![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Under innflyvning til BDU ble DY398 truffet av lynet i kveld.
Dette skjedde helt plutselig iflg. min far som var med. Det var ikke noe særlig panikk, men det var dempet stemning ombord. Flyet gikk til TOS da de ikke hadde folk på BDU til å gjennomgå flyet ved landing. Usikker på skadene, men flyet kunne ikke fly TOS-BDU i etterkant, da dette ble vurdert. Passasjererne ble da busset til BDU. LN-NOJ fløy denne flighten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Flyet sirklet lenge før det gikk til TOS, dumpet fuel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
En 737 har ingen fuel dump, du ma brenne fuel...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Uhm, hvis flyet skulle lande i Bardufoss, hvorfor måtte de da sirkle rundt TOS for å brenne fuel? Er vel ikke akkurat som at en 738 etter å ha flydd OSL-BDU er over MLW.
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann Glenn
Quote:
![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,619
|
![]()
Flyene er bygget for å tåle lynnedslag, så det skal litt til før det er fare på ferde. Imidlertid har også fly elementer som kan bli skadet, og derfor gjøres det spesielle sjekker etter landing. I dette tilfellet har de tydeligvis funnet at noe må rettes på før maskinen kunne gå igjen.
Grunnen til at de sirklet var nok at pilotene utførte noen tester eller fulgte en sjekkliste. Brenning av fuel var helt sikkert unødvendiig ettersom dette skjedde under innflyvning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,619
|
![]()
Nå begynner KKD/DY399 iallefall innflyvning mot OSL .. ser av radaren at den kommer fra BDU.
Ah - ser det var NOJ som gikk 398, så da har det nok vært et bytte ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,296
|
![]()
Tok en rask sjekk i loftsvinduet - LN-NOJ står ved gate her i TOS. Med full flaps ned og alle spoilerene oppe på venstre vinge - hvis det kanskje gir noen teknikere noe hint om hva de driver på med / hva som er feil?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,296
|
![]()
Dobbelpost... Men man sitter nå på jobb og kjeder seg.
Må ha vært et heftig lynnedslag, da det faktisk har blitt hull i flyet. Glenn, så ikke far din det? Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,296
|
![]()
Oi da har man lært noe nytt, jeg trodde lynet bare ble "spredt" utover skroget og i verste fall laget en liten "brent flekk" - ikke hull.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Er ikke veldig ofte det blir hull i skroget på B737. Oftest brennmerker!
NG med winglets oppförerer seg litt annerledes enn CL pga winglets skal lede ut static discharge via winglets og ikke via static "vics". Hull dannes oftest i komposit områder der man kan få for dårlig jordforbindelse. Hull eller for jupe brennmerker som kommer i skroget blir som oftest reparert med et borr og så satt inn en nagle |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Jul 2010
Posts: 18
|
![]()
Det ble deffinitivt ikke noe hull i skroget. Det kom noen "inngangshull" som i realiteten er svi/brennmerker hvor det største hadde en diameter på 3-4 cm. En liten skade på static discharger. Kort sagt ingen fare
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Jeg har i min 32-årige flykarriere hatt utallige lynnedslag i flyet, uten at det er registrert noen annen skade enn et lite svimerke hvor lynet traff. En gang var det også merke ute på en vingespiss hvor lynet "valgte" å forlate flyet. Flyets konfigurasjon i øyeblikket, understell og/eller flaps ute eller inne, har en avgjørende betydning for eventuelle skader på flyskroget. Et godt vedlikeholdt fly vil ikke få noen særlig store skader selv i landing configuration, en configuration som kan sette flyets "bonding", dvs. flyets evne til å avlede strømmen mot flyets ekstremiteter, på prøve.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lynet slo ned i Dronningens fly | AirbusTrond | Flyforum | 7 | 19-06-2010 00:00 |
Hvor er agurk-ikonet? SAS-fly truffet av lynet | CK | Flyforum | 0 | 27-10-2008 10:26 |
SK 2865 truffet av lynet idag tidlig | C172 | Flyforum | 0 | 06-12-2006 22:13 |
Lynet slo ned i 4 Ryanair fly! | Someone | Flyforum | 2 | 20-02-2006 22:38 |
To SAS fly truffet av lynet | TG923 | Flyforum | 9 | 10-05-2005 22:36 |