Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2010, 17:11   #1
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default A319/320 motorer

Hvorfor har BA sine A319 større motorer enn A320? De på A319 virker kraftigere, noe jeg synes er rart mht at det er et mindre fly... Mener også jeg har lagt merke til at enkelte A319 har samme motor som A321...
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2010, 17:56   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: A319/320 motorer

A319/A320/A321 benytter enten IAE V2500 eller CFM56-motorer. Det er designet som gjør at IAE V2500 er lengre og tynnere.

Du kan lese mer på http://en.wikipedia.org/wiki/CFM_Int...CFM56-5_series og http://en.wikipedia.org/wiki/IAE_V2500.

British brukes vel IAE V2500 på sine fly.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2010, 18:03   #3
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: A319/320 motorer

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
British brukes vel IAE V2500 på sine fly.
BA A319 är version -131 och BA A320 version -232 (med undantag för de man ärvde) , jag föreslår att Robin882 exempelvis tittar här för mer info:
http://www.plane-spotter.com/Aircraft/Airbus/index.htm
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2010, 02:36   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: A319/320 motorer

Og så går det å ta en titt innom denne også

http://www.plane-spotter.com/Airlines/index_BA.htm

British Airways er sammen med Air Berlin og Lufthansa litt spesielle siden de har både CFM56 og IAE V2500. Hos BA er de meste spesielle de eldste A320ene som kom inn med mergeren med Bcal og de har CFM56.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2010, 09:52   #5
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: A319/320 motorer

Og for de spesielt interesserte; A320 og A321 har i prinsippet samme CFM-56 motor (også med hensynt til størrelse og utseende), men på A321 har man kunnet legge inn noe mer ytelse i sine motorer, noe som er nødvendig da A321 er klart tyngre.

A321 har også samme vinger som A320, men performance-messig er ikke A321 noen "racer".

Tally-ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2010, 12:14   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: A319/320 motorer

Normal avgangshastighet går selvsagt opp med økende vekt for en identisk ving, og dessuten vil et lengre fly med samme tverrsnitt få en større luftmotstand (heldigvis utgjør forskjell i luftmotstanden langs flykroppen lite ved de lave hastigheter som frem til avgangshastighet). Dermed gir skyvekraft fra motorene i forhold til maksvekt (MTOW) et godt bilde på hvor tamme de forskjellige A32X. Her er et bilde fra noen i nabolaget:

Thomas Cook Scandinavia
A320-214: Thrust 240,2 kN / MTOW 77 tonn = 3,12 kN/tonn
A321-211: Thrust 293,6 kN / MTOW 93,5 tonn = 3,14 kN/tonn

Scandinavian Airlines:
A319-131: Thrust 195,2 kN / MTOW 66 tonn = 2,96 kN/tonn
A319-132: Thrust 213,6 kN / MTOW 75,5 tonn = 2,83 kN/tonn
A321-232: Thrust 266,8 kN / MTOW 85 tonn = 3,14 kN/tonn

Hvis vi ser på A321ene til de to foran, så har Tally-Ho riktig i at deres A321 er tamme når de er nær MTOW, men det skal ikke mye reduksjon i last før de sprinter forbi SAS sine A321 (Thomas Cook Scan har 10% ekstra thrust å gå på).

Som et apropos, British Airways' A318 som flyr ut fra London City har følgende ytelse (men de tar av fra den korte rullebanen på LCY med langt under MTOW).
A318-112: Thrust 207,2 kN / MTOW 68 tonn = 3,04 kN/tonn
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2010, 14:11   #7
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: A319/320 motorer

Takk for fyldige svar gutter! Det hjalp en god del
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ØNSKES KJØPT/BYTTE: EasyJet A319/320 modell Walters Samlerhjørnet 4 17-06-2018 16:38
Flysikkerhet - ATR vs A319 osv. (splittet fra A319-diversion) Polaris Småprat 8 20-06-2017 21:26
AF til Oslo - E190 vs A319/320 Øivind Småprat 38 23-05-2011 01:32
AF oppgraderer til A319/320 på OSL The Ticketor Flyforum 17 07-09-2007 07:55
A319/320/321 versions RolfL Flyforum 9 10-10-2005 09:26


All times are GMT +2. The time now is 03:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.