![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg blir forsikret om at dette er HELT normalt ....
http://gassundertrykk.com/movie/index.html Det skal være LN-BUF som blir litt varm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Appropos video, gå inn på http://www.avpics.de/mov/civ/civ.htm og velg "Tex doing his thing" nederst..... Mye morro med airlinere når de først har fått start og kommet i luften også
![]() Edit: jada, jeg ser at dette er litt OT i forhold til topic, men video er video tenkte jeg da ![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan noen fagfolk på området bekrefte at dette virkelig er helt normalt? Jeg har aldri sett noe lignende, og hadde trolig blitt mer enn usikker om jeg hadde sittet ombord!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flame-out er vel veldig feil beskrivelse på dette fenomenet.
flame-out er vel når forbrenningen i en jetmotor stopper opp og motoren stopper. Jan Roar Rød |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er heller ikke en "flam-out"..., det var ikke en gang en "hot-start",
men en "Wet-start" kan vi vel kalle det... Forårsaket av en litt kranglete starterautomatikk som ikke ga skikkelig tenning før motoren var god og full med fuel. Øyvind i cockpit var ganske forbauset når han fikk se bildet etterpå, for indikatoren i cockpit viste ingen faretruende høy turbintemp. E. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Joda, kan skrive under på at det er ganske normalt og ufarlig. Jeg er kollega av han med "gassundertrykk.com", uten at jeg vet hvem det er. Selv om det er ufarlig er jeg ikke helt sikkert på hvor lurt det er å legge dette ut åpent på nettet....
Og "flame-out" er noe helt annet enn dette, nemlig bokstavelig talt at flammen forsvinner (og motoren stopper...) Det som skjer er at enmotor som installeres normalt er inhibert med olje for lagring, og denne bør flushes ut før oppstart. Det gjør man ved å kjøre motoren på starteren med åpen fuel, men uten tenning (wet run), noe som også vil "lufte" fuelsystemet. Deretter gjør man en "dry run" for å tørke ut så mye fuel fra brennkammer og turbin som mulig før motoren startes. Det var det man så litt lett på på filmen.... Selvfølgelig vil det alltid ligge noe igjen i tailpipe, derfor flammene. På fint heter det dermed "tailpipe fire". Den eneste måten å stoppe en slik, er å blåse den ut, å stoppe motoren vil derimot være farlig. Så etter hvert eneste motorskifte vil man få flammer og røyk, men som oftest noe mindre enn "gassundertrykk-filmen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det skulle vel ikke være noen problemer forbundet med å legge dette ut på nettet? Hemmeligholdelse tror jeg øker usikkerheten og frykten, for det vil sikkert alltid være noen som ser det.
Tilbake til det første bildet: Forblir skroget helt uskadd etter en slik utblåsing? Det er jo temmelig mye flammer oppunder vingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Det er nettopp det som er poenget med bare å la motoren starte, dermed blåses flammene bakover slik at skader unngås. Hadde vedkommende prøvd å stanse motoren kunne det heller gått galt. I alle tilfellene jeg kjenner hvor dette har vært gjort hos oss har det aldri vært skader. Slike tailpipe fires trener vi også på i simulator. (Ihvert fall har jeg gjort det)
Det jeg mener med at jeg er en smule skeptisk til at det ligger ute på nettet er at enkelte (som ikke vet hva det egentlig er) kan få et inntrykk av "cowboy-aktivitet" eller rett og slett bli skremt av hva de ser. For folk med anlegg for flyskrekk vil det jo ikke akkurat være innbydende og beroligende.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Radiatoren har sikkert å gått tom for vann
- Hmm.. ..denne kommentaren har ikke jeg skrevet, vet ikke hvem eller hvorfor, sikkert jeg som har glemt å logge av brukernavnet mitt i flyklubben eller på besøk hos andre. Sløkket.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Woops, A330 med Dual Flame Out | sail4fun | Flyforum | 0 | 06-06-2006 07:38 |