![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() 21-23. mars 2010: Minicruise, Oslo-Fr.havn.Oslo: Her kommer bilder fra et minicruise med "gode gamle" "M/S Stena Saga", dette var på et såkallt "langcruise" som man kan gjøre ut fra Oslo på søndager i lavsesong. Dermed får man to overnattinger ombord (i stedet for bare én), og tar man med bilen (som vi alltid gjør) - kan man dermed disponere bilen hele dagen man har til rådighet i Jylland. Derman kan man rekke kjøreturer til både Skagen, Hirtshals, Aalborg, Billund, Århus osv. Med 130-km/t grense på motorveien i stor utstrekning, går det raskt å forflytte seg. Av og på både i Danmark og i Norge er via bilinnsjekk i sin egen bil, behagelig siden man da ikke behøver å sette sin fot inn i terminalen verken i Oslo eller i Fr.havn. Spesiellt fint ved ankomst tilbake i Oslo mh.t. tollkontroll, så slipper man å stå i kø. M/S Stena Saga ble levert opprinnelig til Silja Line fra verftet i Finland i 1981. Skipet er dermed 30 år neste år (i 2011). Stena Line overtok fartøyet i 1991, først trafikkerte hun strekningen mellom England og Holland. Først i 1994 ble hun satt inn på strekningen mellom Oslo og Fredrikshavn, hvor hun har vært siden. Tar ca. 2000 passasjerer, og 450 biler. Avgang Oslo, Søndag - kl: 19:30 Ankomst Fr.havn, Mandag - kl: 07:30 Avgang Fr.havn, Mandag - kl: 18:30 Ankomst Oslo Tirsdag - kl: 07:30 I denne trip-report vises to lugarkategorier, først ut er "Captains Class: Minisuite" som er beste mulige ombord. Denne finnes det åtte stk. av forut på Dekk:6, og av disse er det to som skiller seg ut - nemlig "hjørnesuitene". Disse er litt større enn de andre, og har ett ekstra vindu i forhold til de andre. I alle "Captains Class: Minisuite" er det alltid to senger (som kan gjøres om til dobbeltseng), sovesofa, sittegruppe, skrivebord, større bad, buksepresse, tv, musserende vin/cava (tidl. fikk man ekte Champagne), rød- og hvitvin, sjokolade, fruktkurv, og fri minibar med øl/mineralvann, snacks osv. Denne lugarkategorien er "avskjermet" fra de øvrige lugarene på Dekk:6, da man først skal låse seg inn i en liten "lounge". I denne loungen serveres det i tillegg kaffe/te/wienerbrød hver morgen. Den andre lugarkategorien lenger ned i denne trip-report, er "Comfort Class: Plus" - som man kan si er en forholdsvis "ny" lugarkategori ombord på "Stena Saga". Disse dukket opp først i år (2010), da dette består av en viss mengde "ordinære" Comfort Class - som har blitt noe modifisert. Det finnes litt over 20 stk. av disse, og alle er lokalisert på babord side - Dekk:6. Til forskjell fra de "ordinære" Comfort Class, har "Plus" dobbeltseng, og fri internett- tilkopling, LCD-tv inngår også - men sistnevte har også blitt introdusert i de vanlige Comfort Class. Ellers inngår det i "Comfort Class: Plus" det som også finnes i de ordinære Comfort Class, altså: lite skrivebord, og fri minibar med øl, mineralvann, og snacks. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 13-05-2010 at 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Her er loungen, som adskiller "Captains Class"-lugarene fra
de øvrige på Dekk:6: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så over til den enklere lugarkategorien: "Comfort Class: Plus", som allikevel er nest-beste ombord: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: "M/S Color Viking" som for anledningen var tatt ut av trafikk, her avbildet under dokkopphold i Frederikshavn. Så til noen "bonus-bilder" fra kjøringen på Jylland: ![]() Over: 130-km/t veier er aldri dumt! ![]() ![]() (Alle bilder er tatt av meg selv, og kan ikke brukes fritt uten tillatelse fra undertegnede) Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 13-05-2010 at 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
En report fra Læsø-fergen hadde vært koselig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Flott rapport. De lugaren ser litt bedre ut en den jeg og noen venner delte under bildekk i november....men vi hadde det veldig gøy for det
![]() Og 130 soner er både deilig å fornuftig. Med de gode veiene i DK kan man fint legge cruise controllen på +150 og da spises milene opp |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Star Alliance" LN-RRL med og uten "winglets" | LN-DAG | Bilder & foto | 22 | 14-01-2010 14:20 |
MiniSuite&langcruise på Stena Saga, & MD-87 på AAL: | Blackhawk | Reiseforum | 12 | 28-10-2008 21:19 |