Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2010, 18:11   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Helivakt offshore.

Hei. Usikker på hvor jeg skal poste dette, men dersom moderatorene har en bedre ide over hvor denne skal ligge så værsågod.

Er det noen som vet hva som trengs av forkunnskap for å bli HLO (Helicopter Landing Officer) på plattformer i Nordsjøen. Har googlet meg litt rundt og funnet diverse kurs en kan melde seg på.

Hvem er det som ansetter HLO's? Helikopterselskapene eller oljeselskapene?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2010, 19:28   #2
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Default Re: Helivakt offshore.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hei. Usikker på hvor jeg skal poste dette, men dersom moderatorene har en bedre ide over hvor denne skal ligge så værsågod.

Er det noen som vet hva som trengs av forkunnskap for å bli HLO (Helicopter Landing Officer) på plattformer i Nordsjøen. Har googlet meg litt rundt og funnet diverse kurs en kan melde seg på.

Hvem er det som ansetter HLO's? Helikopterselskapene eller oljeselskapene?

Å være helikopterdekkmannskap / HLO offshore er normalt langt i fra en fulltidsstilling, men er en oppgave du har i tillegg til andre driftsoppgaver. Du vil være ansatt i operatørselskapet/riggselskapet eller hos en av de kontraktørene de bruker for å gjennomføre operasjonene offshore. Du finner ganske mye informasjon om kompetansekrav og oppgaver i Oljeindustriens Landsforening (OLF)s retningslinje 074 - "Retningslinje for helidekkpersonell" og i OLF's helidekkmanual.

Last edited by SpotOn; 23-04-2010 at 19:31.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2010, 19:42   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

SpotON der! Helidekkmanualen har jeg allerede funnet og bladd litt i. Spennende lesning.
Old 24-04-2010, 00:04   #4
OJB
ScanFlyer Rusty

Du kan jo ta kontakt med rhusberg her på forumet. Han er HLO i havet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 07:46   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Det er vel en av de mer ettertraktede stillingene ute til havs, kanskje ikke så lett å få dersom man ikke allerede jobber i et operatørselskap.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 11:30   #6
N-3PB
ScanFlyer Gold

N-3PB's Avatar

Som det skrives lenger oppe er dette en oppgave som regel går under andre stillinger ombord.

På min rigg er det kranfører eller ass kranfører som er HLO og resten av dekkcrewet er brannvakter under landing/letting og "stuere".
HLO sørger også for at pilotene får kaffe og mat

Nå skal det sies at hos oss har vi 4 faste helikopter i uken, på en plattform ala Gullfaks, Statfjord, Ekofisk er det nok flere helikopter bare på en dag og HLO/ helicrew stillinger er en mer permanent stilling.

Yngve
Old 24-04-2010, 11:47   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by N-3PB View Post
Som det skrives lenger oppe er dette en oppgave som regel går under andre stillinger ombord.

På min rigg er det kranfører eller ass kranfører som er HLO og resten av dekkcrewet er brannvakter under landing/letting og "stuere".
HLO sørger også for at pilotene får kaffe og mat

Nå skal det sies at hos oss har vi 4 faste helikopter i uken, på en plattform ala Gullfaks, Statfjord, Ekofisk er det nok flere helikopter bare på en dag og HLO/ helicrew stillinger er en mer permanent stilling.

Yngve
Får dere som jobber på de mindre riggene samme opplæring som de som jobber kun har helidekk-oppgaver på riggene?

Ja, forskjellige rigger og størrelse på feltene har mye og si. Jeg jobber jo ikke offshore fra før av. Så hvis jeg skal vurdere å prøve å bli HLO/helivakt, så blir det nok på en av de store riggene tenker jeg.
Old 24-04-2010, 12:15   #8
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Får dere som jobber på de mindre riggene samme opplæring som de som jobber kun har helidekk-oppgaver på riggene?

Ja, forskjellige rigger og størrelse på feltene har mye og si. Jeg jobber jo ikke offshore fra før av. Så hvis jeg skal vurdere å prøve å bli HLO/helivakt, så blir det nok på en av de store riggene tenker jeg.
Kvalifikasjonskravene for å bli HLO/helivakt er de samme så lenge du er på en innretning som opererer på norsk sokkel. Da gjelder Petroleumstilsynets regelverk, og de støtter seg til blant annet OLF standardene/retningslinjene som jeg refererte til over.

Uten å helle malurt i begeret, så tror jeg neppe det er noen farbar vei å satse på HLO/helivakt som karrierevei. Eneste stedet jeg kan tenke meg dette er noe i nærheten av heltidsstilling må være på Ekofisk (eller eventuelt når den nye "gigantiske" boligplattformen på Ekofisk-feltet kommer en eller annen gang). Som beskrevet av andre her så er det ikke unormalt å tillegg HLO/helivakt jobben til kranfører / dekksarbeidere, eller mer generelt til en gruppe arbeidere som har oppgaver som kan eller må stoppes uansett når et helikopter lander eller tar av. Det passer seg nemlig dårlig å stoppe produksjon eller boreoperasjon hver gang et helikopter skal håndteres.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 12:46   #9
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:

Spoton gir en grei betraktning over.
HLO er ikke noe du kan søke på spesielt. Her rekruterer man internt fra annet personale som du sikkert har registrert nå.
Om HLO skulle virke spennende for deg må du finne andre yrker der HLO inngår som en del av gjøremålene.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2010, 13:16   #10
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

For å blir HLO må du har kurs, 20 dokumenterte landinger og 1 års erfaring på helidekk...

På båten eg jobber på er eg Maskinsjef, men er også HLO...
Old 24-04-2010, 13:39   #11
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-REF View Post
På båten eg jobber på er eg Maskinsjef, men er også HLO...
OT, men kan jeg spørre hvilken båt du er på? Svar gjerne på PM hvis du vil det
Old 24-04-2010, 14:02   #12
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

Eg er på rørleggingsfartøyet "Acergy Falcon"

Nå skal det seies at det er normal kranførerer og storekeeper som er på helidekket, men pga min int. for fly og helikopter, så hjelper eg til der oppe også når eg kan...

Old 24-04-2010, 14:22   #13
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

OT: Acergy Falcon har jeg også vært ombord på
Old 24-04-2010, 14:39   #14
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Spoton gir en grei betraktning over.
HLO er ikke noe du kan søke på spesielt. Her rekruterer man internt fra annet personale som du sikkert har registrert nå.
Om HLO skulle virke spennende for deg må du finne andre yrker der HLO inngår som en del av gjøremålene.
Jepp. Jeg har vel resonert meg frem til dette allerede. Har ingen umiddelbare planer om å få meg jobb offshore. Men jeg synes det er kjekt å sette meg inn i hvordan ting fungerer ute i havet for det.
Old 28-04-2010, 17:12   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Fant en stilig video på Youtube via en artikkel i aftenbladet.

http://www.youtube.com/watch?v=jHaG1...layer_embedded
Old 28-04-2010, 18:24   #16
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

Den er litt spesiell den helikopter typen der iogmed at man tar ut passasjerene på samme side som halerotoren er, vanlegvis prøver man å unngå dette.

Men kva er poenget med å åpne passasjerdøra så tidleg for så at HLO går bak helikopteret? Man har vel ikkje så god kontroll om en passasjer pluselig finner på å forlate helikopteret i dette tilfellet?.

I tillegg skal HLO alltid stå i en slik posisjon at man har overblitt over det som skjer...
Old 28-04-2010, 20:08   #17
OSL-MRU
ScanFlyer Silver

OSL-MRU's Avatar

Broren min er HLO, og spurte han nå om hva annet han gjorde.
Han er kranfører, og HLO som han og ass. kranfører bytter på!
Ellers så er det ass. kranfører som henter mat til pilotene sier han
Så sats på kranfører!
Old 28-04-2010, 22:51   #18
Brave
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-REF View Post
Den er litt spesiell den helikopter typen der iogmed at man tar ut passasjerene på samme side som halerotoren er, vanlegvis prøver man å unngå dette.

Men kva er poenget med å åpne passasjerdøra så tidleg for så at HLO går bak helikopteret? Man har vel ikkje så god kontroll om en passasjer pluselig finner på å forlate helikopteret i dette tilfellet?.

I tillegg skal HLO alltid stå i en slik posisjon at man har overblitt over det som skjer...
2,12 meter fra bakken til laveste punkt på tailrotor på en -92. Men du har selvsagt helt rett i prinsippet.

Vanligvis åpnes ikke døren før man skal begynner å ta ut pax men det hender at det skjer også på Norsk sektor. Nå er jo dette med bruk av seatbelt sign innskjerpet det siste året, og mitt inntrykk er at folk stort sett respekterer dette. Så går døra opp sitter folk og venter på signal fra HLO + at lyset blir slått av.

At HLO ikke har øyekontakt med flyger og overblikk på dekket slik en kan se på filmen hadde vært brudd på norske retninglinjer. For min del skal det mye til før jeg tillater at en HLO forlater mitt synsfelt på dekk.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 11:23   #19
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

I GoM i fjor høst var eg HLO på en av flere S-76 flygning vi hadde.

Som av og til skjer, så kom eine piloten denne gangen ut av helikopteret for å ta ei runde. Det eg ikkje la merke til før det var forseint, var at han gjekk på andre sida av helikopteret og tok ut passasjerer som skulle til oss mens helidekk crewet mitt holdt på bak i lasterommet for å leite etter baggasjen deira på den sida eg var. Dermed hadde eg plutselig et par passasjerer vimsende på dekk på eine sida av helikopter uten at vi hadde heilt kontroll på det, og hadde baggasjen deira klar på andre sida av helikopteret.

Einaste å gjere da var å få passasjere av dekket så raskt og sikkert som mulig å så komme etter med bagasjen.

Var ikkje forbedret på dette i det heile tatt, så eg blei overrumpla. Skal ikkje skje igjen, da gir eg beskjed!

I ettertid da eg selv fløy med samme selskap, såg eg at det var ingen på helidekket på en plattform i nerheten da vi mellomlanda der for å bunkre. Var eine piloten som tok seg av dette. Ergo, kan det virke som om dette selskapet flyr på ubemanna helidekk og dermed er det pilotane som må vere "helidekk mannskap"

Hos oss praktiserer vi "Nordsjø-regler", uansett kor vi er i verda...

Posting Rules