Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2010, 21:44   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Star Alliance Valencia....litt mer komplisert enn trikken til Majorstua

I forbindelse med jobb tidligere denne måneden var jeg og sjefen nødt til å komme oss til Valencia. Man skulle ikke tro det, men når man er låst i forhold til tid når vi måtte være der og når vi ville reise til så viste det seg at det var litt mer komplisert enn først antatt.

Vi var nødt til å være der mandag formiddag, men fant raskt ut at det betydde at vi var nødt til å reise dagen før for å komme ned dit. Og mangel på direkteruter betydde også at vi måtte mellomlande et eller annet sted. Det er også begrenset med ruter fra Valencia til huber i Europa, selv om noen er det da, men det lå an til at vi måtte fly enten via Barcelona eller Madrid.
Å komme seg til Spania er normalt enkelt og både SAS og Norwegian har et stort rutenett når det kommer til destinasjoner.....men så var det dette med avgangstider. Flyene fra Norge til Spania går stort sett om morgenen, og hverken jeg eller sjefen ville bruke mer enn nødvendig av fritiden for å reise i jobben.

Så etter litt søking på nettet og en telefon med Berg-Hansen endte jeg dermed opp med følgene routing.
OSL-FRA med kvart på 5 flyet til SAS, så videre med Lufthansa til Barcelona. Overnatting der og første morgenflyet til Valencia. Returen var med en fakirfly til TAP til Lisboa og derfra hjem med TAPs rute til Oslo. Prisen på 4000 var det ikke noe å si på, og da gå også OSL-FRA og FRA-BCN 100% opptjening hos EB

Hadde tilbrakt dagen med dama og satte meg litt redusert, etter en fest og bytur dagen før, på Flytoget med planlagt ankomst 1t før avgang. Hadde sjekket inn dagen før og sikret meg sete 4A på -600 som skulle ta meg til FRA. Lite kø i gjennom security og hang meg på sjefen og kom meg inn i Gullstuen for litt mat og en reperasjonsøl

Ble tid for avgang og kom meg ombord i LN-RRY, levert som SE-DNS til SAS i januar 1999, og fant setet mitt. 1 rad biz og 2 rader eco extra som begge var halvfulle, mens resten var omtrent fullt, så belegget var bra. Kom oss opp i luften og serveringen tok til. Hadde nettopp kommet en ny Cloud Shop meny og gledet meg litt til å prøve den, og gikk for en av Ciabattene. God smak, og langt bedre enn det som var tidligere i sommer. Så absolutt en forbedring

Hyggelig crew på flygningen, men ellers lite å rapportere om. På rad 4 ble også knyttnevetesten bestått.

Begynte så nedstigningene mot FRA, men var mye trafikk og måtte ta en lang sløyfe bort fra flyplassen før vi fikk lov til å lande, men kom oss for det ned på tid

Som ofte når man kommer inn med småfly på FRA så ble det bussing, en relativt lang busstur også siden vi parkerte rett ovenfor enden av E-gatene

Naboen

Sjelden sak

LN-RRY....som vel strengt tatt kan trenge et lite strøk maling

Busstur inn til B-gatene, men siden flyet videre skulle gå fra A, så tok vi turen gjennom tunnellen og satte oss i Senatorstuen ved A26 for litt mat og drikke.....ja er man i Tyskland så er man i Tyskland

Etterhvert ble det tid for boarding og ved en av A-gatene (tror det var 16 eller noe slikt) stod D-AIRK, en Airbus A321 levert til Lufthansa i 1994, klar for hoppet ned til Barcelona. 4 rader business og resten economy i en nesten fullsatt A321.
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=979497

Knyttnevetesten bestått på sete 12A

Avgang på tid og opp i luften tok servering til. Som vanlig var det valget mellom mellom LH sine små og kjedelige ost eller skine sandwicher. Men de har i det minste byttet ut Tvix sjokoladen, med en god muslibar. Men drikke er gratis

Sløvet med iPod fra øret og kom oss ned i tide. Tok en stund før vi kom oss av hvor broførenen hadde enten tatt siesta eller fiesta og var ingetsted å finne, men kom oss tilslutt av flyet. Var min første gang i den nye terminalen på BCN og så ihvertfall veldig bra ut der vi hastet avgårde for å hive oss inn i en taxi som kunne ta oss til flyplasshotellet....selvsagt til litt protester fra taxisjåføren som alltid når man vil ha en tur til et flyplasshotell.

Etter noen timer søvn, på en alt for hard seng, var det tid for 7-flyet mellom Barcelona og Valencia. Var Spanair og en av deres 717 som skulle ta oss dit. Hadde alt fått boarding card i FRA dagen før så gikk bare gjennom security og i rettning loungen til Spanair. Sjekket skjermene og flyet var i rute. Endel kø i loungen, og vi fant raskt ut hvorfor....flyet vårt var kansellert og man måtte stå litt i kø mens vi ble booket om på et fly til Alicante og måtte ta buss derfra til Valencia.

Stemningen var ikke akurat i taket....som om ikke det er jævlig nok å måtte opp for å rekke fly klokken 7 om morgenen, så blir det ikke noe bedre når de kanselleres, men ble omsider tid for boarding, men skjønte raskt at vi ville bli forsinket. Ved gaten sto så EC-JNC å ventet, en A320 til Spanair levert i 2005 og malt i de nye fargene deres å ventet
http://www.airliners.net/photo/Spana...232/1765512/M/

Kom oss ombord og jeg fikk satt.....unnskyld, presset meg ned i setet. Man kunne glemme knyttneven for dette var grisetrangt, enda trangere enn fryktet og følte jeg satt der som en kile. Interesant var det også at da vi boardet, 30 min etter flyet til VLC egentlig skulle ha gått, hadde de enda ikke klart å få opp cancelled på skjermene

Men kom oss opp i luften til slutt på det korte hoppet ned til Alicanta....men som ombord i et Spanairfly ikke kunne være kort nok.

Hadde fått beskjed om at busser stod klare der, med det var det gjorde det selvfølgelig etter, og vi var vel rundt 50 stykker som stod der og lurte på hva som skjedde, men de som kunne spansk kranglet i vei med en eller annen NewCo (JKs handlingagent) representant som var heller dårlig i engelsk. Men god underholding se på spanjolene krangle.......han minnet meg forresten mest om han her:
http://www.youtube.com/watch?v=TES2kgPF4Wk

Men tilslutt dukket det opp en buss og man fikk etterhvert kommet seg opp til Valencia og fikk satt i gang med det vi hadde kommet dit for

Morgen etter var det tid for returen. Etter god mat og drikke dagen før, var det ikke gøy når klokka ringte 05:00 og man måtte komme seg opp og ta en taxi ut til Flyplassen.

Et par før meg i køen på TAP sin innsjekk, men tok ikke mange minuttene å vente før jeg fikk boarding card hele veien hjem til OSL. Begikk meg så mot Iberias/Air Nostrum sin commuter terminal/gater som også TAP bruker. Iberia har også handling for TAP i VLC.

Fikk meg litt rask frokost og etetr litt venting kom en buss for å ta oss ut til flyet.
Der stod CS-TMU å ventet, en Raytheon 1900D å ventet. En helt ny type for min del. Flyet opereres av Omni Aviacao e Tecnologia og fly under PGA Express sine farger, som igjen er regional selskapet til Portugalia/PGA, som igjen er 100% eid av TAP og er deres regionalselskap.....tror jeg det skal være. Omni har forresten 2 stykker 1900D som de flyr for PGA Express/Portugalia/TAP for
http://www.airliners.net/photo/PGA-E...00D/1403772/M/

Pent kan jeg ikke si flyet er, men det ser litt morsomt ut. Smalt og høyt innvending, men knyttnevetesten ble bestått. Kun 18stykker ombord, men det tilsvarer også 100% belegg....de fløy også med cockpitdøren åpen....dvs det var igjen dør. Hadde med meg en liten Travel Pro som bagasje, og den måtte som alltid med slike små fly leveres fra meg ved ombordstigning

Ikke noe cabin crew, kun piloter, så ved avgang VLC så stod det en matboks på hvert sete med en flaske vann, en bolle med gulost og ørepropper.....og det siste trengtes....og dermed har jeg også beskrevet støynivået ombord

1t 45min i flytid, så var et stykke i det lille flyet, men var såpass trøtt at jeg sov/duppet av store deler av flighten

Dising soloppgang

Landet på tid i LIS og ble ikke overaskende hentet i buss

Endel annet stod også i LIS

Hadde en time i LIS og satte meg ned å ventet på at det skulle bli boarding på OSL flighten. Og jeg trodde jeg var litt trøtt og sliten, men har satt det tydeligvis mengder av folk som hadde kommet med TAP sine flighter fra Brasil og hadde nettopp landet, for her var det en studie i trøtte tryner.

Boarding tok til og ble buss ut til CS-TNK, levert 2000, som stod på andre siden av flyplassen å ventet

Omtrent fullt fly, men hadde heldigvis setet ved siden av meg ledig, for bak på rad 21 var det ikke den beste benplassen.

Portugals, da suspenderte, nå sparkede, landslagstrener i fotball, Carlos Queiroz var også ombord. Men han ble oppgradert til business rett før avgang.

TAAG er et av selskapene som er ganske sjeldne her til lands og som fly med begrensninger til EU i hendhold til svartelistene, men deres 777 har de lov til å bruke

Last edited by Someone; 23-09-2010 at 22:55.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 21:44   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Valencia....litt mer komplisert enn trikken til Majorstua

Opp i luften på rutetid og etter ca 1t kom matserveringen til, som på TAP sin OSL flight er varmat. Ingen høydare, men grei nok smak. Satt også å leste noen markedsrapporter, som var såpass kjedelig at jeg også syntes jeg trengte å ta litt vin til for å få dem til å bli litt mer spennende

Pga streik blant franske flygeledere ble vi også nødt til å ta en liten omvei. Istedet for raskeste veien satte vi kursen rett nordover mot Dublin og svingte ikke østover før vi nådde Land's End over England. Så bar det langt kysten, over London også over Nordsjøen også kom inn over landet ved Kristiansand

Landet ca et kvarter for sent og etter en rask runde innom tax-free ble det så Flytoget og 37-bussen hjem

Konklusjoner:
SAS og Lufthansa synes jeg leverer ganske jevnt. Sandwichen er gratis og LH, men er såpass kjip at jeg heller vil betale for SAS sin. Men pga gratis drikke så blir det 1-1 der. Bedre seter hos LH, men Skandinavian Lounge er bedre enn Senatorloungene på Schengen, så dermed 2-2 totalt.
Spanair er et flyselskap jeg vil anbefale folk å unngå hvis man ikke må. Dårlig bakkecrew og plassen er så dårlig at det er pinlig...men det gjelder stort sett alle selskaper jeg har vært borti og benplassen hos Iberia på intra-EU er heller ikke noe å trakte etter.
TAP leverer varene til godkjent og er et hyggelig bekjentskap. Fikk dessverre ikke prøvd loungene deres, da jeg reiste alene og uten sjefen på hjemreisen.

Last edited by Someone; 23-09-2010 at 22:47.
Old 23-09-2010, 22:09   #3
pgaa
ScanFlyer Molded

Veldig flott rapport
Old 23-09-2010, 22:18   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Godt skrevet rapport.

LH slår selvfølgelig SAS både når det gjelder service og comfort, ingen tvil om det
At TAP serverer varm rett mellom LIS og OSL er overraskende. Det er vel ikke så vanlig innen Europa lenger.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2010, 22:19   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
LH slår selvfølgelig SAS både når det gjelder service og comfort, ingen tvil om det
Servicen er lik, forskjellen er at man må frem med kredittkortet, men samtidig får bedre kvalitet på maten hos den ene

Last edited by Someone; 23-09-2010 at 22:24.
Old 24-09-2010, 08:45   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott rapport! Rart at det ikke skal gå an å komme seg t/r Oslo-Valencia på en enklere måte ... Nesten to timer i en Raytheon 1900D var f.eks. ganske kreativt.
Old 24-09-2010, 08:56   #7
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Takk for en spennende rapport ! En heller spenstig reiserute t/r Valencia, ikke dagligdags med slike reiseruter.. Flott at du deler bilder fra litt uvanlige flytyper og flyselskaper med oss
Old 24-09-2010, 09:32   #8
T.A.K
ScanFlyer Blue

Knallbra lesning
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 10:50   #9
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Som alltid..... flott! Skönt att se att vi är flera som inte blir "lurade" av LHs "sandwich"!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 10:58   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Som vanlig bra rapport fra Får Seasons, og med en 1900D som bonus

Old 24-09-2010, 11:12   #11
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

Deilig å drømme meg bort til problemer som jeg sikkert kommer til å støte på om en uke. Flott rapport - god fredagslesning dette
Old 24-09-2010, 13:42   #12
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Det var kritikkverdig lite jodlevann på denne turen..

Last edited by SQ321; 24-09-2010 at 14:06.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 14:04   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk, flott rapport... Fruen og løper også først til "pølsebua" i Senator..

Det har skjedd at de kun har fancy brødblingser i Senator, og da må man gå next dor til Business..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 14:05   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Valencia, antar at FR sine fly fra Rygge i ikke passet inn ????
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 15:02   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for artig rapport m/pussig flytype. De der brødblingsene til LH er ikke bra, rundstykkene (de firkantede) er meget bedre ! Ellers er slik tysk potetsalat veldig god også.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2010, 00:09   #16
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Hvordan var selve flyopplevelsen ombord 1900D? Noe som er merkbart annerledes?
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2010, 01:12   #17
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for en kjemperapport. En fryd å lese både tekst- og bildemessig. Ikke ofte så mange flytyper, ruter og andre interessante observasjoner. F eks litt overraskende at ikke Carlos Queiroz en gang fikk en business-billet av Portugals fotballforbund for turen til Oslo.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2010, 08:36   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Hvordan var selve flyopplevelsen ombord 1900D? Noe som er merkbart annerledes?
Først og fremst var det mer støyende enn hva man er vant med, og flyet virker litt mer skrøpelig. Nå var det fint vær hele turen, men antar at størrelsen ville gjørt det mer sensitivt for turbulens
Reply

Posting Rules