Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2010, 16:47   #1
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
Default Amerikanse selskaper og fuel.

Vett dette temaet har vært oppe før, men hadde litt problemer med å søke det frem.

Tingen er nemelig den, at den 9 Juni fløy jeg DL235 til Detroit fra AMS, vi pushet på rute, og taxet til RWY 18L (Polderbahn), for å ta av i medvind. Da vi kom til Polderbahn var medvinden så stor at vi ikke kunne ta av, og måtte taxe tilbake til "flyplass-området". Da vi var kommer tilbake, fikk vi beskje om at bremsene var varme og måtte kjøles, itillegg at flyet nå, ikke hadde nok fuel til DTW + reserve. Så da lurer jeg på hvor lite ekstra flyene har med seg? Taxeturen til Polderbahn og tilbake er rikitignok 4 miles, men det er ganske lite i det store løp.

Ellers har jeg opplevd å måtte taxe tilbake fra Polderbahn med KLM til SVG, og da uten å måtte refuele.

Hva som gjør at dem fyller fuel på literen, er det generell policy, eller er det bare for å spare unødvendinge utgifter på "dødfuel"?
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2010, 17:03   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,624
Default Re: Amerikanse selskaper og fuel.

Det kan være mange årsaker, men neppe noen som har noe med nasjonalitet å gjøre. Høres ut som at dere var svært tunge, noe som godt kan ha ført til at man i utgangspunktet ikke kunne laste mer fuel enn akkurat nødvendig. Når da en slik uforutsett ting skjer, har man intet annet valg enn å toppe opp litt før man stikker.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2010, 18:19   #3
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Amerikanse selskaper og fuel.

Ang KLM til SVG er det typisk tankering fra AMS til Norge, så masser av fuel på tanken.
eggs is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2010, 23:47   #4
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Amerikanse selskaper og fuel.

Typisk for long-haul selskaper, en kar jeg kjenner i Virgin sier at de kun får lov til å runde opp til nærmeste 100kg. Høres helt sprøtt i med tanke på at de kanskje fueler 100tonn, men sånn er det visst der i gården?
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2010, 23:52   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,624
Default Re: Amerikanse selskaper og fuel.

Hvert selskap, sine prosedyrer.... Så lenge man er innenfor de lovlige begrensninger, kan de gjøre som de vil, sånn sett ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2010, 05:24   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Amerikanse selskaper og fuel.

"Dødfuel" vil man jo få bruk for senere, men om man fyller mye mer enn man trenger iht reglene så vil man bære med seg ekstra vekt. Ekstra vekt: mer drivstoff brukt for samme tur. Så det er dumt å ha med seg for lite men det er ikke alltid smart i lengden å fylle full tank fordi man kan det.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2010, 08:38   #7
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
SAS Re: Amerikanse selskaper og fuel.

På langturer kan man grovt regnet si at 40% av drivstoffet går med på til bære seg selv.
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bio fuel/SAF Fellowship Flyteknisk forum 27 25-10-2023 11:10
Minimumsgrenser for fuel? TenFour Flyteknisk forum 6 24-02-2012 13:05
Dy's fuel surcharge krølle Flyforum 2 08-08-2008 07:08
Fuel forbruk DY Tech Flyforum 2 14-03-2005 10:26


All times are GMT +2. The time now is 06:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.