![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor mye vulkansk aktivitet det bli fremover er høyst usikkert. Dette vil (slik jeg ser det) kunne få store innvirkninger på inntjening i selskapene og følgelig høyere billettpriser.
Spørsmålet er hva som vil skje dersom dette skjer "ujevnlig" over tid.. Hvordan skal flyselskapene, Avinor og LT tilpasse seg?? Noen med tanker rundt dette? For egen del solgte jeg med ut på åpningen i går, men ser naturligvis etter en lur inngang igjen.. men er svært usikker på om jeg bare bør sitte rolig en stund..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg har ikke noen aksjer, men slik som vulkanen oppfører seg, med det som kan bli enten 1) et kort utbrudd, 2) et langt utbrudd eller 3) en serie av mindre utbrudd over flere år, er det nok lurest å ikke prøve å time etter naturkreftene. Bruk eventuelle nedganger når det spruter som verst som kjøpsmulighet, og sitt ellers i ro...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Interssant artikkel i svenske Aftonbladet.
Her står at flyselskap vil begynne å gå konk (altså det ene etter det andre) hvis situasjonen varer i to uker. De lister også opp en rekke andre konsekvenser for samfunnet forøvrig: Quote:
.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er ikke teoretiske vurderinger, men faktum. Et flyselskap som ikke flyr på flere uker vil generere store tap, og mange vil ikke kunne komme på vingene igjen.
En nødvendig avskalling av flyselskaper kan noen mene, men vent og se hva da gjør med konkurranse og flypriser! La oss alle håpe dette ikke varer! Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#6 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For å gjøre en lang historie kort i forhold til denne tråden: De som virkelig har peiling på dette sett i forhold til økonomi i de enkelte selskapene og ergo aksjekurs, er vel ikke dumme nok til å poste det på et forum
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mon tro om dette kanskje er verst for alle LCC som henter mye av sine inntekter fra alt ekstrasalg de utfører. Cashflow stopper jo helt opp når flyene settes på bakken på denne måten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 18-04-2010 at 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS har varslet permisjoner også for de flyvende i starten av uken, om dette fortsetter, da er de alene oppe i 6000 permisjoner, DY tenker på saken...
Widerøe har jo en del aktivitet i nord, så der har de ikke sagt noe enda. Det er heller ikke sagt noe fra charteroperatøren Thomas Cook Airline Scandinavia så langt. Men flere uker kan dette ikke drøye, før flere titusener står hos NAV - det er helt sikkert. Det er også en utfordring at flyene til en del operatører er spredd over halve kloden, og at det vil ta tid å få sendt teknikere rundt for teknisk sjekk etc...Om / når dette starter opp, regn med kaos de første par dagene!! Ikke minst er utfordringene store for langdistanseoperatører som SAS og Thomas Cook som har crew, fly og pax "parkert" i "langtvekkistan". Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Itillegg jobber det endel tusen mennesker i kiosker, butikker og serveringssteder på flyplassene som vel også risikerer bli permitert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Økonomi var mitt dårligste fag på skolen, så dette må du forklare meg. Hvorfor er det værst for LCC? Hvis ett selskap selger en billett for 1000 kroner, og ikke har noe ekstrasalg, og et annet selger sin billett for 500 kroner, og har 500 kroner i ekstrasalg, blir ikke resultatet det samme for begge selskapene dersom passasjeren ikke reiser? Jeg tror heller at det er en del LCC selskaper som vil tape minst på dette. De har ingen egen handling, ergo ingen utgifter der dersom flyene ikke går. De har en minimal administrasjon som skal ha lønn. De har mindre eiendeler (bygninger, bakkeutstyr osv.).
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Bjørn Kjos er i media igjen (han er populær blandt journalistene), og sier at situasjonen kan føre til massekonkurser i flybransjen. Vi vet jo at det finnes noen selskaper som allerede har slitt veldig, og dette er kanskje siste spiker i kista for noen?
http://e24.no/boers-og-finans/article3611357.ece
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Menzies har så langt bare sendt informasjon på e-post om at permiteringsvarsel kan komme (så vidt jeg vet, bare ekstrahjelp der nå)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Fikk feil informasjon...
Last edited by Doleply; 18-04-2010 at 15:22. Reason: Ble feilinformert |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Jeg har da Iceland Express og Air Greenland i tankerne ....blandt andet Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Cimber Sterling har garantert ikke kommet styrket ut av denne uka, så risikoen for at de går konkurs på kort eller halvlang sikt er økt. En slik konkurs burde styrke Norwegian, så der kan det kanskje ligge ei oppside?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
critical mind
|
![]()
Someone mener at $$$ er mere verd en menneskeliv. Annenleders kan man ikke tolke sine innlegger.
De som har sett og hört hvor forsiktig DFS har agert i de siste dagene vet hva jeg snakker om. Det dreier seg ikke om penger, det dreier seg om a sikre-stille sikkerheten. Og DFS, Avinor etc kan her anses som en Politi-organ. Selv om en Lufthansa, SAS og andre selskaper na kommer med visse uttalelser. Ingen vil risikere at en ullykke skjer. Og fra politi-siden hindrer man at det kan skje. Dette er logikken bak stenginger av luftrommer.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da forselår jeg at du forsøker lese det jeg skriver flere ganger så kanskje du klarer forstå det etterhvert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
LUFTFART
![]() Mon Apr 19 09:11:54 CEST 2010 Oslo (TDN Finans): EU-kommisjonen er klar til å tillate sine medlemsland å gi flyselskaper rammet av stans grunnet vulkanaske statlig hjelp. Det melder Bloomberg News mandag, og viser til uttalelser fra EU. Søndag meldte EU at dette var et alternativ de vurderte (TDN Finans- artikkel kl 07:32). -- TDN Finans AF 22 00 11 55 finans@tdn.no http://www.dn.no/finans/portal/newsP...=0000-fs066af0 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Holuhraun vulkan | Paulo | Bilder & foto | 1 | 01-02-2015 13:30 |
Vulkan sett fra Icelandair | krølle | Bilder & foto | 4 | 09-09-2014 13:18 |
Vulkan-uregelmessigheter på radar | LN-MOW | Register- og ATC-Forum | 89 | 12-05-2010 22:58 |
Mer vulkan: Tidligere Boeing-direktør om værvarsling | LN-KOG | Flyforum | 1 | 22-04-2010 15:18 |
Kreftsyk ungdom og vulkan! | roy | Reiseforum | 1 | 18-04-2010 20:13 |