Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2010, 14:07   #1
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Default Jeg får ikke igjen skatter og avgifter etter avbestilling!

Måtte avbestille to flybilletter grunnet sykdom, og fikk igjen billettbeløpet fra forsikringsselskapet, med beskjed om at flyselskapet selv skal betale tilbake skatter og avgifter. I mitt tilfelle kostet hver billett 3300,- hvor 999 kr var billettpris, og 2301 kr var skatter og avgifter (...) ifølge bestillingen.
Fikk tilbake 999 av forsikr. men nå får jeg ikke igjen de 4602 kronene (skatt+avgifter x 2) av flyselskapet. Det eneste jeg fikk igjen fra de var litt under 800 kr. Hvorfor? Det tilsvarer jo bare 400kr per billett, ikke 2301.
Hvilke rettigheter har jeg her? Skal vel ikke betale skatter & avgifter for en ubrukt billett vel?!

Last edited by Fry; 14-01-2010 at 14:10.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 14:11   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Jeg får ikke igjen skatter og avgifter etter avbestilling!

Kan jo være at de 2301 ikke bare var avgifter men også fueltillegg osv osv.
Hvilket flyselskap var det snakk om her?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 14:13   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Kan jo være at de 2301 ikke bare var avgifter men også fueltillegg osv osv.
Hvilket flyselskap var det snakk om her?

BF
Man skal da få igjen det også

Jeg fikk ihvertfall igjen alle skatter og avgifter (ink fuel) da jeg endte opp med noen ubrukte billetter med SAS i høst
Old 14-01-2010, 14:14   #4
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Det står skatter & avgifter 2301 på bestillingen min.
Er snakk om KLM. Men skal man ikke uansett få refundert hele beløpet på skatter&avg på en ubrukt billett?
Skal jo ikke betale fuel-tillegg for en flight jeg ikke er på, når de setene uansett blir solgt til andre som også betaler fuel-tillegg.
Old 14-01-2010, 15:34   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Jeg synes faktisk det er dårlig stil af forsikringsselskabet at overlade denne "sag" til dig. Det kan ikke være din opgave når du har en forsikring.

Forsikringselskabet burde udbetale dig det fulde beløb og så ellers tage sig af at få refunderet pengene fra flyselskabet.

Hvis de alligevel ikke vil det, så må de dække fuel-surcharge også. Du skal ihvertfald ikke ende op med et beløb som ikke er erstattet.

Men hvordan er reglerne i virkeligheden om fuel-surcharge m.v. Når flyselskaberne kategoriserer dette som "skatter og afgifter" så vil jeg da klart mene at de også skal tilbagebetale dette beløb.

Mange flyselskaber tager også et gebyr for at tilbagebetale skatter og afgifter. Dette gebyr skal du også have dækket af forsikringen.
Old 14-01-2010, 15:34   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Veldig mange refunderer ikke fuel-tillegg hvis billetten ikke er refunderbar så det gjelder å få spesifisert skatte/avgiftsposten.

Old 14-01-2010, 15:37   #7
Oggi
ScanFlyer Blue

Jeg har alltid trodd at det var fast kutyme av forsikringsselskapet å kjøre regress mot flyselskapet for å få igjen skatter og avgifter. Slett service av både fly- og forsikringsselskap spør du meg.
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 15:38   #8
O_K_
ScanFlyer Silver

Her ville jeg forsøkt å sette opp hva KLM faktisk refunderte til deg, og deretter gått til forsikringssellskapet og krevd resten. Du skal ikke ha noe tap, så betaler ikke KLM så bør forsikringen ta det. Husk at noen flysellskaper skal ha et servicegebyr for å refundere avgifter.
Old 14-01-2010, 16:02   #9
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Takk for svar. Jeg var så "dum" å ta en sjans, bestilte billettene igjennom seat24.no, og der får du bare opp billettpris og ikke hva slags type billett du har bestilt, om det er en flex, non-refund ticket osv.
Men er det ikke da litt sleipt å sette billettpris til kun 999, og skatter og avgifter til over det dobbelte? Fordi de da tjener masse gryn på folk som må avbestille, men ikke får igjen dette? Slepit, og noe iallefall jeg ikke var klar over før til nå.
Jeg hørte om ei som kjøpte billeter til Dominikanske Rep. til kun 1 krone, hvor skatter og avgifter stod som ca 4000 kroner. Dette er om det stemmer, ganske utspekulert, om man er så uheldig å måtte avbestille.

Skal kontakte fortsikringsselskapet imorgen, må jo få dette refundert fra en eller annen instans, ellers har jeg iallefall fått en dyr lærepenge.
Old 14-01-2010, 16:08   #10
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Det er forskjellig praksis blant flyselskapene på hvordan man kalkulerer fuel surcharge inn i billetten. Noen, som SAS, velger å kalle den for YQ-tax og definerer den som en refunderbar tax. Andre baker den inn "fare calculation" som en Q-surcharge, og refusjonsreglene er da avhengig av fare basis (enkelt sagt: hvis selve billettprisen er urefunderbar, er Q det også).

Praksisen med at forsikringsselskapet henviser deg til flyselskapet for å få refundert tax er slik jeg forstår ganske vanlig, og skyldes at regresskrav skaper merarbeid (og sikkert kostnader) for begge parter. Flyselskapet foretrekker å refundere til det kredittkort som opprinnelig betalte for reisen, i stedet for å overføre penger til forsikringsselskapet.

Jeg ville også ha kontaktet forsikringsselskapet og opplyst om at KLM i dette tilfellet definerer fuel surcharge som ikke-refunderbar. Så får du helt sikkert pengene dine. Lykke til!
Old 14-01-2010, 16:20   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Fry View Post
Måtte avbestille to flybilletter grunnet sykdom, og fikk igjen billettbeløpet fra forsikringsselskapet, med beskjed om at flyselskapet selv skal betale tilbake skatter og avgifter. I mitt tilfelle kostet hver billett 3300,- hvor 999 kr var billettpris, og 2301 kr var skatter og avgifter (...) ifølge bestillingen.
?!
Hvilket forsikringsselskap er det snakk om? Greit å vite før en havner i samme situasjon selv.
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 17:44   #12
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Tror den policyren gjelder alle forsikr. selskap, for ellers er det lett å svindle ved å få tilbake både fra flyselskap og forsikringsselskap, da de ikke krever noen form for bevis.

Men jeg skal ta å ringe de imorgen, selv om jeg har my doubs, blir vel en kasteball fremover for å få tilbake de pengene tenker jeg.
Old 14-01-2010, 20:48   #13
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Jeg tror ikke man skal skyte på forsikringsselskapet her, men heller på KLM. Forbrukerombudet er et bra sted. Her er det KLM som forsøker å lure deg, ikke forsikringsselskapet.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 20:54   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Hvem som lurer hvem kan man jo diskutere, billettene er kjøpt på seat24 og da spørs det hvordan betingelsene kommer frem der.

På klm.com står det følgende når man bestiller
Quote:
Airport taxes that are not used can be refunded. The fuel surcharges mentioned with tax code YR/YQ are non-refundable if a non-refundable ticket was issued.
Men at det er en uting å spesifisere drivstofftillegget som skatt/avgift er jeg enig i.

Old 14-01-2010, 23:01   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Det er helt vanlig at forsikringsselskapet refunderer med fratrekk av det som er definert som "taxes" i billetten kunden framviser. I sine standardformulær ber de da kunden få refundert dette hos flyeselskapet.
Hadde du kjøpt denne KLM-billetten på www.wideroe.no hadde du også fått refundert YQ/YR tax ....;-)

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2010, 00:43   #16
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg kjøpte billett OSL-PRG-OSL med OK via et lignende selskap som seat24.no i sommer og fikk ikke reist. Var to personer i economy men relativ dyr bookingklasse. Sendte mail og spurte om skatter og avgifter kunne bli refundert. For to personer tror jeg det dreide seg om ca 750 kroner i skatter og avgifter. Men dette internett-byrået hadde en policy at de hadde høye gebyrer på slik refusjon slik at det ville være igjen ca 15 (!) kroner når gebyret var trukket fra. Og restbeløp på under 50 kr ble ikke utbetalt. Begrunnelsen var at de ikke hadde anledning til å drive med all saksbehandling i forbindelse med slik refusjon. Ja ja, ingen big deal jeg visste hva jeg gjorde da jeg bestilte der.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2010, 03:08   #17
Eirik
Livsnyter

Har noen ganger hatt problemer med å få refunderet skatter og avgifter fra Sas ved avbestilling, har måttet purre.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2010, 08:53   #18
O_K_
ScanFlyer Silver

Til trådstarter: Jeg ville gått på forskiringen og krevet å få tilbake non-refundable skatter og avgifter. Grunnen til at du i utgangspunktet ikke fikk dekket skatter og avgifter fra dem var at du får de tilbake fra flysellskapet, betaler ikke flysellskapet disse er det en forsikringssak.

Et bra* forsikringssellskap ville sendt deg en kontrakt hvor du overfører rettighetene til å kreve tilbake skatter og avgifter til forsikringssellskapet. Da kan de ta seg av den saken, og du får alle pengene fra ett sted.

*Dessverre ser det ut til at det mangler premium sellskaper i forsikringsbransjen. Jeg skulle gladelig betalt ekstra for å få et sellskap som gir høyere utbetaling ved forsinket bagasje, gjerne en (redusert?) utbetaling ved forsinket bagasje på hjemreise, lettere saksbehandling og litt mer service nå man har problemer, ikke bare en innstilling om å minimere utbetalingene.
Old 15-01-2010, 10:59   #19
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Nå har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet, og de presiserte at jeg ikke får igjen dette av de, og at det "dessverre er noe jeg må ta på egen bekostning"

Kontaktet Forbrukerombudet, og fikk beskjed om å kontakte forsikr. men det hjalp jo som sagt ikke. Dette blir bare en kasteball mellom forskjellige parter, og enden på visa blir sikkert det at jeg har tapt 4000 kroner og lært at billigste billetter med restriksjoner ikke skal bestilles igjen
Old 15-01-2010, 11:48   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fry View Post
Nå har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet, og de presiserte at jeg ikke får igjen dette av de, og at det "dessverre er noe jeg må ta på egen bekostning"
Kan du si hvilket forsikringsselskap det er snakk om?

Jeg tror jeg ville finlest betingelsene og eventuelt klaget på avgjørelsen til forsikringsselskapet.
Reply

Posting Rules