Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2005, 07:53   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default FLAME-OUT

jeg blir forsikret om at dette er HELT normalt ....

http://gassundertrykk.com/movie/index.html

Det skal være LN-BUF som blir litt varm
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 20:40   #2
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: FLAME-OUT

Appropos video, gå inn på http://www.avpics.de/mov/civ/civ.htm og velg "Tex doing his thing" nederst..... Mye morro med airlinere når de først har fått start og kommet i luften også

Edit: jada, jeg ser at dette er litt OT i forhold til topic, men video er video tenkte jeg da
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 21:12   #3
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: FLAME-OUT

Kan noen fagfolk på området bekrefte at dette virkelig er helt normalt? Jeg har aldri sett noe lignende, og hadde trolig blitt mer enn usikker om jeg hadde sittet ombord!

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 14:57   #4
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: FLAME-OUT

Quote:
Originally posted by BU662
But this should be really scary, for this was with Pax!!!

http://www.airliners.net/open.file/392871/M/
Ja,men så paxen den da?Ok,noen av dem hørte kanskje smellene.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 16:57   #5
nutcase
ScanFlyer Blue
 
nutcase's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 90
Default Re: FLAME-OUT

Flame-out er vel veldig feil beskrivelse på dette fenomenet.

flame-out er vel når forbrenningen i en jetmotor stopper opp og motoren stopper.

Jan Roar Rød
nutcase is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 18:20   #6
Wingnut
ScanFlyer Blue
 
Wingnut's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 131
Default Re: FLAME-OUT

Dette er heller ikke en "flam-out"..., det var ikke en gang en "hot-start",
men en "Wet-start" kan vi vel kalle det...
Forårsaket av en litt kranglete starterautomatikk som ikke ga skikkelig tenning før motoren var god og full med fuel.
Øyvind i cockpit var ganske forbauset når han fikk se bildet etterpå, for indikatoren i cockpit viste ingen faretruende høy turbintemp.

E.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	hot_hot.jpg
Views:	28
Size:	71.3 KB
ID:	1830  
Wingnut is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 18:41   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
Default Re: FLAME-OUT

Joda, kan skrive under på at det er ganske normalt og ufarlig. Jeg er kollega av han med "gassundertrykk.com", uten at jeg vet hvem det er. Selv om det er ufarlig er jeg ikke helt sikkert på hvor lurt det er å legge dette ut åpent på nettet....

Og "flame-out" er noe helt annet enn dette, nemlig bokstavelig talt at flammen forsvinner (og motoren stopper...)

Det som skjer er at enmotor som installeres normalt er inhibert med olje for lagring, og denne bør flushes ut før oppstart. Det gjør man ved å kjøre motoren på starteren med åpen fuel, men uten tenning (wet run), noe som også vil "lufte" fuelsystemet. Deretter gjør man en "dry run" for å tørke ut så mye fuel fra brennkammer og turbin som mulig før motoren startes. Det var det man så litt lett på på filmen.... Selvfølgelig vil det alltid ligge noe igjen i tailpipe, derfor flammene. På fint heter det dermed "tailpipe fire". Den eneste måten å stoppe en slik, er å blåse den ut, å stoppe motoren vil derimot være farlig. Så etter hvert eneste motorskifte vil man få flammer og røyk, men som oftest noe mindre enn "gassundertrykk-filmen".
Stone is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 20:49   #8
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: FLAME-OUT

Det skulle vel ikke være noen problemer forbundet med å legge dette ut på nettet? Hemmeligholdelse tror jeg øker usikkerheten og frykten, for det vil sikkert alltid være noen som ser det.
Tilbake til det første bildet: Forblir skroget helt uskadd etter en slik utblåsing? Det er jo temmelig mye flammer oppunder vingen.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 17:49   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
Default Re: FLAME-OUT

Det er nettopp det som er poenget med bare å la motoren starte, dermed blåses flammene bakover slik at skader unngås. Hadde vedkommende prøvd å stanse motoren kunne det heller gått galt. I alle tilfellene jeg kjenner hvor dette har vært gjort hos oss har det aldri vært skader. Slike tailpipe fires trener vi også på i simulator. (Ihvert fall har jeg gjort det)
Det jeg mener med at jeg er en smule skeptisk til at det ligger ute på nettet er at enkelte (som ikke vet hva det egentlig er) kan få et inntrykk av "cowboy-aktivitet" eller rett og slett bli skremt av hva de ser. For folk med anlegg for flyskrekk vil det jo ikke akkurat være innbydende og beroligende....
Stone is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 22:20   #10
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: FLAME-OUT

Radiatoren har sikkert å gått tom for vann

- Hmm..
..denne kommentaren har ikke jeg skrevet, vet ikke hvem eller hvorfor,
sikkert jeg som har glemt å logge av brukernavnet mitt i flyklubben eller på besøk hos andre.
Sløkket..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Woops, A330 med Dual Flame Out sail4fun Flyforum 0 06-06-2006 07:38


All times are GMT +2. The time now is 12:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.