Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-08-2005, 08:23   #1
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Default 90 i livsfare

Haugesunds Avis:
90 personer var brøkdeler av et sekund fra katastrofe over Aksdal. Et Cessna-fly passerte altfor nært et SAS-fly på vei til Haugesund lufthavn Karmøy.

Link
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2005, 08:31   #2
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Default Re: 90 i livsfare

Og her er linken til HSLB sin rapport.
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2005, 13:43   #3
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Flygeren i småflyet skal vistnok ha rapportert "Aksdal", mens flygelederen hørte "Auklandsfjord"...... Hvordan er dèt mulig? De to navnene høres jo ikke lik ut selv om man skulle snøvle aldri så mye...:
Old 25-08-2005, 14:23   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Kanskje er ikke den lokale kjennskapen innen sitt ansvarsområde god nok blant flygeledere? I hvert fall synes det i dette å være tilfelle her.
Old 25-08-2005, 15:54   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Sikkert en østlending

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2005, 18:47   #6
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KGL
Kanskje er ikke den lokale kjennskapen innen sitt ansvarsområde god nok blant flygeledere? I hvert fall synes det i dette å være tilfelle her.
Jeg klarer ikke å finne dette blant HSLBs vurderinger...?
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2005, 19:22   #7
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Flygeren i småflyet var sikkert østlending siden han ikke visste at han måtte ha klarering for å fly gjennom det kontrollerte luftrommet over Aksdal...

La oss holde oss for gode for denslags kommentarer. Dette er et stjerneeksempel på at Murphy slår til når vi minst venter det.

Vi kan takke Mr. Tee Kass og det faktum at lufta er stor for at dette gikk bra.

Aero Magna Est som gamle Taalesen sa på flygelederskolen...

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2005, 19:45   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Ja, ja - ironi er fortsatt vanskelig

Det var ikke meningen å tråkke på ømme tær, men en kommentar til vestlendingen over mitt innlegg. Forøvrig sies det at jeg er, ja, nettopp, østlending. Et faktum som ble brukt mot meg i åtte år av de innfødte i Bergen.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2005, 21:29   #9
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Ser ut som det har rablet litt for BA. De skriver på forsiden (www.ba.no) at det var SAS fly på vei fra Bergen til Haugesund ! De vil nok få problemer med å stappe 89 personer inn i Fokker 50'ene som traffikerer den strekningen. I selve artikkelen er imidlertid den riktige ruten angitt.
Old 25-08-2005, 22:14   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Ironi og ironi - prøvde a myke det opp litt med bruk av ordet "Kanskje", men ømme tær ble det likevel

Spørsmålet er også om ikke et visuelt kart bør oppdateres med referanse til viktige endringer i bebyggelse og veinett over tid. Under har jeg visualisert de to stedene som forekommer i rapporten - Aksdal og Grinde.

Det er ikke mange meterne mellom de to punktene i luftlinje, men mens Grinde er et gammelt knutepunkt med veldig spredt bebyggelse (veikryss mellom E134 og Rv515 - en smal vei som går inn til Nedstrand), så er Aksdal det nye kommunesenteret for Tysvær kommune med mye byggeaktivitet (nytt stort kjøpesenter for tysværbuen som må bli kvitt pengene som han tjener på Kårstø, nytt rådhus - sponset av Statoil, terminal for Kystbussen/Haukeliekspressen, Tysværtunet med "Reisen til Amerika" - Cleng Peerson kom fra kommunen og han regnes som den norske emigrasjonens far). I tillegg er Aksdal stedet hvor de to veiene E39 (Kyststamveien) og E134 (Veien over Haukeli - lokalt kalles den Skjoldaveien siden den var først og fremst veien for haugesundere som skulle inn på hytta ved Skjoldafjorden ) møtes/smelter sammen (de splittes litt lenger nord gjen ved Våg i Grindafjorden). Med andre ord er i dag Aksdal et mye bedre visiuelt punkt enn Grinde, og er ikke det det som er viktig for slike punkt? Derfor undrer jeg meg litt over den dårlige lokalkjennskapen utvist fra sørsiden av Boknafjorden. Fonetisk er det også himmelvid forskjell på Aksdal og Auklandsfjord.

"Klare tanker" fra en ex. karmøybu
Old 26-08-2005, 09:22   #11
HaraldH
Newcomer

HaraldH's Avatar

Kjøper ikke helt argumentet til KGL om "dårlige lokalkjennskapen utvist fra sørsiden av Boknafjorden". Aksdal er jo ikke akkurat verdens navle og hvis flygelederen sjelden oppholder seg nord for Boknafjorden er det ingen grunn til at han/hun skal vite hvor det ligger henne. Hva hvis jeg hadde rapportert "overhead Tengs" til KGL som for anledningen var flygeleder? Hadde han som lokalkjent Haugalending øyeblikkelig visst hvor jeg var?

Vi er alle lokalkjente et eller annet sted i landet, og det er ikke gitt at personen i andre enden av mikrofonen er lokalkjent i det samme området. Rapporteringspunktene som er trykket på VFR kartene er opprettet nettopp for at både flyger og flygeleder/afis skal ha samme referansepunkt ved rapportering av posisjon. Hadde flygeren (som HSLB poengterer i rapporten) rapportert "abeam GRINDE" i stedet for "about Aksdal" hadde flygelederen øyeblikkelig visst hvor Cessnaen var i forhold til SAS maskinen.

Det er sjelden kun en instans som feiler ved en slik hendelse og her peker HSLB fingeren både på flygelederen og piloten i Cessnaen. Helt korrekt imho.
HaraldH is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2005, 09:31   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

HaraldH, Tengs var et dårlig valg av eksempel for en karmøybu - ref. en uoppklart drapssak for noen år siden

Men beveger vi oss ikke nedover sørfylket i krysset mellom Rv44 og Bjerkreimsveien ca. 1,5 km nord for Egersund?
Old 26-08-2005, 09:37   #13
HaraldH
Newcomer

HaraldH's Avatar

OK, kanskje et dårlig eksempel å bruke Tengs, men det endrer ikke på argumentet mitt
HaraldH is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2005, 10:41   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Men det skal bare en god hendelse til å bryte denne kjeden på et tidligere tidspunkt.

La oss komme litt tilbake til geografisk kunnskap til området som du beveger deg i. Flygeren hadde denne kunnskapen - til og med helt klart lokalkjent, men han er vel ikke så oppmerksom på det visiuelle kartets referansepunkter. Da kan kjeden brytes hvis mottakeren av budskapet (ATC) også besitter god lokal kjennskap innen sitt ansvarsområdet. Derfor synes jeg det forunderlig at ikke HSLB påpeker dette også.

Men kjeden kunne vært brutt på et mye tidligere tidspunkt med den lille frasen "November Foxtrot Foxtrot Say again" fra ATC. Som tidligere nevnt er den fonetiske forskjellen mellom Aksdal og Auklandsfjorden enorm stor.

Som en liten ekstra opplysning, så finnes det mange Aukland i nærområdet - på Bokn, 4 km øst for Aksdal, i tillegg til steder i kommunene Sveio, Ølen og Etne.

Lokalkjennskapen min ble ervervet fram til 1980, etter det har det for min del begrenset seg til Karmøy (to-tre korte turer per år) og litt indre deler av fylket (Foss - er søkbar på http://www.visveg.no). :smokin
Old 26-08-2005, 13:38   #15
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Jeg tror HSLB har undervurdert viktigheten av å ha med lokalkjente patrioter når de skal undersøke hendelser, for her har de jo virkelig gått glipp av noe vesentlig!

Kanskje heller tårnet på Karmøy burde få ansvaret for flytafikken over Haugalandet, for de er jo iallefall lokalkjente!
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2005, 00:22   #16
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by LN-KGL
Flygeren hadde denne kunnskapen - til og med helt klart lokalkjent, men han er vel ikke så oppmerksom på det visiuelle kartets referansepunkter. Da kan kjeden brytes hvis mottakeren av budskapet (ATC) også besitter god lokal kjennskap innen sitt ansvarsområdet. Derfor synes jeg det forunderlig at ikke HSLB påpeker dette også.
Da kunne HSBL på samme måte påpekt at dersom flygeren ikke var lokalkjent, så ville han/hun antakeligvis brukt tid til å sette seg godt inn i visuelle kartreferanser og rapportert riktig slik at det ikke ble noen misforståelser, og kjedereaksjonen av uheldige hendelser ville vært brutt.

Det er ikke bare for ATC sin skyld at man skal rapportere på riktige steder, men det er også viktig informasjon til annen trafikk. En lokalkjent pilot og en lokalkjent flygeleder som vet nøyaktig hva de snakker om, kan være til fare for andre ikke-lokalkjente piloter i området som forsøker å forstå trafikkbildet. Over Oslo (i ukontrollert luftrom) er noe av problemet at de fleste pilotene som flyr over Oslo er lokalkjente og rapporterer punkter som det er umulig for andre piloter å skjønne hvor er. Jeg flere ganger opplevd det og det er forvirrende og kan skape farlige situasjoner.

Det er en grunn til at det er faste rapporteringspunkter som skal brukes, og det er for å kunne gjennomføre en sikker og effektiv trafikkavvikling. Ikke bare for de lokalkjente, men for alle parter, samme om du kommer fra Kina, Afrika, Aksdal eller Stavanger.

CL
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2005, 02:39   #17
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Jeg opplever ofte at piloter rapporterer den nærmeste plassen de finner på kartet, noe som ikke behøver være veldig kjent, og jeg må spørre for å få forklart hvor det ligger. (Får ofte da ny liten f****plass som ingen har hørt om, når lokalfødt assistenter som har jobbet her siden 60 tallet ikke veit hvor det er.........osv)

Dessuten er geografiske referanser ofte feilvisende, for om noen rapporterer "Middagsfjellet", "Langvatnet", "Stormyra"(Noe de gjør fra tid til annen), da har jeg 2-4 å velge på alle 3, bare under TMA.

Har forresten mistet tellingen på hvor mange ganger småflygere har flydd gjennom CTR og TMA, og jeg har bare jobbet her i 3 år!

:devil
Old 27-08-2005, 08:03   #18
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Quote:
Har forresten mistet tellingen på hvor mange ganger småflygere har flydd gjennom CTR og TMA, og jeg har bare jobbet her i 3 år!

:devil
Hehe, er ikke helt uvanlig at du finner småflygere i en CTR eller TMA. Jeg er selv liten av vekst (ihvertfall i høyden ) og flyr i både TMA og CTR hver dag (jeg er på jobb).

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules