![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
del I
Denne turen går ikke lengre enn til CPH, men det blir en laaaaang tur i ord og bilder. Du kan henge med hvis du gidder, det er ikke sikkert det er like interessant alt som postes i denne tråd - men det er i alle fall et lite resymé. Man reiser til CPH for å fange fly, reg, flyselskap, flytyper osv osv, man skyter løs på det man ser - noen form for kunstersk utfoldelse er ikke noe særlig tilstedeværende. Noen bilder har nok mer interesse for meg enn for andre, finner du ikke noe du liker - så bla bare videre nedover så kanskje det dukker opp noe interessant. Ta med termos og matpakke, dette kommer til å ta tid! Ha meg unnskyldt hvis jeg roter det til, og tar med et bilde to ganger, skriver feil o.l. - jeg kommer garantert til å miste oversikten... Jeg beundrer dem handicappede som ble med Lars Monsen over fjellet, selv synes jeg det var litt «skummelt» som handicapped å dra alene på tur med campingvogn (ja, man kan bli litt usikker som relativt nyblivet ungkar, når man er vant til å ha samboer og unger rundt seg til å ordne opp...). Men Lars Monsen fikk ikke billett, så derfor fikk jeg dra alene... Her er reportasje-settet klar for avgang øya... Vogna ser jo stor ut i denne vinkel, men er bitte liten - kun 3,5 m lang... ![]() Kastrup var innlagt som depot-stop, og for første gang i mitt liv så var jeg på camping-ferie i Køben! Og selvsagt valgte jeg Copenhagen Camping, som jo helt tilfeldig lå like ved flyplassen... :-) Blue 1 lot meg fange min første MD-90... ![]() Cimber retro er, ved siden av SAS`s 319, den flotteste retro jeg har sett (men jeg har jo ikke sett SÅ mange :-) ) ![]() ![]() Jo jeg vet det, når jeg reiser vekk så kommer det «skatter» til Sola, så også denne gang (767-300 og A340-200), og som et par, tre stk av dere vet så har jeg sjelden flaks med været... Over Storebælt kunne man i speilene se den flotteste blå himmel, sol og intet tegn til no drittvær så lang speilene kunne se. Æh, men bilene som kom i mot meg etter hvert som jeg klev innover Sjælland i store steg, de hadde merkelig nok vindusviskere på... Og ja, rett før København var det noen som hadde skrudd av lyset, himmelen var helt mørkt - det eneste som lyste opp himmelen var lynet. Regnsensoren til mine vindusviskere sa at nå måtte de øke farten, for her kom det regn, MYE regn...! Huff å huff, nå igjen! Skulle jeg snu...? Nei pokker heller... Etter en time stoppet det, og da kom sola frem igjen og viste den nydeligste himmel... Æh, var det bare for å peke nese til meg? Det ble en kaotisk time i Køben, jeg fikk opplyst at det regnet 25 mm på 45 min!!! Hallo - i regn-byen Stavanger regner det ca 1900 mm på et år! Gud bedre hvor mye overvann det ble etter denne vanvittige time... Man måtte helst ha gummi-båt for å nå toalettet...! Også ved Flyvergrillen var det så mye overvann at man burde reist i høgstøvler... ![]() Men for en vakker kveld det ble lell... Og i anledning den vakre kvelden, så viste et av de lokale flyselskap opp sin største maskiner, hver representert ved 3 forskjellige reg... ![]() ![]() ![]() ![]() Turkish dro på picknic på landet, i en -800...! ![]() Det er grønt på Kastrup på denne tid, uvant i forhold til sist jeg var her, rett før jul... ![]() NextJet reiser forsatt rundt og reklamerer for deres neste jetfly, men jeg har fremdeles ikke sette noe til dem... ![]() Åh nei, åh nei - må de gå akkurat langs lufthavnen... ![]() Jeg er ikke blant dem som ikke liker det utenbys-folk kaller for «gris», eller som vi sier her i provinsen - B737. Jeg synes produksjons-tallet i Seattle sier alt om denne maskin. Det jeg synes kan være kjedelig, er å se de samme farge-skjema hver dag - hele dagen. Derfor var det veldig kjekt å fange nye flyselskap, som jeg knapt har hørt om - som JatAirways ![]() Og JetTime... ![]() Delta stilte opp med 2 forskjellige B767-300, begg uten knekk ytterst på vingene... ![]() ![]() IcelandAir B757-300 hadde jeg lenge prøvd å fange, forrige gang jeg var i Køben, var den selvsagt ikke på Kastrup - men, eh - fuel-stop på Sola...! Jeg hadde også gitt opp denne gang, hadde koplet på camp.vognen for å reise videre - men en oppvåkt mannsperson som bor like ved flyplassen i Stavanger, hadde oppdaget den på radar over Egersund... Ville jeg nå det! Ja! Jeg fikk den på brikke, det holdt akkurat - og for første gang kjørte det en tulling rundt for å fly-spotte, med en camp.vogn på slep...! ![]() SAS sin retro er bare nydelig, visuelt - men også følelsesmessig vekker den minner i meg om en svunnet tid som liten gutt med nesen gjennom flyplass-gjerdet på Sola for å se de store DC9-maskinene forsvinne opp i luften og kanskje helt til utlandet...! ![]() ![]() forsettes...
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 24-06-2010 at 16:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
del II
Sola om kvelden var fantastisk denne dag, men jeg skjønner at piloten drar ned gardinen - den sto nemlig så lavt at man virkelig kan snakke om blending... ![]() Air Berlin flyr også europeer, med det forrige farge-skjemaet... Som en kan se av bildet, ble de to motorene foret godt opp med gress - det er visst denne nye miljø-bølgen som har nådd flybransjen... ![]() ![]() Ups, nå kom det en forstyrrelse igjen... ![]() Fra Singapore kom det et frakt-fly... ![]() Og det kom det også fra China... Dette flyet er HELT nytt...! ![]() De som kjenner meg, vet at en MD står mitt hjerte svært nær - og heldigvis er disse maskiner fremdeles svært aktive... Så får andre hyle å mye de bare vil om støy, fuel osv osv osv. Og nå skal jeg heldigvis snart ut å reise med 2 stk av sorten... ![]() Her har en MD lagt seg rolig ned i gresset og ser på den store pakistaneren som farer forbi på vei til en virkelig langtur... ![]() «Naturens Orkidé» i flotte landlige omgivelser på landsbygda i Dragør... ![]() ![]() En liten britisk franskmann kom også forbi... ![]() Finnair med et par 320`er... ![]() ![]() «Bird on the wire»... ![]() Hvorfor flere forskjellige, britiske 319? Ikke noe spesiell grunn, men jeg liker veldig godt det norske farge-skjemaet... ![]() ![]() ![]() ![]() Joda, det fantes noen få B737 fra det lokale flyselskap også ![]() Huff! Nå kom der noen «i veien» igjen... ![]() forsettes...
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 24-06-2010 at 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
del III
CPH har alltid vært et sikkert kort, man vet hvor de lander - og man vet hvor de letter... Men da de så at jeg kom, snudde de opp ned på alt! Det var plett umulig å følge med hvilken bane som var i bruk. Da jeg var her sist, ble utelukkende bane 22L/R brukt. Denne gang landet de langt, langt ute i provinse, flere timers lang taxe-vei bort til terminalene. Så flotte taxe-bilder fra Flyvergrillen ble det... ![]() ...men jeg ville jo også ha landings-bilder, det var det verre med fra Flyvergrillen. Tidlig neste morgen dro jeg på oppdagelsesferd, min GPS viste noen ekstremt tynne streker på kartet... Jeg prøvde disse strekene, og vips - så fant jeg DEN fotoplassen... Nydelige landingsbilder i morgenlyset... Men jeg var jo stadig vekk redd for at jeg var på «forbudt område», og håpet ikke landmanden som var grunn-eier kom og jaget meg vekk, morgengretten og sur... Jeg ville jo kun være her for å få med Delta sin 757, så skulle jeg love å komme meg vekk... Så kom den fuglen jeg ventet aller mest på... ![]() ![]() Hit - men ikke lengre! ![]() ![]() En Swiss 321-100... ![]() DAT har visst ikke bare prop-fly lengre, heldigvis... MD er et godt valg, både 83 og 87... ![]() ![]() Max hadde også tatt seg en tur til Køben... Skulle sikkert til Nyhavn... ![]() To små britiske midtlendinger, både 135 og 145... ![]() ![]() Landingsplass for humler, eller bier (???), eller bare litt pynt blant ugresset ved Flyvergrillen ![]() Ups! Der var det visst en MD til... ![]() Fra Polen - for å male Danmark...! ![]() Et lille, nesten ubetydelig europeisk flyselskap... ![]() Liker dette fargeskjemaet jeg, sikkert fordi motorene er sølvlakkert med blank «ring» ytterst... ![]() Dette har jeg sett før - EN stjerneallianse... ![]() Dette har jeg sett før - EN stjerneallianse... ![]() Dette har jeg ikke sett før -TO stjerneallianser på SAMME bilde, fra SAMME rederi...! ![]() Thomas er et hyppig innslag på Kastrup... ![]()
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 24-06-2010 at 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
del iV
SAS A321-200 ![]() SAS A642-400 ![]() Tyskerne, unnskyld - Østerrikerne var her med både Airbus og Fokker... ![]() ![]() En kjent fugl fra Sola... ![]() Og en akkurat lik i fra Adriaterhavet... ![]() Ja ja, de tigger mat - og skriker som galne...! ![]() Jeg fikk med meg avgangen til Grønlands-ekspressen, nei - jeg mener ikke trikken i Oslo... ![]() ...og Conti sin flotte 757... ![]() Air France med sin nye logo - som i mine øyne ikke en gang kvalifiseres som logo... ![]() Russerne deriomt, har i alle fall flott fargeskjema ![]() Så også en god del Biz disse dager... ![]() Firma-flyet til elektro-kjeden Expert... ![]() SAS`s største, bare med to store istedet for fire små... ![]() Av mega-kule registreringer, må vel dette være toppen...! ![]() ![]() Eller firma-flyet til George Busj(h), G-BUSJ ![]() Eh, MD...! ![]() Arabisk oversettelse, just in case... ![]() Sabena...? ![]() forsettes...
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 24-06-2010 at 22:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
del V
Årets Europeiske Flyselskap 2009: ![]() ![]() ![]() De finnes utrolig stor trafikk med "sivile" biler på innsiden av gjerdet på Kastrup, og de har ikke saftblandere på taket som de må på Sola... ![]() SAS hadde mange fler tretoentohundre enn jeg trodde... ![]() Fly- og skips-spotting på samme tid... Ser ut som "Pearl of Scandinavia" har hatt seg et lite cruise istedet for landligge før hun retunerer til Oslo ![]() Fra Thailand... ![]() Til Thailand... ![]() Til Tyrkia med lillebror... ![]() Eh, akkurat nå tenker jeg kun på Anelka og hans surmulede kolleger... ![]() Oj, oj - en gammel Thai... ![]() En spansk stjerneallianse ![]() En god gammel -400 er alltid et velkomment syn hos meg... ![]() At disse spanjakker skal gifte seg britisk, kan jeg tro vil skape kollosale kulturforskjeller... ![]() En ensfarvet Estonian... ![]() Frankfurt-ekspressen... ![]() De med vaskepulver-reklame-fargene... ![]() Puh, nå orker jeg ikke flere... I alle fall ikke i denne omgang... hei å hå H avsluttes..
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 24-06-2010 at 16:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]() ![]() Dette var lekkert! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du Imponerer Harald, Spennende lesning og bilder, dette gjorde at det fristet veldig med en spottertur til Kastrup!
![]() Herlig!
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Rett og slett fantastisk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veldig bra serie. Alltid morsomt å lese reportasjene dine og bildene er flotte!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette var en virkelig flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tusen takk Harald
![]() ![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Liker godt de der forstyrrelsene dine, synd de ikke har noen reg på seg
Bra levert Harald, godt du fikk -FIX'en eg tipsa deg om ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
|
![]()
Veldig bra, en fryd å titte/lese
![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flotte og varierte bilder.
Fikk meg til å komme på at det er en stund siden jeg har vært på CPH, nå er dagstur bestilt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kjempeserie!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tak for endnu en god billedserie Harald
![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Meget bra!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vakker serie fra CPH!
![]() Her har du G-BUSH forresten: http://www.flyglasgowdirect.co.uk/gbush1909land.jpg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Herlig Harald! Takk for interessant og lang
(men absolutt ikke kjedelig) serie fra CPH og omegn! DFDS-skipet du tok bilde av (Pearl) er på ett av de oppsatte "Øresunds-cruisene" som DFDS går på i sommersesongen. Mer kan leses her: http://www.dfdsseaways.dk/cruise_med...ise/dagscruise
![]() |
#20 |
ScanFlyer Virgin
|
![]()
Ja dette var kjempefine bilder, som alltid. Godt du fikk bedre vær denne gang. Og som alltid humrer jeg over dine muntre kommentarer :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
den store asiareisen | justin case | Reiseforum | 0 | 01-06-2012 20:35 |
Den store fuglen :) | Menzies OSL | Bilder & foto | 6 | 26-02-2011 09:00 |
Den store billigflyduellen | sail4fun | Flyforum | 3 | 21-07-2006 10:05 |