![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
|
![]()
Vett dette temaet har vært oppe før, men hadde litt problemer med å søke det frem.
Tingen er nemelig den, at den 9 Juni fløy jeg DL235 til Detroit fra AMS, vi pushet på rute, og taxet til RWY 18L (Polderbahn), for å ta av i medvind. Da vi kom til Polderbahn var medvinden så stor at vi ikke kunne ta av, og måtte taxe tilbake til "flyplass-området". Da vi var kommer tilbake, fikk vi beskje om at bremsene var varme og måtte kjøles, itillegg at flyet nå, ikke hadde nok fuel til DTW + reserve. Så da lurer jeg på hvor lite ekstra flyene har med seg? Taxeturen til Polderbahn og tilbake er rikitignok 4 miles, men det er ganske lite i det store løp. Ellers har jeg opplevd å måtte taxe tilbake fra Polderbahn med KLM til SVG, og da uten å måtte refuele. Hva som gjør at dem fyller fuel på literen, er det generell policy, eller er det bare for å spare unødvendinge utgifter på "dødfuel"?
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,624
|
![]()
Det kan være mange årsaker, men neppe noen som har noe med nasjonalitet å gjøre. Høres ut som at dere var svært tunge, noe som godt kan ha ført til at man i utgangspunktet ikke kunne laste mer fuel enn akkurat nødvendig. Når da en slik uforutsett ting skjer, har man intet annet valg enn å toppe opp litt før man stikker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]()
Ang KLM til SVG er det typisk tankering fra AMS til Norge, så masser av fuel på tanken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
Typisk for long-haul selskaper, en kar jeg kjenner i Virgin sier at de kun får lov til å runde opp til nærmeste 100kg. Høres helt sprøtt i med tanke på at de kanskje fueler 100tonn, men sånn er det visst der i gården?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,624
|
![]()
Hvert selskap, sine prosedyrer.... Så lenge man er innenfor de lovlige begrensninger, kan de gjøre som de vil, sånn sett ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
"Dødfuel" vil man jo få bruk for senere, men om man fyller mye mer enn man trenger iht reglene så vil man bære med seg ekstra vekt. Ekstra vekt: mer drivstoff brukt for samme tur. Så det er dumt å ha med seg for lite
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
På langturer kan man grovt regnet si at 40% av drivstoffet går med på til bære seg selv.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bio fuel/SAF | Fellowship | Flyteknisk forum | 27 | 25-10-2023 11:10 |
Minimumsgrenser for fuel? | TenFour | Flyteknisk forum | 6 | 24-02-2012 13:05 |
Dy's fuel surcharge | krølle | Flyforum | 2 | 08-08-2008 07:08 |
Fuel forbruk | DY Tech | Flyforum | 2 | 14-03-2005 10:26 |