Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2010, 19:51   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Berlin-Dresden-Wroclaw

Her kommer noen linjer fra min lille Europa-tur. Ettersom jeg tok på meg en ekstra helg på jobben, ble det tre ekstra fridager å ta av. Jeg lot billige flybilletter styre litt av turen. Endte opp med følgende reise: Oslo-Berlin (Norwegian), Berlin-Dresden (DB), Dresden-Wroclaw (DB) og til slutt Wroclaw-Rygge (Ryanair).

Ettersom billige flybilletter var styrende, ble det avreise 1. pinsedag kl 0800 fra Gardermoen. Av en eller annen grunn fikk jeg nesten ikke søvn på meg om natta, så det ble en tidligere bussavgang fra Oslo enn beregnet. Boarding på tid, og den nye 737-800 var faktisk litt fullere enn jeg hadde trodd - kanskje nesten 40-50 prosent belegg. Før dette nytte jeg en sjelden frokost på Gardermoen. Og for en gangs skyld: Ingen øl før turen!

Landet på Schönefeld på tid. Det er et lite stykke å gå til togstasjonen, og der var det litt katoisk pga innstilte S- og U-baner. Måtte derfor vente en halvtime på flytoget. Turens første øl var et faktum. Det var et ganske svett og fullt tog, men kom da fram til Alexanderplatz som planlagt. Deretter la jeg bagasjen til oppbevaring, og så sjekket jeg inn på ettermiddagen. Motel One Alexanderplatz er perfekt for et kort opphold.

Togreisen Berlin-Dredsen dagen etter gikk for så vidt greit, men jeg er ikke så vant til å reise med tog, så fant først feil vogn. Deretter ble det å flytte på seg, og jeg måtte jage noen bort fra plassen min. Jeg har aldri helt skjønt dette med tog og plassbestiling/ikke plassbestilling. Vindussetet var utstyrt med den mest upraktiske og idiotiske innretning jeg noen gang har sett: En søppeldunk plassert rett under vinduet, denne stjal nesten 10 cm av "lårplassen", som gjorde at jeg måtte sitte på skrå i setet! Fatter og begriper ikke at det er mulig å konstruere noe sånt, og enda mindre at det ikke er mulig å ta det bort.

Dresden var interessant og hyggelig. Tok en busstur på 1,5 time for å se byen, deretter middag og litt rusling rundt. Mye spennende historie i den byen. Etter en overnatting var det klart for å ta tog Dresden-Cottbus-Wroclaw. Men i det jeg kom fram til stasjonen så jeg opplsaget "Zug fellt aus". Det var altså innstilt. Dama i DB-skranken sa "Mein Gott!" da hun så billetten. Jeg visste at det gikk et tog 1330, ca 5 timer etterpå, og fikk heldigvis plass der. Dermed ble det en solid frokost og litt mer spasering i Dresden. Helt greit! Det var et lite tog som gikk Dresden-Wroclaw, tydeligvis et fast tog som gikk strekningen, for det var merket "Dresden-Wroclaw" med påtykte bokstaver. Her var det temmelig trangt og "busseter" mot hverandre, heldigvis kom og gikk folk litt, men en drøy halvtime var det meget, meget trangt!

Ankomst Wroclaw på ettermiddagen. Og så tok jeg drosje til Sofitel, en sjeldenhet at jeg spanderer så bra hotell på meg. Men prisen var ok, og beliggenheten perfekt. Oppholdet i Wroclaw var meget bra og hyggelig. Spesielt synes jeg det var meget hyggelig at studentene jeg kom i prat med på det lokale mikrobryggeriet inviterte meg til deres bord. Jeg er tross alt 20 år over studentalder! Byen frister absolutt til et nytt besøk. Ramla litt utpå flylla, men i baren var det bare hyggelige polakker. Så ingen fare.

Retur var med Ryanair, så det var bare å finne seg en drosje ut til flyplassen. Ifølge nettsider er de i ferd med å bygge en helt ny terminal, noe som absolutt behøves. Drøyde tiden med et par pils i den knøttlille baren. Noe matservering fantes ikke etter security, bortsett fra noe ferdigsmurt. Security var forresten temmelig masete, alt måtte av, inkludert sko.

Skjønte at det ville bli få gjester om bord hos Ryanair denne turen. Det er tross alt ikke så mange som reiser Wroclaw-Oslo en torsdag kveld. Jeg tipper at det var 20+ polakker + 1 nordmann (meg). Kjapp og grei boarding. Personalet om bord var litt eldre enn jeg har sett dem før, spesielt damene var litt over det som er vanlig. I løpet av turen kom en ung polakk bort til meg og lurte på hvordan det var å haike i Norge og om det fantes noen gode plasser for å campe. Jeg ble nokså svar skyldig, dessverre. Hvordan kunne han se at jeg var nordmann??!

Ankomst en god halvtime før oppsatt tid. En kjapp tur innom taxfree endte med en gin og en Tio Pepe. Som sist gang jeg reiste til Rygge var det trengsel i tollen, og alle ble stoppet på en eller annen måte. Polakker ble spurt om hva de skulle, hvem de skulle bo hos etc. Jeg fikk spørsmål om jeg var norsk, og deretter beksjed om å "komme inn her". Jeg har reist to ganger til Rygge og begge ganger har jeg blitt stoppet i tollen! Faktisk et lite irritasjonsmoment. Politimannen slo imidlertid fast at jeg var "lung", og gadd således ikke gå gjennom selve sekken min.

Oppsummert: En flott tur, der flyreisene i seg selv ikke var så interessante. Konstaterer at jeg kom både fram og tilbake. Flyturen kostet totalt under 500 kr, bagasje og gebyrer utenom. Mat hos Ryanair kommer i tillegg.

PS - jeg poster bilder og en egen liten post om Ryanair servering!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2010, 19:58   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Berlin-Dresden-Wroclaw

Her er noen bilder.

1. Vi nærmer oss Berlin
2. På Spree mellom diverse regjeringsbygninger
3. På togtur
4. Dresden
5. Høy elv i Wroclaw, et par dager etter flommen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Vår2010 012.jpg
Views:	634
Size:	81.1 KB
ID:	26901   Click image for larger version

Name:	Vår2010 015.jpg
Views:	623
Size:	63.1 KB
ID:	26902   Click image for larger version

Name:	Vår2010 016.jpg
Views:	608
Size:	74.4 KB
ID:	26903   Click image for larger version

Name:	Vår2010 018.jpg
Views:	599
Size:	59.9 KB
ID:	26904   Click image for larger version

Name:	Vår2010 022.jpg
Views:	591
Size:	47.2 KB
ID:	26905  

Last edited by AirbusTrond; 07-06-2010 at 20:08.
Old 07-06-2010, 19:59   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ryanair! Som dere ser. Ikke så mange om bord.

1. Ikke så mange her
2. Ikke så mange her
3. Fikk lyst på rødvin
4. Jeg bare måtte teste denne "All day breakfast bun". Den inneholder egg, og er altså holdbar over et år framover! Synes at den så så vulgær og ekkel ut at jeg bare måtte smake. Da den kom varm til meg stinka det veldig av rar ost.
4. Det er altså en slags burger med noe suspekte eggegreier, bacon og ost.
5. Ettersom den ble varmet med toppen opp, ble den klistra ned i pappen, og var umulig å få løs. Den smakte ganske ille, men samtidig ganske morsomt å prøve noe så rart.
6. Skylte ned det hele med en appelsin-pasjonsfruktsak som smakte meget godt, men dessverre ikke var kald nok.
Attached Thumbnails

Name:	Vår2010 035.jpg
Views:	151
Size:	62.2 KB
ID:	26906   Click image for larger version

Name:	Vår2010 036.jpg
Views:	170
Size:	65.2 KB
ID:	26907   Click image for larger version

Name:	Vår2010 029.jpg
Views:	169
Size:	43.6 KB
ID:	26908   Click image for larger version

Name:	Vår2010 030.jpg
Views:	205
Size:	79.8 KB
ID:	26909   Click image for larger version

Name:	Vår2010 031.jpg
Views:	222
Size:	40.1 KB
ID:	26910  

Name:	Vår2010 033.jpg
Views:	205
Size:	47.2 KB
ID:	26911   Click image for larger version

Name:	Vår2010 037.jpg
Views:	182
Size:	53.0 KB
ID:	26912  

Last edited by AirbusTrond; 07-06-2010 at 20:05.
Old 07-06-2010, 20:17   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport - jeg er glad for at du likte Wroclaw og at du benyttet deg av noen av tipsene mine! Wroclaw er nok en av flere Rygge-ruter som nok ikke varer lenger enn ut sommerprogrammet ... Har fløyet ruten tre ganger - de to første med ca. 20-30 passasjerer om bord og den tredje med fullt fly.

Last edited by FlightDeck; 07-06-2010 at 20:19.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2010, 20:27   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Takk for fin rapport - jeg er glad for at du likte Wroclaw og at du benyttet deg av noen av tipsene mine! Wroclaw er nok en av flere Rygge-ruter som nok ikke varer lenger enn ut sommerprogrammet ... Har fløyet ruten tre ganger - de to første med ca. 20-30 passasjerer om bord og den tredje med fullt fly.
Ja, og mange takk for gode tips!! Skal ikke se bort fra at det blir en svipptur til Wroclaw i løpet av de neste månedene. Hotellene i helgene er jo også ganske rimelige. Tar gjerne en ny fest i den byen.
Old 07-06-2010, 21:04   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Den ser godt nok nasty ud den ser breakfast bun....
Old 07-06-2010, 21:38   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Den ser godt nok nasty ud den ser breakfast bun....
Den var omtrent like ille som den så ut. Jeg bestilte forresten først en burger, men disse var utsolgt. Så da ble det å ofre seg for forumet og teste ut det som så ganske så ille ut.
Old 07-06-2010, 21:42   #8
pgaa
ScanFlyer Molded

Flott rapport.. Den maten så ille ut ja... grøss..
Old 07-06-2010, 21:57   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Den var omtrent like ille som den så ut. Jeg bestilte forresten først en burger, men disse var utsolgt. Så da ble det å ofre seg for forumet og teste ut det som så ganske så ille ut.
Så du skyldte ned ikke ned med sprit fra pose?
Old 07-06-2010, 22:39   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for rapporten, og at du ofrer liv og helse for å teste "rar" FR-mat.

Old 07-06-2010, 23:49   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Hehe. Ingen sprit på denne turen, men jeg har da tidligere testet ut whisky på pose. Helt greit, for så vidt. Artig å teste ut ny mat. Den smakte for øvrig omtrent akkruat slik jeg trodde den ville smake. Ikke noe særlig. Hellstrøm hadde garantert spyttet den ut.

Last edited by AirbusTrond; 08-06-2010 at 00:09.
Old 22-06-2010, 20:23   #12
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Fett! Jeg kunne tenkt meg en tur til Wroclaw men håpløse flytider med Wizz og Ryanair!!
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules