![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: OSL
Posts: 226
|
![]()
Heisann alle sammen!
Holder på med et prosjekt for Microsoft Flightsimulator der jeg skal reprodusere noen instrumenter og deres funksjoner for Widerøes Dash-8-100... Derfor trenger jeg litt hjelp av dere ![]() En knapp som befinner seg mellom ECU selector 1 og 2 som heter noe som Power Uptrim; hva har denne for funksjon og hvilke andre systemer er den tilknyttet? På WF's pre-taxi-checklist heter det "Uptrim... As Req'd"... ![]() Så har vi denne "Flight-Taxi" switchen... Vet at den har noe med spoilers å gjøre, men hva skjer med dem i de to forskjellige modusene? ![]() Under VOR/ADF-viserne finner vi denne saken: der dette rett og slett et ekstra instrument som gir x ant. NM til den instilte VOR/ADF? ![]() Til slutt lurer jeg litt på forskjellen mellom DC og AC external power... I 'simmen' har man mulighet til å koble til begge etter endt flihgt, men slik jeg har skjønt det brukes kun DC? Hvorfor akkurat den og hvorfor ikke begge? Sånn! Det var det for denne gang, på forhånd takk! Last edited by LN-FAB; 23-06-2010 at 06:04. Reason: Lagt til bilder |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
DAshen bruker hovedsaklig DC. Inntaket for dette er i nesen av flyet. AC er vel i høyre motor nazzele. Hvorfor DC er brukt er pga ingenørene ved design av flyet valgte dette. I tillegg til at bakke installasjoener av strøm er mye billigere og lettere å lage når det er 28VDC.
FLIGHT-TAXI. Når man står på rullebanen, så vil man slå den bryteren opp til Flight. Og når motoren da er under ett vist turtall så vil spoileren komme opp, husker ikke hvor mange % det var. Dvs, når man lander, og setter throttle i Idle/revers så vil spoileren komme opp automatisk. Slåes i Taxi når man er på bakken, og ikke trenger spoilers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
|
![]()
På PW121 motorene i S-103 har vi 10% power ptrim ved en engine failure.
Systemet armeres gjennom å velge autofeather " SELECT" (trykke inn autofeather switchlight ) Med Torque (TQ) over ca 60% og en PLA (powerlever angle, altså hvor langt frem power levers er skjøvet) over 28% vil autofeather armeres (får ARM i switchlight.) Dersom TQ på en motor da faller under 22% skjer følgende: Live engine får beskjed om å øke sin TQ med 10% (dette kalles uptrim) Etter 3 sek starter den elektriske autofeather pumpen på dead engine med å feathere sin propell. Samtidig sendes ett signal om at live engine ikke kan autofeathres sånn just in case. tilbake til Uptrim kanappen mellom ECU knappene. Maks TQ er ca 112,5%. Normal Takeoff er enten 90% eller 97,5% avhengig av forhold, Ved behov for litt ekstra kan 107,5% benyttes, men for å unngå at motoren uptrimmes til 117,5% (altså over maks) må uptrim skrues av. Knappen trykkes inn og viser "Disable" Saken under RMI'en er en DME repeater, og viser ganske enkelt DME dist fra den stasjon som er valgt i NAV receiver. ( ingen DME fra ADF) Ble skrevet litt rakst dette her så kan jo ha sneket seg inn litt småtull, men det store bildet skal være riktig |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: OSL
Posts: 226
|
![]()
Flott! Tusen hjertelig takk for all hjelp! Kommer tilbake med noen bilder når dette er blitt inkorporert
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
|
![]()
Til info kan du finne mye teknisk info on -200 og -300 maskina på smartcockpit sine sider.
Helt gratis, pdf man kan laste ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Det vi lærte var at man brukte den motsatte motoren som strømtilførsel slik at hvis den ene motoren stoppet, så ville ikke den andre propellen ha mulighet til å kunne gå i feather automatisk.
Og er det ikke vektene i propellene som sørger for at propellen går i feather når man mister kraft fra motor til propell? Eller er dette en dobbel action propell sylinder? Jeg bare spør for å få dette bekreftet eller avkreftet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
|
![]()
Propellen styres av olje både mot fine og coarse pitch. Konstant ttrykk mot coarse ( feather), mens governor styrer ventil som mater olje til fine side. Skulle vi miste oljetrykket i motoren har vi noe som kalles pitch lock. Da låses bladvinkelen innenfor 1 prosent ( og 2 pst rpm) av der oljetrykket forsvant. Dette fordi aerodymanic loads prøver å vri prop mot fine pitch noe som er lite gunstig.
Feather pumpen har ett eget olje reservoar, og virker uavhengig av motoren så lenge vi har strøm |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨) | TommyL | Småprat | 15 | 27-12-2016 20:23 |
Air Nostrum for Widerøe (var: Iberia flyr for Widerøe?) | putzmeister | Flyforum | 53 | 09-01-2013 20:15 |
Widerøe | WIF1023 | Register- og ATC-Forum | 1 | 04-02-2008 12:26 |
Widerøe.no | LN-MEH | Flyforum | 0 | 09-06-2007 18:50 |
Instrumenter er kjekt å ha | Dag Viking | Flyforum | 2 | 15-05-2007 12:55 |