Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2010, 09:24   #1
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Cimber QI med røde tal og en nedjustering (pax-tall opp)

Som ventet, men ydeligere en nedjustering for 2010/11 var ikke ventet,
dette koster på kursen som nu handles 70% under startkursen !
Her skal virkelig ske noget markant, såfremt QI vil blive på vingerne ret længe !


Quote:
Nedturen fortsætter for luftfartsselskabet Cimber Sterling. Efter et markant større minus end ventet nedjusterer selskabet endnu engang forventningerne til næste år.

Lønsomheden i flyselskabet skrumper og resultatet efter skat viser et underskud på 229 mio. kr. mod et underskud på 59 mio. kr. året før.
Quote:
I 2010/11 forventer Cimber Sterling en omsætning i niveauet 2 mia. kr., svarende til en vækst på 29 pct., og et resultat i den primære drift (EBIT) i niveauet minus 20-80 mio. kr. fra tidligere mellem plus 30 og minus 30 mio. kr.
http://borsen.dk/nyheder/investor/ar...djusterer.html
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 09:54   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering

De må vel efterhånden være ved at løbe tør for likvider... Mon ikke vi kommer til at se en del cash-genererende nye ruter bliver startet op i løbet af kort tid.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 10:08   #3
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
De må vel efterhånden være ved at løbe tør for likvider... Mon ikke vi kommer til at se en del cash-genererende nye ruter bliver startet op i løbet af kort tid.

så på EPN.dk at egenkapitalen var 187mill, men hvor stor en del
der er operationelle / likvider er jo ikke let at vide.

Så ja Cash-genererende nye ruter har du nok ret i, tror ikke Hr. Ree
spytter mere i kassen, han har vist rigeligt at se til hos Amagerbanken !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 10:17   #4
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering

Tja, men kan man finnes cash-cow ruter uten problemer utifra Danmark i dagens marked??? Jeg tror det ikke.

Cimber blir en ofre av sitt eget strategi. De kjemper mot FR i BLL, mot EZY og DY og HV i CPH. Det blir rett og slett for mye for en slags sma selskap.

Det Cimber kan er a levere high-frequency forbindelser innenlands i Danmark og muligens en del utvalgte code-shares. Men, dette er dette. Dersom de ikke klarer a avhende 737-ops snart, vil den cash som kommer inn fra intra-Danmark ikke vaere nok a holde driften i lufta.

Og - etter man ikke klarte a avhende 737-ops i förste forsök, vil man vaere i nöd a tilby en litt mer attraktiv pakke til en mulig kjöper, eller legger 737-ops ned selv, som vil koste en god del penger... Siste mulighet er vel a forsöke a utleie sine 700er, men dagens bruktmarked for denne flytype er relativ problematisk...
__________________
Business Analyst
BU662 is online now   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 10:19   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering

Something's (or someone's) gotta give på det danske markedet. Tre aktører på et av Europas minste innenriksmarked og fire "lokale" aktører, pluss alle de utenlanske på Europa. Puh! Tøffe tak. Hvem har de dypeste lommene?? Jeg er redd det ikke er QI. SAS kan ikke oppgi DK og Norwegian har vist at de kan tåle tap lenge (ref Polen) for å bite til seg markedsandeler.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 10:54   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Something's (or someone's) gotta give på det danske markedet. Tre aktører på et av Europas minste innenriksmarked og fire "lokale" aktører, pluss alle de utenlanske på Europa. Puh! Tøffe tak. Hvem har de dypeste lommene?? Jeg er redd det ikke er QI. SAS kan ikke oppgi DK og Norwegian har vist at de kan tåle tap lenge (ref Polen) for å bite til seg markedsandeler.
Ja det bliver interessant at følge. Ingen tvivl om at den blodige kamp på dansk indenrigs kommer til at fortsætte et stykke tid endnu, da ingen p.t. ser ud til at ville give sig. Dog er der ingen tvivl om at der p.t. er en voldsom overkapacitet.

Personligt er jeg meget spændt på at se hvad der sker med DY på KRP. De sidste 4 gange mine forældre har fløjet på den rute har der max været 40 pax med og selvom det jo på ingen måde er repræsentativt, så tegner det da ihvertfald ikke et billede af at den går specielt godt for dem. Oven i købet har det været ret attraktive afgangstider og booket rimelig kort tid før afgang til under 400 kr. t/r. Ikke just noget man tjener penge på.

SAS kommer ikke til at give sig - dertil er feeder markedet alt for lukrativt og SAS har specielt på AAL trods alt en hel del faste pendlere også og jeg er ret sikker på at hovedparten af erhvervsfolkene vælger SAS på denne rute - både pga. service og frekvenser. Det er min opfattelse at SAS-flyene er ganske godt fyldt op på ruten, men at de er nødt til at sælge billetterne for billigt p.t.

Jeg har lidt svært ved at bedømme om QI's strategi med flere frekvenser på indenrigs er godt eller skidt for dem. Med tænke på deres økonomiske situation kan jeg frygte at de ikke har udholdenheden til at høste frugten af satsningen. Hvis du kan stå imod længe nok kunne jeg godt forestille mig at det kunne ende med at DY trak sig som de allerede har gjort på BLL og RNN, men DY har betydelig bedre modstandskraft økonomisk end QI, så i virkeligheden kan alt ske - og specielt AAL kommer de nok til at forsvare til sidste blodsdråbe.

Men uanset hvad der sker så bliver det en blodig kamp på dansk indenrigs den kommende tid. En ting er sikkert. Med returpriser på helt ned til 327,- på AAL-CPH - endda booket kun en uges tid før afgang, så tyder det ikke på at der er nogen der tjener penge på ruten idag. Og på KRP er det endnu værre hvor disse lave priser er tilgængelige på næsten alle afgange.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 11:05   #7
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering

Her lidt om hvordan QI vil skaffe cash !
Først et beredskab på 60mill !, her taler vi om måneders drift !


Quote:
"Deres likviditetsberedskab er på bare 60 millioner kroner, og det er efter min mening for lavt. Nu ser det ud til at de får midler via det statsgaranterede lån, der fulgte i hælene på askeskyen, men derudover vil de også refinansiere flyflåden, altså sælger nogle fly fra og leaser dem tilbage, og det fortælle alt om, hvor svær en situation de er ude i
Så QI må eje nogle af ATR flyene formentlig, spørgsmålet er om det er
nok, eller de pønser på en ny aktieemission ?, hvilket ikke vil være en god situation for storaktionærerne.

http://www.business.dk/transport/ana...r-tal-grufuldt
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 21:59   #8
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Cimber Cimber Sterling med kraftig økning

Cimber Sterling fraktet 196.442 passasjerer på sine egne ruter i juni 2010 mot 151.673 samme måned i fjor. Det gir en økning på 30 prosent i forhold til samme måned ifjor.

Trafiktal - maj/juni 2010

July 06, 2010

Selskabsmeddelelse nr. 6 - 2010/11
6. juli 2010

Udviklingen for juni 2010 sammenlignet med juni 2009:
• Antallet af egne passagerer steg med 30%.
• Egenkapaciteten (ASK) steg med 47%.
• Egentrafikken (RPK) steg med 40% .
• Load factoren (RPK i forhold til ASK) faldt 3 procentpoint.
• Yielden i maj 2010 faldt til DKK 0,90 (-4%).



Kilder: investor.cimber.dk, http://boarding.no/art.asp?id=42358
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 22:32   #9
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Cimber Sterling med kraftig økning

Hjelper ikke stort det, når selskapet nesten er konkurs!
Håper derimot at de klarer seg over kneika.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2010, 22:35   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering (pax-tall opp)

Det verste er at dette er så utrolig forutsigbart ... Hvorfor kunne ikke Cimber bare drive med det de var gode på?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2010, 19:39   #11
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering (pax-tall opp)

Karsten Ree har i dag købt 1.250.000 Cimber Sterling aktier for 4.1 mio kr., hvilket bringer ham op på 13,75% af aktierne i Cimber Sterling og bliver derfor største aktionær i selskabet.

Ree køber skrantende luftfart-aktier af stifterfamilie

Selv om det ser sort ud lige nu og man absolut må sætte spørgsmålstegn ved Cimber Sterlings strategi, så har jeg må fornemmelse af selskabet kommer til at holde sig i luften længere end mange tror.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2010, 20:47   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering (pax-tall opp)

Quote:
Originally Posted by PP View Post
...så har jeg må fornemmelse af selskabet kommer til at holde sig i luften længere end mange tror.
Det tror jeg du har ret i. Ree har trods alt en stor pengetank og hvis han køber mere op nu, så er det fordi han mener det seriøst og også vil være villig til at gå endnu længere.

4,1 mio er trods alt småpenge for ham, men jeg tager det som et signal om at han er med fremadrettet.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 08:22   #13
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering (pax-tall opp)

Aktieinfo har lavet en analyse af (og for) QI

http://www.aktieinfo.net/filer/Cimbe...ng12072010.pdf

Anbefaling er pt. sådan:

Kort sigt: Hold
Langt sigt: Køb

Dette lyder lidt forkert i mine ører, tror ikke kursen falder ret meget
mere hvorimod der er stor muligheder den anden vej !

Men der er så jo også den mulighed at de ryger helt på røven
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 09:48   #14
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: QI med røde tal og en nedjustering (pax-tall opp)

Hvorfor kjøper Karsten Ree ut Jørgen Nilsens aksjer?

Dette blir spennende.
tiemand is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Thai med røde tall. Hpkris Flyforum 9 04-03-2014 19:07
Ikke bare SK med røde tall - Virgin Atlantic med tap krølle Småprat 2 12-03-2013 13:46
Røde tall fra BA sirpjalle Flyforum 5 09-08-2008 16:11
Vækst i pax tal på CPH i 2004: 7,9% Guest Flyforum 4 12-01-2005 18:51
Røde tall for CHC Helicopter N-3PB Flyforum 0 14-12-2004 22:00


All times are GMT +2. The time now is 18:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.