catocontrol; 20-11-2010 at 00:38.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 00:58   #2
Brave
ScanFlyer Blue

Default Re: Forumister med en noget nonchalant holdning

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Runway incursion er faktisk ganske alvorlig!

Men det kan jo bare være meg, som syntes svarene var upassende
Tror ikke du var alene om å mene det.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 01:46   #3
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Default Re: Om Runway incursion

Forsåvidt enig med deg... alle situasjoner har en grad av alvorlighet.

Quote:
- SAS-flyet befant seg så langt unna at det hadde tid til å avvente situasjonen. Og da det ble slått fast at Norwegian-flyet kom seg vekk fra rullebanen før SAS-flyet kom til å lande, ble ikke landingen avbrutt, sier Mevatne.
Regner med aktørene var klar over situasjonen (SAS trengte ikke avbryte landingen engang), og situasjonen gikk bare gjennom en av "skivene med ost" før den ble stoppet av de mange andre. En grad av alvorlighet - ja, farlig - mindre sansynlig. Mange sikkerhetsbarrierer skulle forseres før det hadde blitt fare for liv.

Som flygeleder regner jeg med du har hørt om den runway incursion som skjedde i Providence i 1999. Her er vi nede på siste "skive med ost" (US Air flygeren som heldigvis nekter å ta av). Da snakker vi fare for liv, legg merke til hva flygelederen prioriterer...

http://www.youtube.com/watch?v=zM_OCV8KT1A
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 08:30   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

flott du tok den opp igjen Catocontrol, fikk noen ikke så bra vipper her i forhold til cowboy kultur.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 09:41   #5
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Hendelsen i providence er en klassiker. Det finnes desverre mange stygge eksempler! Selv har jeg hatt fly, biler og faktisk joggere på rullebanen, som ikke hadde fått klarering til å være på RWY.
Old 20-11-2010, 10:50   #6
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Den værste Runway incursion var vel i LAX for mange år siden.
En USAir B737 landede nærmest ovenpå en Metroliner...
Så lidt om det på TV forleden dag..Metrolineren var noget nær usynlig set fra B737èren.
Den faldt simpelthen sammen med alt det andet lys der var tændt på pladsen
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 12:21   #7
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Ikke glem tenerife i 1977. KLM mot PanAm. SAS ulykken i Milano, er også et stygt eksempel.
Old 20-11-2010, 12:24   #8
GFL
ScanFlyer Gold

Er den orginale tråden slettet, eller stengt?
Old 20-11-2010, 12:27   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Original tråd http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76468
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 16:23   #10
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Det dramatiske i hendelsen på Karmøy var at et fly brøt klareringsgrensen sin og var på vei ut på banen.

Men avisartikkelsen fremstiller det som om go-around'en til det andre flyet var det dramatiske.

Avisene skriver ofte om go-arounds, men det er som regel kontrollerte situasjoner på grunn av et eller annet ufortsett. Derfor la jeg ut agurk-bildet, fordi goaround-historier i avisene forekommer ofte og er som oftest uinteressante. Go-arounds skjer ikke ofte, men av og til og årsaken er som oftest at et eller annet kjent bruker lenger tid på RWY enn forventet.

Hvis noe "forviller" seg ut på banen mens noe annet lander eller tar av kan dette selvfølgelig få svart alvorlige konsekvenser, hvis man ikke kan/er i stand til å gjøre et eller annet for å avverge det.

Last edited by Wig-wag; 20-11-2010 at 16:27. Reason: Typo
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 19:44   #11
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Det var da ingen go-around? SAS fikk kanselert landingsklareringen sin mens Norwegian var på banen. Etter de hadde kommet seg av fikk SAS landingsklarering igjen...

Hadde situasjonen ført til en go-around (som kunne skjedd hvis SAS-maskinen var mye nærmere) kunne situasjonen straks ha hatt en farligere karakter.
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 08:19   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Det er verd å merke seg at artikkelen er oppdatert til det ugjenkjennelige (og blitt veldig informativ og bra). I den tidligere versjonen visste man ikke noe om hva som skjedde, det virket på meg som om SAS-flyet hadde fått en go-around og en landingsrunde etter at den andre maskinen hadde brukt lenger tid enn beregnet.. altså ikke såå dramatisk, sånt skjer en gang i blant.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 09:33   #13
Jostein
ScanFlyer Blue

Jostein's Avatar

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Det er verd å merke seg at artikkelen er oppdatert til det ugjenkjennelige (og blitt veldig informativ og bra). I den tidligere versjonen visste man ikke noe om hva som skjedde, det virket på meg som om SAS-flyet hadde fått en go-around og en landingsrunde etter at den andre maskinen hadde brukt lenger tid enn beregnet.. altså ikke såå dramatisk, sånt skjer en gang i blant.
Det er vanskelig å finne informasjon over hva SAS-maskinen gjorde. Om den bare fikk utsatt landingsklareringen eller måtte gå rundt.
Den delen er udramatisk!

Det at Norwegian-maskinen IKKE overholt stopp-linjen før rullebanen er en "Runway Incursion" og er dramatisk.
Jostein is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 14:06   #14
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Om det skulle bety noe, jeg er også flygeleder, og synes vel hele (den originale) artikkelen var et gedigen agurk.

At det var en runway incursion, det er det jo ingen tvil om, men at det oppsto en farlig situasjon - neppe. Hadde værforholdene vært annerledes, kunne det vel ha blitt en farlig situasjon, men at denne hendelsen slik den oppsto hadde noe nyhetsverdi - det betviler jeg sterkt.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 21:10   #15
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Måske mange tror at Runway incursions udenlukkende sker med rute fly...de fleste tilfælde er med private fly, små fly osv osv...
Har hørt en person på højt niveau i en dansk lufthavn sige, at 9 ud af 10 tilfælde er
med småfly....fly der ikke hører efter instrukser, kører forkert osv osv

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2010, 21:54   #16
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Tror vi skal studere uttalelsen fra mannen på høyt nivå litt nærmere. Ser man på antall flybevegelser på kontrollerte danske (og norske og svenske) flyplasser er andelen kommersielle fly så stor at skulle 90% av flyene som gjør incursion være småfly måtte det omfatte nesten hver eneste danske småflypilot. "Køring forkert" er veldig ofte et resultat av mangelfulle bakkekart og dårlige markeringer på bakken. I Norge har standarden på banemerker vært ganske dårlig, spesielt vinterstid, selv om den har kommet seg noe grunnet påpress fra tilsynsmyndigheter og forbund for profesjonelle piloter de siste årene.

Er det dokumentasjon eller rapporter som støtter herrens syn, ville det vært interessant å lese hvilke tiltak som er gjort for å redusere antall incursions, samt hvor mange incursions det har blitt registrert i Danmark i årene det refereres til.
Old 22-11-2010, 02:10   #17
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Støtter Jumper sin analyse at å skylde på GA miljøet er en litt for stor forenkling av saken. Egne erfaringer viser at ja, selvsagt bidrar GA miljøet mer enn fly bevegelsene skulle tilsi, men så er det amatører også. (Me and bamseh included......)

Når det er sagt så tror jeg tallene i Norge i alle fall vil vise at blandt annet biltrafikk tilhørende aktører på flyplassen også figurerer ganske langt opp, faktisk mer enn GA trafikk.

AFL klarte å "rote seg bort" på GM sist vinter og tok av nedover TWY Mike.
Samme mekanismene som gjør at kommersielle aktører også bidrar til RWY incursion statistikken var sikkert bidragene faktorer der.

RWY Incursions er et stort problem på flere flyplasser i Norge, og selv om mye bra arbeid blir gjort så tror jeg personlig at det er en av de tingene som har bragt oss nærmest en solid CAT-A/hull loss/loss of life ulykke mellom fly annet fly/bil/gjenstand de senere årene.

I lufta er det faktisk et element av "big sky little airplane", men på rullebanen så er du relativt sikker på stjernesmell om det går gæli.

Almuen kan jo tippe hvor mange av norske flyplasser som fortsetter drift i siktforhold som ikke tillater overvåkning fra TWR uten bakkeradar og/eller stoplinjelys eller andre safeguards........

Old 22-11-2010, 13:42   #18
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Jeg har permisjon nå, men har altså de to siste åra jobbet med blant annet forhindring av Runway Incursion som arbeidsfelt i Avinor.
Siden jeg ikke sitter med tallene her jeg bor i USA kan jeg bare uttale meg generelt. Antallet rapporterte RWI har de siste åra vært relativt konstant, men tendensen er at alvorlige RWI har blitt redusert. Økt fokus og arbeidsmetoder hos både flygere og flygeledere har nok hjulpet på, men samtidig har sannsynligvis det økte fokuset gjort at flere episoder blitt rapportert som tidligere bare hadde havnet i "tabbekvoten".
atck is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules