Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2010, 09:46   #1
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Hvor mye vulkansk aktivitet det bli fremover er høyst usikkert. Dette vil (slik jeg ser det) kunne få store innvirkninger på inntjening i selskapene og følgelig høyere billettpriser.

Spørsmålet er hva som vil skje dersom dette skjer "ujevnlig" over tid.. Hvordan skal flyselskapene, Avinor og LT tilpasse seg??

Noen med tanker rundt dette?

For egen del solgte jeg med ut på åpningen i går, men ser naturligvis etter en lur inngang igjen.. men er svært usikker på om jeg bare bør sitte rolig en stund..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2010, 16:50   #2
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Jeg har ikke noen aksjer, men slik som vulkanen oppfører seg, med det som kan bli enten 1) et kort utbrudd, 2) et langt utbrudd eller 3) en serie av mindre utbrudd over flere år, er det nok lurest å ikke prøve å time etter naturkreftene. Bruk eventuelle nedganger når det spruter som verst som kjøpsmulighet, og sitt ellers i ro...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2010, 17:22   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Interssant artikkel i svenske Aftonbladet.

Her står at flyselskap vil begynne å gå konk (altså det ene etter det andre) hvis situasjonen varer i to uker. De lister også opp en rekke andre konsekvenser for samfunnet forøvrig:

Quote:
Fortsätter stoppet konkar flygbolagen
– Vi kommer att befinna oss i en situation där vi var på 60-talet, säger Bo Svensson, logistikansvarig på Svensk Handel.
Och flygbolagen kommer att gå i konkurs. Om cirka två–tre veckor, spår experterna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6972064.ab



..
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2010, 22:33   #4
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Dette er ikke teoretiske vurderinger, men faktum. Et flyselskap som ikke flyr på flere uker vil generere store tap, og mange vil ikke kunne komme på vingene igjen.

En nødvendig avskalling av flyselskaper kan noen mene, men vent og se hva da gjør med konkurranse og flypriser!

La oss alle håpe dette ikke varer!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2010, 23:24   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Et flyselskap som ikke flyr på flere uker vil generere store tap, og mange vil ikke kunne komme på vingene igjen.En nødvendig avskalling av flyselskaper kan noen mene, men vent og se hva da gjør med konkurranse og flypriser!La oss alle håpe dette ikke varer!Tally-Ho
Her må det vel være en åpning for at myndigheter/finansinstitusjoner kan trå støttende til uten at det har konkurransevridende virkninger. Det er vel de selskapene som driver med lavest mulige marginer, dvs. lønnsomme LCC'er bl.a., som må bite i gresset først?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 01:09   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Dette er ikke teoretiske vurderinger, men faktum. Et flyselskap som ikke flyr på flere uker vil generere store tap, og mange vil ikke kunne komme på vingene igjen.

En nødvendig avskalling av flyselskaper kan noen mene, men vent og se hva da gjør med konkurranse og flypriser!

La oss alle håpe dette ikke varer!

Tally-Ho
Men hva er forskjellen mellom dette og det som har skapt finanskrisen? Om vi overser at en av de er menneskeskapt så har jo myndighetene pøst enorme summer in i finansinstutisjoner for å holde de i live, selv om de selv forårsaket sine problemer.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 03:11   #7
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

For å gjøre en lang historie kort i forhold til denne tråden: De som virkelig har peiling på dette sett i forhold til økonomi i de enkelte selskapene og ergo aksjekurs, er vel ikke dumme nok til å poste det på et forum
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 03:46   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Mon tro om dette kanskje er verst for alle LCC som henter mye av sine inntekter fra alt ekstrasalg de utfører. Cashflow stopper jo helt opp når flyene settes på bakken på denne måten.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 08:17   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Mon tro om dette kanskje er verst for alle LCC som henter mye av sine inntekter fra alt ekstrasalg de utfører. Cashflow stopper jo helt opp når flyene settes på bakken på denne måten.
Jeg tror vel at cash flow'en for tradisjonelle selskaper stopper nesten like mye opp. De "flinkeste" LCC'ene har vel ancillary revenues på rundt 20% av omsetningen, men det er ingen klar definisjon på hva disse inntektene er. Hos noen inkluderer salg ombord, setereservasjon, bag fee og andre direkte reiserelaterte aktiviteter (men jeg vet ikke hvor stor andel av tilleggsinntektene man kan forvente er). Alle de (direkte) reiserelaterte inntektene går vel også de tradisjonelle selskapene også glipp av.

Last edited by TOS; 18-04-2010 at 08:21.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 10:13   #10
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

SAS har varslet permisjoner også for de flyvende i starten av uken, om dette fortsetter, da er de alene oppe i 6000 permisjoner, DY tenker på saken...
Widerøe har jo en del aktivitet i nord, så der har de ikke sagt noe enda. Det er heller ikke sagt noe fra charteroperatøren Thomas Cook Airline Scandinavia så langt.
Men flere uker kan dette ikke drøye, før flere titusener står hos NAV - det er helt sikkert.

Det er også en utfordring at flyene til en del operatører er spredd over halve kloden, og at det vil ta tid å få sendt teknikere rundt for teknisk sjekk etc...Om / når dette starter opp, regn med kaos de første par dagene!! Ikke minst er utfordringene store for langdistanseoperatører som SAS og Thomas Cook som har crew, fly og pax "parkert" i "langtvekkistan".

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 10:30   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,949
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
SAS har varslet permisjoner også for de flyvende i starten av uken, om dette fortsetter, da er de alene oppe i 6000 permisjoner,
Røros har også sendt ut permiteringsvarsler, så der blir det NAV for mange fra mandag av. Vet ikke hvordan statusen er for Menzies og Norport?

Itillegg jobber det endel tusen mennesker i kiosker, butikker og serveringssteder på flyplassene som vel også risikerer bli permitert
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 11:41   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Mon tro om dette kanskje er verst for alle LCC som henter mye av sine inntekter fra alt ekstrasalg de utfører. Cashflow stopper jo helt opp når flyene settes på bakken på denne måten.

Økonomi var mitt dårligste fag på skolen, så dette må du forklare meg.
Hvorfor er det værst for LCC? Hvis ett selskap selger en billett for 1000 kroner, og ikke har noe ekstrasalg, og et annet selger sin billett for 500 kroner, og har 500 kroner i ekstrasalg, blir ikke resultatet det samme for begge selskapene dersom passasjeren ikke reiser?


Jeg tror heller at det er en del LCC selskaper som vil tape minst på dette.
De har ingen egen handling, ergo ingen utgifter der dersom flyene ikke går.
De har en minimal administrasjon som skal ha lønn. De har mindre eiendeler (bygninger, bakkeutstyr osv.).
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 11:46   #13
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Bjørn Kjos er i media igjen (han er populær blandt journalistene), og sier at situasjonen kan føre til massekonkurser i flybransjen. Vi vet jo at det finnes noen selskaper som allerede har slitt veldig, og dette er kanskje siste spiker i kista for noen?

http://e24.no/boers-og-finans/article3611357.ece
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 13:44   #14
matsbg
ScanFlyer Blue
 
matsbg's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Menzies har så langt bare sendt informasjon på e-post om at permiteringsvarsel kan komme (så vidt jeg vet, bare ekstrahjelp der nå)
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 15:20   #15
Doleply
Newcomer
 
Doleply's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Bergen
Posts: 49
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Fikk feil informasjon...

Last edited by Doleply; 18-04-2010 at 15:22. Reason: Ble feilinformert
Doleply is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 18:04   #16
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Island Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Bjørn Kjos er i media igjen (han er populær blandt journalistene), og sier at situasjonen kan føre til massekonkurser i flybransjen. Vi vet jo at det finnes noen selskaper som allerede har slitt veldig, og dette er kanskje siste spiker i kista for noen?

http://e24.no/boers-og-finans/article3611357.ece
Det er vel tråden til at starte gætterierne ?????

Jeg har da Iceland Express og Air Greenland i tankerne ....blandt andet

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2010, 22:25   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Cimber Sterling har garantert ikke kommet styrket ut av denne uka, så risikoen for at de går konkurs på kort eller halvlang sikt er økt. En slik konkurs burde styrke Norwegian, så der kan det kanskje ligge ei oppside?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2010, 09:33   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Someone mener at $$$ er mere verd en menneskeliv. Annenleders kan man ikke tolke sine innlegger.

De som har sett og hört hvor forsiktig DFS har agert i de siste dagene vet hva jeg snakker om. Det dreier seg ikke om penger, det dreier seg om a sikre-stille sikkerheten. Og DFS, Avinor etc kan her anses som en Politi-organ.

Selv om en Lufthansa, SAS og andre selskaper na kommer med visse uttalelser. Ingen vil risikere at en ullykke skjer. Og fra politi-siden hindrer man at det kan skje. Dette er logikken bak stenginger av luftrommer.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2010, 09:36   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,949
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Someone mener at $$$ er mere verd en menneskeliv. Annenleders kan man ikke tolke sine innlegger.
Da forselår jeg at du forsøker lese det jeg skriver flere ganger så kanskje du klarer forstå det etterhvert.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2010, 09:42   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

LUFTFART KLAR TIL Å GI TILLATELSE FOR STATSTØTTE
Mon Apr 19 09:11:54 CEST 2010
Oslo (TDN Finans): EU-kommisjonen er klar til å tillate sine medlemsland å
gi flyselskaper rammet av stans grunnet vulkanaske statlig hjelp.

Det melder Bloomberg News mandag, og viser til uttalelser fra EU.

Søndag meldte EU at dette var et alternativ de vurderte (TDN Finans-
artikkel kl 07:32).
--
TDN Finans
AF
22 00 11 55
finans@tdn.no


http://www.dn.no/finans/portal/newsP...=0000-fs066af0
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Holuhraun vulkan Paulo Bilder & foto 1 01-02-2015 13:30
Vulkan sett fra Icelandair krølle Bilder & foto 4 09-09-2014 13:18
Vulkan-uregelmessigheter på radar LN-MOW Register- og ATC-Forum 89 12-05-2010 22:58
Mer vulkan: Tidligere Boeing-direktør om værvarsling LN-KOG Flyforum 1 22-04-2010 15:18
Kreftsyk ungdom og vulkan! roy Reiseforum 1 18-04-2010 20:13


All times are GMT +2. The time now is 15:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.