Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2010, 18:10   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
SAS Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Etter at SAS-pilotene i et halvt år har advart selskapet, er SAS nå enige i at de har en stor utfordring: Det er store hull i pilotenes arbeidslister mot slutten av året.
Det var vel en tråd på dette her først, men fant den ikke igjen. Nå er det i alle fall snappet opp av VG: Ikke bra reklame dette her, rett etter millionboten.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10041365
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 18:16   #2
Mørebas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Møre
Posts: 112
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

For noen dager siden var det skriving her på forumet om lange innsjekk køer hos SAS i forbindelse med høstferien.

Kan dette tyde på at SAS har gått i den klassiske fellen med å kutte FOR mye i nedgangstider? Mange har begått den feilen før, og når oppgangen begynner sliter man med for lite kapasitet.
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 18:29   #3
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Har SAS vurdert å sette inn forsvaret, eller polske piloter?

;-)
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 18:49   #4
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

som julekvelden på kjerringa...
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 18:54   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Hvad sådan en sag overhovedet laver i medierne er mig uforståeligt. Synes faktisk det er grænsende til illoyalt, hvis det er pilotforeningen der har lækket den. Det må klares internt...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 19:18   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,879
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Har ikke SAS akkurat vunnet en pris for kommunikasjon gjennom sosiale media....og det er jo ogsaa viktig aa kommunisere til oss som kunder av SAS...jeg er dypt bekymret over en liten gruppe i SAS sin ledelse som tydelig ikke kan lytte, pilotene har vel hatt rett hele tiden i denne sitausjonen....og paa meg som kunde ser det ut som om kun pilotene har tenkt paa selskapets evne til aa levere det vi some kunder er avhengige av....saa at traaden forsavnt er ille....smekk paa fingerene....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 19:19   #7
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Spørsmålet er; vil pilotene brette opp skjorteermene og ta i et tak under julerushet etter dette?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 19:31   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

mod

Også ber vi om at folk diskuterer saken her. Innlegg som omhandler sletting og moderering er splittet fra tråden og til en egen trpd i Forum Feedback

/mod
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 19:35   #9
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 646
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Dette kan løses ved at vi dispenserer fra avtalen om total arbeidstid, for det er en buffer mellom vår interne avtale og den myndighetspålagte grense for maksimal flytid, forklarer Lippestad.
Er det vanlig i andre flyselskaper å ha egne avtaler på dette og kan noen si hvor stor differansen mellom myndighetenes og SAS sin grense er?
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 19:44   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Har ikke SAS akkurat vunnet en pris for kommunikasjon gjennom sosiale media....og det er jo ogsaa viktig aa kommunisere til oss som kunder av SAS...jeg er dypt bekymret over en liten gruppe i SAS sin ledelse som tydelig ikke kan lytte, pilotene har vel hatt rett hele tiden i denne sitausjonen....og paa meg som kunde ser det ut som om kun pilotene har tenkt paa selskapets evne til aa levere det vi some kunder er avhengige av....saa at traaden forsavnt er ille....smekk paa fingerene....
Dette har ingenting med hva SAS har vunnet av priser å gjøre. Det er heller ikke en sak som SAS trenger kommunisere til sine kunder. Hvorfor i all verden skulle de gjøre det? SAS har hatt sin mening om saken. Foreningen har hatt sin mening. Til slutt ble det oppdaget en software-feil som gjorde at foreningen likevel hadde rett, og nå skal de finne en løsning. Slike dagligdagse utfordringer finnes hele tiden i alle selskaper, og man søker å finne en løsning internt uten at det skal være behov for å informere hele verden om det. Kanskje blir det ikke noe kundene legger merke til, så hvorfor skal de da informeres? Informerer f.eks. DY at de hele tiden, hver dag de siste årene, har hatt stor pilotmangel og at det kan være en liten sjanse for at de ikke får avgårde flyene sine på rute eller at de kommer til å gå i det hele tatt? Man kan egentlig si at SAS nå kommer opp i en situasjon som har vært hverdagen i DY i flere år. Piloter kjøpes fri til å jobbe i sin fritid for at flyene skal komme seg i luften. Men kjenner kundene til det? Nei. Og merker de noe til det? Nei, i svært liten grad, for hjulene går likevel rundt selv om det kan være utfordrende i de verste periodene.

Piloter har forresten ikke alltid rett, selv om de hadde det i denne saken

Last edited by TCAS; 04-10-2010 at 19:47.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 22:50   #11
doffer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 108
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Tror ikke det er noe å forundre seg over at denne saken dukket opp i media når noen hadde en laaaaang og detaljert diskusjon her. Denne siden er åpen for alle, også media, for de som kanskje glemte det en liten stund.
doffer is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 22:56   #12
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Gjentar spørsmålet nok en gang. Hva tror folket, vil SAS greie å håndtere juletrafikken utfra hva som er beskrevet i media?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 23:01   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Gjentar spørsmålet nok en gang. Hva tror folket, vil SAS greie å håndtere juletrafikken utfra hva som er beskrevet i media?
De har vel allerede måttet sette inn A340 på CPH-LHR og CPH-BRU pga. crew-mangel tidligere i høst så noen av disse "løse ryktene" stemmer vel allerede?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2010, 23:14   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
De har vel allerede måttet sette inn A340 på CPH-LHR og CPH-BRU pga. crew-mangel tidligere i høst så noen av disse "løse ryktene" stemmer vel allerede?
... og CPH-FRA. Jeg har i hvert fall registrert LN-RKF i FRA.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 00:14   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Oi oi, kanskje vi kan få en A333 på OSL-SVG
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 02:17   #16
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Syns det er litt beleilig å skylde på software feil.

Er det slik at CoreSas medfører at man må si opp for mange, og la de andre pilotene jobbe ekstra.... men at man ikke kan si det direkte? Isåfall har man sikkert planlagt hvordan dette skal avvikles for lengst, og det vil ikke bli noe problem. Dette er bare en måte å få pilotene til å ta jobben til kollegaene som gikk. Ikke noe uvanlig det under nedbemanning, at de som er igjen får økt jobbmengde.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 09:31   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Ikke noe uvanlig det under nedbemanning, at de som er igjen får økt jobbmengde.
Problemet/utfordringen i flybransjen er jo arbeidstidsbestemmelsene, så det er ikke bare enkelt å "lempe overtid" over på andre. SAS utnytter nok pilotene så godt det lar seg gjøre (les: så godt de evner). Hvor mye de har å gå på vet jeg ikke, men har de utnyttet dem maksimalt ifht. bestemmelsene så er det lite å gjøre. Da kan man kan ikke bare avtale at de skal jobbe litt mer i desember og litt mindre i februar. Viser det seg at de ikke har optimalisert godt nok, og berge produksjonen ved eks. å endre på alt som er av arbeidsrotasjoner på kort varsel så er ikke akkurat det god HR, og vil sikkert skape like mye støy som mangel på folk.

Uansett om man har regnet feil og mangler folk, eller ikke evner å utnytte arbeidskraften optimalt så vil jo SAS ha et problem på kort sikt - det er ikke lenge igjen av året.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 10:19   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Jeg har nevnt mye om dette tidligere, og mitt oppriktige inntrykk er helt klart at dette har SAS kontroll på.
Der som Discus sier over her ting blir litt mer komplisert med overtidsregler osv, men dette ordner seg.
Når det gjelder bruk av A340 på Europa så er dette stort sett på grunn av teknisk på maskiner, og ikke crew som mange her tror.
Når en fullbooket A321 får snag, så blir det dyrt når neste maskin kun har 150 seter. Da er det bedre å sette inn en med 245 seter om det er tilgjengelig. Dette skjer med jevne mellomrom, eneste forskjell nå er vel at flere har fått dette på en minnebrikke i et kamera.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 10:24   #19
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg har nevnt mye om dette tidligere, og mitt oppriktige inntrykk er helt klart at dette har SAS kontroll på.
Der som Discus sier over her ting blir litt mer komplisert med overtidsregler osv, men dette ordner seg.
Når det gjelder bruk av A340 på Europa så er dette stort sett på grunn av teknisk på maskiner, og ikke crew som mange her tror.
Når en fullbooket A321 får snag, så blir det dyrt når neste maskin kun har 150 seter. Da er det bedre å sette inn en med 245 seter om det er tilgjengelig. Dette skjer med jevne mellomrom, eneste forskjell nå er vel at flere har fått dette på en minnebrikke i et kamera.
Og som en tilføjelse til A340-indsættelser i Europa, så skal det vel nævnes at på daværende tidspunkt passede det "godt", da man havde en A340 i "overskud", hvilket man ikke vil have i vinterprogrammet, hvor alle IC-maskiner er fuldt optaget.

Desuden vil SAS fra 10. dec til 11. feb. reducere trafikprogrammet bl.a. på Intra-Scan, dansk indenrigs og nogle få Europa-ruter pga. mindre efterspørgsel i den periode. Denne reduktion vil vel også kunne dække noget af den manko der er i Norge.

Jeg er ret sikker på at pax ikke kommer til at mærke dette.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2010, 10:25   #20
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
Default Re: Jobber for å redde juletrafikken

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Gjentar spørsmålet nok en gang. Hva tror folket, vil SAS greie å håndtere juletrafikken utfra hva som er beskrevet i media?

Jeg jobber for å redde (h)jula hvert år jeg
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Adresseavisen: Måtte redde redningshelikopter blazius Flyforum 0 12-09-2011 08:22
Tåkeproblem for juletrafikken. Boeing Flyforum 114 23-12-2007 19:12
Dugnad i Widerøe for å redde høstferien LN-BRK Flyforum 5 26-09-2007 18:20
Kjell Fredheim skal redde Coastair LN-BRK Flyforum 2 05-01-2007 17:07


All times are GMT +2. The time now is 16:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.