![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Oslo-Fornebu, 12 april 1983. I en av hangarerna på Koksa sitter personal och press i spänd förväntan. SAS nya design och koncept ska efter flera månader av rykten presenteras för omvärlden. Det är den största förändringen av SAS design någonsin. Senast något liknande hände var 1978, då "Operation Modern Viking" inleddes och draklogotypen började användas i reklamen.
Kreativa pressfotografer hade under sensommaren 1982 smugit omkring på Fornebu och lyckats fånga en experimentmålad DC-9-41, LN-RLP, på bild. Vänster och höger sida hade olika målningar, föreslagna av den amerikanska designbyrån Landor Associates. Bilderna väckte stor uppmärksamhet. ![]() ![]() I september skrev personaltidningen Inside om projektet, som gick under namnet NCI - "New Corporate Identity" - internt. ![]() Det blev uppror bland personalen i SAS när det stod klart att draken skulle försvinna. Legenden berättar att reklambyrån Hans Brindfors tillsammans med Landor lyckats övertala Jan Carlzon att vikingar stod för våldtäkt, skövling och plundring. Det var inget man skulle förknippa Skandinavien med. Draken skulle bort. En protestlista cirkulerade i SAS, och det sägs att man tack vare personalens stora engagemang gick med på att behålla vikingnamnen på flygplanen (något som upprepades vid nästa designbyte 1998, då man ville ta bort namnen på nytt). Den nya designen innebar en ny kurs för SAS. Nu skulle man bli "The Businessman's Airline" och erbjuda direkta linjer mellan Skandinaviens större flygplatser och viktiga affärscentra i Europa och världen. Täta turer med små flygplan i stället för få avgångar med stora flygplan. Airbus A300 var redan parkerad och Boeing 747 skulle bort snarast. DC-9 var framtiden. Den 12 april 1983 presenterade man nya SAS i en "roll-in" i Oslo och Stockholm. I Köpenhamn var showen den 13 april. Den nymålade DC-9an LN-RLD rullades in till tonerna av triumfmarschen ur "Aida". När Jan Carlzon gjorde entré efter en mannekänguppvisning av kabinpersonal, tekniker och piloter i sina nya uniformer hördes "Love is in the air". Han fick en vit kavaj på sig och applåderna kände inga gränser... ![]() SAS fick enorm publicitet. Detta var ett mediajippo av tidigare oskådad art. En norsk tidningen recenserade det som "det største Hollywood-showet på norsk jord". Det nya konceptet gjorde succé, även om det fortfarande rådde monopol och reglering av skandinavisk luftfart. "SAS-Janne" blev kändis i veckopressen där han sågs bland det övriga jet-setet. Det gav utdelning - SAS fick flera priser och utsågs redan 1984 till "Airline of the year" av Air Transport World. ![]() Innan man bestämde sig för den slutliga flygplandekoren fanns flera förslag. ![]() Landors slutförslag är det nedersta. Som bekant bestämde man sig för det översta, men valde att ta bort "Royal" ur namnet. Den nya designen presenterades i en broschyr som skickades ut till alla i SAS och även utomstående. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Som extra PR beställdes 23 000 modellflygplan av typerna DC-8, DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/200 från den italienska modellfabriken Fratelli Cesana i Milano. Dessutom köptes 2000 st DC-9, DC-10 och B747 i skala 1/100 in. Efterfrågan var stor och modellerna gick åt direkt! Förändringsprogrammet gick fort. I augusti 1985 var det sista flygplanet - DC-9-41 OY-KGC - ommålat och draken var borta. Trodde man... men i själva verket levde den kvar på en DC-10-simulator på Bromma. De sista resterna av draken försvann inte förrän 1989, då den slutligen målades om på Arlanda. Flottan var visserligen mindre 1985, men när SAS införde "SAS 2000+" 1998 tog det fem år innan alla flygplan var ommålade. Då var 737-600 SE-DNM först, och en 767 sist att målas om. SAS 80-talsdesign går under många namn. "Jannestriper" är ett bekant uttryck på detta forum. "SAS Rainbow colors" ser man ibland i bl a USA. Internt benämndes flaggstriporna som "mattan" (teppen). Oavsett var man kallar designen och dekoren så är den i mina ögon ljusår vackrare än de deprimerande trendfärger som Sthlm.Lab tog fram till SAS för tio år sedan. Om man letar så finner man fortfarande den gamla SAS-logon på Arlanda. Det fanns så sent som förra året fortfarande bagagevagnar som inte märkts om, och givetvis hittar man den på olika håll i simulatorbyggnaden. Där kan man även finna Linjeflyg-logos om man tittar noga... ![]() Grattis, The Businessman's Airline! Jag beklagar att det inte slutade lika bra som det började. [Bilder från "Vårt nya ansikte", Inside SAS och Flygets Årsbok 1985] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Location: Røyken
Posts: 121
|
![]()
Det var jagge tider det gitt.
Bare så synd stjernen har falmet. Men det var gode dager, Janne var vel en god leder, men det var vel litt andre tider da. Husker fattern var på smilekurs, enda han jobbet på Koksa. (TK). Nå om dagen skulle man tro fagforreningene sendte alle på streikekurs, men de har jo ikke hatt de beste lederne. Håper de kommer på rett kjøl snart. En kompis av meg som jobber i SAS, var på launch av 2000+, han fortalte at de hadde en F28 lakkert i de nye fargene som de viste fram. Erik. Last edited by Erik Geicke; 12-04-2008 at 21:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
En F28-1000 användes för experiment i största hemlighet innan den skrotades. Men någon lyckades ta bilder på den...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Utrolig artig å se sånnre bilder da!
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,388
|
![]() Quote:
Sist jeg var i Orlando (rundt et aar siden) var 'jannelogoen' fortsatt i bruk paa den norske Epcot-paviliongen. Regner med at den fortsatt ikke er skiftet ut ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,306
|
![]()
Bildet av Fokker`n var heftig... og faktisk bedre enn hva som ble den endelig designen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Tack för detta Hans!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
Tack ska ni ha. Här kommer några fler smygtagna bilder på F28, jag vet inte vem jag fått dem av eller vem som tagit dem men förhoppningsvis har ingen något emot det tio år efteråt.
Intressant koncept med nos a la Malév och liten logo mitt fram på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Astrid Viking är väl f.ö. dagens OY-KBM?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Takk for alle bidragen om dette, HansJ !
Takk for flotte bilder og fortellinger. De "hemmelige" F28 bildene fra 1998 har jeg aldri hørt om før Men, 25 år tilbake.. Jeg mener at lanseringen på Fornebu var 13.april, og at LN-RLD fløy til CPH etter at seremoneine i Koksa-hangaren var ferdig. VG hadde bilde av avgangen på bane 06 på baksiden av avisa dagen etter.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
De to første bildene av LN-RLP fra juli 1982, sto trykket i Flynytt den sommeren. Husker ikke nå hvem som var fotograf.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Tusen takk HansJ for at du nok en gang tok meg tilbake til 80-tallet!!
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
WOW!! Dette var snaddermat, Hans!
Kul med den blå nesen - likte den lille SAS-logoen på snuten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
For en kvalitetstråd, Hans.
![]() Jeg har et ganske sterkt forhold til "New SAS"; dels fordi "halve slekta" jobbet i firmaet og alle ansatte ble berørt på forskjellige måter, men mest fordi lanseringen av designprogrammet trolig er den viktigste grunnen til at jeg er designer i dag. ![]() Pappa (på OSLTF) tok forøvrig en mengde bilder på lanseringen som jeg har ment å legge ut noen av. Work in progress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Takk Hans !, flott at du tar frem disse skattene !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
|
![]()
Förlåt för att ha återupplivat tråden, men SE-DGC var häftig!
Synd bara att den skrotades efteråt!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS hendelse BKK ca. 1983? | MountainDew | Flyhistorisk forum | 0 | 08-09-2018 23:36 |
SAS for forretningsreisende anno 1983 | SK384 | Flyhistorisk forum | 16 | 22-02-2012 21:44 |
9 år sedan SK686 | Savipix | Flyforum | 11 | 08-10-2010 19:26 |
SAS Nya B738or | AnteKratz | Flyforum | 10 | 23-07-2009 00:32 |
1983: SAS, Junior Viking Logbook | Someone | Flyhistorisk forum | 13 | 03-11-2008 19:52 |