![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
SGS skal kommende sesong, i samarbeid med selskapet Radiant Europe, gjennomføre prøvedrift av infrarød de-icing på OSL. I en egen hangar kjører flyene gjennom for de-icing på ca 8 minutter. Det benyttes samme teknologi som i varmelamper, og ved bruk av infrarød de-icing benyttes 80% mindre glykol enn ved tradisjonell de-icing. Teknologien er benyttet i USA i flere år. Det skal også drives vanlig de-icing i tillegg for å sikre kapasiteten.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
VELDIG bra! Dette er et miljøvenning alternativ til å sprute ned flyene - dessuten er det vle bedre for flyene også? Dag, CO har jo brukt dette i mange år på EWR. Hva er erfaringene derfra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Skulle man ikke ha prøvd ut dette systemet for noen år siden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Joda, dette er gamle planer som har blitt tatt frem igjen. På avinor.no fant jeg følgende:
"I 1998 etablerte Avinor en arbeidsgruppe for å vurdere muligheten for bruk av infrarød stråling (Infratek 2000) til flyavising ved norske flyplasser. Arbeidsgruppen besto av representanter fra Avinor, OSL og flyselskapene. Arbeidsgruppen konkluderte med at det ikke var mulig å ta i bruk Infratek 2000 på det nåværende tidspunkt. Det forelå ikke tilfredsstillende dokumentasjon fra produsenten av anlegget og flyprodusentene for at metoden tilfredsstilte flyselskapenes krav til sikkerhet." Ellers noen saker her: Bellona Magasinet i 1999: http://www.bellona.no/imaker?id=1550&sub=0 Boarding i 2001: http://www.boarding.no/art.asp?art=724 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 126
|
![]()
Kom til å tenke på..
Hvor skal dem sette opp en slik "hangar" da? ![]() Rune |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann CK.
Quote:
Fint å se at noen tenker på miljøet rundt OSL også. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
|
![]()
Grunden på OSL för hangaret blev redan gjort 2001.
Nu är det bara att finna någon som sätter upp grejen. Låter häftigt. Har sett planerna,,, |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Deicing-teknologier | Radiv | Flyteknisk forum | 18 | 31-12-2012 13:15 |
Deicing-områder på OSL | haavig | Flyforum | 7 | 29-12-2012 21:51 |
Norsk vinter for tøff for infrarød avising | sirpjalle | Flyforum | 19 | 04-09-2007 07:55 |
infrarød avising funker ikke på OSL | CK | Flyforum | 11 | 22-09-2006 03:44 |
Infrarød avising på OSL | Isbamse | Flyforum | 5 | 30-10-2005 14:27 |